Ja, dat is al bijna 25 jaar geleden en qua designs was de millenniumwisseling een hele bijzondere periode in autoland.
Afgelopen week presenteerde Audi een oude bekende. De Audi A2 werd omgetoverd tot een soort futuristische e-tron concept. En hoe presenteert Audi ‘m? Door eigenlijk het oude design enkel een beetje op te poetsen met toffe lampjes, verlichte logo’s en op detailniveau andere dingetjes. In grote lijnen veranderde er weinig en doet de A2 helemaal niet zo oud aan als dat ‘ie is.
25 jaar
Audi presenteert de nieuwe A2 namelijk ter ere van het 25-jarige bestaan van de auto. Dat was in 1999 en de auto kwam uit een bijzondere designperiode, daar waar Audi eigenlijk grotendeels de aanvoerder van was. De komst van een nieuw millennium was een hele happening: dat maak je maar één keer in je leven mee. Autofabrikanten gebruikten de nieuwe impactvolle designkenmerken om met hele bijzondere dingen te komen. Nieuwe trends en ook een teug retro: het was een bijzondere tijd.
De meest bijzondere designs van de millenniumwisseling
Tijd om eens terug te blikken op meer dan de A2. We houden de periode even globaal, maar denk aan een paar jaar voor en na het jaar 2000. Uiteraard willen we niks insinueren qua impact, dat varieert natuurlijk. Het is gewoon even een mooie terugblik. Waar je uiteraard zoals altijd zelf aan mag toevoegen in de comments!
Audi A2 (Typ. 8Z)
1999-2005
We beginnen gewoon alsnog even bij de Audi A2. Uiteraard naast het design sowieso een bijzonder apparaat. Het was voor het eerst dat Audi zich waagde aan een soort hatchback c.q. MPV. Het design was overigens ook functioneel: aerodynamisch en lichtgewicht, door de aluminium constructie woog het ding in sommige configuraties niet eens 1.000 kg! Audi was ook klaar voor elektrische aandrijving -wat er nooit in massaproductie kwam- en zuinige motoren. Naast een 75 pk sterke 1.4 16V en de 110 pk sterke 1.6 FSI waren er twee 1.4 TDI’s met 75 en 90 pk en natuurlijk de welbekende 1.2 TDI ‘3L’, staande voor het doel van 3 liter per 100 km (1 op 33,3) verbruiken. Wat ‘ie ook kon.
Audi TT (Typ. 8N)
1998-2006
De A2 was een bijzonder design, maar de Audi TT durven we echt wel invloedrijk te noemen. Het compleet ‘gladde’ koetswerk van de eerste TT was ongekend. Het originele ontwerp is bijna 30 jaar oud!
Het concept was gaaf, maar de productieversie uit 1998 streek het nog ietsje meer glad, met een iets meer fastback-achtige daklijn. Grappig genoeg was de basis van de TT ‘gewoon’ die van de Golf IV en Audi A3, met dus ook diens 1.8-motor in vele gradaties en uiteindelijk zelfs een 3.2 VR6.
De TT was eigenlijk té goed ontworpen, want de aalgladde vorm bleek voor de aerodynamica gevaarlijk te zijn. De ronde achterkant kon de auto niet tegenhouden wanneer de wind de achterkant ‘optilde’ en voor gripverlies zorgde. Er moest dus een kleine spoiler komen die het design een klein beetje verpest, maar het moest maar. Overigens is een TT zonder spoiler (elke TT mocht de spoiler gratis gemonteerd krijgen middels een recall) tegenwoordig een zeldzaamheid.
Chevrolet SSR
2003-2006
De Chevrolet SSR is een gekke mix van futuristische lijnen gecombineerd met een klassieke insteek. De grote grille en ronde, uitgezette wielkasten doen erg denken aan een soort hot rod. En de vormfactor? Een pickup met een stalen cabriodak. SSR stond overigens voor “Super Sport Roadster” en dus moest GM wel iets moois doen qua motoren. Je had een 300 pk sterke 5.3 liter grote V8 en later zelfs de blubberdikke 6.0 ‘LS2′ V8 met 390 pk, een motor die de SSR deelde met auto’s als de Corvette en Pontiac GTO. En je kreeg een handbak!
Chrysler PT Cruiser (PT)
1999-2010
Het mooie van de term ‘bijzonder’ is dat het niks zegt over hoe mooi of lelijk een auto is. Je vindt er gewoon wat van. Een goed voorbeeld daarvan is de Chrysler PT Cruiser. Het idee was wederom een soort hot rod met een prominente grille en een ‘smal’ middengedeelte met duidelijke wielkasten. Het design was geïnspireerd op de Chrysler Airflow uit 1934. Retro en toch modern: eigenlijk wel knap als je dat kan. De PT Cruiser is tegen wil en dank een designicoon, of dat nou goed of slecht is. De PT Cruiser werd gebouwd in Mexico of Graz (voor de Europese markt) en qua motoren was het enkel een reeks basale viercilinders, waarvan de 230 pk sterke GT-variant uit 2003 stiekem nog best een geinige propositie was.
Fiat Multipla (186)
1996-2004
En als er één auto een schoolvoorbeeld is van hoe een design je kan achtervolgen tot het einde der tijden is het wel de Fiat Multipla. De special van @willeme is eigenlijk verplichte kost, want dat zorgt ervoor dat je begrijpt dat je je niet schuldig moet voelen om de Multipla lelijk te noemen. Want als je daar doorheen kan kijken -en ja, dat is een hele kluif- is ‘ie briljant. Zo compact als een hatchback, zo lekker sturend als een Brava, perfect zicht rondom en ruimte voor zes mét bagage! En tegen wil en dank memorabel. Bijzonderder wordt een ontwerp misschien wel niet.
Ford Thunderbird
2000-2005
Kijkend naar de generaties Ford Thunderbird, is het eigenlijk gewoon een evolutie van een wulpse coupé geweest. De auto is tussen 1955 en 1997 gewoon in tien generaties in productie geweest. Vanaf 2000 besloot Ford op de retro-tour te gaan en dat omvatte ook de T-Bird. Ford besloot om weer terug te gaan naar waar het begon voor de Thunderbird: een forse cabrio. Maar dan wel in een modern jasje. En dat werkte eigenlijk best prima. Qua design dan, want het platform (Ford DEW waar bijvoorbeeld ook de Jaguar S-Type op stond) en de motor (de AJ30 V8) waren niet denderend. Verkopen vielen ook tegen en na deze bijzonder ontworpen elfde generatie eindigde het verhaal voor de Thunderbird definitief.
New MINI (R50)
2000-2006
Een trend die we bemerken bij de bijzondere designs van rond de millenniumwisseling is dat er altijd werd gekeken naar een overduidelijk modern design met genoeg historische knipogen. Kijk maar naar de New MINI, een project van BMW om met de naamgeving van de Mini een compacte hatchback te kunnen bouwen. De door Frank Stephenson gepende R50 uit 2000 wist niet alleen voor een Mini-revolutie te zorgen, het zorgde er ook voor dat de spirit van de Austin/Rover/Morris Mini nog lang houdbaar is. De huidige MINI gebruikt nog steeds de bouwstenen van het nieuwe origineel en hoefde steeds maar subtiel gewijzigd te worden.
Nissan 350Z (Z33)
2002-2009
Koning te rijk op het gebied van bijzondere designs is Nissan met hun Z-serie. De allereerste Z (S30) was al best een bijzonder ding voor zijn tijd, en elke opvolger ervan wist vooruitstrevend te zijn qua design. Zo zou je van de 300ZX (Z32) niet zeggen dat het design al uit 1989 stamt, maar het is echt zo. Ook voor de 350Z uit 2002 gold dat het design best wel zijn tijd vooruit was. Bijgestaan door een 3.5 liter grote V6 (VQ35DE) met bijna 300 pk, een motor die overigens ook nog een rol heeft gespeeld in de Renault Vel Satis en Espace.
Plymouth / Chrysler Prowler
1997-2002
We hebben nu al twee auto’s bestempeld als hot rod, maar er is één auto die dat echt briljant combineerde met een moderne insteek. En dat is natuurlijk de Plymouth Prowler. Bedoeld als een toffe roadster om het stervende Plymouth naar het nieuwe millennium te leiden. De brede heupen met spitse voorkant en de wielkasten (voor zelfs los van de carrosserie à la Caterham) maken de Prowler op en top herkenbaar. Het nadeel? Dit wil je eigenlijk als dikke custom met V8, maar een 215 pk sterke 3.5 liter V6 was het beste (en enige) dat mogelijk was. Een V8 had het Chip Foose-ontwerp afgemaakt.
De Prowler flopte jammerlijk en in 2001, bij de wisseling van Chrysler naar DaimlerChrysler, werd de stekker uit het hele merk Plymouth getrokken. De Prowler overleefde het nog tot 2002 als identieke Chrysler Prowler.
Pontiac Aztek
2000-2005
Wij hebben de Multipla, de Amerikanen hebben de Pontiac Aztek. Op basis van een bijzondere concept car presenteerde GM in 2000 deze, eh, ja, wat is het eigenlijk? Is het een SUV? Is het toch een soort coupé? Is het een praktische allrounder? Het is gewoon een voorbode van de crossoverwereld van nu. De Aztek was dan ook de shock die je voor des tijds verwacht. Het origineel had plastic bumpers en wielkasten, met een nogal uitgesproken knipperlicht boven de koplamp. Een facelift maakte de auto iets braver, maar het was nog steeds een bizar ding. Overigens was er maar één motor en transmissie, een 185 pk sterke 3.4 liter V6 met automaat.
Wat we toch even willen benoemen: één van de officiële accessoires voor de Aztek was een tent die perfect rondom de Aztek met geopende achterklep paste.
Volkswagen New Beetle
1997-2011
Volkswagen bleef lekker op koers met hun nieuwe modellen, waar de modellen rondom de millenniumwisseling vooral evoluties waren van de reeds bestaande modellen. En toen kwam de New Beetle. Een koets die geïnspireerd was op de oude Kever, die overigens nog in productie was des tijds. Omdat het idee van de Kever al voortgezet was in de Golf, werd de New Beetle meer een lifestylekeuze. De lay-out is wat minder bijzonder dan de Kever, hij staat gewoon op het PQ34-platform van de Golf IV met de motor en aandrijving voorin. Behalve de knettergekke RSI bleef het dan ook bij bescheiden motorkeuzes uit de Golf.
BONUS: Isuzu VehiCROSS
1997-2001
Bij het verzinnen van auto’s voor deze lijst van bijzondere designs van rond de millenniumwisseling kwam de Isuzu VehiCROSS (zo schrijf je het echt) snel tevoorschijn, maar daarna vroeg ik mezelf pas af waarom eigenlijk. Het is namelijk gewoon een bonkige offroader. Maar dan wel met een iets futuristischere insteek. Kijk bijvoorbeeld naar dat reservewiel in een perfect geïntegreerde houder met de kofferbak, of de wat bollere voorkant vergeleken met de hoekige offroaders van des tijds. De VehiCROSS had een paar bijzondere toekomstbestendige items, zo had Isuzu voor de Japanse markt bedacht dat er een camera moest komen omdat de achterruit veel te klein was. Een achteruitrijcamera, in 1997! Aandrijflijntechnisch was ‘ie wat minder exotisch, met een 3.2 (later 3.5) liter grote V6 met zo’n 215 pk. De VehiCROSS kon geen grote getallen neerzetten en een vierdeurs- en cabrio(!)versie bleven uit.
verdebosco zegt
Nog enkele bijzonderheden uit die tijd:
– Lancia Thesis
– BMW Z8
– BMW 7-serie E65-E68
– Smart ForTwo
– Mercedes A
– Alfa Romeo 156
bunnylebowski zegt
De Z8 en E65 waren ook de eerste waar ik aan moest denken.
Verder leuk lijstje. Die aztec. Goede genade. Wat hebben ze die goed gecast toen voor Breaking Bad
JamesBond007 zegt
Leuk artikel!
Mijn vriendin en ik hebben er 2 uit het artikel + ook wel een wagen die niet mag ontbreken, namelijk de Ford Ka (jaren 90 design wel). Jaar of 2 geleden verkocht.
We rijden samen een Vw new beetle cabrio & een Audi TT. Rijden heerlijk en toch iets anders dan een standaard polo of golf.
DeWitteCondor zegt
Ik denk echt dat als ze die multipla betere styling hadden meegegeven, dat het een absolute hit was geworden. Nu is hij niet veel verder gekomen dan de obscure hoek, misschieen een beetje meer. De doelgroep is aanzienlijk: gezinnen met 3 kinderen voor wie een c segment station te weinig ruimte biedt. Deze heeft het.
Boeman zegt
Plus gezinnen met 4 kinderen natuurlijk ;-)
ar166 zegt
Valt me nu pas op dat die Pontiac Aztec van achteren best wel lijkt op de nieuwe Mitsubishi Eclipse Cross. Desalniettemin, in mijn optiek zijn het beide erg lelijke auto’s.
madmarky zegt
Het “new age” design van het begin van de jaren 2000 staat vooral bekend om de afgeplatte strakke lijnen en rondingen. De Audi TT is een goed voorbeeld maar bijv ook de Ford Focus.
Die hele ‘retromodern’ look van de SSR, PT Cruiser, Prowler en Thunderbird begon al halverwege jaren 90 en is voor mij het schoolvoorbeeld van misplaatst design. Verschrikkelijk lelijk en het royale gebruik van plastic helpt daar absoluut niet bij.
pignon zegt
Dankjewel Loek voor weer een mooi lezenswaardig artikel. De traditie zet zich voort!
kniesoor zegt
Hier sluit ik me bij aan !
vincentbaan zegt
Met al dat retro geweld mag de s-type ook niet onbenoemd blijven
HZW zegt
Die Audi A2 was zijn tijd toch ver vooruit, Audi Space Frame, complete lichtgewicht aluminium carrosserie bouwwijze, met CW waardes tussen 0,25-0,28.
Die 25 jaar Anniversary versie A2 e-tron kan zo weer in productie gaan, als e-tron zal hij vermoedelijk nog steeds een lichtgewicht zijn, met waarschijnlijk een hele acceptabele range.
JelmerS zegt
Rond deze periode denk ik aan twee designers waarvan de meesten de namen kennen: Chris Bangle en Walter d’silva. Ik vind het knap als je naam boven de modellen komt te staan, want van de meeste modellen weet niemand wie het bedacht heeft. BMW Z8 had zeker op het lijstje gemogen!
rob5nismo zegt
De pt cruises altijd al een beetje moeite mee gehad met dat ontwerp.
De voorkant vind ik wel gaaf alleen die achterkant wtf is daar gebeurt
tmenges zegt
Audi tt heb ik nooit mooi gevonden, maar die Thunderbird vind ik nog steeds een gaaf ding zeg! Qua exterieur dan, interieur zullen we maar niet over beginnen.
petroldrinker zegt
En geen van deze autos uit de lijst (met uitzondering van de TT) zijn mooi om te zien…
petroldrinker zegt
ondanks dat ik juist het meeste houdt van auto’s uit de 00’s (en eerste helft 10’s toen er nog niet volop met downsizing, hybrids en andere millieu onzin bezig waren)
Mas-Estate zegt
Ik moest even weer denken aan de eerste Honda HR-V, van 1998 – 2006.
Heel raar hoog op de wielen staand wagentje die heel funky probeerde te doen. (kan me de reclame op tv nog steeds herinneren!)
Fernando zegt
Ooit een Ford Thunderbird overwogen maar dat onding rijd als een natte dweil.
Een Plymouth Prowler staat wel op mijn lijstje. Zonde van de motor maar hemels mooi