We doen een omgekeerde koopjesjacht en lichten de duurste EV’s uit op die we op Marktplaats aantreffen.
‘EV’ staat synoniem met van alles en niet in de laatste plaats met ‘duur’. Dat maakt een auto als de Dacia Spring, die vandaag gepresenteerd is, bijzonder interessant. Desondanks blijven dure auto’s ook nog altijd interessant, al zijn ze minder relevant. In dit artikel kijken we naar de duurste EV’s. Om precies te zijn: de duurste EV’s van Marktplaats.
Als je de dertig duurste EV’s pakt op Marktplaats zul je zien dat er weinig afwisseling in zit. Sterker nog, je komt maar drie merken tegen: Tesla, Porsche en Audi. Om te zorgen dat het geen eentonig lijstje wordt, pakken we van elk van deze merken de duurste auto die we konden vinden op Marktplaats.
1. Porsche Taycan 4S
Het niet echt een verrassing, maar de allerduurste EV die op dit moment op Marktplaats staat is de Porsche Taycan. Om precies te zijn deze blauwe Taycan 4S. Geen Turbo of Turbo S dus, want die wordt (nog) niet aangeboden op Marktplaats.
De 4S mag dan de instapper zijn van de Taycan, hij is alsnog goed gemotoriseerd. Bovendien is dit de Performance Plus uitvoering. Deze heeft 570 pk in plaats van de standaard 530 pk. De WLTP-actieradius is ook groter: 463 km in plaats van 407 km. Dit te danken aan de 14 kWh extra accucapaciteit die je krijgt als je deze €6.886 kostende optie aanvinkt. De Taycan 4S krijgt hierdoor zelfs een grotere actieradius dan een standaard Turbo of Turbo S.
De prijzen van een nieuwe Taycan 4S beginnen bij €111.845, maar dit is geen kale uitvoering. Dit exemplaar wordt daarom aangeboden voor €138.900. Naast het Performance Plus-pakket zijn onder meer gentiaanblauwe metalic lak á €1.157, Turbo-velgen á €2.275 en een panoramadak á €1.698 aangekruist.
Eigenlijk een uitvoering waar weinig op aan te merken is. Enige minpunt is dat het interieur wat saai is uitgevoerd. Maar ja, als je alles zelf uit wilt kiezen, moet je gewoon een nieuw exemplaar samenstellen. Dit exemplaar is overigens ook zo goed als nieuw, met 7.963 km op de teller.
2. Tesla Model S Performance
Taycan’s zijn nog zeer schaars op Marktplaats, maar dat geldt niet voor de Tesla Model S. Die draait immers ook al weer acht jaartjes mee. De twee duurste exemplaren stammen allebei uit 2018 en zijn precies even duur. De ene, een matrood exemplaar, hebben we gisteren al behandeld, dus daarom pakken we nu de andere.
Deze staat ook voor een bedrag van €114.999 te koop. Degenen die hem in 2018 kocht betaalde er €165.650 voor. In de afgelopen twee jaar is er 24.984 km op de teller gezet. Wat geld voor een wrap kon er ook nog wel vanaf, want de Tesla is nu matgrijs in plaats van grijs metalic. In combinatie met de zwarte accenten is het daardoor een sportieve verschijning. Het is misschien geen stijlvolle uitvoering, maar daar hebben we er toch al genoeg van in Nederland.
Wat de uitvoering betreft: het gaat hier om een Tesla Model S 100D Performance Ludicrous Plus. Daarmee heb je dus het snelste van het snelste. Met een acceleratie van 0-100 km/u in 2,5 seconden doet deze uitvoering zijn naam eer aan: het is en blijft belachelijk snel.
3. Audi e-tron Sportback
De duurste EV’s die je Marktplaats tegenkomt zonder Porsche- of Tesla-logo zijn Audi e-tron’s. Het exemplaar dat je hier ziet is een Audi e-tron Sportback 55 quattro S Edition. Deze moet je vooral niet verwarren met de echte S-versie. Die is nog een stukje duurder, maar staat niet op Marktplaats. Dit exemplaar staat wel op Marktplaats en moet €112.500 kosten.
Naast de S zijn er twee normale varianten van de e-tron: de 50 en de 55. De 55 beschikt over 408 elektrische pk’s en 664 Nm koppel. Qua actieradius ben je met deze versie het beste uit. Die is namelijk 446 km, terwijl de 50 en de S het met respectievelijk 347 en 370 km moeten stellen.
Het exemplaar in kwestie is uitgevoerd in sinister zwart, met contrasterende oranje remklauwen. Een perfecte uitvoering voor Halloween dus. Met 4.600 km op de klok is het hij nog maar net ingereden. Bij wijze van spreken dan, want bij een EV is inrijden niet echt een ding.
grasvreter zegt
Oh man wat is die e-tron sportback lelijk. Ik rij met enige regelmaat in een normale e-tron, waarom zou je minder hoofdruimte en bagageruimte willen. Ding is moeilijk groot. Maak iig gebruik van die enorme footprint.
smex zegt
@grasvreter: ik vind het toch wel een mooi apparaat hoor. Maar snap dat de vorm van de coupe SUV’s een stuk onpraktischer is.
fanboy zegt
De Coupe SUV vorm is dan ook het ultieme compromis. Blinkt nergens in uit.
Dutchdriftking zegt
@grasvreter: Dit dus. Hoe rijdt de auto verder?
grasvreter zegt
Als een auto die 90k kost. Heerlijk. Erg ruim van binnen. En een zeer goed infotainment. Samen met mercedes en volvo de beste op het moment, naar mijn ervaring. Heb bijv. nog niet in 2018-2019-2020 BMW gezeten.
pomoek zegt
Wat ongelooflijk irritant dat het navischerm in de Porsche iets rechts van de midden console is geplaatst.
Loek zegt
@pomoek: thanks. Dit ga ik nooit meer anders zien ?
allesmetturbo zegt
@pomoek: thnx, can’t be unseen… Zeker niet OCD proof haha
joppe zegt
@allesmetturbo: viel mij ook op! Haha
Dutchdriftking zegt
@pomoek: Gelukkig, eindelijk een legitieme reden om de enige elektrische auto die op mijn petrolhead shortlist staat te weren. Dan toch maar dromen van een Panamera. Fijn!
competition102 zegt
@pomoek: onbegrijpelijke misser. Ik hoef ‘m niet meer ;-)
keith zegt
@pomoek: ahah…precies. Wellicht wordt de auto nog duurder als Porsche een adequaat interieur designer had aangenomen. Nu maar passen en proppen.
maussieknip zegt
@pomoek:
maussieknip zegt
@pomoek: ja idd zeg en dat is echt meesterlijk irritant
mp014 zegt
115k voor een tweedehandsje terwijl je dezelfde uitvoering spiksplinternieuw hebt voor 113k…… waarom??
Rudy zegt
Goeie vraag, zie dat hij ook al gedaald is in prijs.
ronaldotour zegt
@mp014: Lage bijtelling, een Kia e Niro uit 2018 is duurder dan een hele nieuwe.
mp014 zegt
@ronaldotour: zou een leuk artikel kunnen zijn omdat eens in een grafiekje te zetten? Hoe lang loopt dat bijtelling voordeel nog door en wat spaar je daar dus effectief mee uit tov van een (goedkopere) nieuwe te kopen en dan de bijtelling voor lief te nemen.
Ik heb het idee dat men in Nederland een grote groep mensen heeft rondlopen die een auto kopen op “bijtelling” en daarnaast niet zo veel verder kijken. Hier in België zie ik dat toch een stuk minder hoeveel de nieuwe CO2 reglementen icm BIV er toch ook beginnen in te hakken bij “groot verbruikers”.
robbie123 zegt
Jongens, wees nu eerlijk. Ze zijn toch allemaal spuuglelijk?
detroitv8 zegt
@robbie123: de Model S is wel een mooie wagen hoor.
vaakbenjetebang zegt
@robbie123: een Model S is in de basis een fraaie auto en een Taycan is gewoon gaaf. Laatst zag ik er eentje in een bleke lichtblauwe tint (niet Miami Blue) en die was ultiem cool. Zelfs al had er geen motor in gezeten, dan was-ie nog tof geweest.
Lekker Makkelijk zegt
Taycan Turbo S en de e-tron GT zijn mooie wagens de rest vind ik niets.
Kans is groot dat ik mijn nieuwe auto helemaal op zal rijden omdat ik anders een elektrisch hok zal moeten kopen de volgende keer.
porker zegt
@Lekker Makkelijk: electric bashen op AB: lekker makkelijk
z4coupe30si zegt
@porker:
Bashen, bashen.. valt wel mee toch. Hij heeft gewoon een andere mening dan jij en noemt electro karren hokken. Mag toch wel?
Mag ik het met hem eens zijn en zeggen dat ik ook 90% van electro hokken lelijk vind? Zo vind ik ook 90% van alle andere huidige auto’s lelijke hokken.
Zouden ze een electro motor – met super goede range en snellaad – in een BMW F10 of, nog beter, een BMW E39 of Mercedes W211 plaatsen ben ik om. Lees: het probleem is niet zozeer electro, maar de lelijke looks van huidige auto’s en vreemd genoeg lijken electro hokken vaak nog net iets lelijker. Uitzondering daar gelaten, want de Taycan is in mijn ogen een pareltje.
porker zegt
@z4coupe30si: smaken verschillen blijkbaar. De theekan heeft erg gekunstelde koplampen imho. Mag niet op een 911 lijken? Tesla’s zou ik met benzinemotor ook mooi vinden, polestar niet mijn ding.