De man die sinds jaar en dag vorm geeft aan de hardware van Apple, en zich recent is gaan bemoeien met de softwarekant, heeft een grote liefde voor wielen. We zetten zijn autoleven voor je op een rij.
De inmiddels 47 jarige Jonathan Ive begon op jonge leeftijd, als zoon van een zilversmid in het Engelse Chingford, met het ontwerpen van producten. Hoewel hij gek was en is op bolides, koos hij na zijn opleidingen niet voor het designen van auto’s of boten. Hij kwam in ’92 namelijk terecht bij Apple. Eerst als consultant, later in vast dienstverband. Na het vertrek en de terugkeer van mede-oprichter Steve Jobs was het Ive die vorm gaf aan de iMac, iPod, iPhone, etc. U kent zijn designs dus ongetwijfeld.
Maar wat rij je als belangrijkste ontwerpbaas van Apple, AKA Senior Vice President of Design?
Zijn eerste: een Fiat 500
In de jaren tachtig was een soortgelijke oranje 500 zijn vervoersmiddel van en naar school. Destijds had hij iets meer haar, dat in spike-vorm (foto) regelmatig uit het zonnedakje stak. Zeggen zijn oud-leraren althans.
Austin-Healey Sprite
Deze eenvoudige tweezitter was een projectauto die Ive samen met zijn vader restaureerde. Een opmerkelijk wagentje in zijn collectie, want met zijn kikkerogen beslist niet de mooiste. Zeker niet in het groen.
Aston Martin DB9
Deze wat recentere aankoop werd gedaan nadat hij al menig succesvol product voor Apple had geboetseerd. Hij kon als Brit de designkunsten van Aston Martin blijkbaar niet weerstaan en liet een DB9 in New York afleveren. Lang heeft hij er overigens niet van kunnen genieten, hij schreef de auto namelijk af in een ongeluk nabij het Californische San Bruno. Ive reed naar verluidt te hard, verloor de macht over het stuur en crashte tegen de middenvangrail van een snelweg. Hij raakte niet zwaar gewond, zijn passagier annex collega bij Apple kwam er ook zonder noemenswaardige kleerscheuren vanaf. Hierna kocht hij nog een keer een DB9, maar die fikte af.
Aston Martin Vanquish
Volhardend in zijn queeste naar een Aston Martin-product dat wel heel blijft, kocht hij een Vanquish van de eerste generatie. Logisch, die twaalfcilinders blijven verslavend. Bovendien kon hij het zich inmiddels veroorloven. Ive kreeg na zijn eerdere ongeluk een royale loonsverhoging van Apple.
Bentley Brooklands
Van de sportieve AM-elegantie naar het statige van Bentley. Ive kocht een Brooklands, en laat daarmee zien inderdaad iets van goede designs af te weten. Want laten we eerlijk zijn: is de Brooklands niet een van de meest imposante Bentleys ooit? Op de foto zie je Ive rijden in zijn zwarte exemplaar, te San Francisco. Hij heeft ook een wit exemplaar.
Land Rover Discovery 3
Wederom opteerde Ive een merk van Britse origine. Ditmaal was het een Land Rover LR3, die wij kennen als de Discovery 3. Een vierkante alleskunner op wielen zonder fratsen. Een beetje de Windows 8 onder de auto’s.
De info is afkomstig uit het boek Jony Ive – Het genie achter de producten van Apple, gedistilleerd door CultofMac.
kromatic zegt
Wat is die Brooklands toch een verschrikkelijke bazenauto!
carbuff zegt
@kromatic: vind de nieuwe Flying Spur W12 toch mooier.
fant zegt
Wat is die Austin-Healey Sprite toch een verschrikkelijke bazenauto!
riborg zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
nicktexel zegt
@riborg: plaatje klopt gewoon hoor;)
riborg zegt
@nicktexel: nou volgends mij staat er een DB9 in de tekst en er staat een DBS afgebeeld!
str8six zegt
@riborg: is geen DBS.
alcantara zegt
Wat een nationalist zeg, alsof er niks beters te krijgen is dan Engelse wagens.
str8six zegt
@alcantara: Fiatje toch ;-)
bofkont zegt
@alcantara: Laat de beste man zelf bepalen ;)
stan zegt
Er staat DB9 en op de foto is een DBS te zien.. Klopt iets niet
tdu2zonda zegt
En waarom die foto van een DBS bij de DB9? Dat moet toch beter kunnen hier op autoblog…
krokant zegt
@tdu2zonda: Spuit elf, sjongejonge lees voortaan eerst eens bovenstaande comments voordat je begint te roepen..
berlinetta zegt
De Brooklands is toch wel de mooiste Bentley ooit gemaakt. Een Bentley zoals het hoort en niet die coupe met een volkswagenmotor.
jasperjvr zegt
na het autogeweld van ”el chappo” is dit een veel beschaafdere collectie..
Pordon zegt
Nou nou, poeh poeh… Was dit echt een bericht waard?
Bartholomeo zegt
@Pordon: Volgende week komt de kruidenier om de hoek aan de beurt, die heeft al meerdere bestelbusjes gehad in zijn carriere. Niet allemaal witte, maar dat blijft een verassing….
hammerman zegt
@Pordon: Juist, dan zijn de vehicles van Barry Weiss uit Storage Wars véél interessanter: http://www.celebritycarsblog.com/celebrity/barry-weiss/
robert110 zegt
De Austin-Healey Sprite niet de mooiste? Ik vindt hem prachtig. Ik zag dat ding voor het eerst op mijn 11e vond hem toen al mooi, het heeft 5 jaar geduurd voordat ik wist wat het precies was.
jrk68 zegt
@robert110:
Eens, de enige uit het lijstje die ik wil hebben, de 500 heb ik al gehad, was ook mijn eerste.
frietjemet zegt
Hoeveel geld je wel niet kunt verdienen met het tekenen van een afgeronde rechthoek, dat die beste man zich niet verveelt op zijn werk…
TimmiX zegt
@frietjemet: Jij bent zó kortzichtig. De afgunst druipt er van af.
schellekens006 zegt
Ik zie Ive nog wel eens de grote baas bij Apple worden… Nieuwe Steve Jobs. Zeker na het zien van de film en het lezen van het boek.
lambowambo zegt
De eerste generatie Vanquish wordt alleen maar mooier naarmate die ouder wordt vind ik
dragspert zegt
@lambowambo: Vooral als ‘ie dan ineens in het echt voor je neus staat. Zo imposant groot met die onverwacht hoekige achterkant die niet op een foto te krijgen is. Dit zal inderdaad nooit vervelen! Is ook de enige auto waarbij ik het woord ‘emotie’ in een ontwerp snap. Verder zal het net zo beroerd in elkaar zitten als elke andere AM, maar dat moet je ‘m maar vergeven:p
E34M5Touring zegt
Zo’n Brooklands. Misschien wel m’n nr1. Ooit is een gespot in Marseille. Toen ie net uit was. Een spierwitte met bruin leer. Wat een prachtig ding. Beest van een motor ook.
LaLancia zegt
Meneer heeft toch wel smaak hoor!
Alpine zegt
“Een vierkante alleskunner op wielen zonder fratsen. Een beetje de Windows 8 onder de auto’s”
Eenvoudig van uitzicht en gemakkelijk te crashen ?