De Frans-Japanse (Jafranse?) alliantie breidt uit naar China.
Vandaag werd officieel bekend dat Renault en Nissan de handen ineenslaan met het Chinese Dongfeng. De fabrikanten gaan samen elektrische auto’s bouwen voor de Chinese markt. Deze joint venture heeft de naam eGT New Energy Automotive gekregen. Voor zover het persbericht daar duidelijkheid over geeft hoeven we niet te verwachten dat auto’s van dit bedrijf ook buiten China zullen worden verkocht.
De eerste auto van eGT wordt waarschijnlijk een kleine SUV en er wordt vooral ingezet op connectiviteit, want dat is wat de Chinese klant volgens de alliantie wil. eGT is trouwens voor de helft van Dongfeng. Nissan en Renault hebben elk 25% van de aandelen in handen. De drie willen samen 120.000 EV’s per jaar bouwen en de productie moet in 2019 op gang komen.
Overigens werkte Dongfeng in het verleden al samen met Citroën aan elektrische auto’s. Best opmerkelijk dus dat nu de samenwerking met Renault een feit is.
Foto: Renault Zoe E-Sport Concept
w0o0dy zegt
PSA zit te slapen en heeft een enorme achterstand tov Renault/Nissan op het gebied van EV’s en de Chinezen gaan niet zitten wachten tot die Fransen eindelijk wakker worden. Dus dan maar met de nr 2 op het gebied van EV’s in een joint venture. Ze moeten ook in China vooruit met de emissies dus niet echt een vrijwillige keuze. Daar ligt dus echt concreet een markt voor die dingen. Goed en slim van Nissan/Renault om daar in te duiken.
599gto zegt
@w0o0dy: PSA heeft niet zitten slapen ze hebben nu OPEL gekocht met Wifi :)
FieRo zegt
@599gto: wifi of vast internet, je kunt er vanalles mee kopen..
w0o0dy zegt
@599gto: & @rufctr01: maar mag PSA die Chevrolet techniek in China zonder dikke vergoeding?
rufctr01 zegt
@w0o0dy: ik denk dat PSA helemaal niet zit te slapen. Ze hebben Opel en die heeft de Ampera dus alle kennis in huis.
flutterby zegt
@rufctr01: elke fabrikant kan dat op de markt brengen. Waardeloos ding waar je 15-20k betaalt voor de accu, waarvan de levensduur discutabel is.
rufctr01 zegt
@flutterby: geen ervaring mee. Maar zo kunnen ze prima door ontwikkelen want ze hebben een basis.
jack_abarth zegt
De concept exact zoals bovenstaand uitbrengen a.u.b.
Fatsoenlijke elektromotor achterin, een werkelijke actieradius van 350-400km, enigzins betaalbaar en we hebben een winnaar!
ramshoek zegt
“PSA heeft zitten slapen” schrijft W0o0dy hier boven.
Fabrikant ‘X’ heeft zitten slapen. Het is een argument dat je op deze pagina’s wel vaker leest. PSA heeft zitten slapen als de Chinesen het opeens met de concurrent gaan doen. FCA heeft zitten slapen. Dieselgate is voor VAG de aanleiding om vol in te zetten op elektro, maar wel heel laat zegt het elektrokamp. Wanneer Mazda nieuwe verbrandingsmotor technologie aankondigt en daarbij het argument gebruikt dat deze technologie er voor zorgt dat de totale keten – productie, gebruik, ontmanteling – qua CO2 footprint kan wedijveren met elektro-automobielen, dan zijn er elektrofundamentalisten die moord en brand roepen omdat Mazda investeert in nieuwe ICE’s ipv elektro. Dat Mazda in dezelfde perspresentatie aangeeft samen met Toyota een fabriek voor productie van elektrowagens op te zetten, is kennelijk langs ze heen gegaan.
Maar goed, heeft PSA wel zitten slapen? Qua marketing zijn ze al erg druk met DS als elektromerk (Formule-E). Daarbij waren ze jaren geleden al actief met elektro Peugeot Partners e.d. Net als FIAT dat elektrische 500’jes aan de man probeerde te brengen in o.a. Californië. Op elke verkochte 500 moesten ze een paar duizend dollar toeleggen.
Het lijkt dat de partijen die vroeg zijn ingestapt, nu hun zaakjes op een laag vuurtje hebben staan. Anderen hebben afgewacht en beginnen nu schoorvoetend een beetje te ontwikkelen.
Volgens sommige elektrofundamentalisten zijn die merken eigenlijk al dood, maar weten ze het nog niet. Ik denk dat dat wel mee gaat vallen.
Fabrikanten zelf verwachten dat het aandeel elektro in 2025 hooguit een kwart zal zijn. Da’s veel, maar 75% ICE in 2025 is nog veel meer. Daarbij denk ik dat de noodzaak voor ‘eigen’ technologie op die ICE markt van veel groter belang is dan ‘eigen’ technologie op de elektro markt. Anders gezegd; ik denk dat we straks op de elektromarkt gaan zien wat we al decennia op de markt voor bijvoorbeeld automatische transmissies zien; slechts een handjevol merken (de hele grote) maken hun automaten zelf, de meesten kopen die gewoon in bij een toeleverancier (ZF, Aisin, Jatco, Getrag…).
Elektrotechnologie; het ligt straks gewoon op de plank bij een aantal grote automotive toeleveranciers – al dan niet gefinancierd door een groot autoconcern die daarmee slechts een lagere inkoopprijs en het primeurrecht koopt. Zodra het product en de markt er rijp voor zijn – reikwijdte, kostprijs, laad-infrastructuur en fiscale regels – zal de markt in een tijdsbestek van minder dan een jaar exploderen en ga je elektrowagens op de markt zien van merken die nu de kat nog rustig uit de boom kijken…
trustmeiamanengineer zegt
@ramshoek: Juist!
desjonnies zegt
@ramshoek:
Ha mooi gefundeerd stukje om te lezen.
Echt plezierig.
Vooral de massa – hysterie van het politiek correct denken wordt ludiek verwoord.
Zo worden Dieselrijders zo langzamerhand als moordenaars neergezet.
Maar wel Belgisch bier zuipen, Chinese Nikes kopen en fruit eten dat in Noord Afrika of Zuid Spanje is gekweekt en hierheen is vervoerd met voer- en vaartuigen die door Diesel motoren worden aangedreven.
Evenals je politiek correcte elektrische voertuig, vervoerd op een schip of op een vrachtwagen.
mashell zegt
@ramshoek: Een ICE is een trein, hartstikke electrisch. Een verbrandingsmotor noemen we voor de duidelijkheid dus gewoon een verbrandingsmotor.
“Wanneer Mazda nieuwe verbrandingsmotor technologie aankondigt en daarbij het argument gebruikt dat deze technologie er voor zorgt dat de totale keten – productie, gebruik, ontmanteling – qua CO2 footprint kan wedijveren met elektro-automobielen, dan zijn er elektrofundamentalisten die moord en brand roepen”
De hele diesel crisis is er niet omdat VW gesmokkeld heeft, die is er omdat daarna is vastgesteld dat de NOx uitstoot van alle diesels veel te hoog is. Met steeds efficientere benzinemotoren gaan die ook dat probleem krijgen. De primaire drijfveer voor de transitie naar electro is natuurlijk nog altijd de vermindering van de afhankelijkheid van olie en daarmee het van het terrorisme financierende midden oosten. En secundair omdat we de uitstoot uit de bewoonde gebieden weg willen halen. Daar helpt een CO2 efficiente keten van Mazda helemaal niks van. Dat weet Mazda ook, daarom gaan te samen met Toyota electrisch doen.
Ook verbrandingsmotoren zijn al behoorlijk uitwisselbaar, BMW reed met Peugeot motoren, Mercedes met Renault motoren, Alfa met Opel motoren. Porsche met Audi motoren. Niemand die er om geeft. En electromotoren en autonome techniek zijn nog veel meer uitwisselbaar. Die koop je gewoon straks inderdaad gewoon kant en klaar in bij Bosch, Siemens etc (primaire functionaliteit als motormanagement koopt ook iedereen in). Crashveilig maken is met de veel kleinere electromotoren en beter weg te werken accu’s ook veel gemakkelijker. De fabrikanten kunnen zich straks eigenlijk alleen nog maar op interieurdesign onderscheiden. Van autofabrikant naar binnenhuis architect in 20 jaar. Freude am Fahren wordt Freude am loungen.
pomoek zegt
@ramshoek: zoals @mashell al zegt: Zelfs al we vanaf morgen allemaal elektrisch gaan rijden zitten we nog steeds in de problemen. Als Mazda met zijn nieuwe benzinemotor co2 zou weten te verminderen dan zouden ze een punt hebben. Elektrisch rijden zal slechts tot een reductie in de toename van co2 in de atmosfeer leiden. Het is kortom niet genoeg. Het maken van een benzine motor die net zoveel co2 produceert als de huidige elektromotoren is knap, maar we hebben er geen biet aan.
w0o0dy zegt
@ramshoek: leuk verhaal maar je vergeet voor het gemak even dat Nissan/Renault al in 2016 350.000 EV’s had verkocht.. Nissan zit inmiddels op 100.000 EV’s PER JAAR als de trend doorzet. Tel daarbij op dat de tweede generatie Leaf een flinke sprong gaat maken op vrijwel alle technische vlakken en je kunt je iets voorstellen bij mijn opmerking. PSA was vroeg maar het werd niets. Het waren overigens ook maar halfbakken EV’s.. net als bij Fiat Spa. Nissan/Renault zal de komende jaren fors gaan groeien en domineert op dit moment al de ev markt met ongeveer 50% marktaandeel…
dotternetta zegt
Wat is dat voor geweldig bommetje?
henkp1 zegt
@dotternetta: Dit is een sportversie van de Zoé. Deze heeft 400pk, er is een kleine serie van gemaakt. Doet dienst als pacecar bij Formule-E. Renault overweegt om zoiets als Zoé RS op de markt te brengen. Vooralsnog vooral afhankelijk van de accucapaciteit, want als je echt gaat scheuren, zijn de accu’s zo leeg.
dotternetta zegt
@henkp1: Thanks!
henkp1 zegt
Renault en Nissan zijn gewoon goed bezig, zowel met de traditionele technieken als met de EV’s. Waar andere fabrikanten nog niet eens zijn begonnen, heeft deze alliantie al tweede generatie modellen in de showroom staan. Niet vreemd natuurlijk, want ze zijn al tientallen jaren bezig. Eerst op kleine schaal (Clio I en Express EV) en sinds ruim vijf jaar op grotere schaal. Met een heel ruim en divers aanbod, van klein (Twizy) via compact (Zoé) tot middenklasser (Leaf) en ook op de bestelmarkt: Kangoo, NV200 en Master.
Formule-E was in de beginjaren helemaal een Renaultfeestje: alle auto’s, dus ook die voor de andere merken, werden door Renault geleverd; de andere merken plakte alleen hun eigen logo erop.
De samenwerking met Dongfeng is niet vreemd. China eist namelijk sowieso dat je alleen in dat land mag produceren met een Chinese ‘partner’. En het Dongfeng concern is daar blijkbaar voor opgericht, want dit bedrijf is partner van meerdere Westerse fabrikanten.