
Nieuw jaar, nieuw betrouwbaarheidsonderzoek van J.D. Power. Deze keer voor het eerst mét Tesla.
Het is medio februari en dat betekent traditioneel dat het weer tijd is voor een gloednieuw betrouwbaarheidsonderzoek van J.D. Power. Daarmee kunnen we dus kijken wat anno 2021 de stand van zaken is qua betrouwbaarste automerken. Of eigenlijk moeten we zeggen: anno 2018, want J.D. Power onderzoekt auto’s van drie jaar oud. Daarnaast gaat het puur om Amerikaanse auto’s. Gelukkig is er genoeg overlap om het lijstje ook voor ons als bewoners van het Europese continent interessant te maken.
Gouden combinatie
Als we het over betrouwbaarheid hebben is ‘Aziatisch’ en ‘premium’ de gouden combinatie. Vorig jaar was het dan ook Hyundai’s luxemerk Genesis dat de toppositie innam. Daar hadden we toen alleen nog geen boodschap aan, want Genesis was niet in Europa leverbaar. Hier is Genesis vooral bekend als bijbelboek en als band, niet zozeer als automerk. Nu is het merk echter een stuk relevanter geworden, want Genesis komt alsnog naar ons continent.
Lexus
Dit jaar is het echter niet Genesis, maar een ander Aziatisch premiummerk dat de eerste plaats inneemt: Lexus. Nadat ze vorig jaar genoegen moesten nemen met plaats twee staat Lexus nu wederom aan kop, met 81 problemen per 100 auto’s. Porsche is weer terug op nummer twee na even teruggezakt te zijn naar de vierde plaats. Bij de modellen staat Porsche zelfs op nummer één. De Porsche 911 was namelijk het model met de minste problemen.
Kia
Op nummer drie en vier staan de eerste merken die ook voor Jan Modaal interessant zijn: Kia en Toyota. Niet direct verrassend, maar Kia heeft wel een flinke stijging doorgemaakt ten opzichte van 2020. Toen hadden ze even een wat minder jaar met een veertiende positie. Daarmee scoorden ze zelfs onder het gemiddelde.
Usual suspects
Onder aan de lijst treffen we de usual suspects aan: Alfa Romeo, Jaguar en Land Rover. Land Rover scoort met afstand het slechtst. Het aantal problemen zit namelijk op het dubbele van het gemiddelde. Het goede nieuws is dat het gemiddelde lager dan ooit is. Er werden nu namelijk slechts 121 problemen per 100 auto’s geconstateerd, terwijl dat er vorig jaar nog 134 waren.
Tesla
Een interessante toevoeging dit jaar is Tesla. Dit was tot op heden de enige fabrikant die geen medewerking verleende aan het onderzoek. Dat is niet veranderd, maar Tesla heeft nu wel een (onofficiële) ranking gekregen. Bij Tesla waren er 176 problemen per auto en daarom komt het merk aan de onderkant van de lijst terecht, net voor Jaguar. Geen lekkere binnenkomer dus.
De complete lijst ziet er als volgt uit:
Merk | Problemen per 100 auto’s | |
1. | Lexus | 81 |
2. | Porsche | 86 |
3. | Kia | 97 |
4. | Toyota | 98 |
5. | Buick | 100 |
6. | Cadillac | 100 |
7. | Hyundai | 101 |
8. | Genesis | 102 |
9. | Lincoln | 106 |
10. | Acura | 108 |
11. | BMW | 108 |
12. | Chevrolet | 115 |
13. | Mitsubishi | 116 |
14. | Mazda | 121 |
Gemiddelde | 121 | |
15. | Mercedes | 122 |
16. | Ram | 123 |
17. | Dodge | 125 |
18. | MINI | 125 |
19. | Subaru | 125 |
20. | Audi | 127 |
21. | Nissan | 128 |
22. | Ford | 130 |
23. | Infiniti | 137 |
24. | Jeep | 141 |
25. | GMC | 143 |
26. | Volvo | 143 |
27. | Honda | 145 |
28. | Volkswagen | 163 |
29. | Chrysler | 166 |
Tesla (onofficiëel) | 176 | |
30. | Jaguar | 186 |
31. | Alfa Romeo | 196 |
32. | Land Rover | 244 |
Bron: J.D. Power
Tesla is onbetrouwbaarder dan een Chrysler?? Whatever…. gefeliciteerd Porsche… alweer!
En dat met electra motoren die “probleemloos” zouden moeten zijn want weinig onderhoud.. Dat roepen al die Tesla fanboys toch? Zegt wel wat over de kwaliteit. NB het onderzoek zou eigenlijk ook mee moeten nemen hoeveel kms per auto.. plus een auto die in Alaska of Scandinavie rondrijd heeft het denk ik zwaarder dan een auto die dagelijks voor een ritje den-haag -rotterdam oid wordt gebruikt
@tvr1974: eens. Een kale stadsauto die nagenoeg geen km’s maakt tov een full option die continue km aan t vreten is.
@tvr1974: ps. Dat Porsche (vag) zo goed scoort en VW (vag) zo slecht scoort, toont mij wel enigszins aan dat intensiteit van gebruik niet mee genomen is.
@loggy: ps. Porsche heeft vele eigen onderdelen en niet van VAG.
Mijn eigen Cadillac heeft al 100 problemen, haha, daar heb je er geen 100 stuks voor nodig.
Dat Lexus oerbetrouwbare wagens maakt ben ik al een keer of drie achtergekomen, 2 x een GS300 en 1x een IS200
Maakt het ook saai, met die Cadillac ben je een tijdje zoet om betaalbare onderdelen op te scharrelen ,dus houd je van de straat. En da’s wel lekker met een avondklok (-;
Brengt mij op het volgende, mijn 3.6 liter v6 met motorcode LY7 verbruikt nogal wat olie, weet iemand wat de oorzaak kan zijn. Heb al een tijdje zitten Googelen maar kan niet echt een antwoord vinden.
Een motorblok uit een schade/sloopauto durf ik niet aan want dan weet je ook niet wat je krijgt.
@monsieurleloure: Eh, overwegen een motorblok wiselen om (wat) olieverbruik is nogal drastisch, nietwaar? Kwestie van de oorzaak isoleren en dan verder kijken.
@vaakbenjetebang
Oorzaak isoleren is makkelijker gezegd dan gedaan…
Verbruik is 1 liter op 1000km, lijkt wel een Audi (-;
Komt geen blauwe rook uit de uitlaat.
Lang stationair draaien en dan volgas, geen blauwe rook.
Op hogere snelheid op de motor afremmen en dan weer volgas, geen blauwe rook, dus kleepsteelrubbers kunnen worden uitgesloten.
Carterontluchting (PVC) is goed.
Motor is gespoeld geen resulaat, verbruik wordt niet minder maar ook niet meer.
Auto haalt topsnelheid, afgelopen zondag nog gehaald in Duitsland
Katalysatoren zijn nog goed.
Als ik nu zeker wist dat het de olieschraapveren waren oid had ik het allang laten verhelpen.
Ik waag maar eens een mailtje naar een motorrevisiebedrijf, weet iemand een goed bedrijf in noord holland?
@monsieurleloure: Is het niet een gevalletje klepseals? Na een nachtje of wat stilstaan en dan koud starten: zie je dan olierook?
@monsieurleloure: Als je ‘LY7 engine oil consumption’ Googlet en dan de cadillacforums dot kom plemp uit de lijst kiest, zie je een beschrijving van het probleem door ene ‘Cow Pie’. Het vergt enig begrip van (technisch) Engels, maar hoop, dat je er wat aan hebt.
Moah, mijn audi 90 quattro uit 1987 gebruikt na meer dan 4 ton aan ervaring 1 liter op 5.000 km, mn a3 met 430000+ km 1 op 20.000. Dus zelfs dat valt nog mee :P
@Joris24: mijn Ford Smax krijgt ieder jaar een beurt . ik rij er maar ongeveer 12000km per jaar mee. Er gaat net zoveel olie in als er uitkomt. Hij verbruikt letterlijk niks.
Dymotrack in Cruquius.
Goed schoonmaken, rijden, kijken waar het weglekt. Lekt het nergens, dan verbrand je het. Dat is al een 1 grote stap in richting van een antwoord.
Zag laatst een gozer bij klokje rond, zijn jaguar verbruikte flink olie. Bleek dat ie zelf een fout had gemaakt bij het oliefilter oid waardoor er olie wegdrupte. Zoiets onschuldigs kan dus ook gewoon.
@monsieurleloure: al eens een compressietest gedaan?
@monsieurleloure Pff… Mijn Vw 2.0TDI verbruikt niet eens een gram olie. Je Cadillac zou zich moeten schamen!
@ot92
Ik rijd liever een Cadillac dan een VW…
200 % mee eens..Ik heb een Cadillac DTS met 4.6 Northstar NHP engine…ongeveer 300 PK met heel veel torque…nooit geen problemen….geen vreemd oilieverbruik… geen gas guzzler …doe het onderhoud goed….kan nog lang mee !
@monsieurleloure Dat mag. Alleen jij vult olie om de zoveel tijd en bij mij gaat dezelfde aantal liters aan olie bij de oliebeurt weer eruit. De ironie.
Trouwens.. Een oom van me had ook zo’n Cadillac, met hetzelfde blok geloof ik. Hij kreeg het voor elkaar om het blok op te blazen.. Geen idee hoe..
Als het dan toch om auto’s uit 2018 gaat, zou de foto van die geile gele 911 eigenlijk ook aangepast moeten worden.
Word zo’n onderzoek ook nog naar model zelf bekeken of puur en alleen naar merk?
Daar heb je een punt, ik heb even een andere geile gele 911 opgezocht. Wat de modellen betreft: ja, daar is apart naar gekeken en de 911 stond op nummer 1.
Dank Machiel ;)
Aan dit onderzoek heb je in Nederland niet veel, in Amerika rijden gewoon hele andere modellen. Merken als Landrover, Alfa Romeo, Jaguar, Chrysler, en VW scoren slecht in dit onderzoek.
Precies die merken scoren ook slecht in Nederland hoor.
@Johanneke: ik vrees ook dat het toch wel wat zegt…andere modellen of niet.
33. Citroen
34. Peugeot
35. Renault
Zijn van de lijst afgevallen? Of zit er een voorwaarde aan de lijst welke ik over het hoofd zie? Bentley, Ferrari, McLaren zullen zulke kleine oplages zijn dat het niet representatief zal zijn.. maar die Franse storingsbakken was ik wel benieuwd naar, of mijn vooroordelen kloppen.
De Franse merken zijn niet zo actief (meer) op de Amerikaanse markt. Maar via Stellantis gaat Peugeot in ieder geval dit jaar wat slijten in de V.S.
@rogerzz: de laatse jaren is De betrouwbaarheid van Franse wagens enorm verbeterd. Ik zou niet anders meer willen
.
Daar denkt mijn garagist toch anders over… Die is echt niet te spreken over de (bouw) kwaliteit van franse auto’s. Liever Duits of Japans voor hem.
Of je garagist heeft een verborgen motief en wil geen Franse auto’s repareren omdat hij daar geen geld aan kan verdienen…
Toch zijn de enige verhalen die ik nog met regelmaat hoor over kapotte (autmatische) versnellingsbakken en lekkende turbo’s (< 100.000) toch echt met in de hoofdrol zo'n Fransoos, en eigenlijk altijd Peugeot, Citroën of DS.
Peugeot, Citroën en DS gebruiken al enige jaren Japanse EAT automaten van het merk Aisin, deze automaten staan heel goed bekend, en gaan vrijwel niet kapot.
Renault, Peugeot en Citroën worden niet eens verkocht in Amerika, en staan dus ook niet in de lijst.
Van de 40 merken in Engeland staat Renault op 9, Peugeot op 14, en Citroën op 21. Ze zijn gewoon goed bezig.
@rogerzz: 1974 wil zijn geintje terug!
Doe maar een Porsche dan
@wildewesten: zal ik ‘m inpakken of eet u ‘m hier op?
Zonder te klikken had ik Landrover goed.
Als je dit overzicht zo leest, vraag je je elke keer weervaf waarom zoveel mensen zo gek zijn om auto’s van Audi, BMW, Mercedes en VW te kopen
@bullgod76: mooi interieur? goed infotainment? comfort? status? goede leaseprijzen? Een combinatie daarvan?
@punicaoase: dat mag er dan wel luxer uit zien en luxer lijken aan te voelen, maar de bouwkwaliteit en betrouwbaarheid is stukken minder.
Omdat een Kia geen echte Passat/A4/3-serie formaat auto heeft gemaakt de afgelopen decennia die snel genoeg is en keuze heeft qua motoren (eventueel xdrive/quattro), genoeg leuke opties heeft (B&O/Harman Kardon geluid), goede stoelen, goede restwaarde heeft, fatsoenlijke styling die niet na 3 jaar er ‘oud’ uit ziet.. een interieur waar iemand over heeft nagedacht die weet wat het woord ergonomie betekent.. die zijn er niet?
… en je bij Kia niet een plezierige amicaal-vriendschappelijke band met de dealer opbouwt. Ook belangrijk!
Omdat een toyota yaris (of enig andere toyota) nogal een zaaddodende mobiel is, en bijv. een audi a3 sedan gewoon fraai is?
Die kan je dan ook niet krijgen in ‘murica, ze hebben daar gewoon dikke Toyota’s, of vind jij een Camry dan minder stoer dan een A4?
@bullgod76 Omdat ze niet behoren tot degene met pech van dit lijstje. Zonder gekkigheid, het zal wel aan hun smaak liggen. Ikzelf rijd al jaren VAG, nooit wat geks meegemaakt buiten regulier onderhoud om.
Dat is wel vreemd want echt letterlijk iedereen om me heen met VAG heeft allerlei problemen. En voor fatsoenlijke behandeling moet je PON gaan aanklagen wil je iets voor elkaar krijgen. Heerlijk die vijandige klantvriendelijkheid. Gewoon bij wegblijven.
@nissanfairladyz In mijn omgeving is het juist andersom. Gewoon het juiste model met de juiste motorisering nemen. Dat doe ik al jaren, tot nu toe gaat dat prima. Als je een Polo GTI met een 1.4TSI twincharger en DSG7 (DQ200) bijv. neemt, dan vraag je gewoon om problemen met zo’n complexe motor.
Zo kun je ook bij BMW of Mercedes hetzelfde gezeik ervaren als je net het verkeerde model te pakken hebt.
Ik klop nooit bij PON aan. Gewoon je auto uit Duitsland importeren en zelf je problemen oplossen. Afhankelijk van een stel vervelende mensen moet je nooit zijn. ;-)
Omdat het leven meer is dan in een betrouwbare auto rijden. Je bent toch ook liefhebber?
euhm…. BMW staat best ok in deze lijst & hun USP is ( of was :-( ) heel duidelijk, RWD.
Van Audi & VW heb je wel gelijk. Ik kan er niet bij waarom die gekocht worden.
Bij Audi is het denk ik de speciale achterlichten & de veel te grote of fake uitlaten. Meer moet het voor veel mensen niet zijn, zie de suf & crossover rage.
Bij VW de herinnering aan de tijd dat VW wel iets goed kon? Is nu toch al echt lang geleden.
Honda, ai ai ai..
@punicaoase: best gek dat Acura het wel goed doet dan eigenlijk.
@punicaoase: die had ik ook beter verwacht…net als volvo trouwens. Of zie je daar al wat Chinese invloed…?
@p993: Volvo is al heel wat jaren vrij slecht in dit soort lijstjes.. komt met name door de elektronica dacht ik..
Lexus
Peugeot mag in mijn ogen bovenaan, na 30K blok vervangen. Het was een wijze les.
Mag ik even glunderen met mijn GS-je?Misschien niet de meest sexy priemiejumbak maar wel de betrouwbaarste. Een fijne metgezel dus.
Verder verbaas ik mij over de kwaliteitsslag die Cadillac gemaakt heeft.
Sorry. Totaal geen geloof in dit soort onderzoeken. Waar bij Alfa een noodzakelijke software update wordt gezien als een “zie je wel. Slechte auto”. Ziet een Porsche rijder dit als iets van deze tijd. Dat is de natuur van de mens. Iedereen die een Porsche Hybrid heeft gehad weet wat ik bedoel.
Dat zal zeker meespelen, als de wagen je tijden het rijden een glimlach bezorgt dan is het klein leed snel vergeten.
@pa045: de Toyota rijder denkt waarschijnlijk ook tja, tis maar een lampje, dat tellen we niet mee. T is allemaal maar net waar je zwaar aan tilt.
Ik heb de nr.1 en nr.2 op de oprit staan. Oh, en nr. 18, maar dat is een leasebak.
Wil je nou een sticker?
@Username_ladiesman217: zit al een sticker op, thanks.
Wat zijn de criteria van een “probleem” of is dit alle mogelijke problemen?
Want als er 80x van de 100 auto’s een motorblok kapot loopt of dat er 100x van de 100 auto’s het dashboardkastjelamp kapot gaat is nogal een verschil in beleving.
@okdoei: Vind ik ook. Sommige (ik onder andere) doen hun auto al binnen voor een piepje of kraakje dat niet hoort. Telt dat ook? Of is een probleem enkel als de ophanging er plots afvliegt en de motor er onder uit valt?:-)
@okdoei: ik zie de naam JDPower. Vorig jaar was er ook al een dergelijk lijstje en ben toen ook geinteresseerd geraakt in wat er als een “probleem” wordt gezien. Ik meende toen te hebben gelezen dat dat werkelijk alles is. Als je als bestuurder niet begreep hoe je je telefoon via bluetooth kon verbinden werd dat ook als probleem genoteerd. Redelijk kansloos lijstje dus. Kan me vergissen maar dacht dat het JD Power was.
Ja inderdaad. Daardoor vind ik dit soort onderzoeken totaal nietszeggend. Erbij vermeld zou moeten worden om wat voor storingen/defecten het gaat. Ook ‘problemen’ zou gedefinieerd moeten worden; nogmaals wat is de concrete storing/defect of gaat het om wat de berijder als een ‘probleem’ ervaart. Dat zou subjectief zijn en niet geschikt voor zo een onderzoek, tenzij duidelijk erbij vermeld.
Het maakt nogal uit of jouw dsg-bak of tsi-motor weer eens in de soep is gelopen of dat het lampje van de interieurverlichting het niet meer doet.
Maar goed, objectiviteit scoort niet.
Overigens vind ik die zogenaamde ‘betrouwbaarheid’ echt iets voor sulletjes. Tsjonge, dan zou je een keer een probleempje hebben. Een echte kerel weet daar mee om te gaan en lost dat gewoon op zonder te janken als een klein kind.
Ik had Subaru hoger op het lijstje verwacht
Volgens mij moet je elke EV nog compenseren voor de significant minder mechanische onderlenen dat ze hebben. En dan dat er bij Tesla geen knopje in het interieur zit. Lijkt me dat ze onderaan horen te staan.
Waarom mensen nog een BMW M3 kopen, terwijl je ook een lekkere Lexus IS F V8 kan kopen…
Veel mensen zijn van die status mensen die willen pochen. Doe mij dan maar een betrouwbare IS F. Veel mooier.
Rijdt ook altijd typisch volk in een BMW die iets moeten bewijzen, terwijl ze vaak geen rooie cent op de bank hebben.
@nissanfairladyz: die BMW komt vaak beter uit de testen hoor.. qua wegligging, interieur, infotainment..
Aparte visie.
Prima auto zo een Lexus.
Prima auto zo een BMW.
Ik vind dat jij een tamelijk vooringenomen mening hebt die op beperkte waarnemingen gefundeerd lijkt te zijn. Er zijn namelijk ook heel veel sympathieke BMW-rijders die wel geld op de bank hebben (in ieder geval één) en er zijn ook veel onsympathieke Lexus rijders die geen cent te makke hebben. Ach, niks zo makkelijk als stereotypen en vooroordelen.
Wat een kansloze comment. Wie ben jij om te oordelen over waarom iemand een bepaalde auto rijdt? Nogal arrogant om jouw voorkeur als de beste keuze te presenteren en andere keuzes af te doen als pochen met een statussymbool.
jaloezie druipt er weer van af.. die gedateerde clichés altijd.
Wat die Lexus betreft, ik denk dat ongeveer elke review de BMW als winnaar aanwijst. Ik denk ook dat deze cijfers weer maar is aangeven dat er wel een verschil is maar dat het helemaal niet zo groot is.
In de wereld der clichés is bvb. volvo , honda (ze moeten me wel is uitleggen waarom acura het dan wel beter doet) & volkswagen betrouwbaar. Realiteit is helemaal anders.
@nissanfairladyz dat is vrij simpel, mensen willen een goed rijdende auto die er ook nog wat leuk uitziet.
De IS F heeft niets te bieden in dat opzicht, ouwe bejaarden meuk.
Als jij er blij van wordt moet je zelf weten, maar val een ander niet lastig met je voorkeuren.
Er rijdt ook typisch volk in lexus dat iets moet bewijzen terwijl ze vaak geen rooie cent op de bank hebben.
@erikabarth
Voor de rest gaat het wel met je ?
Er komt een hoop gebrabbel uit je deze vrijdagavond, vrijdagmiddagborrel begon voor jou blijkbaar al om 8 uur vanochtend…
De positie van Honda verbaast me enorm. Meestal wordt Honda in 1 adem genoemd met Toyota als het om betrouwbaarheid gaat.
@praeses dat was vroeger wel het geval inderdaad.
Nu zeer zeker niet meer, veel oliezuipers, veel van te vinden tegenwoordig helaas.
JD Power klinkt een beetje als een chiptuningbedrijf waar je voor €299 je auto kan laten doen. Voor meer prestaties én minder verbruik!
Haha Tesla inferieure meuk, ik roep het al tijden wederom een bevestiging van mijn gelijk.
Thx!