![Genesis G80](https://www.autoblog.nl/files/2020/02/genesis-g70-33t-black-rear-side-2020-970.jpg)
Als het gaat om betrouwbaarheid van premium auto’s, scoren de Zuid-Koreanen andermaal.
Er was ooit een tijd… Een tijd waarbij premium automobielen uitermate betrouwbaar waren. De minder dure automobiele goden waren minder betrouwbaar. Kijk naar de oude Mercedessen in de jaren ’70 en ’80 en wat te denken van Volvo’s uit die periode? Je betaalde er extra voor, maar dat verdiende je met gemak weer terug. Je hoefde immers minder vaak een nieuwe auto te kopen.
![](https://www.autoblog.nl/files/2020/02/porsche-91-carrera-s-992-yellow-front-side-2020-970.jpg)
Premium = betrouwbaarheid?
De tijden zijn inmiddels enorm veranderd. Echt slechte auto’s zijn er niet meer. We hoeven niet meer na drie jaar al te gaan tectyleren en/of reviseren. Goedkope auto’s kunnen zelfs heel erg betrouwbaar zijn. Wat we wel zien is dat enorm complexe auto’s vaak de nodige kinderziekten met zich meebrengen en dat ooit onverwoestbare merken, af en toe best een steekje kunnen laten vallen. Premium is een marketingterm waar betrouwbaarheid zeker niet onder hoeft te vallen.
![Volvo 740 GLT Estate '90](https://www.autoblog.nl/files/2020/02/volvo-740-estate-grey-side-1983-970.jpg)
J.D. Power
Maar het zou wel lekker zijn toch? Gelukkig heeft J.D. Power wederom een enorm betrouwbaarheidsonderzoek gedaan en warempel: een premium merk kwam als beste uit de bus! Nee, geen Mercedes-Benz of Volvo, maar Genesis is het minst storingsgevoelige merk dat er is. De nummers twee tot nummer vijf zijn: Lexus, Buick, Porsche en Toyota.
![Genesis G80 Sport '20](https://www.autoblog.nl/files/2020/02/genesis-g80-sport-red-front-side-2020-970.jpg)
Genesis
Genesis is als merk het minst storingsgevoelig, maar de Lexus ES pakte de titel ‘meest betrouwbare auto’. De (ook in Nederland leverbare) Lexus ES pakte dus automatisch ook de titel voor meest betrouwbare compacte premium auto. De Toyota Avalon was de meest betrouwbare grote sedan. De minst storingsgevoelige kleine auto was ook geen verrassing: de Honda Jazz. De meest betrouwbare sportwagen is de Mazda MX-5, waarbij ze de automatisch (sl)opende motorkap waarschijnlijk niet hebben meegewogen.
![Lexus ES 350 F Sport '19](https://www.autoblog.nl/files/2020/02/lexus-es350-f-sport-blue-rear-side-2019-970-969x612.jpg)
Opel Insignia
Op de Toyota Avalon na, zijn alle auto’s ook in Nederland en België leverbaar. Dat geldt ook voor de beste middenklasser, de Buick Regal. Die auto kennen we als Opel Insignia. Dus voor wie een betrouwbare Duitse middenklasser wenst, haast je naar de Opel-dealer. Buick deed sowieso goede zaken, want het was het meest betrouwbare ‘niet-premium’ automerk. Tenzij je natuurlijk betrouwbaarheid premium vindt.
![Buick Regal GS '19](https://www.autoblog.nl/files/2020/02/buick-regal-gs-red-front-side-2019-970.jpg)
De meest betrouwbare merken
De lijst met meest betrouwbare merken volgens J.D. Power ziet er als volgt uit. Tussen haakjes staat het aantal issues per 100 auto’s.
- Genesis (89)
- Lexus (100)
- Buick (103)
- Porsche (104)
- Toyota (113)
- Volkswagen (116)
- Lincoln (119)
- BMW (123)
- Chevrolet (123)
- Ford (126)
- Mazda (130)
- Cadillac (131)
- Hyundai (132)
- Kia (132)
- GEMIDDELDE (134)
- Audi (136)
- Nissan (136)
- Acura (139)
- Honda (139)
- RAM (140)
- Mitsubishi (146)
- MINI (147)
- Mercedes-Benz (152)
- Subaru (154)
- Infiniti (155)
- Dodge (158)
- Jeep (159)
- Fiat (160)
- GMC (162)
- Volvo (185)
- Jaguar (186)
- Chrysler (214)
- Land Rover (220)
Volgens mij duurt 2020 nog 46 weken en kunnen we dan pas concluderen wat de meest betrouwbare auto is van 2020
@robbie123: Wijsneus
@basv: Omdat? Hij heeft toch gelijk. Wie weet ploffen er de komende maanden wel wat motoren van Genesis/Lexus. @Redactie; moet het geen 2019 zijn?
@114i210pk: nee want in de US is 2020 in 2019 berekend. Net zoals je nu een 2021 model Mustang zou kopen in de US. Ze lopen een jaar voor zeg maar.
@str8six: Helemaal duidelijk?
@114i210pk: Sterker nog, dit betreft auto’s van 3 jaar oud. Daarbij worden problemen slechts geteld. De kosten worden niet gewogen. Gaat om problemen en probleempjes bij vrij nieuwe auto’s. Een lampje dat terecht of onterecht gaat branden, massagefunctie links op de achterbank werkt in eerste instantie niet, telt allemaal mee. Zijn dus vaak problemen waar je gewoon mee kunt doorrijden. Als de motor het na 100k al begeeft, dan telt dat meestal niet mee, want zoveel rijden de meeste mensen niet in 3 jaar. Er is wel eens in de zoveel tijd een interessanter onderzoek dat ook uit Engeland komt, dat ook de kosten en motorische betrouwbaarheid meeweegt.
@114i210pk: eigenlijk moet het 2016/2017 zijn omdat het in het rapport over 3 jaar oude wagens gaat.
BIZAR dat ik nog niet persoonlijk failliet ben met 2 Landrover’s, 2 Chryslers een Volvo in ons wagenpark….
enkel de Tesla ontbreekt in dit lijstje. Was eigenlijk serieus aan het kijken naar een Jaguar, dat zal de ondergang dan wel worden ;)
Ben eigenlijk best wel benieuwd naar het lijstje van problemen per merk.
Ziets van – Rubbertje bij rechter achterruit staat iets te ver open. En bekerhouder maakt een te harde klik bij sluiten?
Ik zie hier toch niet dat de hoog geprezen merken Kia,Honda,Subaru,Volvo niet hoog op de lijst staan . Daarbij komt VW er goed vanaf .
@dijan: jij en je VW liefde.. apart verhaal
@dijan: Lexus daarentegen scoort weer als van ouds, de welbekende Japanse perfectie ? lk rijd zelf zo’n 20 jaar oud afgetrapt hok en het wil maar niet stuk…,
@monsieurleloure: geef mij maar ff 5 minuten met dat ding ?
@lekkaah: geloof mij, ik doe mijn best ?
Ik vind het meest betrouwbare merk altijd veel te weinig zeggen. Er is zo veel verschil in kwaliteit binnen een merk, zelfs binnen een model. Voorbeeldje (allesbehalve premium): de Mitsubishi Space Star van vroeger was achterlijk betrouwbaar als je de 1.6mpi motor had. Die haalden de 5 ton op gas, met gemak. Had je echter de 1.8GDI, dan mocht je heel erg in je handen knijpen als je de 2 ton haalde, zonder al te veel bij de garage te staan. Dat blok was dramatisch.
@grasvreter: jij slaat de spijker op de kop. En zelfs binnen een bepaald motortype kan t enorm veel schelen. De vroege EA113 2.0 TFSi motoren van VAG is helemaal niks mis mee terwijl de latere EA888 2.0 TFSi olieboten dramatisch slecht zijn. Meest betrouwbaar heb je dus als je goed uitzoekt wat je koopt. Dit zegt niks.
@ko4n: Helemaal mee eens. De cijfertjes verbloemen dat, evenals het feit dat er geen onderscheid gemaakt wordt tussen een ploffende turbo en het niet kunnen verbinden via Bluetooth.
Wat dat betreft vind ik de artikelen van Autoblog ideaal waarin men uitlegt wat de mogelijke en bekende issues zijn van tweedehands modellen.
@ko4n: de EA888 gen 3 zijn ook ontzettend goed en sterk hoor.?
Serieus? Bij Mircides gaat zo vaak de Tüüter kapot?
Over de betrouwbaarheid van dit soort onderzoeken valt altijd wel te twisten in mijn ogen. Een ding is echter wel altijd zeker: Toyota en Lexus scoren hoog en Britse en Franse merken en FCA scoren laag.
Uit mijn ervaring tot nu toe(beste bovenaan)
Bmw 1 serie 2013
Audi a4 2020 ( nog maar een maand in bezit dus hoort hier eigenlijk niet)
Alfa romeo 159
Skoda octavia 2012
Vw beetle 2004
Golf 7
Mercedes c (2016)
Mini one 2009
Mazda 6 2015
Renault talisman
Vroeger toen het verzonnen woord premium nog niet bestond waren de ‘premium’ automobielen nog betrouwbaar.
Dit Amerikaans onderzoek zegt weinig tot niets over NL of zelfs Europa lijkt me, half Amerika rijd in zo’n smaak noch kraak japanner/koreaan met uiterst betrouwbare maar waardeloos rijdend turboloos en karakterloos non downsized blok en 4 trapsautomaat uit het jaar kruik. Verder zitten er nauwelijks opties op en een hard plastic dashboard. Wat er niet op zit kan ook niet stuk…
Vreemd dat Audi zoveel lager scoort dan Volkswagen, terwijl de onderdelen vaak uitgewisseld worden
Als je nou auto’s produceert die meteen ploffen en naar de sloop gebracht kunnen worden bij het wegrijden, dan kom je op een gedeelde tweede plaats met Lexus. 100 problemen per 100 auto’s…
Ik neem aan dat de XC90 T8 er in zijn eentje voor verantwoordelijk is dat Volvo er zo slecht op staat? Ik heb wel weer een extra reden om van een Porsche te dromen :)
Waar is Tesla?
@cazzo046: en Ferrari, Lamborghini, Rolls Roys, Bentley, Bugatti en vast nog veel meer…
@3246cm252kw: Suzuki, wat het betrouwbaarste is van allemaal.
Immer: jij bent echt op de hoogte van de huidige Japanse standaard. Als er 1 merk is dat aan futloos downsizing doet is het vw wel. Kwa betrouwbaarheid op de lange termijn? Ik heb een Lexus uit 2008 en eentje uit 2012. Bij de oudste, een IS250, alleen de waterpomp vervangen hetgeen niet erg gebruikelijk is noch preventief gedaan wordt bij een bepaalde km stand zoals bij de Duitse premium merken. Bij de GS uit 2012 is er nog helemaal niks vervangen behalve remblokjes. Piepjes en rammeltjes zijn ook ver te zoeken en het ‘aftandse’ navigatiesysteem werkt ook nog feilloos. Dit alles in tegenstelling tot de uiterst fijn rijdende Saabs waar bij elke beurt wel iets vervangen moest worden zijn de premium Lexussen bijzonder vriendelijk voor de portemonnee.
Ik heb eigenlijk nooit problemen met Mercedes, we hebben er wel wat en doen er nog veel kilometers mee ook. Dus vreemd dat die niet zo hoog scoort.
@unknown32: hier ook niet problemen mee gehad
Ik vindt het wel heel fijn dat Tesla er niet tussen staat??
@supercarboy: Vindt jij dat?
Jaguar en Land Rover fan T_T
@dunhozzie:
Ik voel met je mee, vriend.
Wij anglofielen noemen zoiets “karakter”, toch?
Inderdaad lijstjes zeggen veel en eigenlijk ook weer niks. Mijn vorige auto was een Lexus is 220d. Als auto de perfectie nabij helaas achilles pees de 2.2 d4cat motor. Enorme problemen met egr, roetopbouw en issues met koppakking aks gevolg roetopbouw op de zuigerveren. Gelukkig was er het Lexus klantenservice en garantie vangnet. Desondanks nog steeds liefhebber van het merk al rij ik nu BMW en das zeker ook geen hoera verhaal.
Het verbaasd me vooral van Volvo en Buick.