We moeten het even hebben over de Volkswagen Golf GTI. Dat doen we anders nou nooit…
Je hoeft niet gelijk medelijden met mij te krijgen hoor, maar het hebben van een populaire dan wel alom bekende auto heeft zo zijn nadelen. Namelijk dat je erg veel opsteekt van het type auto dat je hebt door simpelweg het eigenaarschap. Ik heb dus erg veel kennis over de Volkswagen Golf V (GTI dan wel andere versies) en de Renault Clio II. Maar dat is toch een beetje hetzelfde als jezelf muziekkenner noemen omdat je veel weet van Taylor Swift: leuk, maar het zorgt niet voor de meest obscure kennis.
Duurste Golf V GTI
Maar goed, als je GTI-moe bent: je hebt er toch op geklikt. Dus nu je hier toch bent, welkom. Ondergetekende vroeg zich iets af. Ik heb naar alle waarschijnlijkheid, in ieder geval toen het gebeurde, de goedkoopste Golf V GTI van Marktplaats gekocht. Maar wat is de duurste? Welnu, die hebben we ook gevonden. En het mag geen verrassing zijn.
Een Golf V GTI met lage kilometerstand begint een soort klassiekerstatus te krijgen, dus als je een net ingelopen exemplaar met een goed onderhouden DSG hebt: da’s wat waard. De duurste is echter één van de leuke versies van de Golf V GTI: een Edition 30. Die viert 30 jaar Golf GTI en wel door een behoorlijk verschillende versie te zijn. Zo heeft een reguliere GTI het onderste gedeelte van de bumpers van zwart plastic, die zijn meegespoten met de lak bij de Edition 30. De achterlichten zijn bijzondere ‘cherry red’ versies van de originele lampen, dus iets donkerder getint. De velgen zijn de originele Monza/Detroit-velgen, maar dan zwart met een grijze rand, alsof iemand er continu stoeprandjes mee heeft geraakt. Overigens is de uitlaat/diffusor niet origineel, het gaat OEM om twee pijpen aan de linkerzijde, niet vier over twee zijden verspreid.
Nieuw blok
Technisch was de Edition 30 een mooie upgrade over de Golf V GTI. Waar het 2.0 FSI Turbo blok (code AXX of BWA) met 200 pk al een mooie basis was, heeft de Edition 30 een ‘BYD’ blok, die in de basis overeen kwam met de Audi S3. Dat betekende een redelijke upgrade naar 230 pk, maar vooral dat het blok veel beter te kietelen was dan de standaardmotor. Vind dus nog maar eens een standaard Edition 30.
Standaard
Nou, gevonden. En ook nog eens zoals je hem wil: lage kilometerstand, compleet origineel interieur en de juiste kleur. Vijfdeurs en handbak is ook erg gaaf, al is het een persoonlijke keuze. Sommige mensen zweren bij driedeurs en op zich is de DSG-automaat een toffe optie in de V. Wel krijg je een golfball-shifter die elke Golf zou moeten hebben (heb jij deze nog liggen, OEM van een Edition 30, ik houd me aanbevolen).
Kopen, deel 1
Wat moet deze 51.964 kilometer, 17-jaar ervaren rode Golf GTI Edition 30 nog kosten? 16.944 euro. Waarmee het dus de duurste V GTI op Marktplaats is. En dat lijkt nog mee te vallen als je het getoonde model ziet, want wij hebben het vermoeden dat een driedeurs DSG meer geld op zou leveren. Kopen kan op de advertentie op Marktplaats.
Golf VIII
Voordat we het daarbij laten: nu we de duurste V GTI hebben gevonden, wat is de duurste GTI van Marktplaats zonder dat specifieker te maken? Welnu, dat is deze Golf VIII GTI, de allernieuwste.
Nou zit de Golf VIII precies tussen uitgaand model en facelift in, dus of het slim is om er nu eentje tweedehands te kopen valt te discussiëren. Met de allerduurste heb je op zich wel een mooie. Gebouwd in 2024, uitgevoerd in Reflex Silver (en dus dezelfde kleurstelling als de originele GTI in de folder beaamt) en met meer opties dan je je kunt voorstellen. Tenminste, er zit veel op.
Het nadeel van de VIII GTI is natuurlijk wel, we moeten het gezegd hebben, de ergonomie in het interieur wat bij de facelift gefikst is. Ook het gemis van tartan-stoelen is toch jammer, al zijn deze stoelen ook wel gaaf. Op vele manieren is de duurste GTI een gigantisch contrast met de duurste V GTI. Grijs in plaats van rood, DSG in plaats van handbak, geen tartanstoelen en geen speciale editie. Je betaalt dus vooral voor nieuwigheid en het kunnen hebben van een GTI alvorens deze met de facelift waarschijnlijk nog duurder wordt.
Kopen, deel 2
Er staat namelijk maar 1.900 km op de teller. Toch heeft de duurste Volkswagen Golf GTI van Nederland al zo’n 7.500 euro verloren in twee maanden tijd, want nieuw kostte die boven de 70.000 euro. Daar blijft nu nog 62.500 euro van over. Wel een gave uitvoering, maar het blijft erg veel geld voor een auto die binnenkort vervangen wordt. Kopen kan ook hier op de Marktplaats-advertentie.
Robert zegt
De Golf 2 GTI G60 in originele staat kost tegenwoordig ook een godsvermogen:
Volkswagen Golf 1.8 GTI G60 bj.1990 Edition One|Opendak.
€ 24.500,00
https://link.marktplaats.nl/m2090605189?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
noudjuh zegt
Op zich een nette gti die rode, alleen niet origineel dus met die 2 dubbele uitlaten.
En hele dikke kans op een teruggedraaide teller.
Het is een importauto, uit Duitsland hoogstwaarschijnlijk en die zijn, tenzij je hem zelf koopt in Duitsland bij een particulier of dealer, héél vaak teruggedraaid en al helemaal als je ze hier kan kopen in NL zonder kentekens erop.
pechweg zegt
Deze beweringen raken kant noch wal. Ja het klopt dat je moet opletten bij import en ‘red flags’ moet kunnen herkennen. Maar neem maar van iemand die wekelijks auto’s in opdracht aankoopt in het buitenland aan dat niet alles wat je zegt (altijd) juist is..
SpiderIV zegt
Bijna 70k voor een Golfje in grijs met saai zwart grijs interieur (met wat plastic glimmers) en een 4 cilindertje met 245pk en een 7 traps automaat …………… je zou toch denken dat iemand met gezond verstand daar nooit aan zal beginnen.
DeWitteCondor zegt
70k. Je ziet het er niet aan af. Een nieuwprijs van 30k had ik ook geloofd. Niet te bevatten dat iemand dit koopt. Dan moet je wel enorm fan zijn van de saaie grijze hatchback.