
Voor iedereen die op zoek is naar een echt Sparschwein!
Uitstoot en verbruik zijn over het algemeen niet de allerbelangrijkste criteria voor de gemiddelde autoliefhebber om een auto op te selecteren. Maar er zijn mensen die ontzetten warm worden van een auto met een laag verbruik. Met 80 84 op de snelweg achter een paar vrachtbakken hangen om zoveel mogelijk kilometers uit de tank te hypermilen en dat soort fratsen. Je moet er maar van houden. Maar ach, each his own.
Doch ook voor de betere petrolhead kunnen er goede redenen zijn om een spaarzaam autootje aan te schaffen. De overheid knijpt ons immers tot het bot toe uit. Soms is de enige manier om die benzineslurper op de oprit rendabel te houden qua fun-prijsverhouding er een extreem zunig koffiemolentje naast te zetten. Kan je daarmee die noodzakelijke tripjes naar de supermarkt maken en je al dan niet klassieke scheurijzer bewaren voor plezieriger stuurwerk.
Voor het geval jij dit een verstandig plan acht, hebben we de negen auto’s waar GroenLinks ons het liefst in zou willen proppen op een rijtje gezet. We baseren ons op cijfers van de RDW (link), die nog op de oude verbruikscyclus gebaseerd zijn. Vandaar de asterisk in de titel. We tellen af van de achtste plaats naar de eerste. Bereid je vast voor op een depressie.
8. Peugeot 308 1.2 PureTech 110 pk vijfdeurs, 4.0 liter/100 km, uitstoot 95 gram CO2 per km
Een heuse C-segmenter op plaats 9? Jawel, maar deze auto wordt hard getroffen door de overgang naar de WLTP-cyclus. Plus, vanaf hier wordt het al snel tragischer.
7. Hyundai i10 1.0 ISG E6, 4.0 liter/100 km, uitstoot 93 gram CO2 per km
Korean BBQ zonder kraak of smaak.
6. Mitsubishi SPACE STAR 1.0 MPI CVT ClearTec, 3.9 liter/100 km, uitstoot 91 gram CO2 per km
Japanse sushi zonder wasabi.
5. Kia Picanto 1.0 ISG H5 4z LDR 3.8 liter/100 km, uitstoot 89 gram CO2 per km
Broertje van de i10.
2/3/4. Citroen C1/Toyota Aygo/Peugeot 108 1.0, 3.8 liter/100 km, uitstoot 88 gram CO2 per km
Frans-Japanse fusion cooking zonder boter.
2/3/4. Fiat Panda/500 met 44 kW of 59 kW, 3.8 liter/100 km, uitstoot 88 gram CO2 per km
Italiaanse koffiemolens gevoed door aanmaakkoffie.
2/3/4. Fiat Punto 74 kW, 3.8 liter/100 km, uitstoot 88 gram CO2 per km
Pizza Salami zonder Salami.
1. Suzuki Celerio 1.0, 3.6 liter/100 km, uitstoot 84 gram CO2 per km
Selderij!
Uit dit rijtje… De Punto dus, simpel zat. Met op eerbiedwaardige afstand de Panda
@potver7: Eerst tien jaar wachten en dan de alto voor de vrouw halen. Zodat er een leuke gezinswagen voor papa kan komen!
@potver7: Die gouwe, ouwe Punto. Ding blijft maar nieuw verkocht worden in West-Europa. Fiat lepelt er één keer in de zoveel tijd weer een fris motortje in en hij kan weer door. En ik moet zeggen, het interieur is, vooral qua materiaalgebruik, sterk verouderd, maar van buiten is het nog altijd een strakke auto! Best tijdloos blijkt maar, na meer dan tien jaar.
@granlusso: je moet alleen niet bij een aanrijding betrokken raken met dit hok. Slechtste score ooit bij NCAP! Ongelofelijk dat deze perenkist nog verkocht mag worden in de EU!
@quinn: Enige nuance is wel op z’n plaats he. Ding is prima veilig, 7 airbags erin, ABS, ESP en gordelspanners. Er zit alleen geen gordellampje voor de achterbank in en geen stad noodremsysteem, daarom meende de NCAP 0 sterren te moeten uitdelen….
@trustmeiamanengineer: Met 0 sterren kun je niet van een veilige auto spreken. Zelfs als je de elektronische meuk niet meerekent dan houd je er nog 3 over.
@trustmeiamanengineer: nul sterren voor de rubbertegelhuismoeders, een degelijke B-segmenter voor iedereen die z’n rijbewijs waard is.
@trustmeiamanengineer: je bedoeld zoals iedere auto uit die tijd en ouder, die tests worden steeds ge-update. Een nieuwe auto die vandaag 5 sterren haalt, haalt die over 10 jaar niet meer.
@trustmeiamanengineer: sorry, ik reageer op de verkeerde …
@quinn: heb je ook iets gelezen joh?
@quinn: nietes, dat was FAKE news!
Zou benieuwd zijn naar de diesels…
Ik zou er op gokken dat Groen Links je het liefst helemaal uit de auto heeft. ;)
En anders op z’n minst toch wel een elektrische auto.
Wat een klote gebakjes.
Wat een ellende. Alle auto’s verbruiken natuurlijk dramatisch veel meer in het echte leven. Ben meer benieuwd naar een lijst met auto’s die het meest verbruiken.
@tvklarenbosch: die data heeft autoweek. Ze schrijven er alleen geen blogs over. Gemiste kans.
@bilscobar: ik heb het dan over reële verbruikscijfers
@bilscobar: spritmonitor.de bedoel je dus.
@bilscobar: Die verbruiksmonitor van hun is ook verre van realistisch. Ik krijg altijd het idee dat het vooral ingevuld word door mensen die er een sport van maken zo zuinig mogelijk te rijden.
Als er een uitschieter naar het onzuinige bij zit kan je die het best pakken. Grote kans dat dat een normaal persoon is.
@lekbak: Ik houd het verbruik van mijn auto al een aantal jaar bij. Heb het ook heel even van de Kia Picanto (2015) van m’n vrouw gedaan om te kijken of het zo zuinig is. Niet dus… Heb echt alles geprobeerd: niet harder dan 100 op de snelweg, constant rijden, start-stop aan, etc. Die van ons haalt dan de 1 op 14-15 in de praktijk. Natuurlijk is dat zuiniger dan mijn 850 T-5 (1 op 9-10 zonder te scheuren), maar ik had (heel veel) meer verwacht van zo’n lichte auto met maar 69pk, waarbij invoegen of inhalen een dagtaak is. Daarom gaan we ook kijken of we de Kia op termijn kunnen inruilen voor een Fiesta ST. Daar zal met normale woon-werk ritjes ook wel 1 op 13 mee te doen zijn. En dan kan ik in het weekend nog eens naar een leuk weggetje ermee!
@e320cdi: Ik heb eens een halve tank gehypermiled. Langer kon ik het niet volhouden, ik heb me zelden zo’n klootzak gevoeld. Maar ik kwam maar net boven het gemiddelde van de verbruiksmonitor van autoweek.
Ik bereken na elke tankbon ff mijn verbruik. Het is altijd erg constant, maar nooit erg hoog. Al moet ik zeggen dat mijn nieuwste aanwinst misschien wel relatief zuinig is. Na aankoop mankeerde er nogal wat aan en reed ik 1:12, vergelijkbaar met wat de boordcomputer aangeeft. Maar nu de auto klaar is staat de computer op 6,5 liter. Als dat klopt is dat best wel heel erg zuinig en de zuinigste auto waar ik in heb gereden. Een vermoeide ’06 focus wagon 1.6 die zuiniger is dan een Hyundai i10, fiat panda(twinair kloteding) Suzuki baleno sport (huidige record houder) of Peugeot 107. Zou het kunnen? Er is pas een halfe tank doorheen gegaan dus nog ff afwachten. Maar ik heb goede hoop.
@lekbak: De Focus is best licht, dat verklaart het gunstige verbruik denk ik.
@frederik: Zwaarder dan de uitgaande a-klasse (1:12,5), zwaarder dan mijn 190 (1:10,5) en veel zwaarder dan die andere koelblikjes die ik zonet al noemde.
@tvklarenbosch: de methode om verbruik inzichtelijk te maken gaat op de schop toch?
Knappe prestatie van Fiat, had ik niet verwacht.
Volgens de rdw? En hebben zie de auto’s dan zelf getest of gaan ze uit van fabrieksopgave?
Geen hybrides?
Zou benieuwd zijn naar de werkelijke verbruikscijfers. Bij die hoge gebakjes met kleine 3 cilinder motoren kunnen die best afwijken. Rijd zelf ook zo’n zuinig ding en de 4,3L/100km is haalbaar maar dat is echt niet leuk rijden. Gemiddeld 5,2L/100km is realistischer.
@imaginenl: Kijk eens op werkelijkverbruik.nl erg handige site!
@widodh: dat is pornhub ook. Een ‘handige’ site
@damrakker: en pornhub is nog realistischer ook. Volgens werkelijkverbruik doet mijn auto gemiddeld 6L/100km maar daarvoor moet ik wel altijd op max snelheid op de snelweg gaan rijden waar die auto helemaal niet voor gemaakt is.
@imaginenl: de vrouw rijdt een 108. Af en toe doen we een ritje ermee. Op de snelweg met een gemiddelde snelheid van zo’n 135/140 verbruikt ‘ie zo’n 6 liter per 100…
@imaginenl: ik rijd een 108 van de zaak. Nu in 2 jaar 70k verder; veel snelwegkilometers, gemiddeld 1 op 17,5. Collega’s met een 308 rijden zuiniger. Voor het verbruik zou ik ze dus links laten liggen.
@xanxion: die v
@lekkerlinksrijden: die van mij rijdt een Picanto, rijdt 1 op 15 hooguit
@xanxion: jemig, 35k per jaar in een 108. Dan moet je wel echt blij zijn met je werk. Over comfort kun je twisten maar ik zou zeker een veiliger auto willen, of liever eisen…
@davelepeef: bij een startup zit het iets anders in elkaar; alles is flexibel en bespreekbaar. Ik hecht echter meer waarde aan een goed salaris en werk dat er toe doet.
Hoeveel zou het praktijkverbruik van deze auto’s afwijken t.o.v. normale C of D-segment auto’ s? Lijkt me dat de afwijking tussen opgave en praktijk daar kleiner is.
@f31bmw320d: waarom zou dat kleiner zijn?
@f31bmw320d: dat is het zeker. Ik rijd veel snelweg met de 108; daar is een 308 gemiddeld zuiniger. Ik rijd zelf 1 op 17,5 de afgelopen 70.000km in de 108.
Op papier ja .. op papier
@divided: van papier is de rolweerstand ook veel lager dan van asfalt natuurlijk
@serialchiller: kun je nagaan hoe het op een Retina display is.
@stephane8200: *glijd met wijsvinger over scherm*
@divided: Heb het geprobeerd maar vond al dat gevouw en geprop maar niks.
De volgende keer toch maar weer gewoon het vulpistool gepakt.
Mijn Peugeot 208 1.6 BlueHDI haalt ook 1 op 33.. op papier.
@autodrop: onze oudeheer doet 1 op 29 met het zelfde blokje in z’n C3. Wel pittig motortje trouwens!
@thomasbol: inderdaad een fijn pittig blokje! De 1 op 33 haal ik dan ook bij lange na nooit haha.
Klopt geen ene jota van! Dat weten we allemaal.
Ja op papier zou ik gemiddeld 1 op 7,8 moeten halen met mijn meest onzuinige auto. Heb ik denk ik nog nooit gehaald hahaha
Nee, ‘t zijn geen opwindende auto’s, maar als vervoermiddel zijn ze prima te doen. Heb eens zo’n 108je als huurauto gehad, beviel prima.
Lekker geloofwaardig.
@jaapiyo: “Maar ach, each his own”
Daar moet nog een “to” bij : “to each his own”
In het meest ideale geval 320 watt per kilometer voor het allerzuinigste muesligebakje, terwijl een grote zware Model S ca 200 watt per kilometer verbruikt bij 100km/h.
@harrie: En gemiddeld? Bij een bepaalde snelheid is leuk maar het zegt eigenlijk vrij weinig.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Outlander kicks ass.
Best leuk karretje om te zien, die 308.
Dat die oude fiat dit lijstje haalt zeg, best knap! Interieur is niet al te best naar huidige maatstaven maar nog steeds een mooi ontwerp en rijden ook wel lekker.
@allesmetturbo: misschien wel logisch. Geen veiligheidsmeuk, want gewicht, dus lekker licht. Zonder NCAP sterren en stickers scheelt ook zo maar 40 gram. Aan stickers dan.
Dikke Berta, mijn Chrysler Stratus 2.0 Sedan aut4, heeft laatst 1:14,7 gereden, gemiddeld over een volle 60l tank. Per liter dus ruim 4 km meer dan volgens de fabrieksopgave en dan tokkel ik echt niet met 84 achter vrachtwagens.
Het ligt echt voor een heel groot deel aan de rechtervoet van de bestuurder.
@joost1990_2: en ook aan welk merk en type band je eronder hebt. En ook hoe hard je ze oppompt etc.
@sanderm3: voor als je het graag wilt weten: Goodyear Efficientgrip Performance en ik zorg er elke maand voor dat ze op 2.4 bar zitten.
Nu nog een lijstje met de goedkoopste auto’s in gebruik en dan is de boekhouder ook weer tevreden.
Ik heb laatst met mijn Audi op 700 kilometer maar 1 liter verbruikt…
Stukken beter dan de fabrieksopgave, volgens het boekje is 1 liter op 500 kilometer een heel normaal verbruik…
En deze week was een liter vol synthetisch bij de Action maar € 3,79. Heb er gelijk een hele doos van gekocht.
@moveyourmind: hahaha!
@moveyourmind: dan zeg ik 2takt brandstof tanken en die olie lekker laten zitten
Mijn 308 doet 6,4l per 100 kilometer in de praktijk. Toch stuk meer dan hier wordt vermeld.
Doe mij toch maar mijn 7 serie, dat is denk ik iets comfortabeler. Het extra verbruik neem ik dan graag voor lief?
Zijn deze waardes de fabrieksopgave? Misschien handiger om even te kijken op een site als werkelijkverbruik.nl
Mijn 316d doet zonder iets van moeite makkelijk 5.2L/100km. 1 op 19 voor een vrij zware sedan. Als ik echt moeite doe rij ik gemiddeld minder dan 4.7l/km (gemengd). Da’s zo’n 1 op 21
@poeperman:
Klopt.
Onder andere waterstofauto’s en scheepsdiesels verbruiken ook ontzettend weinig benzine.
Een beetje Googelen leert dat de Celerio met de K10C in de praktijk erg zuinig is. Van de wat oudere wagens is het denk ik de Daihatsu Cuore. Als je centen wilt sparen dan is nieuw kopen eigenlijk niet handig want die bejaardenbakjes kan je makkelijk vinden 2dehands.
https://www.spritmonitor.de/de/die_sparsamsten_autos.html
Bijzonder ook dat er bij de diesels weinig vooruitgang is geboekt. Zo staat de Lupo/A2 3L nogsteeds op eenzame hoogte en staat de Citroen AX op de 6e plek!
Mijn oude seat ibiza 1.9tdi uit 2000 deed gemiddeld 1 op 23 . en ik was alles behalve een hypermiler.