Een auto ontwerpen is geen gemakkelijke klus, helemaal niet als het de crème de la crème van Ferrari moet worden. Logische dus dat er heel wat getekend, gekleid, gebrainstormd en gevloekt is voordat de enige echte LaFerrari het levenslicht zag.
Eind 2010 begonnen de Italianen al aan het ontwerpen van een Enzo-opvolger. Na een uitgebreide voorselectie leverde de designteams van Flavio Manzoni en Pininfarina maar liefst negen designvoorstellen in bij Ferrari. Elke schets had Ferrari-DNA, maar op verschillende manieren geïnterpreteerd. De negen embryonale Ferrari’s werden in 1 op 4 schaal gebouwd en aan verdere selectie onderworpen.
Het merk had met de negen schetsen genoeg keuze en selecteerde in april 2011 uiteindelijk vijf modellen die door gingen naar de volgende ronde. Drie van Pininfarina en twee van Manzoni. Alle vijf werden op ware grote in elkaar geknutseld, slechts twee konden er door naar de finale.
In mei datzelfde jaar besloot Ferrari hun stoel te draaien voor de ‘Manta‘ en de ‘Tensostruttura’. De twee rode gevaartes werden tot in detail in elkaar gezet en waren samen verantwoordelijk voor het uiteindelijke design.
Het laatste waar de Italianen over getwijfeld hebben is de zijkant. Er werd in de afrondende fase een asymetrische LaFerrari gebouwd die aan beide kanten een licht afwijkend design had. Vanuit daar werd de definitieve versie gekozen en mochten we in maart 2013 in Genève kennismaken met de de Ferrari onder de Ferrari’s. Één van de schetsen is niet gepubliceerd, die was blijkbaar zo gaat dat-ie bewaard is gebleven voor eventueel toekomstig gebruik. (via formtrends.com)
rob68 zegt
Hadden ze aan de naam nou maar net zoveel aandacht gegeven…
thomcarspotter zegt
@rob68: jou comment is een schot in de roos!
nathanvenendaal zegt
Goed dat ze door hebben ontworpen want, die eerste fase’s zagen er echt niet uit. Maar misschien ken ik daar het merk Ferrari niet goed genoeg voor
cocksdriveaudi zegt
Beste Ferrari stap eens van de LSD af wie weet komt t dan nog eens goed met je
phaeton zegt
Sjeses, de rest is nog lelijker…
themsdosnerd zegt
In ieder geval mooier dan de P1. wel jammer van die enorme spleet achter het voorwiel.
Hupke zegt
@themsdosnerd:
Over smaken valt niet te discuteren zeggen ze (maar laat ik toch nog maar eens proberen).
Nu vind ik de P1 ook niet echt een mooi ding. Maar die laferrari is toch echt wel een ongelofelijk lelijk ding.
M’n neefje heeft hotwheels met elegantere lijnen dan dat laferrari ding. Wat zeg ik een lijn, die wagen heeft er wel 1000, veel te druk dat ontwerp.
jensgib zegt
@themsdosnerd: Lol vind de P1 juist mooier. :P
Henk_he zegt
Zo te zien is er iemand van de redactie in het Ferrarimuseum in Maranello geweest.
Hupke zegt
In die modelfase 1 zie je watvoor ontwerp vlees ze in de kuip hebben. Nu ben ik mogelijk wat verwaand maar ik heb doodle’s getekend die betere concepten waren.
Al zou je zeggen dat er nog wel iets te zeggen valt voor model 5, 8 en 9.
In de volgende design fase zie je dan dat van de interessante ontwerpen enkel nog model 5 overblijft en dat het toch nogal lelijk is.
En het resultaat is een lelijke supercar.
Het sterkste ben ik verbaasd doordat ze voor deze supercar niet beginnen van functionaliteit. Ik zou verwachten dat ze eerst motor en een ruw chassis zouden hebben ontworpen en dat de rest volgt. Maar deze ontwerpen liggen zoveel mijlen van elkander af dat dat sowieso niet gebeurd is.
gallardogt zegt
@Hupke:
Helemaal mee eens dat in die fase 1 nog de juiste richting in het vizier was.
Alleen wat mij betreft model 2, 6 en 7, ook vanwege in mijn ogen het meer compacte design met minder ‘zware’ achterwerk.
screamer zegt
Man, hadden ze niet gewoon Model 9 kunnen bouwen? Die is heel erg Ferrari EN mooi
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Ferrari/0_Divers/LaFerrari_ontwerpfase_1/LaFerrari-ontwerpen-08.jpg
nickjdeg zegt
@screamer: ja ik vond de achterkant van model 9 ook wat weg hebben van de Ferrari enzo.
ej20g zegt
Ze hadden de beschikking over 9 ontwerpen. Daarvan vind ik er op z’n minst één mooier dan het (oerlelijke!) ontwerp wat ze nu gekozen hebben. Het bewijs dat Ferrari gestopt is met het bouwen van alleen maar mooie auto’s. Tenminste, dat vind ik.
mrdjm zegt
Yes genoeg ander moois te zien in het begin stadium.
Alleen Peugeot belde, ze willen hun schets model 4 uit fase 1 terug…..
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Ferrari/0_Divers/LaFerrari_ontwerpfase_1/LaFerrari-ontwerpen-00.jpg
VantageR zegt
Ik vind de LaFerrari eigenlijk te lang, waardoor de auto een beetje lomp/zwaar oogt. Ik heb de afmetingen eens vergeleken met de Enzo en wat blijkt, zowel de lengte als de wielbasis zijn exact hetzelfde. Waarom ik de Enzo er dan toch beter uit vind zien kan ik moeilijk verklaren.
wjeurs zegt
Die eerste schetsen van mod3 zijn lekker. Als ze dat nou doorontwikkeld hadden….
Davidov zegt
Model 7 vind ik er beter uitzien dan het eindproduct.