Lijstjes zijn natuurlijk altijd leuk. Zoals die van de duurste auto’s op Nederlands kenteken. Of de krachtigste.
Een Audi Q4 van ruim 6 miljoen euro en een VW ID.3 van ruim 4 miljoen euro? Fake news natuurlijk, dat moge duidelijk zijn. Bij de RDW maken ze geregeld een foutje, ook bij het vastleggen van de catalogusprijs. In veel gevallen wordt het wel weer gecorrigeerd. Gelukkig maar, het zou immers jammer zijn als je daar 22% bijtelling over moet betalen!
De 10 duurste
Op basis van de geregistreerde catalogusprijs, zijn dit de 10 duurste auto’s die in de eerste vijf maanden van dit jaar op kenteken zijn gezet. Het moge duidelijk zijn dat we de ‘foutjes’ maar even genegeerd hebben:
Merk | Type | Catalogusprijs | Jaar |
Koenigsegg | Jesko | 3.524.707 | Nieuw |
Rimac | Nevera | 2.824.140 | Nieuw |
Ferrari | LaFerrari | 1.344.209 | 2014 |
Ferrari | LaFerrari | 1.331.262 | 2014 |
Porsche | 918 Spyder | 919.953 | 2015 |
Ferrari | 812 Competizione | 751.508 | Nieuw |
Ferrari | Purosangue | 712.519 | Nieuw |
Ferrari | 812 GTS | 689.301 | Nieuw |
Lamborghini | Revuelto | 688.543 | Nieuw |
Lamborghini | Revuelto | 688.543 | Nieuw |
De 10 krachtigste EV’s
De EV’s van tegenwoordig hebben zoveel vermogen dat het eigenlijk niet meer leuk is. Daarom tonen we twee lijstjes met de meest krachtige auto’s, de ene met EV’s, de andere met de benzineslurpers. Eerst even de EV’s:
Merk | Type | Aantal auto’s | Vermogen in kW (pk) |
Rimac | Nevera | 1 | 1.352 kW (1.838) |
Tesla | Model S/X Plaid | 32 | 932 (1.270) |
Porsche | Taycan Turbo GT | 1 | 700 (952) |
Lotus | Eletre R | 6 | 675 (918) |
Lotus | Emeya R | 4 | 675 (918 |
Porsche | Taycan Turbo S | 2 | 640 (870) |
Tesla | Model X | 3 | 623 (847) |
GMC | Hummer EV | 1 | 600 (816) |
Tesla | Model S/X | 74 | 504 (685) |
BMW | i7 M70 xDrive | 11 | 485 (659) |
In dit lijstje zien we een opvallende waarde van 932 kW (1.270 pk) voor de Tesla Model S/X Plaid. Dat klopt toch niet, want deze zou toch 750 kW (1.020 pk) moeten hebben? Inderdaad. De RDW kent echter een ‘netto maximumvermogen elektrisch’ en daar geven ze 932 kW aan. Dat is de optelsom van de individuele elektromotoren: 314 (voor) + 2x 309 (achter) = 932 kW. Het systeemvermogen bedraagt echter ‘slechts’ 750 kW. Tsja, wel een flinke tegenvaller hè …
De 10 krachtigste auto’s met verbrandingsmotor
Voor velen een stuk interessanter zijn de auto’s die nog gewoon cilinders hebben:
Merk | Type | Aantal auto’s | Vermogen in kW (pk) |
Koenigsegg | Jesko | 1 | 940 (1.278) |
Bugatti | Veyron 16.4 | 1 | 736 (1.001) |
Lamborghini | Revuelto | 5 | 607 (825)* |
Ferrari | 812 Competizione | 1 | 607 (825) |
Dodge | Challenger Hellcat | 1 | 594 (808) |
Mercedes-Benz | AMG G 63 Brabus 800 | 1 | 588 (799) |
Ferrari | 812 Superfast/GTS | 9 | 585 (795) |
Ferrari | LaFerrari | 2 | 585 (795)* |
Audi | RS Q8 Urban | 1 | 579 (787) |
Ferrari | SF90 Stradale/Spider | 10 | 574 (780)* |
Hierbij is nog wel een aanvulling nodig: de RDW noteert namelijk bij hybride auto’s voor elke motor apart het vermogen. Deze mag je natuurlijk niet altijd zomaar bij elkaar optellen. Daarom wordt hier (net zoals bij veel kentekenwebsites) gekozen voor het maximum van deze twee getallen.
Bij de Revuelto geeft de RDW 607 kW op voor de benzinemotor en 110 kW voor de elektromotoren. Dat zijn er zelfs drie. Het systeemvermogen is daarbij 745 kW, dus 1.015 pk.
De Ferrari SF90 heeft iets vergelijkbaars. Volgens de RDW levert de benzinemotor 574 kW en de elektromotoren 150 kW. De combinatie hiervan levert volgens de specificaties 734 kW op, wat gelijk is aan 1.000 pk.
Nog een kanttekening: er staan twee getunede auto’s in dit lijstje, waarvan er elk één op kenteken is gezet in het afgelopen half jaar. Dat is echter niet het volledige plaatje, want veel getunede auto’s staan nog met het standaardvermogen in het RDW-register. Ook al moet een auto officieel opnieuw gekeurd worden als het vermogen met meer dan 20% stijgt…
Dit is een bijdrage van Edvar van Daalen
Headerfoto: @tdvphotography, via Autoblog Spots
Jerry zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
b088y zegt
Geen lucids op kenteken? Zie er vrij veel rijden
evandaalen zegt
24 registraties in de eerste vijf maanden van dit jaar, maar bij de RDW staan ze met 464 kW in de boeken. Net iets te weinig voor het top 10 lijstje.
ArnoldH zegt
Ik zou het volgende kenteken nog toevoegen aan het artikel; GBT-97-T.
Tot nu toe de enige op Nederlands kenteken.
evandaalen zegt
Die komt een volgende keer aan bod, deze keer kijken we alleen naar de eerste vijf maanden van dit jaar.