Het naming and shaming kan weer beginnen. De uistlag is binnen, en we hebben een verliezer. *tromgeroffel*
Het Amerikaanse Consumer Reports heeft deze week de resultaten van hun jaarlijkse Reliability Survey vrijgegeven. Het was weer een feest van oude bekenden op hun gebruikelijke plekken. Maar ook de absolute verliezer heeft een prestatie van formaat geleverd. De lijst wordt jaarlijks samengesteld op basis van verzamelde gebruikerservaringen.
De top vijf (de positieve top-5, die andere komt zo) wordt gevormd door de usual suspects. Toyota’s luxemerk Lexus voert de lijst wederom aan. Om maar even een punt te maken bezet Toyota zelf de tweede plek. Plaats drie en vier worden ingenomen door nog meer Japanse vrienden, namelijk Mazda en Honda. Pas op de vijfde plaats vinden we een niet-Japanner in de vorm van Audi. Het Amerikaanse merk Buick bezet de zesde plek.
En dan de zijde van de lijst waar de tanden knarsen, de knieën knikken en de koppen rollen. En het is niet leuk, want het is zo’n cliché, maar Fiat eindigde weer onderaan de lijst. Opvallend is dat vier van de vijf laagst geplaatste merken onderdeel zijn van Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Jeep, Ram en Dodge bezetten namelijk plekken twee, drie en vier in het lijstje van minst betrouwbare merken, en niet voor het eerst. Het trotse Mercedes-Benz staat op plek vijf vanaf de onderkant van de lijst.
Volgens het rapport was de Fiat 500L de minst betrouwbare auto van het minst betrouwbare merk. Vooral de transmissie en het UConnect infotainment van FCA systeem speelden het model parten.
weem zegt
Audi op de 5e plek na de gebruikelijke Japanners, hmmm, dat zal een aantal vaste reageerders hier de wenkbrauwen doen fronsen verwacht ik.
xiran zegt
@weem: niet echt wat wel opvalt is hoe hoog Mazda staat. En vooral ten opzichte van ford
SimonMc zegt
@weem: Het is vooral tegenstrijdig. In januari 2013, berichtte autoblog nog over een (Britse) lijst van automerken met de meeste motorproblemen. Audi stond daar nog aangeschreven als de -op één na- slechtste:
http://www.autoblog.nl/top-10-automerken-met-de-meeste-motorproblemen
Natuurlijk, motorproblemen zijn maar een deel van de problemen die kunnen optreden. Als het met de rest best wel snor zit, haalt dat uiteraard het betrouwbaarheidscijfer een heel stuk omhoog.
Ook zal het zo wel zijn, dat het wagenpark en de motorisatie van Amerika en Groot-Brittanië op bepaalde vlakken zo afwijkend is, dat bepaalde modellen er zowel positief als negatief baat bij zullen hebben.
Design_Driven zegt
@SimonMc: wellicht zijn de benzine motoren van audi betrouwbaarder dan de diesels. Ondanks de hogere prijs is diesel hier in het VK ook erg populair dus bij die resultaten zijn relatief veel diesels meegenomen.
Je moet zo een onderzoek verder ook maar met een korreltje zout nemen. Het is een moment opname. Misschien dat boj een van de onderzoeken wel oudere types ook zijn meegenomen.
jpoers zegt
@sketcher: als het een Amerikaans onderzoek is hebben ze ook veel minder last van die kleine besparingsmotoren. Als de 1.4t(f)si ed. Daar hebben ze zelfs de oerdegelijke 5 cilinder vaak in het vooronder. Scheelt een slok op een borrel!
drivingpleasure zegt
@weem: Als je goed kijkt stond bij hun Audi vorig jaar op plaats 4 en niet 5, dus stonden ze vorig jaar nog hoger. Vraag mij af wat zij gebruiken want ik heb ook genoeg lijsten gezien waar Audi zwaar onder gemiddeld scoort. Ook het feit dat Mercedes hier zo ontzettend slecht is doet mij twijfelen…
arii zegt
@drivingpleasure: je avatar zegt genoeg over je twijfels
drivingpleasure zegt
@arii: Ja en mijn naam hier is drivingpleasure, ik hou gewoon van Duitse auto’s…
xiran zegt
Mitsubishi staat er niet eens tussen.
Carreza zegt
@xiran: sinds dat hybride-gedoe vinden ze waarschijnlijk geen gebruikerservaringen meer in Amerika voor Mitsubishi…
xiran zegt
@Carreza: vreemd zoveel hybride geneuzel heeft Mitsubishi niet
volvov70 zegt
Grappig geschreven! Verder is het opvallend dat Buick op nr. 6 staat; zijn dat niet gewoon gerebadgede Opels?
nvhuijkelom zegt
@volvov70: nee dat is holden of vauxhall
Carreza zegt
Fiat weer op nummer 1 in de lijst van minst betrouwbare automerken?
Wauw, ze maken het toch maar waar… Wat een knalprestatie…! Dat zie ik Lexus niet meteen nadoen …
ahs1979 zegt
@Carreza: maar goed dat Alfa Romeo niet in de States wordt anders had dit merk waarschijnlijk onderaan gestaan. Ruim twee jaar een Giulietta gereden met een service-interval van 35k die vaker bij de dealer stond dan de Leon ik daarvoor had met om de 15k een beurt. Terwijl ik meer kilometers heb gemaakt in de Seat.
Jorrit zegt
@ahs1979: Wat vervelend voor je dat jij er toevallig zoveel problemen mee hebt gehad.
jagmaseratiferrari zegt
Zoals ik gister al zei ben ik wederom niet verbaast dat Lexus als eerste staat.
Carreza zegt
@jagmaseratiferrari: het verbaast mij nog steeds dat verbaasde mensen “verbaast” zijn in plaats van “verbaasd”.
roppp zegt
@Carreza: ik wordt altijd een beetje moe van mensen die claimen dat het om ‘verbaasde’ mensen gaat, ipv ‘verbaaste’. Gezien de gezien de grote hoeveelheid aan bazen hier, is dat de enige juiste schrijfwijze.
jpoers zegt
@roppp: scherp ‘gezien’ ;)
flutterby zegt
@roppp: het blijft verbaasde aangezien het meervoud verbazen is en niet verbasen. En zal ik maar niet beginnen over “ik wordt..”?
jagmaseratiferrari zegt
@Carreza: thanks ik ben niet verbaasd meer :)
maseratizzzzzzzz zegt
Audi op 5e plek? Zijn jullie die 0 erachter vergeten?
weem zegt
@maseratizzzzzzzz: Nee dus.
e1000bmw zegt
@maseratizzzzzzzz: ze zijn vier maal een 0 vergeten… ;)
trustmeiamanengineer zegt
Amerikaans onderzoek, niks waard.
mopar zegt
@trustmeiamanengineer: wat dan wel, Duits onderzoek zeker? Want die zijn zooooo betrouwbaar *kuch kuch ADAC kuch kuch.
Amerikaanse onderzoeken worden op een schaal gedaan waar een gemiddeld Europees onderzoeksbureau maar van kan dromen; 300000000 potentiële onderzoekskandidaten.
w0o0dy zegt
Las ik nou op de site van CR dat als je infotainment systeem het niet goed doet (Je telefoon pairen met de radio via BT werkt niet) je daaruit kunt afleiden of je auto meer of minder dan gemiddeld betrouwbaar is? Als dat de grondslag is voor je onderzoek dan kunnen we dit verder wel vergeten.
bastiaangt zegt
@w0o0dy: Precies, dit heeft 0 met betrouwbaarheid te maken in de zin van stil komen te staan met pech. Het had ‘User Experience Survey’ moeten heten, maar dat klinkt natuurlijk niet spannend genoeg.
Het is een klanttevredenheidsonderzoek waarin de klanten gevraagd wordt naar ervaringen. Als gebruikers moeite hebben met het BT pairen bijvoorbeeld, wordt dit door die klanten opgegeven als: ‘het lukte me niet om mijn telefoon te pairen met het systeem’. Of het hierbij komt doordat het systeem een probleem heeft, de telefoon niet compatible is, of de gebruiker het gewoon niet snapt, wordt niet aangegeven. Daar kunnen de klanten trouwens zelf niets aan doen, het ligt er maar aan hoe de vraag gesteld wordt. Daarom is dit soort onderzoeken altijd suggestief.
jagmaseratiferrari zegt
Trouwens had ik Subaru en Volvo ook wel verwacht in de lijst met minste problemen.
maferick74 zegt
Ik rijd al jaren toyota… goed om dit te lezen… ik hoop alleen dat naast een betrouwbaar pakket ze ook wat meer nadruk gaan leggen op spannende modellen. Zelf koop ik een auto waarbij betrouwbaarheid bovenaan staat maar…. ook het uiterlijk mag wel meespelen.
parker zegt
@maferick74: een vrouwenmagneet zal het echter nooit worden, een Toyota. Hooguit een paar die in de overgang zijn of al aan de Tenalady toe zijn..
xiran zegt
@parker: alleen de gt86
Corrado16v zegt
Stiekem toch wel meer verwacht van volvo.
Off-topic, hebben meer mensen problemen met de app? Hij laadt de artikelen onder “alles” niet.
iOS 8 app versie 4,3
9000cse zegt
@Corrado16v:
Staat die “iOS 8 app versie 4,3” misschien niet óók ergens op een lijstje van minst betrouwbare apparaten?
e1000bmw zegt
@Corrado16v: Hier hetzelfde probleem.
parker zegt
Dat die jappen zo hoog scoren zit allemaal tussen de oren van de berijders: die kopen bewust japans omdat iedereen zegt dat ze zo betrouwbaar zijn. Als ze vervolgens erachter komen dat die betrouwbaarheid toch helemaal niet zoveel beter is, zullen ze dat nooit toegeven. Daarmee zetten ze zichzelf en hun fier verdedigde autokeuze namelijk te kakken óf ze denken dat ze een uitzonderingsgeval zijn.
rolov zegt
@parker: maar natuurlijk.
pomoek zegt
@parker: zeker een belangrijk aspect. Toen de Japanners in de jaren 70 naar Europa en de VS kwamen waren deze auto’s waanzinnig betrouwbaar in vergelijking met de Europese en Amerikaanse auto’s. Italiaanse auto’s staan dan ook voor eeuwig als onbetrouwbaar te boek.
dikdraak zegt
@parker: Uitstekende beargumentatie ook.. Voor mijn huidige S80 een paar jaar geleden binnenrolde reed ik veel Japans en daarmee heb ik nooit één probleem van formaat gehad (behalve dan het lekkened schuifdak vaneen bagger onderhouden Accord uit de 70’s). Mijn Duitse auto’s, echter.. zowel mijn Passat B4 als mijn Senator B waren dramatisch qua betrouwbaarheid.
parker zegt
@dikdraak: zat dus tussen je oren, allemaal perceptie..
super zegt
@parker:
denk je nou werkelijk dat dat in mindere mate geldt voor iemand die een zgn premium audi of bmw oid koopt? die moet het voor zichzelf ook nog eens verdedigen dat hij/zij extra euros neertelt voor zgn “kwaliteit”. daarnaast; ook surveys die niet gebaseerd zijn op meningen (e.g. data van reparaties) laten grofweg dezelfde trends zien dus het zou je te denken moeten geven…
nee, rijd niet in een japanse auto, maar de civic die ik ooit had heb ik tot 300,000km afgeragd met als meest ernstige defect een kapot kachelweerstandje met reparatiekosten van 15E.
ej20g zegt
@parker: ik als monteur durf toch wel te stellen je voor betrouwbaarheid onder andere in Japan moet zijn. Het is niet zo dat Duitse, Koreaanse, Franse of Italiaanse auto’s per definitie slecht zijn, maar het kwaliteitsverschil merk je zowel bij het onderhouden als het keuren van de auto’s wel degelijk. De kwaliteit van onderdelen is nog weleens merkbaar en bij keuringen gaat het gewoon opvallen hoe weinig je hoeft te vervangen aan de meeste Japanse auto’s die er binnen komen. Bij vooral Franse en Italiaanse auto’s lijkt het voornamelijk de slijtage te zijn die er harder in hakt. Mijn ervaring met Koreaanse auto’s is dat deze veelal sterker zijn dan de meeste mensen denken.
Ik zeg overigens niet dat Japanse auto’s heilig of perfect zijn, want die hebben zo hun eigen problemen en zijn uiteraard ook niet vrij van slijtage. Maar beweren dat de betrouwbaarheid van Japanse auto’s tussen de oren van de eigenaar zit is regelrechte onzin.
Voor de duidelijkheid, ik rijd momenteel niet in iets uit Japan.
toniominestrone zegt
Voor wat het waard is,suggestieve tabelletjes
heidekonijn zegt
Dat heeft Sergio weer goed voor elkaar. Winning!
LaLancia zegt
Dit heeft helemaal niks met betrouwbaarheid te maken, maar meer inderdaad met hoe tevreden je bent en of het product aan de verwachtingen doet. Meer een soort van ’tevredenheidstrofee’ dus.
PunicaOase zegt
1,5 jaar een 500 TwinAir dualogic gehad en veel aan die auto was bagger… ik kan dus bevestigen…
hans75 zegt
idd.. bijna volledig irrelevant voor europa…
de fiats in europa zijn volledig anders, en komen uit italie, polen etc ipv mexico.. en scoren beter dan de vag rommel ..
dat geld natuurlijk voor veel andere merken en modellen ook… even afgezien van de user experience die al helemaal anders is in de US…
Rob zegt
Achja, het eeuwige gebekvecht over stomme lijstjes…..
Ik heb auto’s gezien die uitstekend hun werk deden, maar stijf onderaan staan in dit soort lijstjes. Ik heb ook auto’s gezien die een totale ramp waren, maar vrolijk bovenaan staan in dit soort lijstjes.
De enige mensen die dit soort lijstjes uiterst serieus nemen zijn de “Zie je wel!” en “Ik zei het toch!” roepers.
Esprit_de_Flandre zegt
Fiat onderaan, maar ze hebben maar drie modellen in de US, de 500, 500C en 500L. Niet moeilijk om dan bij het minste probleem onderaan te eindigen. Onbetrouwbaar lijstje dus, zoals alle lijstjes.
Daarnaast is een 500 ook gemaakt voor Italiaanse Schonen, en dus niet voorzien op Vetzakken…
Sracerr zegt
@Parker: Droom jij maar lekker verder over “premium-shit” uit Duitsland, dan kunnen liefhebbers van Japanse kwaliteits producten, dus ook auto’s lekker verder genieten en beter weten! Happy with Honda haha.
parker zegt
@Sracerr: jammer alleen dat geen vrouw kinderen van je wil als je met zo’n zielig japannertje voor komt rijden..
wrxkoenigseggtr zegt
@Sracerr: Laat ze lekker dromen, mensen die geen ervaring hebben met Japans auto’s kramen altijd dezelfde onzin uit.
sergio72 zegt
Onbetrouwbare lijst. En zal wel betaald worden door diverse fabrikanten om hun merk hoog te houden.
nasty zegt
@sergio72: in geval van Audi is dit vrij realistisch ja. Die staan normaal nooit positief aangeschreven.
monaco zegt
Volgens mij worden de meeste Japanse autootjes ook heel anders gebruikt. Als macho man ga je niet in zo’n Japje zitten. De meeste mensen die Japjes rijden zijn nou eenmaal een stuk rustiger in het verkeer en letten meer op hun budget waardoor die auto’s langer heel blijven. Althans, dat is mijn theorie ;-)
torsen zegt
@monaco: True story: Mijn buurman van 180 heeft al een aantal jaar een Mazda 2. Die word alleen zo af en toe gestart en een paar cm naar voor of achter gereden met een loeiende motor.
Ik heb wel een beetje medelijden met het 2tje op die momenten.
w0o0dy zegt
@monaco: heb ik nieuws voor je… Mijn mx-5 ziet vaker de 7000 toeren per jaar dan de gemiddelde jong volwassene sex heeft.. Als ik er mee rij spaar ik de auto absoluut niet. Ondanks dat ze 20 werd dit jaar heb ik er in de 8 jaar dat ik haar heb 1x een set remblokken voor en wat trekstangen en rubber aan vervangen…. Gewoon extreem goede en onverslijtbare auto’s
wrxkoenigseggtr zegt
Wie kijkt er nog van op dat de Japanners alweer het beste scoren en de Zweden doen het normaal gesproken ook altijd netjes.