We duiken eens in de wereld van de luxe fullsize MPV.
Gisteren was er voor het eerst in lange tijd geen Formule 1-race of F1 race op komst. In plaats daarvan had de motorleverancier van Max Verstappen wel ander nieuws voor ons. De Honda Elysian is namelijk gefacelift. Dat is een dure, luxe en bijzondere fullsize MPV.
In Europa zijn dit soort auto’s nauwelijks nog in trek. Er was tot voor kort een Renault Espace, maar die auto heeft niet veel met zijn voorganger te maken. Andere auto’s die er nog zijn meer bedrijfswagens met stoelen erin. Denk aan de Opel Zafira Lige. Een échte luxe fullsize MPV is niet meer verkrijgbaar hier in Nederland.
Mede daarom leek het ons van Autoblog wel even leuk om eens een kijkje in de wondere wereld van de luxe fullsize MPV’s te nemen. En dan met name de extra luxe versies, niet zozeer de grootste of snelste.
Nissan Elgrand 350 Highway Star (E52)
2020
De Nissan Elgrand was in 1997 de eerste echt luxe fullsize MPV die een duik in het diepe nam en een enorm luxe MPV introduceerde. De focus was wel iets anders. In 1997 wilde Nissan voornamelijk een enorm grote MPV verkopen die praktischer was. De auto werd bijvoorbeeld ook gebruikt als ambulance. Pas later werd de Elgrand luxer en duurder.
Inmiddels zitten we op de derde generatie van de Nissan Elgrand. Deze werd in 2010 geïntroduceerd. In 2014 kwam de eerste grote facelift en in 2020 nóg een keer. Qua motoren kun je kiezen tussen een functionele 2.4 viercilinder of een iets heftigere VQ35-zescilinder. De gaafste is het topmodel, de ‘350 Highway Star Premium’.
Toyota Alphard Royal Lounge (AH30)
2002
De Toyota Alphard kwam iets later dan de Nissan Elgrand op de markt, pas in 2002. De voorganger van de Alphard was nog de Granvia, een bedrijfswagen. De Alphard daarentegen is als personenwagen ontworpen en gebouwd. Bijzonder was dat je ‘m in 2002 al kon krijgen als hybride. Dat was toen nog heel zeldzaam. De tweede generatie verscheen in 2008. Net als bij de concurrent kon je kiezen tussen een 2.4 viercilinder of 3.5 V6.
De topversie was de Royal Lounge. In tegenstelling tot de Nissan volgt Toyota zijn modellen iets sneller op. In 2015 kwam er namelijk een nieuwe generatie. Deze generatie Toyota Alphard was luxer en opzichtiger dan ooit. Het zal absoluut bewust zijn gedaan, want de auto’s zijn heuse rijdende statussymbolen. Een S-Klasse of limousine zullen altijd krapper zijn dan een Alphard.
Renault Grand Espace V6 Initiale (JK)
2006
De Renault Vel Satis verkocht matig vanwege deze auto. De Vel Satis was groot, luxe, niet-Duits en chic. Maar de (Grand) Espace deed daar eigenlijk een schepje bovenop. Ja, de Vel Satis had een fijne instap en zitpositie, maar die van de Grand Espace was beter (alhoewel we moeten toegeven dat de Vel Satis stoelen comfortabeler waren). Je moest deze versie bestellen als Grand Espace, met de lange wielbasis.
De Initiale had zo ongeveer alle mogelijke uitrusting die je kon wensen. Dan kon je kiezen uit niet één, maar twee zescilinders: een benzine (van Nissan) en een diesel (van Isuzu). Het mooie was dat het interieur niet alleen praktisch was, maar beeldschoon. Qua design was Renault echt aan het pieken op dat moment. De Espace van deze generatie hield het heel erg lang uit, maar werd naarmate de jaren volgden langzamer en veelal minder luxe. Check hier nog een paar zwaar ondergewaardeerde vakantieauto’s.
De La Chapelle Parcours
1988
Uiteraard moet er ook een luxe fullsize MPV tussenstaan die je nog niet kende. Als je de De La Chapelle Parcours wél kent, mag jij je je vanavond trakteren op een extra oliebol of appelflap. De La Chapelle is een kleine Franse autobouwer die voornamelijk Bugatti-replica’s bouwt met BMW-techniek en buggy’s. De ‘Parcours’ was de visie voor een enorm grote, luxe, snelle en geavanceerde MPV. De motor was een 5.0 V8 van Mercedes met 326 pk en 440 Nm. Deze kon de luxe MPV naar een topsnelheid van 240 km/u stuwen!
Dat kwam niet alleen door het hoge vermogen, maar ook door de luchtweerstandscoëfficient van slechts 0,28, wat in 1988 een keurig cijfer was. Standaard kon je 8 personen meenemen (twee voor en dan twee rijen van drie). Een andere optie was een versie met 6 luxe captain Charis. En ja, die achterlichten komen van een Audi. Handig: om de actieradius te vergroten zat er een 120 liter tank in. Er schijnen enkele exemplaren van gebouwd te zijn.
Mercedes-Benz R500 Lang 4Matic (W251)
2006
In feite is het idee van de De La Chapelle van een luxe fullsize MPV uitgevoerd door Mercedes. De overeenkomsten zijn enorm. Een groot verschil tussen de R-Klasse en alle MPV’s is de basis. De Mercedes-Benz R-Klasse is namelijk onderhuids een crossover. Je kon de R-Klasse bestellen met een lange en hele lange wielbasis en met naar keuze achter- of vierwielaandrijving. Het was zo’n auto voor mensen die wel de luxe van een SUV wensten, maar niet het opzichtige voorkomen.
Er was een R63 AMG, maar die combinatie van curryketchup en anijshagel was een beetje raar. De gewone R500 met de relaxte V8 was de perfecte motor voor de auto. De R63 AMG was een complete flop en de R-Klasse naar Mercedes-Benz-maatstaven ook wel een beetje. Zonde, want het interieur was enorm en in de lange uitvoering had je overal meer dan voldoende ruimte. In China werd het model nog een hele tijd geleverd.
Lexus LM350
2019
Sommige Toyota’s kunnen beter als Lexus in de markt worden gezet. Denk aan de nieuwe Mirai of natuurlijk de Alphard van hierboven. De Lexus LM (Luxury Mover, echt waar) is niet zomaar een iets luxere Alphard. De auto is daadwerkelijk aangepakt. Denk aan meer geluidsisolatie en stijver chassis voor betere rijeigenschappen en comfort.
Als je maximaal comfort wil, dan bestel je de LM met ‘Emperor Suite’, dat is namelijk een vierzitter! Dan heb je voorin twee stoelen en achter twee maal een troon. Er zijn twee motorvarianten: een 300h (viercilinder plus elektromotor) of de bekende 3.5 V6. De Lexus LM krijgt ook standaard dubbele beglazing mee voor een stiller interieur. Oh ja, en de grootste grille die we ooit op een auto hebben gezien.
GAC GM8
2019
De Japanse autofabrikanten bouwen de grote, luxe fullsize MPV met name voor de Aziatische markt. Op de filipijnen, Indonesië, Maleisië en dergelijke zie je ze voldoende voorbij komen. Ook zijn ze erg gewild in China, daar waar gereden wordt en ruimte de ultieme expressie van rijkdom en weldaad is. De GAC GM8 is simpel een eigen invulling daarvan. Dan hoeven de Chinese autokopers niet alleen te kiezen uit import.
De motor is zoals wel vaker in China, erg bescheiden. Het enorme apparaat werd bij de introductie voortgestuwd door een 2.0 viercilinder met turbo, die 200 pk afvuurt op de voorwielen via een zestraps automaat. Latere exemplaren waren iets krachtiger. Prestaties zijn niet relevant bij dit soort auto’s, comfort, luxe en met name ruimte dan weer wel.
Brabus V-Klasse 6.1 (W639)
2007
Eigenlijk kunnen we de Vito, Viano en V-Klasse niet meenemen in dit overzicht. Het zijn niet echt luxe fullsize MPV, maar gewoon busjes met luxe stoelen erin. Niet dat daar wat mis mee is, in veel steden worden deze auto’s gebruikt als luxe taxi, want de ruimte is enorm. Nep-AMG-wielen eronder, iets te veel chroom en de plaatjes eraf en het lijkt heel wat. Maar de Brabus-versie was echt ‘bonkers’, zoals onze Engelse vrienden het zeggen. Een handgebouwde Brabus-motor (gebaseerd op de M113-V8) met een slagvolume van 6.1 liter werd in lengte voorin de V-Klasse gelegd.
De motor is een ware parel: veel vermogen, veel koppel, directe gasrespons en erg betrouwbaar. Met 426 pk kon je in elk geval iedereen bij het verkeerslicht te snel af zijn en een potje meeblazen met de Porsches op de Autobahn. Ondanks modificaties (bodykit, velgen, remmen, uitlaten, spoilers et cetera) viel de auto niet enorm op en ziet ‘ie er in dit lijstje uit als, jawel, een busje. De prijs was hoog: ongeveer vier keer zo hoog als een standaard Vito…
Voyah Dreamer EV
2022
De legende gaat dat deze auto is ontworpen door de designers van BMW. De voorzijde bestaat compleet uit grille. Als je een beetje met je ogen knijpt, zie je dat het gewoon één ‘nier’ is van een BMW-grille, maar dan wat groter. Het meest opmerkelijke is dat de Viyah Dreamer EV helemaal geen verbrandingsmotor heeft om te koelen. Deze grille is het automobiele equivalent van een 6-pack sokken in de onderbroek. Zonder gekheid, buiten de maffe voorzijde is het een bijzonder gaaf apparaat.
Check dat interieur van deze luxe fullsize MPV! Het doet het meest denken aan een Rolls-Royce-achtige auto. De combinatie van wit en blauw leer is bijzonder geslaagd en absoluut niet bedoeld voor Liga MilkBreaks, Fruitella’s en drie dagen oude ongekoelde Fristi. Het is overigens ook de snelste auto in dit overzicht waarschijnlijk. De elektromotor is namelijk goed voor 350 pk en er zijn er twee aan boord, eentje op de vooras, de ander op de achteras.
rutgerg zegt
Wat een gedrochten.
LaLancia zegt
Prachtig, die Espace. Le Quement is wat mij betreft een van de beste ontwerpers van zijn tijd.
Nemus zegt
@lalancia: ja, die man heeft fijne verhalen. Heb hem wat beter leren kennen door de documentaires van ‘Big Car’ op Youtube (zalige filmpjes over obscure auto’s en hun geschiedenis)
mustang750supersnake zegt
@lalancia: heb altijd n zwak gehad voor de espace……qua riimte èn ontwerp….ook de 2006 generatie, maar nooit aangedurfd ivm de vele electronische problemen……wil dr echter nog steeds ene….
henkp1 zegt
Vanaf 2007 kan je je gerust aan wagen. Wel, net als bij andere auto’s, de conditie en historie goed checken. De 2 liter (benzine en diesel) zijn uitstekende motoren.
Robert zegt
Doe mij die R-Klasse met zijdezachte V8 maar. Laat de rest maar denken ‘wat een mafkees’, ik rijd met alle plezier en comfort. En met een gigantisch gat in de portemonnee, waarschijnlijk. Dat dan weer wel.
MetalLaires zegt
Espace IV wint deze hands-down!!
De stroomlijn, (geen lelijke platte voorkant met 36-persoons bbq-grill),
de luxe (grootste schuifdak in zn klasse, dit was mede mogelijk omdat de auto geen schuifdeuren heeft. Je rijdt gewoon in een cabrio-van!), Ook kunnen bij vele schuifdeuren de raampjes niet eens open/omlaag. lekker luxe hoor!
de ruimte (achter de voorstoelen ruim 2 meter laadruimte),
en de snelheid (ik heb zelf de 2.0T 170pk automaat)
Die lelijke Aziatische koekblikken met die platte vrachtwagen voorkanten zijn puur voor praktisch ontworpen en verre van voor het design of de stroomlijn. Als er iets, in mijn ogen, absoluut misplaatst is dan is het wel een ‘agressieve’ voorkant op een muh puh vuh. Zogenaamd om het toch nog een ‘stoere SUV’ uiterlijk te geven. Een auto moet vooral zichzelf zijn en niet iets anders proberen te zijn. Het zijn te vaak gewoon bedrijfswagens met stoelen, en ook nog met die onzinnige schuifdeuren.
Ik hoop dat renault, nu fuel-economy door EV er niet meer toe doet, weer met een normale full-size peoples-carrier komt. Het zijn echt hele praktische vervoersmiddelen. De laatste scenic ziet er wel tof uit maar vind ik van binnen niet zo ruim ogen.
In de states neem je een truck, hier een mpv of stationwagen
Trouwens, de Grand Espace had geen langere wielbasis, maar was aan de achterkant gewoon langer.
fanboy zegt
@msfiorentina:
Dit is een segment waarin Japanners echt wel de kroon spannen hoor. Het is maar waar je op let.
Individuele first class vliegtuigstoelen, elektrische gordijntjes, drie sunroofs etc. Ronddraaiende stoelen, driedubbele airco zones, elektrische schuifdeuren. Allemaal sinds 1990 in Japanse busjes.
De hier gepresenteerde MPVs zijn allemaal kopieën van elkaar, maar er zijn nog wat andere segmenten in Japan die iets beter gelukt zijn.
Fuel economy = efficientie is overigens juist wel belangrijk bij EVs. Anders moet je er een nog grotere accu in stoppen wat hem weer duurder en zwaarder maakt.
MetalLaires zegt
Precies wat ik zei dus; puur ontworpen voor het praktische maar verre van, voor het design.
Een ford transit of mercedes sprinter ziet er gestroomlijnder uit dan deze stadsbussen van west-nederland. Nog ff en ze maken een dubbeldekker mpv.
Alle luxes zitten op elke muhpuhvuh, het dan een ook kwestie van smaak.
Zelf heb ik liever 1 groot dakraam waarbij zelfs de 2e zitrij kan gaan staan, dan 3 kleintjes die half open kunnen.
Ik heb zelf ook maar 2 stoelen achterin in de 0-1-1 opstelling (direct achter de autobestuurder dus niets). Dat zijn weliswaar geen luxe witte vliegtuigstoelen maar daar heb ik dan weer de zee van extra ruimte voor over.
De efficientie is ‘makkelijk’ te halen met al die suv-erds die ze tegenwoordig maken. Die zijn zelf al zo groot en zwaar, nu alleen het design omgooien.
Thomas20vt zegt
@msfiorentina:
De Grand Espace had wel degelijk een langere wielbasis. De normale heeft een wielbasis van 2803 en de Grand 2868, dit verschil zit in de ruimte tussen de achterdeur en de wielkast, de achterdeuren zijn dus het zelfde. Ook heeft de Grand Espace een grotere overhang. Verschil tussen de normale en de Grand is totaal 20 cm
tjorque zegt
Voor mij een EV met de looks van de espace aub.
80kWh batterij op 800V en snelladen aan 180kW.
Dat is de auto die ik wel zou willen.
bpc zegt
Ik vind de laatste V-klasse wel wat meer als een busje met luxe interieur hoor , het onderstel en rijgedrag verschild behoorlijk, bovendien heeft de V-klasse luchtvering en is afgesteld op comfort ipv laadvermogen, als je een V-klasse vergelijkt met de Vito is het toch een heel ander geheel
tenaci zegt
Is die nieuwe London taxi niet in een particuliere uitvoering te krijgen? Wel als besteller volgens mij.
In een personen uitvoering zou ik dat wel een puik apparaat vinden
Marcel zegt
Of de Ford Flex (USA).
jarnobakker zegt
@maczz: heb ik ooit serieus overwogen. Is een waar slagschip met een uniek design
cossiekiller zegt
Die De La Chapelle had dan waarschijnlijk de motor van de Mercedes 500E onder de kap liggen @Willeme ?
henkp1 zegt
Renault Espace.
DAT zegt
De Mercedes R is eigenlijk geen MPV, meer een hele grote station. Vond het altijd een briljant concept. De neus was altijd jammer genoeg bijzonder lelijk.
Jammer dat Volvo als King of The Stationcar nooit iets dergelijks heeft ontwikkeld.
Breinstein zegt
Staan wel verdomd veel busjes in deze lijst.