Met welke elektrische auto die je nu kunt kopen kom je het verst aan één stuk?
Actieradius zou zomaar eens de term kunnen zijn die we het afgelopen jaar het vaakst gebruikt hebben. Andere jaren ging de term hand in hand met het fenomeen ‘laadstress’, maar daar hoor je tegenwoordig nog maar weinig van. En terecht, zo blijkt uit de tien EV’s met grootste actieradius van 2024.
We zijn voor dit lijstje door de verschillende prijslijsten, brochures en configuratieschermen gekomen van veel verschillende merken. Toch zijn er een aantal fabrikanten die vaker dan eens voorkomen in het rijtje met de grootste range. Maar zoals dat voor meer zaken geldt: het gaat niet om de grootte, maar wat je ermee kan.
De opgegeven cijfers zijn volgens de WLTP-richtlijnen getest. Dat wil zeggen dat we een goede indicatie krijgen, maar dat je het bereik hieronder niet snel zult halen. De vuistregel die wij hanteren: ongeveer 3/5 van de range houd je over. Dus zeg dat een EV 500 kilometer haalt, dan is dat in de werkelijkheid zo’n 300 kilometer.
Eervolle vermelding
Voor we beginnen aan de top tien willen we graag even stilstaan bij de auto hierboven: de Fisker Ocean. De nieuwe EV van Henrik Fisker had best een verkoophit kunnen worden. Hij ziet er bijzonder uit, is een crossover, is best betaalbaar en komt ook nog eens ver. Met een opgegeven actieradius van 707 kilometer had de Ocean een keurige vijfde plaats te pakken in de lijst met EV’s met de grootste actieradius. Helaas mocht het niet zo wezen. Rust in vrede, lieve Ocean.
10. Mercedes EQE 350+ – 687 kilometer
Kijk, een aero-freak als de Mercedes EQE kan natuurlijk niet ontbreken. De elektrische Merc is er in dertien verschillende uitvoeringen. De versie met de grootste range is de EQE 350+. Met de accu op 100 procent kun je 687 kilometer aan de slag. Zowel de Business- als de Sport Edition-uitvoering heeft zoveel rijbereik en zijn even sterk (292 pk). De Business kost minimaal € 75.836, de Sport € 79.466.
9. Mercedes EQS SUV 450+ AMG Line – 697 kilometer
De volgende in het rijtje van EV’s met de grootste actieradius is nog een Mercedes, namelijk de chiquere en grotere EQS SUV. Ga je voor de langste adem, dan kies je de 450+ AMG Line van minimaal € 129.660. In ruil voor dat bedrag krijg je een 360 pk sterke elektrische SUV die in 6,2 seconden naar de 100 km/u sprint. Mocht je EQE van daarnet of deze EQS nieuw willen, haast je dan. De Mercedes EQ-lijn gaat namelijk de prullenbak in.
8. Peugeot E-3008 230 – 700 kilometer
Daar is ie dan: de Peugeot E-3008. Voorlopig is dit de sterkhouder op het gebied van rijbereik binnen de Stellantis-groep. Volgens de WLTP-gegevens moet je 700 kilometer aan een stuk kunnen rijden. En dat voor nog geen € 50.000. Wel voor € 49.915 trouwens. Het moederbedrijf van onder andere Peugeot belooft dat er volgend jaar nog zes modellen verschijnen op dit platform. Wellicht wordt de E-3008 dan alweer van de troon gestoten.
7. Tesla Model 3 Long Range RWD – 703 kilometer
Dan door naar de goedkoopste optie in de lijst van EV’s met de grootste actieradius: natuurlijk de Tesla Model 3. Hiervoor dien je de Long Range-uitvoering met achterwielaandrijving aan te kiezen. Vergeet niet de 18-inch Photon-velgen aan te vinken. Met de duurdere 19-inch wielen kom je namelijk maar 640 kilometer ver. Laat je de Model 3 LR RWD helemaal stock, dan kost ie € 45.990.
6. Polestar 3 Long Range Single Motor – 706 kilometer
De recentste uitvoering van de Polestar 3 is de goedkoopste en ook nog eens de versie die het verst komt. Met één elektromotor die zijn vermogen van 229 pk naar de achterwielen stuurt, moet je ruim 700 kilometer aan een stuk kunnen afleggen. Dat kost wel wat: minimaal € 79.950. We zijn benieuwd of de aanstaande 5 en 6 verder komen met een volle batterij.
5. Volkswagen ID.7 Pro S – 709 kilometer
Over de gehele breedte mag het dan misschien niet geweldig gaan met onze vrienden uit Wolfsburg, maar de ID.7 is nog wel een stukje vakmanschap van VW. Inmiddels is er ook een GTX– en Tourer-versie. Die Tourer kun je met een maximale actieradius van 690 kilometer bestellen. Niet misselijk, maar voor het grootste rijbereik moet je de Pro S hebben. Deze uitvoering gaat in Nederland voor minimaal € 60.990.
4. Tesla Model S AWD – 723 kilometer
De wielen onder de Tesla Model S maken nogal een verschil. Kies je de standaard 19-inch velgen die Tesla, ‘Tempest’ noemt, zorgen volgens het merk voor 89 kilometer extra rijbereik. Kies je namelijk voor de open 21-inch Arachnid-velgen, dan haal je 634 kilometer op een volle accu. Ga je voor de kleinere aerovelgen, dan komt de Model S 723 kilometer ver. En je bespaart ook nog eens € 4.900. Overigens haalt de Model S Plaid met de Tempest-velgen een afstand van 695 kilometer.
3. Audi A6 Sportback e-tron performance – 756 kilometer
Wie nu het verst wil komen met een EV met vier ringen op de neus, moet de A6 Sportback e-tron nemen. Om precies te zijn, de achterwielaangedreven Performance-uitvoering. De quattro stopt namelijk na 715 kilometer, de instapper na 625 kilometer en de S6 e-tron na 672 kilometer. De prijs van de Performance begint bij € 74.539,99. De uitgerekte Avant komt 720 kilometer ver en kost € 1.500 extra.
2. Mercedes EQS 450+ Luxury Line – 802 kilometer
Mercedes pakt het zilver in de lijst met EV’s met de grootste actieradius. De EQS is op dit moment de elektrische Merc die het verst komt op een volgeladen batterij. Om specifiek te zijn, is dat de EQS 450+ Luxury Line. Hiermee doorbreek je de magische grens van 800 kilometer aan rijbereik (tenminste, volgens WLTP). Dat kost wel minimaal € 112.720. Doe het nu het nog kan.
1. Lucid Air Grand Touring – 960 kilometer
De onbetwiste range-koning onder de EV’s is al jaren deze knaap: de Lucid Air. Op dit moment is de Grand Touring-uitvoering de versie die je wilt voor de meeste kilometers. De GT komt standaard 882 kilometer ver met een volle kWh batterij, maar ook hier kun je een velgkunstje uitvoeren. Vink de 19-inch Aero Range-wielen aan en de EV met de grootste actieradius komt volgens Lucid 960 kilometer ver.
En dat zonder meerprijs. Voor de elektrische auto met de grootste actieradius moet je tenminste € 132.900 meebrengen. Daarmee is het ook de duurste auto in dit lijstje, maar ach, je moet er wat voor over. Daarnaast heb je ook 831 pk aan vermogen, een 0-100-tijd van 3,2 seconden, een topsnelheid van 270 km/u en een auto die je niet op iedere hoek van de straat ziet staan.
SuperQ zegt
Jullie vergeten de Audi A6 e-tron performance Avant (720km) en Sportback (756km).
Bas Leesberg zegt
Goede toevoeging! We hebben ze toegevoegd aan het lijstje.
ericc zegt
Zit niks leuk bij!
cdlop01 zegt
Complete onzin Wltp.
Op de website van Toyota en Lexus kan je een actieradius ‘ configurator’ vinden waar je percentage stad, provinciaal, snelweg kan verschuiven, model kan invoeren, temperatuur en 4×4 of voorwielaandrijving, verwarming aan en uit en 18 of 20″ velgen…….vlgs mij enige fabrikant die dit doet, en zeer nuttig.
Wanneer je grote velgen kiest, kost dit zomaar 80km actieradius en koude is helemaal funest.
Voor de Bz4x varieert de range met deze tool tussen de 200km bij -10 en 450 bij zomerse temp, 18″ en alles wat er tussen zit.
Wel zo transparant van Toyota dit te tonen.
audirs3 zegt
@cdlop01 De WLTP is misschien niet realistisch, maar wel prima ter vergelijking tussen verschillende modellen.
Zo is het met verbrandingsmotoren precies zo, daar kan je ook het opgegeven verbruik x1,5 doen. Maar dat geldt dan ook voor elke verbrandingsmotor, dus je kan nog steeds wel prima modellen met elkaar vergelijken.
BRT zegt
Het aanbod van de e-3008 is op papier wel erg interessant, alleen jammer dat het model zo lelijk is geworden. Hopen dat de toekomstige modellen op dit platform wel mooi worden!
mlo zegt
Interessant van die velgmaat. Gaat de range omlaag door de grotere inchmaat? Of worden er dan ook altijd bredere banden gemonteerd?
mashell zegt
Dat niet alleen zo’n grotere velg is zwaarder en heeft meer openingen waar remmende luchtwervelingen ontstaan.
bimmerpost zegt
In de praktijk nutteloze waarde. 300-400 is voldoende. Snelheid snelladen is veel belangrijker als je langere afstanden rijdt met een EV.
mashell zegt
Voor mij is dat zo. Ik zou geen geld uit willen geven voor meer range dan 400km. juist op de langere afstand dus als je 1000 km op een dag aflegt dan is sneller snelladen veel belangrijker dan een grote range omdat je om de twee- tot driehonderdkilometer toch biostops moet maken. Maar als je afhankelijk bent van een openbare laadpaal dan is een grote range natuurlijk wel prettiger.
p3r0x zegt
De capaciteit van het accupakket en het verbruik bij elke auto was een leuke toevoeging geweest.
ghost zegt
Ik heb in zowel de EQE en de EQS gereden op dagen dat het 22-25 graden gemiddeld was en beide haalden amper 400km. Reed ik doodleuk 100 in de trajectcontrole ook…
RiKe zegt
Kanonnen wat zijn ze allemaal (veel te) duur! Zijn er eens auto’s met goed bruikbaar bereik waar mensen geen range anxiety van krijgen, kost het weer een vermogen. Dit is dus precies waarom de EV niet massaal aanslaat
audirs3 zegt
@RiKe sorry maar op dit moment is 1/3e van de nieuw verkochte auto’s een EV. Dat is toch best wel massaal te noemen, zeker als je het vergelijkt met 10 jaar geleden.
cdlop01 zegt
Leaseauto’s, niet particulier gekocht op wat pensionado’s na.
MarcoM zegt
Hoe groter de accu, hoe verder je komt. De testen welke CarWow doen zijn beter; zet 20 verschillende EV’s op een testbaan met 20 chauffeurs en wissel regelmatig, rij net zolang tot de accu leeg is, dan heb je een reeel verbruik gemeten. Een 39Kwh Kona of een Lucid, dat verschilt nog al.
Houthakker zegt
Leuk lijstje, maar als je zoals ik voor je werk zeer regelmatig op de autobahn zit is iedere EV bijna niet bruikbaar. Want in de praktijk zijn ze na 2 uur met een cruisesnelheid van 140/150 km nog steeds helemaal leeg .
Ik rij vaak vroeg heen en of laat terug , dan kan je gelukkig nog steeds redelijke snelheden rijden. Ik mis mijn diesel nog iedere reis , ideaal voor dat werk . Nu hybride zonder stekker