Hard onderzoek laat zien welke elektrische auto’s kunnen rekenen op de meeste hype.
Elektrische auto’s zijn de nabije toekomst, maar om te kijken welke EV de mooiste toekomst heeft gaan we even terug naar de jaren ’90. Kwaliteitspublicatie Lease Fetcher heeft namelijk hard onderzoek gedaan naar welke EV kan rekenen op de meeste hype. In dit geval moet je ‘hype’ dan vertalen naar hoe vaak er naar een bepaald model gezocht is op Google. Lease Fetcher bekeek voor de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en voor de hele wereld de data. De resultaten zullen je verbazen! Check hieronder de andere modellen die het wereldwijd goed doen op Google.
Positie | Model | Zoekopdrachten 2021 |
---|---|---|
1 | tesla roadster | 8,532,000 |
2 | tesla cybertruck | 7,296,000 |
3 | apple car | 5,880,000 |
4 | bmw i4 | 4,428,000 |
5 | chevy silverado | 3,096,000 |
6 | cadillac lyriq | 2,364,000 |
7 | nissan ariya | 2,028,000 |
8 | ford f 150 lightning | 1,464,000 |
9 | rimac nevera | 1,272,000 |
10 | mercedes EQE | 1,080,000 |
Tesla toonaangevend qua hype
Het mag duidelijk zijn dat Tesla nog steeds toonaangevend is in de wereld van elektrische auto’s. Wellicht wel een beetje zorgwekkend voor het merk, is dat de modellen die de lijst halen, nog niet gebouwd worden. Globaal is de pijlsnelle nieuwe Tesla roadster namelijk de meest gezochte auto op internet. Ook in het Verenigd Koninkrijk is dat het geval. In Amerika komt de Roadster binnen op plek twee achter de Tesla Cybertruck. Vorig jaar werd er 8,532,000 keer gezocht op ‘Tesla Roadster’. Beslis zelf of dat veel of weinig is.
BMW i4 belachelijk succes
Ook op plek drie komen we vaporware tegen in de vorm van de Apple Car. Het is nog maar even afwachten wat we daar ooit van terug gaan zien. Op plek vier komen we de eerste auto tegen die daadwerkelijk ook al leverbaar is, in de vorm van de BMW i4. BMW lijkt daarmee een schot in de roos te hebben geschoten. De auto blijkt ook qua verkoopaantallen een belachelijk succes te zijn. Chevrolet mag zich verheugen op het feit dat de elektrische Silverado vorig jaar een grotere hit op Google bleek te zijn dan de F-150 Lightning van concurrent Ford.
Couleur locale
Vervolgens kijken we nog even naar de couleur locale. Zijn er grote verschillen tussen het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten? Check hieronder de respectievelijke lijstjes.
VK Positie | Model | Zoekopdrachten 2021 |
1 | Tesla Roadster | 456,000 |
2 | Tesla Cybertruck | 444,000 |
3 | BMW i4 | 360,000 |
4 | Mercedes-Benz EQE | 168,000 |
5 | Nissan Arriya | 132,000 |
6 | Apple Car | 84,000 |
7 | Rimac Nevera | 72,000 |
8 | Volkswagen ID Buzz | 46,800 |
9 | Polestar 3 | 40,800 |
10 | Renault 5 Electric | 34,800 |
US Positie | Model | Zoekopdrachten 2021 |
1 | Tesla Cybertruck | 3,312,000 |
2 | Tesla Roadster | 3,144,000 |
3 | Chevy Silverado EV | 2,748,000 |
4 | Apple Car | 2,196,000 |
5 | Cadillac LYRIQ | 2,040,000 |
6 | Ford F-150 Lightning | 972,000 |
7 | BMW i4 | 612,000 |
8 | Nissan Arriya | 528,000 |
9 | Fisker Ocean | 348,000 |
10 | Aptera SEV | 336,000 |
Niet verrassend zien we in het lijstje vor het Verenigd Koninkrijk wat meer voor ons bekende modellen van Europese makelij. Gek genoeg is VAG alleen vertegenwoordigd met de ID Buzz. Kennelijk is de Audi e-tron niet zo interessant en de Porsche Taycan alweer oud nieuws, of iets dergelijks. In ‘Murica staan de pickups natuurlijk hoog en sneakt de Aptera de top-10 in. Die laatste ken je waarschijnlijk nog niet, maar het betreft een EV die zichzelf oplaadt middels zonnecellen. Waarvan akte.
Waar zoek jij zoal naar op internet? Laat het weten, in de comments!
mashell zegt
Niet zo vreemd toch? Ik kan me goed voorstellen dat je op internet zoekt of al bekend is wanneer die zo gehypete Tesla Roadster, Tesla Cybertruck of Apple iCar eindelijk een keer op de markt komen.
XM'etje zegt
@mashell: Never hoop ik!
Robert zegt
@mashell: duidelijk is vooral dat mensen zich laten leiden door het onbereikbare. De geruchten over een Apple Car zijn al tien jaar oud en de komst van de nieuwe Tesla’s begint zo langzamerhand Spykeriaanse trekjes te vertonen.
lambo350gt zegt
Valt me tegen dat de Rivian, de Hummer EV en de Lucid Air er niet tussen staan. Toch wel wagens waar ik erg gehyped voor ben
ghost zegt
Van horen zeggen dat de bmw i4 M50 behoorlijk matig was..
Pascal zegt
In welk opzicht? Een i4 (40) staat érg hoog op m’n wensenlijstje
goodvibrations zegt
Meest recente auto visie heeft een mooie vergelijkende test gedaan met de benzine 4 serie met vergelijkbare vermogens.. Samengevat: i4 erg goed, alleen bij cirquit gebruik moet de i4 M50 zijn ice broertje voor laten.. Qua specs niet en qua prijs ook gunstiger.. Wel qua beleving en “op het randje” scheuren… Ze verwachten dat de i4 met enkel achterwiel aandrijving welicht nog iets beter scoort qua beleving… (Minder massa)
Kortom ik zou er gewoon eens lekker een blokje mee om gaan.. Vriendin van me heeft hem ook besteld.. Ben ook reuze benieuwd 🙂
Pascal zegt
Was gisteren bij de dealer om even te kijken maar hun demo-model was de gehele dag volgeboekt dus ik heb ‘m niet eens gezien. De levertijd is inmiddels opgelopen naar een maand of 9! Ik zoek verder niet echt circuitprestaties maar verwacht wel een stukje rijbeleving bij BMW. Het is maar de vraag of een i4 dat wel kan bieden… een blokje om gaan is inderdaad het de beste manier om daar achter te komen!
ghost zegt
@goodvibrations: de i4 rijdt niet zoals de 4-serie. Niet eens als iedere andere scherpsturende bmw. Je voelt het gewicht aan alle kanten, en daar hoef je het circuit niet voor op..
ty5500 zegt
Carwow heeft onlangs de Tesla Model 3 en BMW I4 tegen elkaar gezet waarbij de Tesla won. Hoofdredenen dat Tesla won was dat het een erg aangename auto was om te rijden, dat het de betere elektrische auto is, het Supercharger netwerk en dat ze technisch alles beter voor elkaar hebben.
Grootste afknapper voor BMW was toch dat Tesla de beter sturende auto was (sportief direct en communicerend stuurgedrag) wat bij de BMW veel minder het geval was
Bmw had een erg aangenaam interieur en betere vering.
https://youtu.be/KIDFg_0gdmI
Pascal zegt
Het viel me vanaf het eerste moment op dat m’n Model 3 beter stuurt dan m’n eerdere F30 met M-sportonderstel; ik had juist verwacht daar in te leveren. In de Carwow review wordt inderdaad sterk benadrukt hoe de i4 veel meer op comfort is gericht, veel meer zoals een 5-serie rijdt en bijv. ook een opvallend trage gasrespons heeft in vergelijking met de Tesla. Toch moet ik als BMW-fanaat hierna wel gewoon weer terug naar dat merk. Maar aangezien ik veel meer van het (sportievere) rijgedrag van een 3-serie houd, wordt het misschien wel weer een ICE dan… moet niet gekker worden :)
Ot92 zegt
@ghost Dat zal dan vast niet over de prestaties op de Autobahn gaan. De 100-200km/h tijd is namelijk indrukwekkend. Die is zowat gelijk aan de M4.
ghost zegt
@Ot92: op papier is het een alleskunner. Daar zal ik je dan ook niet in tegenspreken maar hij is gewoon niet zo goed in de praktijk. Range is redelijk belabberd, weggedrag zou echt bmw moeten zijn maar je voelt dat ie echt zwaar is..levertijd zegt men hier 9 maanden in de reacties, maar is in feite onbekend (doet verder niet aan af maar toch..), prestaties zijn in orde maar er is meer dan dat, zodoende ook conclusie “matig”..
VeniVidiVici zegt
Ik zoek weleens op internet hoe het zit met de waterstofauto en of deze de milieu onvriendelijke EV stekkerdozen gaat verdringen.
Pascal zegt
Als je dat echt zou doen zou je wel gelezen hebben welke van die 2 werkelijk het meest milieuonvriendelijk is.
goodvibrations zegt
Waterstof wordt pas interessant als (groene) energie in overschot aanwezig is.. Er is wel potentie.. Maar dat gaat nog lang duren…
Alleen de doorlooptijd om enkele kerncentrales te bouwen… Of winning van zone energie in de Sahara..
Op de TU hebben ze mooie energie modellen bedacht waarbij waterstof auto’s ook als generator kunnen dienen en je woning/bedrijf “voeden” met energie.. Maar waterstof gaan we sowieso nodig hebben.. Als we willen blijven vliegen met minder uitstoot zal je naar synthetische kerosine moeten.. Hoe dan ook moet er vaart gemaakt worden.. Ben ook helemaal klaar met dat Russische gas.. Erg ongezonde afhankelijkheid…
Pascal zegt
Wat vinden jullie het verschil tussen gehyped en gewoon populair? Als je alleen maar kijkt naar zoekopdrachten zie je dat verschil niet. De Tesla’s zijn overduidelijk gehypte modellen want nog niet eens bekend wanneer ze uitkomen en ome Elon doet er al jaren stoer over. De BMW i4 lijkt me simpelweg populair want geen hype-berichtgeving en gewoon leverbaar.
flutterby zegt
Apple komt pas met een auto als die zelf kan rijden. Voor die tijd kunnen ze maar weinig revolutie in de markt teweeg brengen. In een autonome auto is namelijk het infotainment opeens het belangrijkste onderdeel, oftewel de iPad op je dashboard.
goodvibrations zegt
Als appel iets wil daarmee mogen ze wel eens beginnen met data verzamelen.. Waymo is al lekker bezig en een aantal anderen ook..
Mercedes ook niet onaardig met hun level 3..
Zal vast nog veel beweging komen joint ventures etc. Ben benieuwd wie als eerste op grote schaal autonoom gaat…
cthijs zegt
De fisker heb ik altijd een mooie auto gevonden ,elektrisch is niet mijn ding alleen met zo’n naam denk ik altijd aan iets erotisch
jeroenm83 zegt
En waar denk je aan bij hun model ‘Karma’?
cthijs zegt
@jeroenm83:het zit hem meer in fisker,maar de hele grap uitleggen is niet zo leuk