De goedkoopste private lease auto’s van 2024 in ons land op een rij!
Private Lease. Jarenlang probeerde de autobranche deze term aan de man te brengen en het lukte eigenlijk nooit. De laatste jaren is het echter aan een opmars begonnen en sindsdien is deze manier van autorijden niet meer weg te denken uit ons koude kikkerlandje. Private lease is natuurlijk hetzelfde als zakelijke lease, maar dan van een privépersoon. Goh.
Omdat 2024 heel erg vers is, zijn wij eventjes alle dealers langs gegaan om te kijken wat nu eigenlijk de private lease prijzen zijn. In dit geval nemen we de top 10 met goedkoopste Private Lease auto’s van 2024 met je door.
Goedkoopste auto’s in de private lease in 2024
Voordat we alles verklappen, zijn er een paar kleine addertjes onder het gras. De grootste is de termijn en het aantal kilometers. Die zijn namelijk nóg minder interessant dan voorheen. De nieuwe standaard is namelijk 72 maanden en 5.000 km per jaar. En ja, dat is voor weinigen echt interessant, maar het is nu eenmaal de standaard waarmee men communiceert en wat het beste te vergelijken is. Aan de andere kant, veel auto’s in dit overzicht worden gebruikt voor de korte afstanden, in plaats van epische roadtrips.
Per merk en model moet je dus zelf je pakket samenstellen. Dus eventueel de auto naar wens aankleden, de looptijd bepalen en het aantal kilometers. En ja, daar wordt het maandelijks te betalen bedrag hoger van, maar het zijn veelal vrij behapbare stappen. De woekerprijzen van weleer voor extra kilometers zijn eveneens echt niet meer van toepassing.
Without further ado, hier zijn de goedkoopste Private Lease auto’s van 2024! Kleine disclaimer: de auto’s op de afbeeldingen kunnen ietsje afwijken van de kale instappers die je daadwerkelijk op de oprit krijgt.
Toyota Aygo X 1.0 VVT-i ‘standaard’
€ 249 per maand
Nieuwprijs: 19.243
Met een flinke voorsprong is de Toyota Aygo X het goedkoopst. We durven wel te raden hoe dat komt: restwaarde. Deze markt is bijna compleet opgedroogd en nieuw komt bijna niemand meer een kleine goedkope auto, omdat ze er niet meer zijn. Dus auto’s als deze Toyota zijn erg gewild tweedehands. Verder zijn de kosten om het rijdend te houden lekker laag!
Mitsubishi Space Star 1.2 12v Entry
€ 289 per maand
Nieuwprijs: € 17.490
Deze auto is steevast te vinden in de lijstje van goedkoopste auto’s en ook nu doet ‘ie het goed. De Mitsubishi Space Star begint wel serieus op leeftijd te raken. In 2020 kreeg de auto voor het laatst een rigoureuze facelift (de tweede alweer). Maar voor minder dan 300 euro per maand zit je droog in een nieuwe auto. Dus beter dan lopen, de fiets of een busabonnement.
Suzuki Ignis 1.2 Comfort Smart Hybrid
295 per maand
Nieuwprijs: € 21.645
Ja, je kan zelfs een beetje fun krijgen als je een private lease-auto zoekt. Check de Ignis, een heerlijk eigenwijs karretje met enkele verwijzingen naar de Suzuki SC100. Voor het geld heb je airco, LED-verlichting en een radio. Plus een setje wieldoppen. Let op: de Ignis is beperkt leverbaar en gaat er binnenkort uit. Dus wees er snel bij, want op = op! Lekker: je krijgt altijd een 1.2 viercilinder. Toch lekkerder dan een driecilinder broodtrommel.
Dacia Spring Electric 45
€ 299 per maand
Nieuwprijs: € 21.750
Als je echt rust aan boord wil, dan is de Dacia Spring je vriend. Die is namelijk voorzien van een elektromotor en daardoor heerlijk stil. Helaas merk je aan alles dat het een auto is die oorspronkelijk niet voor Europa ontwikkeld is. Het is kaal, goedkoop afgewerkt en de prestaties zijn op zijn best net niet gevaarlijk te noemen. Maar kom op, je hebt dan een elektrische crossover met vijf deuren en airco.
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Comfort
€ 299 per maand
Nieuwprijs: € 24.250
Kijk, deze is bijzonder interessant! Een Toyota Yaris en dan niet eens de minste! Het betreft namelijk een Yaris met 1.5 viercilinder motor en elektrische ondersteuning. Gewoon een keurige vijfdeurs B-segment auto. De upgrade naar een Active is de moeite wel waard, want dan heb je een radiootje met 4 speakers, een multi-mediasysteem met AppleCarplay of Android Auto.
Citroën C3 You 1.2 PureTech 83
€ 308 per maand
Nieuwprijs € 19.460
En zo hebben we NOG een B-segment auto. Simpelweg omdat er geen A-segmenter meer is bij Citroën. Ze verkochten duizenden van die kleine milieuvriendelijke auto’s, maar de EU wil liever Cayenne hybrids en BMW XM’s (gezien hun wetgeving). De Citroen C3 is sober uitgerust, maar ziet er alsnog lekker funky uit. Belangrijk om te weten is dat elektrische ramen, airco, 6 airbags, cruise control, lane assist en mistlampen gewoon standaard zijn. Let op: er is een nieuwe ë-C3 onderweg, maar da’s een elektrische auto.
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 325 per maand
Nieuwprijs: € 21.495
Net als de Ignis is de Swift ook een leuke auto voor erbij. De twee delen een hoop eigenschappen, wat niet gek is gezien het feit dat ze wat techniek met elkaar delen. Dus dezelfde 1.2 vierpitter aan boord. Bijzonder: adaptieve cruise control is standaard! Let op: dit betreft nog de oude Swift, er is een nieuwe onderweg!
Fiat 500 Hybrid Urban
€ 334 per maand
Nieuwprijs € 17.790
Ja, deze evergreen is er nog steeds. In 2007 kwam de Fiat 500 op de markt en anno 2024 kunnen we nog geen genoeg krijgen van de kleine Fiat. De Fiat 500 Hybrid is relatief gezien geen koopje in de private lease in vergelijking met de nieuwprijs. Maar je krijgt wel een superguitig uiterlijk en een handbediende airco.
Mazda 2 1.5 SkyActiv-G 90 Centre-Line
€ 339 per maand
Nieuwprijs: 22.840
Slim hoor, Mazda houdt zijn kleintje gewoon lekker lang in de aanbieding, want de Mazda 2 is er al sinds 2014. In dit geval is het ook nog veel waar voor je geld. Over geld gesproken, voor de 339 euro per maand krijg je stalen wielen met two-tone wieldoppen. Da’s ook cool. Even checken of er wel airco op zit, de luxere Homura-uitvoering heeft climate control, maar op de website van Mazda wordt het niet vermeld. Wel lekker: je hebt een volwassen 1.5 viercilinder met 90 pk. Gewoon een prima motortje, geen downsize-torretje of rumoerige driecilinder.
Dacia Sandero Essential LPG
€ 349 per maand
nieuwprijs: € 17.200
Good news! De Dacia Sandero heeft de top 10 van goedkoopste auto’s in de private lease ook gehaald. In dit overzicht is het een iets minder sterke aanbieding, want voor een lager maandbedrag heb je een Toyota Yaris. Als je ‘m in één keer moet lappen, is die Dacia natuurlijk ineens heel interessant. Het grote probleem is overigens de airco: die is namelijk niet standaard, daarvoor moet je een duurdere Expression kopen. Als je denkt aan een bedrijfswagen leasen dan gelden er andere prijzen.
Johanneke zegt
72*249 euro = 17928 euro. Dus voor bijna achtienduizend euro mag je 30.000km rijden in 6 jaar tijd in een aygo op stelten.
30 euro wegenbelasting, laten we zeggen 40 euro verzekering. Onderhoud? Het is een nieuwe auto. 200 euro per jaar, gewoon om zeker te zeggen dat je goed zit.
72(30+40)+6*200 = 6240 euro.
Verschil: 17928-6240 = 11688 euro. Een Aygo X kost 18k. Dus, als je 6 jaar meer dan +- 6300 euro terug krijgt voor je auto die pas 30k gelopen heeft had je beter kunnen kopen.
Oh je hebt geen 18k klaarliggen voor een a segment met obesitas? Dat kan. Moet je geen gloednieuwe auto kopen. Niks mis mee. En al helemaal niet leasen.
Robert zegt
De mens is luier dan ooit. Een leasecontract (lees: autobezit in abonnementsvorm) dient het gemak van de luie mens. Je wordt er mee doodgegooid, want het klaarblijkelijk een erg lucratieve vorm van ‘verkopen’.
Net even tv gekeken, wat werd onderbroken door reclame: ik zie een abonnement voor een maaltijdbox. een abonnement voor warm avondeten (nog makkelijker), een abonnement voor vitaminen, een abonnement voor hondenbrokken(!) en een abonnement voor een dagelijkse portie ontbijtmuesli(!!!). Alles binnen luttele minuten voorbijkomen. Bizar.
@redactie: dat zou Autoblog ook eens moeten overwegen. Oh wacht…
Flutterbear zegt
Lekker makkelijk om gemak maar lui te noemen. Wie geen verstand of interesse in auto’s heeft kan het best een goede deal zijn. Ik zou het mijn moeder van 60+ ook aanraden.
Rokende Wielen zegt
Ik pak de rekenmachine er bij tijd en wijle ook wel eens bij zoals @Johanneke doet. En elke keer komt ik tot dezelfde conclusie. Occasion kopen = goedkoper dan private lease. Maar, als je moeder van 60+ jou heeft, dan help je haar toch een beetje met de rompslomp die private lease (tegen betaling) voor haar wegneemt? Scheelt haar geld.
kennone zegt
Ons pa adviseerde ook een privetlease voor ons en we gingen kijken wat de opties waren. Hebben een 70KG hond, en een pas geboren tweeling. Dus dit plus dubbele kinderwagen en spullen moesten er ook in kunnen. Zijn al snel gestopt met zoeken. Wat een bedragen zeg. Ondanks de tegenslag qua kosten met onze V70 zijn we nog steeds voordeliger uit en rijden we iets met een fatsoenlijke sterke motor en uitrusting er in.
Johanneke zegt
Ja de bedragen bij duurdere auto’s zijn helemaal bizar, want die schrijven meer af.
Denk dat ik in jou situatie meer op save had gespeeld en een avensis wagon had gepakt, beter gebouwd D segment bestaat niet. V70 kan sterker en leuker, maar wel meer risico.
petert zegt
Soms koop je ook een auto voor het gevoel dat het je geeft of omdat het leuker rijdt. Met die reden mag het dan vaak iets meer kosten. Dan snap ik best dat je voor die Volvo V70 en niet voor een Avensis gaat.
bierbuik zegt
Viel me bij de Dacia al helemaal op, je betaald in de leaseperiode bijna 8k meer dan de auto nieuw kost, voor dat geld kan je hem ongetwijfeld zelf verzekeren en onderhouden én houd je nog een auto over na 72 maanden.
b088y zegt
Stel iemand heeft niet de onderhandeling skills van jou en moet gewoon de lijstprijs betalen.
Dat scheelt 1.243,- (zie nieuwprijs)
Stel iemand is risico mijdend is en wil niets spannends doen met zijn 19k en zet het geld gewoon vast bij de Rabobank, dan houd hij hier 3.200 euro rente aan over (zelfs iets meer bij de 2,8% die nu word geboden).
Dan moet hij na 6 jaar nog 10.750 euro krijgen voor een basis versie aygo van 6 jaar oud…
Johanneke zegt
Gaat je wel lukken hoor met maar 30k op de klok. Wat is dat eh, 5000km per jaar. Heb je daar een auto voor nodig? En dan zou ik het liever kopen. Kan je ieder moment dat je wilt meer rijden. Ieder moment dat je wilt verkopen. Kiezen om er 15 jaar mee te rijden en de afschrijving over nog meer jaren te verspreiden. Plus, ik zei 200 per jaar voor onderhoud just to be sure. In 6 jaar en 5k per jaar zou ik 2 beurten doen. Op 10 en op 20k. En 30 is jaar 6. En wat gaan ze dan doen? Mijn garage doet kleine beurt + apk voor 135 euro.
Flutterbear zegt
Vaak zijn die 5000 km precies wat niet anders kan. Als je woonwerkverkeer eraf haalt halen de meeste de 5000 km niet. Vroegah mocht ik slechts 10.000 privé rijden met de lease auto. Praktisch niemand kwam daar aan.
Rokende Wielen zegt
Inderdaad, en als je dan geen nieuwe A-segmenter koopt maar een (jong) gebruikte scheelt dat ook weer wat centen bij aanschaf. Met 30.000km op zes jaar in een A-segmenter hoef jij geen banden te vervangen of remblokken+schijven hoor, of je moet als een onbehouwen hork ermee omgaan, maar ook dat is een keuze lijkt mij.
Johanneke zegt
Ik juist niet. Mijn ouders zijn prima in staat zelf een auto uit te zoeken, maar anders had ik het voor ze gedaan. En gezorgd dat ie ieder jaar naar de garage ging. Nette B of C segment zonder turbo van bewezen kwaliteit, meer is niet nodig als je geen drol geeft om auto’s. Hou je geld over voor leukere dingen die je wel interesseren, ipv iedere maand lappen voor een basic a segment karretje waar ieder krasje hopen dat ze het niet in rekening worden wordt.
gilettelubbers zegt
Helemaal met je eens. Onlangs nog op zoektocht geweest voor een vervangende auto voor m’n wederhelft vanwege een switch van werkgever en dus dr leaseauto dient in te leveren. Denk zo’n 30 seconden gekeken naar private lease, wat een prijzen inderdaad. Uiteindelijk uitgekomen bij een origineel Nederlandse, en dealer onderhouden Toyota Yaris met 63dkm. Prima karretje voor erbij, veel degelijker betrouwbaarder wordt het niet.
Edge zegt
Maar dat laatste is het hem nou net: De huidige generatie (waar ik overigens ook toe behoor) is toch wel eentje die graag nieuwe dingen heeft. Die iPhone of Samsung Galaxy van twee jaar geleden is nu niet ineens een slechte telefoon, maar toch kiezen we massaal voor een duurder abonnement met toestel op afbetaling erbij. Autofabrikanten spelen daar gewoon heel slim op in door voor een ogenschijnlijk laag bedrag nieuwe auto’s bereikbaar te maken voor die mensen.
Rokende Wielen zegt
Ik geef toe, het is makkelijk gezegd door iemand die richting de midlifecrisis gaat; nieuw(ste) is een keuze. En dat kost geld. Heb je dat niet, dan lijkt het me niet verstandig om eraan te beginnen. En mooi voorbeeld wat je aanhaalt; waarschijnlijk krijg je een BKR-registratie met een private lease contract. En als je niet oplet met je nog duurder telefonie abonnement om je nog duurdere, nieuwste smartphone van af te betalen krijg je ook een BKR-registratie. En dan mag je als hypotheekverstrekker best de aanname doen dat er nog wat meer abonnementjes lopen…
Roadster1976 zegt
Dit soort berekeningen is altijd subjectief. 200 euro is erg optimistisch. Soms voelen mensen zich gewoon prettiger bij leasen en willen het risico niet lopen als de auto stuk gaat er een hoge rekening komt. Ik snap dat ergens wel. Mijn 14 jaar oude smart cabrio kost, of ik het nu wil of niet, mij ook wel gemiddeld tussen de 140 en 180 per maand in 6 jaar tijd. Wat ik wil zeggen is; het is maar net wat je wilt.
petert zegt
Vergeet niet de kosten bij inleveren als er schades zijn. Bij je eigen auto kan je deze met kleine schades prima verkopen, bij leasen mag je daar nog goed voor in de buidel tasten. Laatst van een bedrijfsauto gezien die ingeleverd werd hoe minutieus deze werd gecontroleerd en ik was daar behoorlijk negatief verrast over (Was niet mijn bedrijfsauto, maar van een collega).
shicomm zegt
en precies daar zit het verdienmodel…
Niemand weet precies wat die schades gaan kosten en dus betaal je er fors voor…
Het “geen gedoe” argument is te laks imho.
Je moet altijd kijken wat het je daadwerkelijk kost onder aan de streep.
Als je dat negeert sta je aan het eind van de overeenkomst zonder auto en met een lege knip..
timt zegt
En dan zegt iedereen hier dat die nieuwe Swift lelijk is geworden… ik weet niet wie die foto van die witte gemaakt heeft maar zo ziet deze er ook niet uit zeg. We hebben dat model in het blauw en in het echt ziet ie er toch een heel stuk beter uit.
ukbob zegt
Als de tweede auto precies uit dit lijstje gekozen moest worden…
Dan werd het de Swift of Mazda 2 denk ik.
Ben toch blij dat ik begin winter iets veel leukers (niet nieuw) heb gekocht voor erbij!
rogerzz zegt
Johanneke heeft al een mooie berekening gemaakt, die berekening is zo gek niet. Met 5.000km per jaar en 6 jaar hoeven de banden/accu/remmen, eigenlijk niets vervangen te worden op (mogelijk, want liever niet – in de ogen van de leasemaatschappij) een oliebeurtje en luchtfilter na.
En dan de prijs per kilometer, 249 euro * 12 = 2988 euro, gedeeld door 5000km = 0.60 euro per kilometer, exclusief brandstof.
Mocht het punt van Johanneke nog niet aankomen, dan is de 0.60 euro per kilometer (in de goedkoopste optie hierboven, zonder brandstof) hopelijk nog een indicatie hoe belachelijk duur het is.
Rokende Wielen zegt
Inderdaad, en wat die banden betreft: je kunt niet bij elk contract kiezen voor vierseizoenenbanden met 3PMS-symbool maar is het standaard zomerbanden en moet je maandelijks bijbetalen voor winterbanden. En dan sta je 2- per jaar bij een fastfitter bandjes te wisselen. Mocht je goedkoper willen tanken in Duitsland bijvoorbeeld en je hebt geen banden met 3PMS-symbool en je hebt een verkeersongeval in Duitsland, oeps… En als je dan met een bijbetaling zit te wachten in welke week van het jaar jouw private lease auto aan de beurt is maar je wil snel even tanken, ga je dan wel, of niet in Duitsland tanken? Financieel zorgeloos/risicoloos kost geld.
Robert zegt
Da’s ook nog eens een dingetje wat je terecht aanhaalt: wanneer welk onderhoud? Een maat van me rijdt private lease en was toe aan een setje nieuwe banden. Tenminste, dat vond hij zelf, want hij merkte dat met minder dan drie milimeter profiel de auto vrij snel ging glibberen bij de fikse regen die we de afgelopen drie maanden hebben gehad. En de reactie van de leasemaatschappij: 2,8 mm is nog geen apk afkeur, dus blijf nog maar even rondrijden.
De reactie van die maat van me was even passend: na een uurtje driften inclusief een bandenwissel voor met achter waren de banden wèl toe aan vervanging.