Helemaal lekker.
Sinds McLaren heeft besloten met enkele regelmaat super- en hypercars te willen produceren, vinden wij de werkwijze van de Britse sportwagenfabrikant enigszins verontwaardigend. Met name over de verschillende verwarrende benamingen hebben we de nodige vragen. Het onthullingsproces van de nog spectaculairdere, track-only McLaren Senna GTR roept eveneens de nodige vragen op.
Dit heeft vooral te maken met het beeld dat McLaren van de Senna GTR beschikbaar heeft gesteld. Kregen we enkele maanden geleden nog het volledige studiemodel van deze auto te zien, krijgen we vandaag ineens een schets van de ‘echte’ Senna GTR. Aangezien de uiteindelijke versie vermoedelijk weinig af zal wijken van het concept, begrijpen wij deze zet niet helemaal.
Enfin, ondanks de verwarring over hoe de Senna GTR er nu daadwerkelijk uit moet komen te zien, geven de Britten ons een reeks prestatiecijfers waarbij we onze vingers af kunnen likken. Om te beginnen wordt de 4-liter V8 opgeschroefd naar 825 pk en 800 Nm. Hoe snel dit alles de auto laat accelereren is niet bekend, maar voor wat betreft het afremmen kan McLaren alvast wel een tipje van de sluier optrekken. Dankzij de vernuftige actieve aerodynamica produceert de Senna GTR 1.000 kg aan neerwaartse druk. Volgens de Britten is de maximale deceleratie hierdoor met 20 procent gedaald, dus trek je in de GTR op zijn best 3 g. Het gewicht is nog niet specifiek benoemd, maar McLaren weet al wel te vertellen dat het minder is dan bij de normale Senna. Zodoende zoeken we het getal onder de 1.200 kg. Dit weet McLaren te bereiken door de verschillende delen aan de buitenzijde aan te passen en alle onnodige stukken (airco, infotainment, etc) uit het interieur te trekken.
In totaal zullen er 75 exemplaren van de Senna GTR worden gemaakt. De auto’s kosten 1,1 miljoen pond per stuk en mogen alleen op het circuit worden gebruikt. Ze zijn allemaal al uitverkocht.
skinnybmw zegt
Oh man, veel beter dan dit wordt het niet. Wat een lekker track-monster. Alles en iedereen zoek rijden rijdens track-days. Heerlijk toch?
volvo-s60-adept zegt
Volledig terecht dat jullie verontwaardigd zijn over de communicatiepolicy van McLaren, dit komt bij mij ook heel verontwaardigend binnen. Hoe durven ze, de rekels. Welk een brutaliteit, volstrekt abominabel.
ikleesookoverautos zegt
@volvo-s60-adept: de rekels, hahah
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
De “gewone” is geen gezicht, maar dit is echt heerlijk. Zo klopt ie weer
lambowambo zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Mee eens. Onder andere die joekel van een vleugel klopt in combinatie met die diffuser hier wel qua proporties.
't Peugje zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: ik wilde exact hetzelfde zeggen. De “straatversie” is een slap aftteksel van een circuitauto..
lambowambo zegt
Ik begrijp niet helemaal hoe de Senna zo ontzettend hoekig en de Speedtail juist zo super gestroomlijnd is terwijl ze beide zo min mogelijk luchtweerstand willen bereiken. Iemand hier die dat in Jip&Janneke-taal kan uitleggen?
gforce zegt
@lambowambo: Volgens mij willen ze dat helemaal niet bereiken hier wat het ook meteen verklaard. Bij de Speedtail wel, maar aangezien dit een Trackday speeltje is zal zo weinig mogelijk luchtweerstand niet het doel zijn. Dit zal eerder downforce / grip zijn op een circuit. Zoals in het artikel ook staat genereert dit ding juist ziekelijk veel downforce (zie ook de flinke taartschep en alle futseltjes aan de voorkant), wat vaak gepaard gaat met meer drag (= luchtweerstand).
lambowambo zegt
@gforce: Thanks, ik stond er even niet bij stil dat de ene vooral snel vooruit moest en de ander vooral snel door de bocht.
giulio zegt
Is een chaotische modellen planning nou goed of slecht voor verkoop.
Kan me niet voorstellen dat ze deze auto al uitverkocht hebben, net nadat ze ook 2 andere haast vergelijkbare auto’s uitgebracht hebben, namelijk de gewone Senna en de speedtail. Zo verzadig je je eigen markt (die al niet zo groot is) vroegtijdig lijkt mij..
ikleesookoverautos zegt
@giulio: zitten veel flippers tussen.
lotuselises2 zegt
@giulio: blijkbaar niet
gregorius zegt
Zo, dat is weer 75 mio voor het project ‘niets zeggend team in de F1’.
maxidyne zegt
Persoonlijk vind ik het nergens meer over gaan. In technisch opzicht natuurlijk zeer imposant. Maar wat is er mis met een leuke Lotus of iets dergelijks? Lekker licht, goede presentaties en een geweldige rij ervaring. Voor een fractie van de prijs.
ghost zegt
@maxidyne: ik dacht dus ook precies dit.
torsen zegt
@maxidyne: Als je (als potentiele klant) een Lotus wilt koop je toch gewoon een Lotus.
McLaren vist in een andere vijver dan Lotus. Totaal andere visie, aanpak en clientèle.
Het is niet alsof ze moeite hebben om ze verkocht te krijgen dus wat maakt het uit dat het ding 5 of 10 keer zo duur is.
Mensen die dit kopen zijn of opzoek naar een investeringsobject of een trackday ervaring die weinig andere auto’s ze kunnen bieden.
reactief zegt
@maxidyne: de prijs van die Lotus is te laag en voor mensen die echt willen rijden.
Dit is verzamelaarsgedoe, op een enkele liefhebber met te veel geld na misschien.
octaan64 zegt
Is dat een landbouwwerktuig wat achterop zit?
Lijkt veel op wat ik achterop mijn John Deere heb zitten…..
Volvo_440_turbo zegt
Historisch gezien zou dit wel eens een belangrijke auto kunnen zijn, een der laatsten met in het achterhoofd dat dergelijke creaties onder druk van links en het klimaat binnenkort wel eens voorgoed tot het verleden horen.
karaya zegt
Auto heeft geen reet met Senna te maken.
supercarwaar zegt
@karaya: Als de GTR Concept een goede indicatie was, zijn ze juist precies hetzelfde afgezien van het gestripte interieur en de extra aerodynamische frutseltjes op de GTR.
torsen zegt
@supercarwaar: Denk dat hij de coureur bedoelt waar hij z’n naam aan ontleent.
sportevo zegt
@karaya: net zo veel als de Ferrari Enzo met Enzo Ferrari te maken had. Daar heb ik nog nooit iets over gehoord/gelezen.
Nu is het drama dat McLaren een auto naar een van hun meest legendarische rijders heeft vernoemd?
karaya zegt
@sportevo: Senna McLaren de autofabrikant?
sportevo zegt
@karaya: nee, ik zeg toch een van hun meest legendarische rijders?
w0o0dy zegt
@karaya: compromisloos, het hoeft niet mooi als het maar hard gaat en angstaanjagend snel over een circuit. Ik zeg dat er best een paar overeenkomsten zijn.
karaya zegt
@w0o0dy: In welke raceklasse ook al weer?