De stad is misschien wel dé plek voor elektrische auto’s, maar probeer daar maar eens een Audi e-tron te manoeuvreren. Nee, dat kan veel makkelijker met deze elektrische stadsauto’s.
Als je ergens wil beginnen met de elektrische revolutie, dan is de stad helemaal geen gekke plek. In sommige echt grote steden is smog een probleem en uitlaatgassen an sich zijn voor velen niet fris. Ook nu de elektrische auto het makkelijkst is te realiseren met een kleine accu met kleine actieradius, kun je blij zijn dat je in de stad meestal niet zo ver hoeft te rijden.
Kleine markt
En toch is het aanbod elektrische stadsauto’s nog niet gigantisch. Dat heeft te maken met de prijs. Het is aantrekkelijk om voor rond de 11.000 euro een nieuwe Volkswagen Up! te bezitten. Als die prijs verdubbeld wordt alleen vanwege de ‘nieuwe’ techniek, is het qua formaat en afwerking geen geweldige auto meer. Het kost even wat, die elektrische stadsauto’s. Toch zijn er een aantal fabrikanten die het aandurven.
Er zullen een aantal overeenkomsten zijn tussen deze lijst en de editie elektrische stadsauto’s van vorig jaar. Aangezien auto’s als de e-Mehari en eGo Life geen Nederlandse bestelsite hebben, tellen we die even niet meer mee.
Smart EQ Fortwo en Forfour
Een ontwikkeling die we wél zien is dat autofabrikanten die elektrische stadsauto’s een beetje door de strot duwen. Neem Smart. De Fortwo en Forfour van de tweede generatie zijn op een grondige facelift na identiek aan hun benzinebroers. Maar die laatste zijn niet meer leverbaar. Het is elektrisch of niks bij Smart. De kleine basis vormt weinig ruimte voor grote accu’s, dus je moet een actieradius van 120 km genoeg vinden. Ach, je kunt ermee van de westkant van Berlijn naar de oostkant en weer terug. Veel meer moet je niet willen met een Smart.
Renault Twizy
Warempel, deze is er ook nog steeds. De Renault Twizy blijft koorddansen op de ietwat gekke grens van geniaal en oliedom. Voor 12.000 euro is er namelijk een hoop occasion-spul te vinden wat echt wel meer auto is dan deze scooter met vier wielen en een dak. Maar het is een auto, die je dus voor een nette 12.000 euro hebt. Bovendien is de kans groot dat je een Twizy wil vanwege hele korte afstanden (actieradius van zo’n 100 km) en dan is het vast niet erg dat je geen ramen en weinig verdere luxe hebt. En het is nog steeds een guitig ding om te zien. Let wel dat de topsnelheid slechts 80 km/u is. Een beter signaal om om te keren als je een bord met een doorgestreepte stadsnaam ziet, is er niet.
Renault Twingo Z.E.
Maar laten we eerlijk zijn, als je net iets meer auto wil dan moet je niks te zoeken hebben bij de Twizy. Als je wel een trouwe Renault-bestuurder bent en toch elektrisch wil, moest je upgraden naar de ZOE. Geen slechte deal, maar wel bijna drie keer wat je voor een Twizy kwijt bent. De oplossing is retesimpel: voorzie de Twingo van een kleine elektromotor met accu. Dan ben je voor 20.590 euro klaar en heb je vier volwaardige deuren met iets minder volwaardige zitplaatsen. Ook krijg je 82 pk waarmee je wél de 100 aan kunt tikken en je mag zo’n 180 km rijden, meer dan 200 zelfs als je NEDC meerekent. De Twingo is niet de beste van de elektrische stadsauto’s, maar wel een haarscherpe deal.
Skoda CITIGOe iV – SEAT Mii Electric – Volkswagen e-Up!
Vorig jaar meldden we nog dat de e-Up! een leuke en dit keer serieuze toevoeging was op het VW-gamma, en dat is het nog steeds. Wil je liever gewoon benzine in je Up!, dan kan dat nog voor bijna 7.000 euro minder. Ga je shoppen bij Skoda of SEAT, dan wordt er een ‘Smartje’ gedaan. De basale Citigo en Mii zijn niet meer de goedkoopste auto’s, omdat deze nu enkel beschikbaar zijn als volledig elektrische stadsauto’s. In alle drie de gevallen gaat het om een vanafprijs van ergens rond de 23.000 euro. De motor levert 83 pk, eentje meer dan de Twingo, maar de actieradius is één van de selling points van de drieling. Ze kunnen namelijk alle drie 260 km ver op één lading. Mocht je dus Berlijn, Madrid of Praag een keer moeten verlaten voor een kleine roadtrip, dan kun je ook de volgende binnenstad onveilig maken.
Fiat 500e
Als je op zoek bent naar de goedkoopste elektrische auto, dan hebben we alle keuzes al gehad. In de categorie elektrische stadsauto’s zijn er nog twee over, maar die zijn duur. De eerste is de nieuwe Fiat 500e. De Italianen hebben eindelijk hun stokoude 500 vervangen door een compleet nieuw model, die vooralsnog alleen als EV geleverd wordt. Dat is prijzig: 35.900 euro voor de reguliere- en La Prima-uitvoering, al zit een goedkopere versie in het verschiet. Het batterijpakket van de kleine Italiaan is 42 kWh groot en dat zorgt voor een nette actieradius van 320 km. Een roadtrip van Milaan naar Florence is daarmee prima te doen, al moet je daar dan wel even een lader zoeken.
BMW i3
En ten slotte kun je – nog steeds – een BMW i3 bestellen. Het is overtuigend de duurste auto uit dit stel: 42.302 euro. Daarvoor krijg je overigens niet eens de beste specificaties terug, al is 310 km WLTP (voor de reguliere i3; 285 km voor de sportievere i3S) op zich prima. De i3 valt net wel onder de subsidieregeling van onder de 45.000 euro. Als daar weer geld in het potje komt.
peekaas zegt
En de elektrische Mini dan? Die heeft een range waarmee je hoopt dat het een stadsauto is..
s2000vtec zegt
Waar is de Honda E ??
lekkerlinksrijden zegt
@s2000vtec: en de Renault Zoë
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: Corsa E
Loek zegt
@lekkerlinksrijden: met stadsauto’s wordt A-segment bedoeld.
Honda E, Mini SE, ZOE, Corsa E, e-208 en nog veel meer is B-segment. Die hebben we ook behandeld: https://www.autoblog.nl/nieuws/elektrisch-rijden-in-het-b-segment-de-keuzes-131221
GWBoes zegt
Dat was ook mijn gedachte maar dan heeft de i3 met zijn 4m ook niks te zoeken in deze lijst.
lekkerlinksrijden zegt
@720s: en de BMW is een a-segment auto?
Loek zegt
@lekkerlinksrijden: die bungelt een beetje tussen de twee categorieën in, met name door dat halve deurtje in plaats van een volledige vierdeurs configuratie.
lekkerlinksrijden zegt
@720s: qua binnenruimte ga je richting c-segment, hij is echt een stuk ruimer dan een Corsa of iets dergelijks
adyton zegt
En peugeot 208. Er mist wel meer. Lijstje leek me al kort. Was er recent niet veel reclame van elektrische peugeots. Je sponsors zullen niet tevreden zijn dat je ze zo snel vergeten bent ?
tge2 zegt
Je kan beter fietsen.
quincy zegt
Ik heb voor een event op vliegveld Hilversum van een vorige werkgever de Twizy van Naarden naar Hilversum over de snelweg gereden. En alhoewel de auto zelf bij 80km/u nog prima aan voelt (behalve die slechte plastic ramen die op die snelheid telkens los schoten, klapperden en ik met de hand vast moest maken), voelt het niet veilig. Je bent gewoon te langzaam (werd ingehaald door vrachtwagens op dat korte stukje) en hebt ook geen reserve om daarop te reageren. Op de binnenwegen is de auto daarentegen heel grappig om te rijden en hielt collega’s in Megane’s en DS3’s (ok… geen snelheidswonders, maar toch) goed bij. Het was een leuke ervaring om een keer geprobeerd te hebben :-D
henkp1 zegt
De Twizy is een hardstikke leuk ding, maar inderdaad niet bedoeld voor de grote weg. Ik heb er een paar keer een dagje mee gereden, toeristische routes, en dat was gewoon heel erg geinig.
Jantje_555 zegt
allemaal mooi, die theoretische actieradiussen.
Zag het filmpje van Carwow over die nieuwe VW ID3…had 360km praktische actieradius terwijl hij +500km zou moeten hebben…dus als ze bij zo een stadsrakker 180 zeggen, dan is dat misschien 100 of in de winter maanden onder de 100.
tge2 zegt
@Jantje_555: Zo een electrisch geval op wielen is net als een smartphone. Als je alle functies en bullshit activeert is die ook binnen een kleine twee uur leeg.
eirmakk zegt
@tge2: dat is met een normale auto ook zo.
tge2 zegt
@eirmakk: Mijn actieradius neemt met het aanzetten van radio en verwarming niet af met 200km
lekbak zegt
@eirmakk: ja joh? Jij rijdt 250kmh met een stadsautootje? Want die dingen gaan ook gewoon 500km ver…
Jantje_555 zegt
boeien, die is binnen de 3 minuten weer terug vol.
bij een electro hokje zit je weer een 30 minuten te peuteren in je neus
henkp1 zegt
Haha ja dat is bij een VW met sjoemelstroom. De andere merken geven reëlere waardes af.
mcshine zegt
Een i3 een stadsauto en een Honda-E niet? In onze i3 kan ik gewoon achter mezelf zitten(1.93m), probeer dat eens met een Corsa oid…
lekbak zegt
Ik blijf het jammer vinden dat er zoveel mensen zijn die denken dat een stadsauto alleen in de stad rijdt. Mensen buiten de stad willen vaak ook gewoon een klein autootje, maar die rijden in een uur gewoon 80km weg ipv 10km en missen nu dus ernstig range. Kleine auto’s rijden tegenwoordig echt goed genoeg om ook een range van 300 koude winter kilometers te verdienen.
Fr13ndlyGh0st zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Wel een leuk bakkie trouwens!
leonlampe zegt
Een i3 van een paar jaar oud is een veij goede deal inmiddels na al die waardedaling
henkp1 zegt
De Twingo ZE zal dan niet de beste stads EV zijn, maar welke is dat dan wel? In de praktijk doet ie niet onder voor het VAg-drietal, maar is wel 10% goedkoper. Heeft veel binnenruimte, kofferbak wordt niet warm meer, en achterwielaandrijving. En een zeer korte draaicirkel. Zou mijn keuze zijn.
De BMW i3 is ook een leuke auto, maar geen stadsauto (sinds wanneer is het aantal deuren een criterium voor een stadsauto?)
Maar de enige echte winnaar is de Dacia Spring (even geduld nog), die voor circa €15k van alles te bieden heeft wat je van een stadsauto mag verwachten.
goodvibrations zegt
@henkp1: 15K?! Waar heb je dat gelezen?
patrick84 zegt
Zelf heb ik een citigo-e actieradius fabriek 260km met de auto haal ik ruim 200km op 1 lading. Van de week zelfs 173 snelweg kilometers gereden en bij thuis komst nog 64km over. Daarbij dan wel geen airco aan.