Alle ins en outs over het (extra) geld dat je mag gaan overmaken, omdat je hard werkt.
Twee dingen zijn er zeker in het leven: de dood en de belastingdienst. Aan beide zul je niet ontkomen. Met de dood valt nog te leven, maar de belastingdienst maakt het zo zuur mogelijk. Ook in 2019 wordt vrolijk geld geind omdat je 80 uur per week werkt en daarvoor gages ontvangt. De belastingdienst is absoluut niet eenkennig en heft belasting over alles wat mogelijk is. Tenzij je een gigantische multinational bent, zul je blauwe brieven ontvangen.
Zo ook de bijtelling. Bijtelling betalen mensen die een auto van de zaak rijden. Of het je eigen zaak is of niet, maakt niet uit. Het wordt gezien als een vorm van loon en daar zal belasting over betaald moeten worden. Ondanks dat de belastingdienst vindt dat ze dingen simpel kunnen maken, is het af en toe nog best lastig geweest de afgelopen paar jaar. Om het een beetje duidelijk te maken, hebben wij speciaal voor jullie een bijtellingsoverzicht voor 2019 gemaakt.
22 procent bijtelling
Het is een drukke periode geweest de afgelopen 8 jaar qua bijtelling. Bijna alle percentages zijn voorbijgekomen: van 4% tot 25% en wat daar tussen valt. Voor 2019 is het eigenlijk heel overzichtelijk: alle auto’s met een conventionele verbrandingsmotor vallen in de 22% bijtellingscategorie. Dus of je nu een Volvo S90 T8 of Maserati Quattroporte gaat leasen, je betaalt 22%. Helaas betaal je die 22% over de consumentenprijs, dus inclusief de BPM én de BTW. Belasting betalen over belasting, lekker bezig!
Hybride, Plugin Hybride en zeer zuinige auto’s
Voor de volledigheid: het maakt dus niet meer uit hoe zuinig je auto is (of theoretisch kan zijn). Dus voor het bijtellingspercentage is er geen verschil. Houdt er wel rekening mee dat dankzij de BPM zuinige auto’s minder duur zijn.
4 procent bijtelling
Mocht je besluiten om een elektrische auto te gaan leasen: goed nieuws! Dan wordt je beloond voor het goede gedrag en hoef je veel minder belasting te betalen: 4%. Dat scheelt een enorme klap geld. Het is dan ook geen gekke gedachte dat er een ware run gaat ontstaan (en al is) op auto’s als de Kia e-Niro en Hyundai Kona Electric. Die auto’s zijn waanzinnig hip, milieuvriendelijk, hebben een goede actieradius en bovenal: nauwelijks bijtelling.
‘Tesla taks’
Die 4% geldt niet voor alle auto’s. Er is namelijk een zogenaamde Tesla-taks. De 4% bijtelling geldt alleen voor auto’s met een cataloguswaarde tot 50.000 euro. Heb je een elektrische auto die duurder is dan 50.000 euro, dan betaal je over de eerste 50.000 euro 4% bijtelling. Over het bedrag boven de 50.000 van dient 22% bijtelling te worden betaald. Voorbeeldje. De Jaguar I-Pace is er van zo’n 80 mille. Dat betekent dat je over de eerste 50.000 euro 4% betaalt, over de overige 30 mille 22%.
Uitzondering waterstofauto’s
De succesbelasting wordt niet doorgezet als je ervoor kiest om een auto te gaan rijden op waterstof. De keuze is overigens niet bijzonder groot als je een waterstofauto wenst. Er is de niet al te fraaie Toyota Mirai en de best wel gave Hyundai Nexo. That’s it. Beide auto’s zijn flink aan de prijs: de Toyota kost 79.990 euro en Hyundai wil voor de Nexo precies 69.142 ontvangen. Bij deze auto’s mag er nog 4% worden gerekend over het gehele bedrag.
‘Geniet’ nu het nog kan
Vanochtend was Pieter Omtzigt in het nieuws, ook bij ons. Hij stelde dat het beleid betreft bijtelling niet goed doordacht is. Daar kunnen we hem gelijk in geven. Op dit moment krijg je enorm veel korting als je elektrisch gaat leasen. Echter, in 2021 is het alweer over. Dan moet er gewoon 22% bijtelling overgemaakt worden naar de fiscus. Hopelijk gaan ze dit iets herzien, want dit soort bruuske acties zorgen voor ernstige verstoringen in de markt.
Youngtimers
Voor youngtimers verandert er voorlopig niets. Dat percentage is vastgesteld op 35% over de dagwaarde van de auto. Dus als je een auto uitkiest die enorm in waarde is gedaald, zoals bijvoorbeeld een Touareg met tiencilinder dieselmotor, kun je C02’s de lucht in pompen (ongeveer een halve kilo per kilometer), terwijl je nauwelijks bijtelling betaalt. Uiteraard moet je dan wel zelf zorgen voor het budget voor onderhoud, wegenbelasting en brandstof. Maar de bijtelling, die is lekker laag.
blo3to3t zegt
22% over electrische autos is toch gewoon fair? Anders kriigt de staat minder binnen.
koeberg zegt
@blo3to3t: Je werkgever betaalt alle kosten van de leaseauto. Deze kosten bevatten o.a. afschrijving, onderhoud, belastingen, verzekering en brandstof. De belastingdienst ziet het feit dat jij er ook privé gebruik van kunt maken als verkapt loon. Daarom wordt er bijtelling over geheven zodat je meer loonbelasting betaalt. Er is voor gekozen om als grondslag niet de leasekosten maar de waarde van de auto te nemen. Een elektrische auto heeft een hogere aanschafprijs en lagere kosten. Zou de belastingdienst hetzelfde bijtellingstarief rekenen als brandstofauto’s dan zouden elektrische auto’s benadeeld worden. De overheid wil elektrische auto’s stimuleren, niet benadelen. Daarom wordt een lagere bijtelling geheven.
michaelb zegt
@koeberg: Leuk verhaal. Lekker theoretisch ook weer. Feit is dat ondanks het ‘milieu aspect’ de bijtelling regels makkelijk weer aangepast worden mocht de overheid inkomsten missen.
Gelukkig nieuw jaar trouwens.
991gt3rs zegt
Tja, erg ‘slim’ en kortzichtig weer van de Roverheid. Youngtimer is dus weer verreweg het meest aantrekkelijk. “Denkt aan een E55 AMG kompressor Youngtimer. Ja onderhoud en brandstof is weliswaar X5 maar daar tegenover staat een lage bijtelling en weinig tot geen afschrijving mits je de wagen goed onderhoud.
jack_abarth zegt
@991gt3rs:
Tik ook even elk jaar de BTW correctie af voor deze exoten, wordt je echt niet vrolijk van. En dan heb ik het nog niet over onderhoud, want een E55 kost iets of wat meer in onderhoud dan een E200 CDI .
mr27 zegt
@jack_abarth: btw correctie is niet nodig, indien je geen btw terugvraagt van de gemaakte koten
lekbak zegt
@991gt3rs: Zo’n auto is alsnog vrij duur. 35% over 20k en torenhoge onderhouds en verbruikskosten is ook veel geld. Dan kan je beter wat extra belasting afschrijven voor een nieuwe e, en daar 22% over pakken met hele lage onderhouds en verbruikskosten.
dutchneon zegt
@lekbak: uuuuh, die gaat niet de boeken in voor 20k hoor ;)
dnadave zegt
Óf je koopt gewoon een auto.
rovadepo zegt
@dnadave: dan moet je nog bijtelling betalen indien zakelijk
dnadave zegt
@rovadepo: bijtelling betalen als je een auto prive hebt gekocht? Lijkt me sterk.
flutterby zegt
@dnadave: je kan een auto ook zakelijke kopen of privé leasen. Leasen heeft niets met bijtelling te maken.
rovadepo zegt
@dnadave: daarom schrijf ik “ indien je zakelijk koopt “
Kopen & leasen heeft niks met bijtelling te maken.
Je kan zelfs zakelijk leasen zonder bijtelling.
En als je prive koopt dan betaal je geen bijtelling maar betaal je met nettogeld dus 2 x zo duur.
torsen zegt
@dnadave: waarom zou ik zelf een auto kopen die ik primair zakelijk gebruik?
Wegenbelasting, brandstof, onderhoud en schade hoef ik me allemaal niet druk om te maken.
dnadave zegt
@torsen: ik zeg niet dat jij iets moet. Maar tis een reeele optie om van bijtelling gezeur af te zijn. Van het geld dat je dan niet aan bijtelling uitgeeft plus je km vergoeding kan je iets anders kopen waar je meer invloed op hebt. En niemand die je wat maakt als je een gat in je dashboard zaagt met wen decoupeerzaag. Maar inderdaad: onderhoud e.d moet je wel zelf in de gaten houden.
torsen zegt
@dnadave: oke beetje flauw maar, over vijf jaar kan ik van het geld dat ik niet aan bijtelling uitgegeven heb een auto kopen die ik nu nodig heb?
flutterby zegt
@dnadave: waarom zou je in godsnaam een decoupeerzaag in je dashboard zetten?
Nee laat mij maar €100 per maand kwijt zijn aan bijtelling. Volgend jaar €150, maar krijg er ook een auto van drie maal de cataloguswaarde voor terug.
dnadave zegt
@flutterby: haha, nou, normaalgesproken doe je dat niet natuurlijk, maar ik vind het wel fijn om in een auto te rijden die van mij is, en waar ik geen gezeur keijg van een lease maatschappij dat ik iets niet had mogen aanpassen.
rubend zegt
@dnadave: waarom zou je een auto kopen om bijtelling te vermijden? Alles is een rekensom, veel mensen hebben een “veilige” keuze aan een leaseauto met bijtelling. Je weet namelijk precies wat je elke maand betaald. Vaak is dit maandbedrag lager dan dat je kwijt bent aan een eigen auto. Daarnaast is €0,19/km totaal niet kostendekkend als je met een eigen auto rijd. Als je echt geen bijtelling wil, dan kan je in mijn ogen het beste (als je werkgever je dat gunt) een auto van de zaak regelen met tankpas en die alleen zakelijk gaan rijden. Dan heb je echt nul kosten.
dnadave zegt
@rubend: das ook een optie inderdaad. Net als kopen. Mijn boodschap was dus ook dat er meer opties zijn dan leasen met constant veranderende bijtellingsregels.
flutterby zegt
@dnadave: ik vind het juist fijn dat nooit gezeur heb met pech of onderhoud. Doet die het niet dan bel ik. Ben ik te laat door pech dan is het niet mijn verantwoordelijk, bij een privé auto kán je werkgever je erop aanspreken of je uren laten inhalen die je te laat ben.
bassx zegt
@dnadave: Dat doe ik ook… zakelijk; heb bijtelling.
kobus1967 zegt
En dan nog de uitzondering op de regel, voor ZZP-ers word de bijtelling nooit hoger dan de werkelijke kosten.
Dus waarom niet gewoon doorrijden na 5 jaar als je auto bevalt.
Geen groot voordeel maar zeker geen groot nadeel.
lekbak zegt
@kobus1967: Zzp-er of als het om een natuurlijke persoon gaat? Want je hebt ook nog de vof en eenmanszaak. Waarbij je bij ieder gewoon heel veel personeel mag hebben.
marklevinson zegt
Bijtelling is treurig!
Als je ondernemer bent rijd je natuurlijk prive, kun je rijden wat je wil, waarheen, geen registratie etc.. Doe het al jaren met allerlei dikschepen. Nooit stress als de Belastingdienst weer eens staat te flitsen bij een een of andere beurs in de Rai.
kobus1967 zegt
@marklevinson: ik ken heel wat ondernemers maar er rijden er maar weinig privé.
slickrick zegt
@kobus1967: ik ben ondernemer en rij altijd mijn auto’s privé , en ken zo vele andere. je bent gek als je 22-25 % bijtelling gaat betalen over een 3 of 4 jaar oude auto van rond 100k.
Er zijn genoeg interessante belastingregels om kapitaal van zakelijk naar privé te pompen, maar mensen staren zich blind op die bijtelling en wringen zich in de raarste auto’s ( outlander bijvoorbeeld) om geld te besparen.
Ik ben een auto liefhebber en rij wat ik leuk vind, waar de kop al vanaf is.
sportevo zegt
@marklevinson: als ondernemer heb je toch net zo goed bijtelling als je de auto van de zaak ook privé gebruikt? Of geef je elk ritje als zakelijk op?
eirmakk zegt
@sportevo: zat zzp’ers die alles zakelijk laten zien. Hoor zelfs verhalen dat ze zelfs vakantie kilometers zakelijk kunnen afschrijven. Mag natuurlijk niet maar het zijn dan ook vooral gasten(ondernemers) in de bouw.
sportevo zegt
@eirmakk: creatief met de regels omgaan dus.
steventure zegt
Het barst van de leuke, goedkope en luxe youngtimers. Waarom wordt altijd alleen naar dikke Mercedesen en BMW’s gekeken die toch nog meer dan 10K kosten?
Een mooi golfje kost veel minder bv en geen gedoe met roetfilters. Doei bijtelling
galgootje zegt
@steventure: de meeste berijders die youngtimers rijden zijn ondernemer. Willen graag een redelijk knappe auto onder de bips. Er zullen er vast enkelen zijn die ook de Golfjes niet schuwen, maar t geld is niet perse het probleem maar 22% over de catalogus waarde van een verse voelt toch iets te veel als staatssponsoring..
mark997gt3 zegt
@steventure: vanaf morgen rij ik mijn M3 als youngtimer! Heerlijk!
steventure zegt
@mark997gt3: da’s zeker gaaf! Vin die ouwe veel mooier dan die van tegenwoordig
flutterby zegt
@mark997gt3: Met 40k p/j zou dat voor mij verspilling van een icoon zijn. Een M3 is geen werkpaard, die van BMW bedoel ik uiteraard.
evdw zegt
Waterstof auto’s zijn een stuk minder efficiënt dan EV’s en dus ook minder milieu vriendelijk. Waarom hoeft er voor die auto’s boven de 50000 euro geen 22% bijtelling betaald te worden?
Of vraag ik nu naar de logica van belasting en is dat eigenlijk altijd ver te zoeken?
flutterby zegt
@evdw: omdat waterstof zonder subsidie nog niet haalbaar is. Echter is het een uitstekende optie voor wie een batterij niet voldoet. De hierbij aan gekoeld transport en/of aanhangers over lange afstand.
evdw zegt
@flutterby: Het heeft vast goed toepassingen maar niet voor personen auto’s.
flutterby zegt
@evdw: precies, maar de infrastructuur moet wel ontwikkeld worden. Met de hoeveelheid verkochte waterstof auto is het totale kosten van deze subsidie verwaarloosbaar.
lekbak zegt
@evdw: Als de infrastructuur er eenmaal ligt omdat het nodig is voor andere vormen van transport is het een prima optie. Het zal namelijk nooit reëel worden om elektrisch en caravan naar zuid Frankrijk te sleuren. Geen ev die dat aan kan, en aan gaat kunnen in de enigszins nabije toekomst.
Voorlopen, en voor vele altijd, is een ev echter dikke prima. Rationeel gezien dan, want persoonlijk mis ik de verbrandinsmotor al in een moderne auto waar je die nauwelijks hoort of voelt (ja, ook in de file en andere saaie ritten. Juist dan).
flutterby zegt
@lekbak: nee, maar als +/- 1000 km met de autotrein overbrugt dan kan het prima, er gaan er genoeg die kant op tenslotte en snelladen op zwarte zaterdag is een drama. Voor twee keer per jaar een waterstof installatie in je auto lijkt mij een duur grapje.
JanJansen zegt
Het is me een raadsel waarom niet half ZZP-Nederland in een youngtimer rijdt.
Mijn boekhouder verbaast zich elk jaar weer dat die regeling nog wordt getolereerd.
erwinlagcher1977 zegt
Dat is de reden waarom ik zakelijk een GS300 uit 1997 rijd. Bijna 5 meter vol met luxe, 1 op 11, onderhoud doe ik zelf en lekker de bijtelling over de dagwaarde.
Rick-dos zegt
Haha! Nederlanders werken niet hard, gekkie. Ze werken maar dat is wat anders dan hard werken.
flutterby zegt
@Rick-dos: het Nederlandse uurloon is een van de hoogste ter wereld. Daarnaast zijn we koning van het parttime werken.
Gemiddeld gezien werken Nederlanders juist ontzettend slim en niet hard. Alleen laag opgeleiden geloven de illusie dat hard werken je rijkt maakt.
cloverleaf zegt
@flutterby: lul toch niet zo slap. Loon is vrij ok in NL. Maar zijn echt nog genoeg landen met een hoger uurloon. Zeker netto!
flutterby zegt
@cloverleaf: een Nederlander inhuren is ontzettend duur. Neem je een Nederlander in dienst dan valt het wel mee, al draag je dan wel een risico vanwege het sociale vangnet.
Dat jij als werknemer niet veel overhoud betekent niet dat je veel meer per uur oplevert. In commerciële bedrijven meestal een factor 3.
Tot slot verdienen werknemers in Nederland vaak hetzelfde als in andere landen, echter werken ze in het buitenland meer.
cloverleaf zegt
@flutterby: ik houd redelijk wat over. Maar werk niet in NL. Maar factor 3 is wellicht ietsjes overdreven. Dan vergeet je wel heel makkelijk aftrekposten en andere netto vergoedingen.
Al met al vallen de verschillen linksom of rechtsom echt wel mee ivm met andere west europese landen. Sommige landen werken meer uur, maar NL-ers zijn in mijn ervaring wel efficient en pragmatisch. Ook vind ik dat NL-ers minder zeuren dan bijv Engelsen, Duitsers, Fransen en Belgen. Uiteraard lekker generaliserend van mijn kant maar ik werk het liefst met Nederlanders, Ieren, Schotten en Oostenrijkers
flutterby zegt
@cloverleaf: Nederlanders minder zeuren? Dat hoor ik voor het eerst. Verschil is dat Nederlanders kunnen zeuren zonder het werk erbij neer te leggen.
cloverleaf zegt
@flutterby: we durven wel er tegenin te gaan maar zeuren doen we veel minder. Althans in mijn werk. Duitsers, Engelsen en Belgen zijn bij ons altijd een stuk negatiever. En maar zeveren.
lekbak zegt
@rick-dos: Nederlanders zijn wel super productief. Weinig andere landen waar werknemers productiever zijn. We zijn dan ook over de hele wereld geliefd als werknemer vanwege de werkhouding en mentaliteit.
cloverleaf zegt
Wellicht een domme vraag, ik stel m toch.
Mijn auto loopt 1:20 ofwel 0,05 liter per km. Liter diesel is 0,83kg. Dan kom ik uit op 41 gram diesel per km. Toch is mn uitstoot co2 3x zoveel. Hoe dan?
Jochen zegt
@cloverleaf: omdat je naast diesel ook zuurstof nodig hebt voor de verbranding.
Het verbranden van 1 liter diesel resulteert daardoor in 2,66 CO2.
Naast dat je meer zuurstofatomen nodig hebt dan koolstofatomen (2:1) om CO2 te maken, daar staat de 2 voor na de O, is een zuurstofatoom ook zwaarder dan een koolstof atoom.
Verbruikt jouw auto 0,05 liter per kilometer, dan stoot de auto dus (0,05*2,66)kg CO2 per kilometer uit.
cloverleaf zegt
@jochen: super! Begin het jaar door jou weer een stukje alwetender!
Jochen zegt
@jochen: in de eerste alinea dient na het getal 2,66 nog -kg- te komen
fconderkantlat zegt
@willeme je bent nog een belangrijke vergeten, ik vele gevallen kost het je niet alleen bijtelling, maar ga je ook minder heffingskorting krijgen, ik had mijn calculaties gedaan met behulp van berekenhet.nl (nee geen reclame en nee de website is niet van een vriend of kennis of dat ik de eigenaar ben)