Big in Japan China.
Auto China draait op volle toeren en de producten die gepresenteerd worden zien er volwassener uit dan ooit. Koppel dat aan de invloed van Geely/Li Shufu op Volvo en Mercedes en het is duidelijk: binnen afzienbare tijd worden we overspoeld door een tsunami van Chinees staal. Voor mensen die wel trek hebben in veel voor weinig is dat wellicht goed nieuws, hoewel we de prijsontwikkeling van de Chinese auto’s nog maar moeten afwachten. Maar is er voor ons autoliefhebbers ook een goede reden om blij te worden van de Chinese invasie? Bij deze een blik op de grootste automerken van China (cijfers 2017 via autocar):
P11: FAW, opgericht in 1953, hoofdkwartier Changchun, 191.179 units:
FAW is de vroegste Chinese autofabrikant en het bedrijf achter Hongqi, dat we onlangs nog besproken in verband met de Chinese staatslimo’s. Het concern behoort toe tot de Chinese ‘grote vier’ onder de autofabrikanten, samen met SAIC Motor, Dongfeng en Chang’an. Dat ligt in het geval van FAW echter niet aan de verkopen onder de eigen merknaam, maar vooral doordat er veel auto’s in licentie gebouwd worden voor andere merken, met name van de VAG Group, maar ook van Mazda, Toyota en GM.
P10: JAC Motors, opgericht 1964, hoofdkwartier Hefei, 219.651 units
Startte ooit als een fabrikant van lichte bedrijfswagens en maakte vanaf 2001 de Hyundai H1 in licentie. Van het rode regiem mag het bedrijf sinds 2007 ook personenauto’s maken. Nu maken ze onder andere een auto die ontworpen is door dezelfde mannen die ook de Peugeot 406 coupé en verschillende Ferrari’s tekenden, namelijk de hierboven afgebeelde Tojoy.
P9: Zotye, opgericht in 1968, hoofdkwartier Nanchang, 311.266 units
Was tot 2005 ‘slechts’ een fabrikant van onderdelen, toen het de rechten kocht om de Daihatsu Terios te bouwen. Sindsdien is het merk opgeklommen naar het fabriceren van onder andere de SR9, een fameuze Porsche Macan-kloon.
P8: BYD, opgericht in 2003, hoofdkwartier Xi’an, 403.496 units
Een acroniem voor Build Your Dreams die startte als een fabrikant van batterijen. Dankzij een joint venture met Mercedes bouwt het bedrijf de Denza, gebaseerd op de B-Klasse. Inmiddels bouwen ze echter ook een aantal volwassen aandoende SUV’s.
P7: Chery, opgericht in 1997, hoofdkwartier Wuhu, 455.718 units
Zoals veel Chinese merken ontstaan uit een plannetje van de staat. In 1999 kwam de eerste auto op de markt. Chery is ook betrokken bij Qoros, dat bedoeld is/was om de Europese markt te veroveren. In 2009 verkocht het merk al ooit meer dan 500.000 auto’s. Sinds 2012 hebben ze een deal met Tata om Jaguars en Land Rovers te produceren voor de eigen markt.
P6: GAC, opgericht in 1997, hoofdkwartier Guangzhou, 508.209 units
Guangzhou Automobile Group verkoopt auto’s onder eigen naam en onder de namen Trumpchi, Gonnow en Changfeng. Het heeft een joint venture met NIO, dat je wellicht nog kent van die supersnelle elektro-sporter op de ‘Ring. Daarnaast zijn er ook joint ventures met FCA (Fiat-Chrysler), Honda, Isuzu, Mitsubishi and Toyota.
P5: SAIC, opgericht in 1955, hoofdkwartier Shanghai, 553.242 units
Shanghai Automotive Industry Corporation is onderdeel van ‘de grote vier’ en een van de eerste autofabrikanten van China. De eerste auto kwam in 1958 op de markt en heette de Fenghuang, die later bekend werd als de Shanghai SH760. Deze auto baseerde op de Mercedes 220S, maar de voor- en achterkant waren qua looks geïnspireerd op de Plymouth Belvedere. De auto was met name bedoeld voor onderknuppels bij de overheid die niet belangrijk geacht werden om een Hongqi met chauffeur te krijgen. Vandaag scheurt het merk verder met MG’s.
P4: BAIC, opgericht in 1958, hoofdkwartier in Peking, 566.856 units
Beijing Automotive Industry Holding Company is van de Chinese overheid. Hun eerste auto was de Jinggangshan, met de motor achterin en aandrijving op de achterwielen. Tegenwoordig maakt het bedrijf kloeke auto’s zoals de Senova D50. In 2016 kregen we een zeldzame Chinese sportieveling te zien in de vorm van de hierboven afgebeelde Arcfox-7 concept. Helaas staat er naast het epische Arcfox ook ‘concept’ in de naam.
P3: Dongfeng, opgericht in 1969, hoofdkwartier in Wuhan, 639.248 units
Nog een kwart van de ‘grote vier’, ooit opgericht op initiatief van Mao Zedong himself om het land te beschermen tegen een buitenlandse invasie. Sinds 1978 maakt het bedrijf personenwagens. Tegenwoordig heeft het joint ventures met Honda, Kia, Infiniti, Nissan, PSA en Renault.
P2: Chang’an, opgericht in 1862, hoofdkwartier Chongqing, 1.055.096 units
Het oudste bedrijf in deze lijst, opgericht door een Chinese politicus en diplomaat ten tijde van de Qing-dynastie. Aanvankelijk was het bedrijf een leverancier van militaire kleinodiën, pas in 1959 werd de eerste auto geproduceerd. Het bedrijf maakt nu onder andere bovenstaande Range Rover-kloon (de CS95) en heeft joint ventures met DS Automobiles, Ford, Mazda, Peugeot-Citroen en Suzuki.
P1: Geely, opgericht in 1986, hoofdkwartier Hangzhou, 1.251.656 units
Big cheese Li Shufu startte het bedrijf in 1986 als fabrikant van koelkasten. Pas in 1999 kwam de eerste auto op de markt, op het platform van de Daihatsu Charade. Inmiddels is Shufu miljardair, via Geely eigenaar van Volvo en tevens grootaandeelhouder van Daimler.
f40racer zegt
Eigenlijk is het gewoon real life Grand Theft Auto, wat het ook wel weer grappig maakt
gove zegt
doen ze knap, plus ze bouwen best mooi spul op het moment
Robert zegt
Als de kwaliteit van de automotive industrie in China net zulke stappen maakt als dat ze op het gebied van de elektronica hebben laten zien, dan mag er wel eens snel wat minder lacherig over die namen en modellen worden gedaan.
Terugkijkend, deden we een kwart eeuw geleden ook minachtend over de Koreanen en twintig jaar daarvoor nog lacherig over de Japanners. Tijd om eens lering te trekken uit het verleden.
Pallas zegt
@RRRobert: Dit verhaal hoor ik ook al 15 jaar, lijkt er op dat China wat minder snel “komt” dan verwacht.
Robert zegt
@pallas: als je de eerste Landwind van vijftien jaar geleden vergelijkt met bijvoorbeeld de Qoros modellen die men in Europa wil gaan verkopen, dan zul je zien dat de stappen die ze hebben gemaakt gigantisch zijn.
Pallas zegt
@RRRobert: Die Qoros zit ook al jaren in pijpleiding. Gevoelsmatig heeft Kia het nog het snelst gedaan. Zelfs de Sephia deed weing onder tov de japanse concurrentie in die tijd
Maarten123 zegt
@pallas: China wacht met de oversteek totdat ze zekerheid hebben over de toekomstige aandrijflijnen. Motorisch is het bijna allemaal de 1.5t en 2.0t van Mitsubishi. Als het elektrisch of waterstof wordt, komen ze in één keer. Zit in China regelmatig in Chinese auto’s en dat valt niets van tegen.
slaapmutsje zegt
@rrrobert: Het zou pas sneu zijn als ze het gat niet redelijkerwijs kunnen dichten. Auto’s van de gevestigde merken kunnen ze tot in het kleinste detail bestuderen en dan geldt in China ook nog het right to copy.
hugoe zegt
Bouwen ze in China auto’s?
redneckdarian zegt
@hugoe: Nee. Hoe kom je daar nu bij??!
hugoe zegt
@redneckdarian: Zo sarcastisch als wat
jeps90 zegt
Veel van die auto’s zien er gewoon goed uit. Je kunt het kopieen noemen, maar bijna alle Europese en Koreaanse auto’s lijken ook op elkaar. Maar worden deze auto’s nog steeds van papier-mache gemaakt of scoren ze tegenwoordig ook goed op crashtests?
henkhupelschoten zegt
Ik blijf het beangstigend vinden dat een Aziatische investeerder zomaar 10% Daimler aandelen in handen heeft. Het zou goed voor Europa zijn als er juist meer aandacht gaat naar familiebedrijven. Misschien dat de familie Quandt of Agnelli nog wat ekkermannen heeft liggen… of misschien de Duitse overheid/EU..
Esprit_de_Flandre zegt
@henkhupelschoten: Nou, “zomaar”…
Die jongen heeft er wel voor betaald natuurlijk. En blijkbaar was iemand bereid om te verkopen…
Esprit_de_Flandre zegt
@henkhupelschoten: En ook niet te vergeten, hoewel iedereen dat blijkbaar wel doet, Dongfeng heeft 14% van PSA in handen. En dus ook Opel…
mashell zegt
@henkhupelschoten: In hoeverre is Daimler een familiebedrijf? En is ons geloof in het het kapitalisme en de vrije markt zo ver weggezakt dat we bang zijn voor een buitenlandse investeerder? We zouden ook bang moeten zijn voor de Kuweities die in Daimler investeren, die hebben er een belang bij dat Daimler zuipschuiten blijft maken.
Als een staat zich met een bedrijf bemoeit wordt het daar maar zelden beter van.
alfapeter zegt
Voorlopig zijn het (slechte) kopieën en lelijke dingen maar met de fusies en overnames van Europese constructeurs halen ze de nodige technologie binnen om binnen afzienbare tijd met volwaardige producten op onze contreien te verschijnen. Gaan wij dan overstag voor goedkope Chinese producten of is China tegen dan zo geëvolueerd dat ze helemaal niet meer zo goedkoop zijn?
frank2b zegt
Toen de Japanners in de jaren 70 lieten zien dat je ook auto’s kunt bouwen die niet al roestten in de showroom, zomaar 7 jaar of langer probleemloos blijven functioneren en van binnen nog netjes afgewerkt zijn ook, gingen er nogal wat Europese fabrikanten van mobiele ellende failliet inderdaad. En terecht. Maar de fabrikanten die de concurrentieslag overleefden leverden opeens wel betere auto’s tegen aantrekkelijker prijzen.
Ik zie geen reden tot zorg. Laat de Chinezen maar komen, we zien wel hoe de concurrentie op de vrije markt uitpakt. Misschien dat de zelfgenoegzame Europese autoindustrie toe is aan een volgende concurrentieslag. Ik denk dan met name aan vergroening van de aandrijflijn – lees elektrificatie.
galverink zegt
Lijkt me eerder dat ze de eerstvolgende jaren nog niet komen. Hun thuismarkt wordt nog gedomineerd door VW, Toyota enz. Weliswaar in China gebouwd, maar geen Chinese merken.
Die markt zullen ze eerst willen veroveren, tot een ‘normaal’ marktaandeel. Ter vergelijking: de Duitse merken hebben thuis ongeveer 70 procent en dan tellen Skoda en Seat zelfs nog als import. Zover zijn de Chinese merken nog niet. Ooit zal er wel verzadiging optreden en dan komen ze ineens wel.
gallardogt zegt
Brilliance uit Shenyang mis ik alleen nog in het rijtje.
jaapiyo zegt
@gallardogt: 14de plaats IIRC.
Design_Driven zegt
Ik kom net terug uit Beijing, en ik moet zeggen dat er gewoon mooi en goed spul tussen zitten.De ‘fit en finish’ is vaak nog net niet op een premium niveau maar we moeten ze zeker niet onderschatten.