Twistin’ and turnin’, there we go.
In de geschiedenis van de Formule 1 heeft het circus al talloze circuits (en varianten daarvan) over praktische de gehele planeet bezocht. Sinds 1950 zijn er een aantal circuits op de kalender blijven staan, maar de meeste circuits hebben ondertussen plaats moeten maken voor nieuwe, veiligere of misschien zelfs betere alternatieven.
Nu we de kalender van volgend jaar voorgeschoteld hebben gekregen, bemerken we dat er geen veranderingen zijn aangebracht. Althans, hier en daar is natuurlijk wel iets verschoven, maar in feite zijn het dezelfde 21 circuits waarnaar de Formule 1 dit jaar is afgereisd, of nog naartoe moet. Dit biedt ons een mooie kans om de circuits nog eens nader te bekijken en op een rijtje te zetten welk van hen over de meeste bochten beschikt.
Aantal bochten | Circuits |
---|---|
23 | Singapore |
21 | Abu Dhabi |
20 | Baku, Circuit of the Americas |
19 | Spa-Francorchamps, Monaco |
18 | Silverstone, Sochi, Suzuka |
17 | Hockenheimring, Autódromo Hermanos Rodríguez |
16 | Albert Park, Shanghai, Barcelona |
15 | Bahrain, Interlagos, Paul Ricard |
14 | Hungaroring, Circuit Gilles Villeneuve |
11 | Monza |
10 | Red Bull Ring |
Buiten de Formule 1-kalender om zijn er natuurlijk nog oneindig veel circuits op aarde in verschillende soorten en maten, en in afwijkende gradaties van bekendheid of relevantie, die we aan dit lijstje kunnen toevoegen. Gelukkig staat een aanzienlijk deel van de meest iconische circuits op aarde op de huidige kalender, maar een aantal belangrijke parcours ontbreekt, om wat voor reden dan ook, wel degelijk. Daarom hebben we een hieronder een reeks andere circuits op een rijtje gezet.
Aantal bochten van andere iconische circuits.
– Isle of Man TT ‘Mountain Course’, 219 bochten
– Pikes Peak Hill Climb, 156 bochten
– Nürburgring Nordschleife, 154 bochten
– Circuit de la Sarthe, 38 bochten
– Mount Panorama, 23 bochten
– Imola, 17 bochten (23 t.t.v. ongeluk Senna)
– Sepang, 15 bochten
– Zandvoort, 13 bochten
– Laguna Seca, 11 bochten
– Brands Hatch, 9 bochten
– Indianapolis Motor Speedway, 4 (of 13) bochten
– Daytona International Speedway, “4” (of 12) bochten
thundernet zegt
Het aantal bochten per kilometer track lijkt mij een interessanter gegeven!
gitaarknul zegt
@thundernet: snel een excelbestandje gemaakt:
km bochten bochten/km
Pikes peak 20 156 7,80
Nordschleife 26 154 5,92
Monaco 3,3 19 5,76
Singapore 5 23 4,60
Mexico 4,3 17 3,95
Abu dhabi 5,5 21 3,82
DE 4,5 17 3,78
Isle of man 60 219 3,65
Cota 5,5 20 3,64
Brazil 4,3 15 3,49
Spain 4,6 16 3,48
Baku 6 20 3,33
Canada 4,3 14 3,26
Hongarije 4,3 14 3,26
Sochi 5,8 18 3,10
Susuka 5,8 18 3,10
Uk 5,8 18 3,10
Australia 5,3 16 3,00
China 5,4 16 2,96
Bahrain 5,4 15 2,78
Spa 7 19 2,71
Frankrijk 5,8 15 2,59
RBR 4,3 10 2,33
Monza 5,8 11 1,90
arjan916 zegt
Absolute getallen zeggen niets in dit geval, bekijk het relatief, dus aantal bochten per kilometer.
kle500 zegt
Misschien relecanter dan Zandvoort, TT circuit Assen heeft er 21 ( aldus een 30 sec. Check op wikipedia.)
jochem99 zegt
@kle500: relevanter’ bedoel je?
kle500 zegt
@jochem99: Nee relecanter, ik doe niet aan spelfouten..
luittinke zegt
@kle500: 21? Dan lijkt het me dat wikipedia bijgewerkt dienst te worden. De Geert Timmer chicane voor start finish is, afhankelijk van de lay-out (‘snelle’ of ‘langzame’ Ruskenhoek) bocht 16-17 of 17-18. Daarna zitten geen 3 bochten meer, aangezien je bij het uitkomen van de chicane naar het rechte stuk van start/finish rijdt.
kle500 zegt
@luittinke: vandaar de wikioedia disclaimer, ik wist dat er iemand zou zijn die het beter wist dan ik ;)
kle500 zegt
@kle500: en ja hier bedoelde ik ook wikioedia..
rammillius zegt
En toch zijn de circuits met 4 bochten vaker spannender dan formule 1
gwnbmw zegt
@rammillius: ik gok dat je het hebt over nascar?
onnodig lang, veels te veel auto’s, een hoopje jongens die echt kunnen rijden en een hoop clowns erachteraan. pit stops duren 27 jaar en worden uitgevoerd door obesitas patienten, tanken gaat met de haverklap fout.
nee bedankt, ik kijk wel weer gewoon naar het formule 1 circus, die af en toe best een leuk racie voorschotelen.
enjoypunani zegt
@gwnbmw: maar dat zijn nu net de dingen die het leuk maken. Er zijn er zat die roepen dat het tanken ook terug moet komen bij de formule 1, mij inclusief. Altijd lachen als er weer iemand met een slang rondrijdt of een klein brandje ontstaat (zonder nare gevolgen). Beetje extra sensatie en variabelen zouden niet misstaan.
gwnbmw zegt
@enjoypunani: maar kan je het volgen? ik snap echt niks van dat hele circus met de hoeveelheid auto’s die er rond rijden. en waarom rijden ze bij bijvoorbeeld de coca cola race met meer auto’s als bij een normale race?
RiKe zegt
Nürburgring, 144 bochten
jarropieters zegt
@rike: denk dat het hier gaat over de Nordschleife inclusief Gp-circuit
kempeng zegt
LeMans?
rob5nismo zegt
@kempeng: la sarthe is le mans
lightisride zegt
154 bochten op de Ring? Ik dacht meer een stuk of 76.
Ja als je elk knikje in de zijlijn mee telt, maar ik zou naar het aantal stuurbewegingen kijken
RiKe zegt
@lightisride: Ik heb op de Ring gereden en ik kan je zeggen, het zijn er echt heel veel.
gwnbmw zegt
@lightisride: rij em is op de xbox/playstation, de volledige layout (nordscheiffle plus gp track) heeft 154 echte bochten. sommige zij. volgas, in sommige gaat een f1 auto niet harder als 40.
peug206 zegt
@gwnbmw: ik denk niet dat een f1 door karousel komt…
jarropieters zegt
@peug206: kan er prima omheen
gwnbmw zegt
@peug206: toch staan alle online records op forza met de f1 auto…
peug206 zegt
@gwnbmw: forza? Assetto corsa de Red Bull X2010. Zoek anders ff op jimmy broadbent op. Die heeft een lijst met de snelste auto’s,o.a. de f1’s en prototypes etc.
volvo-s60-adept zegt
Heb net nog ff snel een paar rondjes Mount Panorama gedaan. Briljante Iphonegame, en supernatuurgetrouw, dat Real Racing…
cossiekiller zegt
In de US of A hebben ze zelfs circuits zonder bochten! Gekkerds…
willeme zegt
@ikschrijfookoverautos: Niet om lullig te doen ofzo, maar ik mis Nardo in dit overzicht.