Weet je in ieder geval waar je je hardverdiende pegels kwijt kunt.
Wie in de markt is voor een tweedehands auto wil onverwachtse verrassingen het liefst zoveel mogelijk vermijden. Om deze reden produceren wij al enkele jaren aankoopadviezen voor allerlei occassions. Echter bestaan er ook voldoende kennisorganisaties die enkele jaren steken in één onderzoek.
DEKRA is een van de instanties die onderzoek doet naar de betrouwbaarheid van gebruikte auto’s. In het meest recente rapport van de Europese organisatie komen er echter een aantal opvallende winnaars bovendrijven. Naast het feit dat de categorieën worden gedomineerd door Duitse auto’s, wint Audi in liefst vijf klasses voor personenauto’s.
Dit is behoorlijk vreemd. Niet alleen schreeuwt onze onderbuik dat dit niet helemaal kan kloppen, we hebben ook nog eens cijfers om onze vermoedens te bevestigen. In verschillende andere onderzoeken werden we immers al op de hoogte gebracht dat Japanse auto’s veelal betrouwbaarder zijn dan de concurrentie uit Europa.
Het kan dan ook niet anders dan dat DEKRA haar onderzoek iets anders uitvoert dan de rest, wellicht met de gedachtegang haar niet-Europese concurrenten buitenspel te zetten. In de uitleg van het onderzoek van de kennisorganisatie lezen we dat, in plaats van de auto’s op leeftijd te beoordelen, de auto’s worden beoordeeld nadat ze een bepaald aantal kilometers hebben afgelegd. DEKRA mat de defecten van verschillende generaties van een bepaald automodel die tussen de 0 en 200.000 kilometer achter de rug had. Deze kilometers werden vervolgens opgedeeld in vier gelijke categorieën.
Op basis hiervan werd gekeken naar de defecten die direct te maken hadden met de kwaliteit van het product. DEKRA onderzocht bijvoorbeeld het plaatwerk, interieur, de motor, de ophanging en de elektronica. Vervolgens werden de geconstateerde defecten tegen elkaar afgewogen, waarna de auto via de DMI-index een score kreeg.
Het rapport van DEKRA bevat de bevindingen van 522 modellen in 9 verschillende klassen. In totaal onderzocht de organisatie de afgelopen twee jaar ruim 15 miljoen auto’s. Een belangrijk detail hierbij is het feit dat de inspecteurs alleen die modellen onderzochten waarvan er in iedere kilometerklasse tenminste 1.000 stuks te vinden waren.
Het is lastig te zeggen of het opzettelijk doorgestoken kaart is, maar één ding is zeker: via deze schaal zijn Duitse auto’s zonder twijfel het meest betrouwbaar.
Klasse | Winnaar | DMI |
---|---|---|
A-segment | Audi A1 (2010) | 82,6 |
B-segment | Audi A3 (2012) | 91,0 |
C-segment | Audi A4 (2008) | 87,7 |
D-segment | Audi A6 (2011) | 94,6 |
Sportwagen/cabrio | Audi TT (2006) | 81,0 |
Terreinwagen/SUV | Mercedes M-Klasse/GLE (2011) | 92,4 |
MPV's | Mercedes B-Klasse (2011) | 91,4 |
Pick-ups | VW Amarok (2010) | 71,0 |
Transportbus | Mercedes Sprinter (2006) | 62,5 |
Met dank aan Frank voor de tip!
Beeld: zalige gele combo, via @dutchstylez
camber24 zegt
Wij van WC Eend……
escort77 zegt
@camber24: natuurlijk, was ook mijn eerste gedachte. Maar ik lees niet wat er nu precies mis is met de aanpak van DEKRA. Wat maakt hun onderzoek slechter dan andere onderzoeken? Dat had ik hier wel willen lezen. (Ik ben zelf sceptisch tegenover al dit soort onderzoeken, heb zelf niets voor/tegen VAG, ben bekend met de reputatie van DEKRA ;-)
kobus1967 zegt
Wij van wc eend adviseren wc eend?
Senne zegt
Haha, wat een grap.
Er zullen best veel goede Duitse auto’s zijn maar qua betrouwbaarheid komt geen enkel merk in de buurt van de Japanners…
vierpuntnul zegt
Japan is ook een stukje rijden
nautique206 zegt
Geen Alfa? Dan klopt het sowieso niet
desjonnies zegt
@nautique206:
Grappig dat je dat zegt want slechts het slechte stuurhuis is ooit kapot gegaan bij mijn Alfa op 250000 kilometere en dat was de enige reparatie, schijven, blokken, banden, filters, draagarmen en een distributieset en is een lampje af en toe horen in mijn wereld bij onderhoud.
Eigenlijk was de Alfa betrouwbaarder dan de uiterst betrouwbare Passat B5 TDI, zijn illustere voorganger.
p964 zegt
@desjonnies: bij mij was het stuurhuis kapot na 2 weken (nog geen 2000km). Richtingaanwijzers stopten ermee zodra het een beetje vochtig was buiten danwel de auto koud was.
arkenbout zegt
@p964: 300000 gereden met een 158 2.4 jtdm, nooit iets gehad behalve de reguliere slijtage
m54b30 zegt
@p964: het is dan ook een veredelde opel van zeer slechte kwaliteit.
PAN zegt
@m54b30: mijn 159 bij 320.000 weggedaan ivm4 kids, enige probleem: vervuilde egr klep. Direct deze maar afgeblind en squadra eroverheen .
Oja 1 keer een klap op dashboard moeten geven om radio verlichting te activeren waarschijnlijk door kou.
beefcake zegt
@desjonnies: @desjonnies: ik heb nog nooit gehoord van een auto die 2x binnen 50.000 km een nieuw blok nodig had of een auto waar de aandrijfas tot 2x toe onderuit viel, totdat ik mensen kende met Alfa’s. Natuurlijk zijn niet alle Alfa’s slecht, maar in alle extreme verhalen die ik ken, speelde Alfa een hoofdrol.
Paul58 zegt
@beefcake: heb je wel eens gehoord van auto’s die het binnen 10.000km al begeven aan elektrische storingen waar een hele nieuwe kabelboom in moet? Die verhalen hoor ik nu juist veel en daar komt juist geen alfa in te pas;)
Paul58 zegt
Edit: bedoel hiermee te zeggen auto’s blijven nu eenmaal machines en elke auto heeft zijn gebreken. Iedereen spreekt graag uit eigen ervaring dus zullen er altijd verschillende verhalen ontstaan:)
beefcake zegt
@kevin1989: is ook zo. Toch hoor ik het vrijwel uitsluitend bij Alfa’s en maakt het dat ik niet zo snel meer voor een Alfa zal kiezen.
lekbak zegt
@desjonnies: Ook een kapotte klok staat twee keer per dag goed.
Niet dat ik zelf handel naar zulke vooroordelen trouwens. Ik ben zelf ook niet vies van een auto die bekend staat als slecht. Maar dat die van jou goed was zegt helemaal niks over de kwaliteit van een bepaald model of merk natuurlijk.
rikus zegt
@nautique206: Alfa’s zijn, in tegenstelling wat vele mensen beweren, juist enorm betrouwbare auto’s. Het enige wat bij mijn Alfa ooit kapot is gegaan is de uitlaat, remmen, versnellingsbak, cilinderkoppen, airco, de vering, elk knopje wat een elektrische functie had, de aandrijving, het hele motorblok en de verlichting. Maar goed, was ook wel logisch. Die auto heb ik ongeveer drie weken gehad, dus niet zo gek dat je er af en toe een beetje onderhoud aan hebt.
simonferrari zegt
Waarom zou dit niet kunnen? Heb al jaren goede ervaringen met het merk Audi.
jochempie zegt
@simonferrari: anekdotisch bewijs
michaelb zegt
@simonferrari: Men heeft hier al snel het “anti VAG syndroom”. Zit er niet over in, merendeel vergeet ook dat Porsche hier immers onder valt.
Loek zegt
@simonferrari: omdat het van VAG is. Trouwens, welkom op Autoblog!
toyotaprius zegt
DEKRA maakt gebruik van sjoemelsoftware?
wetdualclutch zegt
Wist niet dat er 522 verschillende Duitse modellen zijn…!? Wat een farce
pjotr zegt
Hier straalt de objectiviteit van af!
trustmeiamanengineer zegt
Haha. BMW heeft zo te zien niet meebetaald aan het onderzoek?
dennisn52b30 zegt
@trustmeiamanengineer: rouleren ze, iedere 3 jaar ben je aan de beurt. Dan hebben ze zich “terug geknokt” ?
tge1 zegt
Zoek maar eens waar de firma DEKRA vandaan komt. ;-)
fietsenmaker zegt
@tge1: vertel….. :)
tge1 zegt
@fietsenmaker: Laten we zeggen dat de term “protectionisme” hier wel van toepassing zou kunnen zijn.
ikschrijfookoverautos zegt
@tge1: het feit dat ik het persbericht in het Duits kreeg deed me al het een en ander vermoeden…
misterdrogba zegt
Nu weten we tenminste wie het onderzoek gefinancierd heeft.
rufctr01 zegt
Er zijn dan ook hopies mensen die dit dan ook weer geloven.
hans75 zegt
ongelofelijk naief van Dekra… welke idioot denkt dat ze hier mee weg kunnen komen… zelfs ubermensch Adolf zou de uitkomsten van dit onderzoek niet geloven…(afgezien van simonferrarie dan)
kennone zegt
Ik heb bij AudiCentrumTilburg gewerkt. En geloof niets van deze lijst. Heb nog nooit zo veel auto’s terug zien komen met motor en bak problemen al voor ze 50k gedraaid hadden als daar..
fouadski zegt
@kennone: ik heb bij Volvo gewerkt. Heb daar precies hetzelfde meegemaakt…
techniekmeneer zegt
@fouadski: True. Volvo’s van de laatste 10 jaar zijn ook niet geweldig meer.
wessel04 zegt
@techniekmeneer: volgens mij geen enkele auto met klein turbo blok
techniekmeneer zegt
@wessel04: Klein turboblok? Ook de dikke 5 cilinders van Volvo zijn verre van probleemloos tegenwoordig.
kennone zegt
@techniekmeneer: Ja de dunne cilinderwanden van de 2.5 Als je die ongetuned laat en normaal warm rijd gaan die ook met gemak 400k mee. En anders voor de 2.3 of 2.4 t5 gaan. Die kan je wel mishandelen zonder dat het stuk gaat. (Ben verder geen Volvo fan hoor)
kermit123 zegt
@kennone: je zegt hetzelf je hebt daar gewerkt en je werkt er niet meer. Dat zegt al genoeg.
kennone zegt
@kermit123: kon het niet meer aanzien nee?
alfablog zegt
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
utregcity zegt
Is ‘t al 1 april dan?
alassad zegt
Dekra is de Duitse versie van De Speld?
desjonnies zegt
@alassad:
Nee dat is de politieke partij van Angela Merkel.
mashell zegt
@alassad: dat heet “der Postillon”. Maar wij ontkennen het bestaan er van, we zouden anders moeten erkennen dat Duitsers humor hebben.
lexusfan63 zegt
Duidelijk is dat Audi flink in de buidel getast heeft.
lexusfan63 zegt
Op basis van 35 jaar autoervaring zijn de meest betrouwbare auto’s afkomstig uit Japan en niet uit Duitsland. Ik snap niet dat Dekra zoiets “durft” te publiceren.
desjonnies zegt
Ik zie die dikke Duitser in Beieren nog voor me in de kroeg, nie wieder so ein scheiss teueres Deutsches fahrzeug zei de man, hij reed in een oeroude Forrester. Met 4 ton kilometers op de klok en roest. En doorgezakte bestuurdersstoel.
Wedden dat DEKRA hem niets heeft gevraagd ?
roberto zegt
Mag je ook wel verwachten in bijvoorbeeld het A-segment. Een Toyota Aygo valt ook in het A-segment maar is een derde van de prijs van een A1. Niet dat dat de veiligheid of betrouwbaarheid wegneemt, maar hoe duurder hoe meer ik verwacht.
Dizono zegt
@roberto: Ik heb sowieso het idee dat ze andere segmenten hanteren. De A1 valt bij ons in het B-segment (Polo, Clio, Yaris), terwijl het A-segment de échte supermini’s als de Up!, Twingo en Aygo zijn. Ik ben heel benieuwd hoe die laatste categorie auto’s in dit onderzoek valt.
roberto zegt
@Dizono: geen idee, maar daar zal de Up! wel de winnaar zijn ;-)
rikus zegt
@roberto: Dat is wel een beetje naïef, vind je niet?
vbarchetta zegt
Whahaha. Duitsers maken geen grappen….? Nou ik moest in ieder geval wel hard lachen om dit lijstje.
kermit123 zegt
Ach oud nieuws. Audi is en blijft het beste premium merk. Geen enkel merk kan hier tegen op. Techniek door voorsprung
rufctr01 zegt
@kermit123: lekker blijven dromen?
kermit123 zegt
@rufctr01: mijn grootste vriend als het om audihaters gaat. ?. We gaan een keer gezellig naar een audimeeting?
Homer55 zegt
@kermit123: saaie meeting..
lekbak zegt
@kermit123: Mijn werkgever koopt al jaren elke drie jaar een nieuwe a6. Mijn collega’s en ik rijden al net zoveel jaren met auto’s van 10 tot 15 jaar naar het werk. De enige die ooit stil is gevallen onderweg is mijn werkgever, en dat is met al zijn auto’s meerdere keren gebeurd trouwens. En als we dan met ons allen eens de reparaties zitten te vergelijken waarbij we niet stil zijn gevallen dan blijkt ook daar dat de audi’s het meest nodig gehad hebben. Voorsprong door techniek zeker wel, voorsprong richting het faillissement.
917 Porsche + Audi zegt
@lekbak: ik heb een A4 van 2013 NOOIT problemen mee gehad
rikus zegt
@vwaudiporsche: Lucky you
w0o0dy zegt
Voordat de eigenaren van de meeste merken de 200.000 km achter de rug hebben zijn er meer jaren verstreken dan bij (diesel) Audi’s. En met de jaren en korte ritten komen gebreken. Tel je het feit dat er een blok gereviseerd moet worden of er een nieuwe transmissie onder moet als 1 defect dan zakt het aantal mankementen van Audi al aardig. Laat je elektronische ellende uit de statistieken omdat er geen onderdelen worden vervangen dan kom je wellicht bij dit resultaat.
Maar goed. Iedereen die deze larie gelooft moet lekker die Audi kopen maar dan niet huilen als je er op leegloopt. (Kijk maar eens wat een A6 kost tweedehands ivt een gelijkwaardige auto van de concurrentie. Geloof je werkelijk dat die dure Lexus zoveel waard is als die niet beter is dan die A6 die 3/4 van de waarde kwijt is in 4 jaar? Ik ook niet.
kapiteinaudi zegt
Wat een rare diersoort zijn VAG haters toch. Enkele weken geleden zei ik nog dat betrouwbaarheidslijstjes onzin zijn, en toen werd ik langs alle kanten bestookt door hooivorken en fakkels. Maar nu is het opeens wel onzin want het kan immers niet dat Audi de top 5 domineert. Enkel wanneer het hun uitkomt dus. Te grappig voor woorden. En triest.
bmwe46m3balling zegt
@kapiteinaudi: nee neef dat is het niet. Kijk de eerste 2 wil ik nog wel geloven a1 a3 (al heb ik daar zeer grote
Twijfels bij maar goed) op het moment dat ik de C en D segment bekeek en daar audi a4 en a6 zag staan ben ik direct gestopt. Ik heb niet eens meer verder gelezen. Ik zeg niet dat audi slechte auto’s maakt maar de a4 komt niet in de buurt van de 3 serie/C klasse. De a6 komt iets meer maar nog steeds niet in de buurt van een 5 serie/E klasse. Dat is feitelijk bewezen niet alleen in verkopen maar ook door
Verhalen en ervaringen.
kermit123 zegt
@bmwe46m3balling: blijf lekker dromen op planeet Mars. Ik heb mijn bmw ingeruild voor een A6 omdat ik het beu was om steeds weer bij te sturen op de snelweg. Wat een gedoe is dat zeg . Ik heb meerdere malen gereden naar parijs ik werd er doodmoe van het bijsturen. Weet je hoe de autojournalisten dat noemen? Scherpsturen. Nu met de A6 zou ik nooit meer een Bmw 5serie willen . Het onrustig sturen, stuiterbal nee nooit meer .Eenmaal Audi met rust in de cabine geen windruis niks en het quattrosysteem geweldig
frederik zegt
@kermit123: Had je een vroege F10? Staan bekend om slecht sporen en onrustig stuurgedrag. Gelukkig zijn niet alle BMW’s zo.
w0o0dy zegt
@kermit123: man wat zou jij gelukkig worden van een Lexus…
kermit123 zegt
@w0o0dy: haha ja misschien wel
bmwe46m3balling zegt
@kermit123: misschien kan jij helemaal niet met een bmw omgaan? Misschien waren 1 van jou voorbanden zacht? Maar goed als dat bovenstaande allemaal niet het geval is dan zou ik zeggen dat ik dat nog nooit zo ervaren heb. Bmw is inderdaad scherp sturen, je voelt heel goed wat je auto doet maar eenmaal rechtdoor gaan ze gewoon rechtdoor. Windgeruis heb ik ook geen last van. En praat alsjeblieft al helemaal niet dat een bmw niet comfortabel kan zijn. Ik zeg niet dat een audi niet goed is, een (dikke) a6 en wel mooi en rijd ook wel lekker een a7 ook maar de rest is alsof je je op een gegeven moment bekocht voelt. En bij een 5/E vind ik van niet, maar he smaken verschillen.
En die a6 moet je inruilen voor een E klasse. Een heerlijke dikke lekkere E klasse.
E34M5Touring zegt
@kermit123: Ik heb m’n C6 2.7tdi handbak, non Quattro na 4 maand weer op de zaak gezet. By far de slechtste auto die ik ooit gereden heb. Kwalitatief niet eens zo heel slecht (enkel de navi bleef maar vastlopen) maar qua rijden de slechtste auto die ik ooit heb bestuurd. Kwam uit een A4 2.5TDI met Quattro en het leek wel of die A6 een schade auto is geweest. Zo ongelofelijk weinig front end grip dat het bijna gevaarlijk was. Zelfs met normale snelheid een rotonde af was al gillende voorbanden. Duiken bij het remmen waardoor hij vrij snel in de abs schoot. Nog nooit zo’n dure auto gehad die zo slecht reed. Daarna een A8 gehad uit 2002, zelfs die reed 10x beter. En die was 6j ouder. Toen toch weer wat vertrouwen gekregen dus na m’n enige problematische Alfa een Audi A3 gekocht. Einde van die serie, laatste facelift voor het huidige type. Ik dacht nou, daar zijn alle fouten inmiddels wel uit. 23k op de klok, wat kan me gebeuren. Nou, dat heb ik geweten… Never again. Na 4 van die dingen totaal genezen. Enige fijne, betrouwbare die er tussen zat was de A8. En die was het oudst van allemaal…
917 Porsche + Audi zegt
@kapiteinaudi: goed gezegd zou ik zo zeggen +1
SimonMc zegt
De top 10 ( van onder te beginnen ).
ikleesookoverautos zegt
Erg betrouwbaar rapport.
hollandbest zegt
Geen Mercedes dus
Volvo_440_turbo zegt
Dit rapport zal sowieso wel kloppen, maar de vraag is dan bij 2dehandse auto’s, wat is er allemaal al niet vervangen geweest? Eens de probleemonderdelen vervangen geweest zijn geloof ik best dat je met VAG nog vele jaren kan rijden zonder veel problemen, ik spreek uit ervaring, Je merkt ook dat Audi’s in de statistieken opklimmen met de jaren, volgens mij is hun zwarte periode voorbij?
Mijn volgende auto zal wellicht terug VAG zijn omdat ik een bekwame monteur heb die nooit zijn uren volledig doorrekent. Uiteraard zorg ik dat ik eerst GOED geïnformeerd ben over de go- en de no-go-modellen. Bij Japanners kan je bij wijze van spreken ‘blindelings’ kiezen, bij Europeanen helaas nog niet…
apekool zegt
Ik begrijp de cynische toon van het artikel niet. Het is maar net hoe je klassen definieert en je onderzoekskaders opstelt.
laat mensen lekker hun eigen mening vormen ipv suggesties te doen
potver7 zegt
Wel grappig dat een 12 jaar oude transportbus betrouwbaarder is dan een nieuwe. Need I say more….
Jochen zegt
A3 B segment?, A4 c segment en de a6 in het d segment? Goed verhaal, oneerlijke concurrentie