Zo ziet de elektrische auto er buiten een beursvloer uit.
De productie van de Volkswagen ID.3 is vandaag officieel gestart. Interessante tijden breken aan, want gaat dit kersverse model van Volkswagen de traditionele Golf in de weg zitten? Eind volgend jaar zullen we daar een eerste antwoord op krijgen wanneer de verkoopcijfers binnenrollen. Pas in 2021 kun je daar pas een goed beeld bij krijgen, wanneer het eerste volledige verkoopjaar van start gaat.
Volkswagen produceert de ID.3 in Zwickau, Duitsland. Deze fabriek is compleet omgebouwd om het produceren van elektrische auto’s mogelijk te maken. Daarmee heeft Volkswagen een primeur te pakken. Niet eerder werd een fabriek op deze wijze door een autoconcern getransformeerd. Pas een deel van die transformatie is reeds gebeurd. Pas in 2021 is de fabriek in Zwickau helemaal klaar voor een productietoekomst met elektrische auto’s.
Onder de aanwezigheid van Bondskanselier Dr. Angela Merkel en Volkswagen Group CEO Dr. Herbert Diess rolde de eerste exemplaren van de ID.3 van de band. Hoewel de productie nu van start is gegaan moeten we hier in Nederland nog wel even wachten op de elektrische auto. De marktintroductie is pas in de tweede helft van volgend jaar. Prijzen zijn op dit moment nog niet bekend, maar Volkswagen zegt binnenkort met nieuws te komen op dit vlak. De ID.3 beleefde eerder dit jaar zijn debuut op de IAA in Frankfurt.
thearchitect zegt
tsja.. wat moet je er van zeggen? Hij ziet eruit als een elektrische auto.
Uitstraling van een stokbrood.
Het gaat ongetwijfeld een succes worden.
nissanfairladyz zegt
@thearchitect: doe mij maar de seat el born. Dat is de ID3 maar dan beter gelukt.
sntial zegt
@nissanfairladyz: minder fugly
clubbtraxx zegt
@nissanfairladyz: Die El Born ziet er kek uit inderdaad. Echt heel veel beter gelukt dan de ID.3
Hoop dat die zoals op de beurs te zien was ook op de weg komt, goedkoper dan de VW in de markt zetten en hij verkoopt als een speer als je het mij vraagt.
Gulli zegt
@thearchitect: nou een stokbroodje met parmaham of een bruchetta kunnen mij anders best bekoren :)
arhanso zegt
@thearchitect: “Uitstraling van een stokbrood”… lol. Het is idd een saaaaaaie auto. Ik wist niet dat een Golf nog saaier kon. They proved me wrong… Best knap!
Kvgorp zegt
Nou. Allemaal kopen jongens. Want schijnbaar heeft iedereen €35.000 a €40.000 klaar liggen voor deze auto. Nadat ze allemaal
Zonnepanelen hebben gekocht. Het huis hebben geïsoleerd en een warmtepomp hebben gekocht.
flutterby zegt
@kvgorp: maar ik heb dat allemaal al. Waar kan ik nu mijn consumeergedrag op richten voor een beter klimaat?!
kobus1967 zegt
@flutterby: laat je sterriliseren, minder mensen is het beste voor het milieu.
flutterby zegt
@kobus1967: staat al op de planning, maar zeker niet om dat belachelijk argument.
https://youtu.be/FACK2knC08E
jpoers zegt
@flutterby: gniffel, lastig luxe problemen.
flutterby zegt
@jpoers: nee, juist een anti-luxe oplossing. Al de genoemde opties besparen meer geld als het kost.
arierobbemont zegt
@flutterby: dan*
chills zegt
@arierobbemont: nee beter hè https://youtu.be/3glLjmRnpCc
hotze zegt
@flutterby: een elektrisch vliegtuig sponsoren voor Greta Thunberg, de opperklimaatstrijdster.
arhanso zegt
@flutterby: Vegetarier worden. Investeren / aandelen kopen bij new groene bedrijven. Hopelijk word je steenrijk. Ga dan in scholen investeren. Of andere projecten wat je echt achter kunt staan. Dan ga je uiteindelijk de pijp uit wetende wat voor mooie doelen je hebt bereikt. Beter dan 20 Ferrari’s in je garage…
dromedaris zegt
@kvgorp: waren we maar 20-30j eerder geboren met de kennis van nu. Schatrijk zou ik zijn.
koeberg zegt
@kvgorp: Hoezo? Deze auto gaat heel weinig door particulieren gekocht worden. Maar wel door bedrijven en leasemaatschappijen. En wordt waarschijnlijk een verkoopsucces ook.
poes zegt
@koeberg: net zoals bij de Golf dus…
ghost zegt
@kvgorp: vergeet de slimme meter niet…
nissanfairladyz zegt
@kvgorp: mijn vraag is. Wat is er mis gegaan in je leven dat je dat niet hebt? ;) ga daar eens bij na. In plaats vol met afgunst altijd naar de succesen van een ander te kijken. Ik vind dat altijd zo’n dooddoener “jaloezie”. Zet je fuckiny jaloezie eens om in daadkracht!!! Jaloerse mensen schoppen het NOOIT ver.
mnmg71 zegt
@kvgorp: ik heb net een taycan gekocht. Is dat ook goed?
Dutchdriftking zegt
@kvgorp: Inderdaad….
Dutchdriftking zegt
Ik hoef hem niet, maar heel benieuwd hoe we hier over 20 jaar tegenaan kijken.
monaco zegt
@kvgorp: Geloof het of niet maar Nederland is een van de rijkste landen ter wereld, dus poen zat om allemaal te switchen.
quinn zegt
Goodbye Tesla!
joost1990_2 zegt
@quinn: ik heb alsnog liever een Tesla. Net als dat ik eerder mijn oude Chrysler zou terugkopen dan een nieuwe Golf, als ze hypothetisch dezelfde aanschafprijs zouden hebben.
ghost zegt
@joost1990_2: vind tesla meer een Nerdy merk/type auto. De golf / ID3meer een Jan Modaal.
evdw zegt
@quinn: Zo te zien niet direct een concurrent van de Tesla modellen.
pramm zegt
@quinn: We zullen zien. De uitvoering met middelse batterij, welke rond de 40k kost, zal qua range verwacht ik net wat lager uitkomen dan de goedkoopste Tesla model 3 van 48.000. Met ruim 40cm meer lengte in de auto, is deze laatste toch echt wel een maatje groter.
bsxc2 zegt
Na één wasbeurt staat de achterklep van de EIDIETRIE vol met krassen.
Martijnvb zegt
Zie ik op die laatste foto nou goed dat VW deze auto nog met gloeilampen ipv led koplampen gaat leveren? Hoe wereldvreemd kan een merk anno 2019 zijn…
Bartol zegt
@martijnvb: mmh ja idd… Wat mij opviel waren de trommelremmen achteraan. Had eerder schijfremmen verwacht. Maar goed, zal wel een bedrijfseconomische reden hebben zeker…
evdw zegt
@bartol: De motorrem zorgt ervoor dat trommelremmen achter voldoende zijn.
nissanfairladyz zegt
@bartol: schijfremmen hebben vaak een nadeel op elektrische autos. De ervaring leert dat de remklauwen komen vast te zitten. En de roest op de schijf naar binnen groeit. De VW oplossing is zeer elegant. Want als je gebruik maakt van 1 pedaal rijden, gebruik je de remmen praktisch nooit.
evdw zegt
@martijnvb: Ik denk dat je toch even je bril moet pakken.
domusdimaria zegt
@Martijnvb: waarschijnlijk zijn dit de normale LED koplampen. De lampen met “lenzen/bollen” zijn 9 van de 10 keer adaptief bij VW!
gandini zegt
@Martijnvb: Ach ja, gloeilampen zijn iig ook elektrisch. En zonder duur led-technologie-optiepakket wordt er geen winst gemaakt natuurlijk.
flutterby zegt
@gandini: met standaard led hoef je geen rekening te houden met warmte en kan de module veel compacter.
momo zegt
Op de productielijn naast een Golf 7.5. Shit could not get any crazier than this..
gezondverstand zegt
Tuttig model. Net als de Zoë. Waarom kan een EV er niet normaal uitzien, zoals bij Tesla, Opel of Peugeot bijvoorbeeld. Nissan heeft met de Leaf ook zijn leven gebeterd. Niet van die rare hokken aub. BMW i3 is wel het ergste gedrocht, maar deze VW kan wmb ook weer onder het doek!!!
nissanfairladyz zegt
@gezondverstand: kijk even verder in de familie stal naar de seat el born. Is onderhuids een ID3 maar ziet er wel fatsoenlijk uit.
monaco zegt
@gezondverstand: Questie van smaak natuurlijk maar het heeft mijn voorkeur dat ene elektrische auto enigszins futuristisch oogt. Dezelfde design strategie hanteren gaat gewoon niet.
thomasthomas zegt
Straks mogen we nog 100km/h op de snelweg dus geheid dat dit een succes wordt.
hotze zegt
@thomasthomas: dat geldt niet voor elektrisch, die stoten 0,0 NOx uit.
flutterby zegt
@hotze: elektrische auto’s rijden nog steeds op banden hoor. Nu is de uitstoot wel veel minder, maar niet afwezig.
Wel een zeer goedkope stimulans voor de overheid om meer EVs op de weg te krijgen, want als alle auto’s 100 km/u gaan rijden gaan ze héél véél accijnzen missen. Bijkomende voordeel is dat EVs juist veel minder efficiënt worden bij snelheden boven de 100.
hotze zegt
@flutterby: oh, ik dacht dat EV’s over de weg zweven ;-) Tja ik snapte er al niks van dat de max.naar 130 ging. Pleasen van VVD- en PVV-vriendjes. 110 km/u zou een aardig compromis zijn en ook al veel uitstoot en andere ellende schelen.
bitflip zegt
@flutterby: Alle banden slijten en lozen dan rubber deeltjes. Geen NOx, ook geen uitstoot.
Die deeltjes zijn een soort fijnstof, maar niet het soort waarvan al bekend is dat het schadelijk is voor de gezondheid (rubber fijnstof is vermoedelijk niet scherp, hard en kartelig tegelijk zoals de schadelijke fijnstof in uitlaatgassen).
Groninger zegt
Ben ik hier de enige die het geen lelijke auto vind?
geecee zegt
@groninger: nee, hoor….
mashell zegt
@groninger: nee hoor, in vergelijk met dit ziet een Golf 8 er wat mij betreft al ouderwets uit.
beardman zegt
ID3 als vervoer, motorfiets voor het weekend. Opgelost!
flutterby zegt
@beardman: ik zou juist de motorfiets pakken als er file staat.
peter_akerboom zegt
Erg hoog Nissan Leaf gehalte.
Waarom moet elektrisch er uitzien als speelgoed? Het zijn geen speelgoed prijzen..
niex zegt
De Corsa E ziet er toch een stuk beter uit.
bartsss zegt
Mooi toch. Nu voor de leasemarkt en over een jaar of 4 a 5 voor de particulier.
RiKe zegt
Ruimteschip, zal het wel goed doen in de lease…
themaster7 zegt
Is deze auto ontwikkeld met Renault?? Lijkt wel een elektrische Renault Scenic.
gasterplancke zegt
Ik zag eerst de foto en dacht direct: Wat is er met de Leaf? Grappig.
monaco zegt
Wat fantastisch zeg! Alle openbare plakken straks alleen voor elektrische auto’s en binnen no time ademen we weer frisse lucht in ?????