We kijken ook even naar de 9 muurbloempjes van 2022.
De hele week staat in het teken van 2022, ondanks dat we in 2023 leven. Alle cijfers, lijstjes en overzichten druppelen binnen en daar is altijd wel iets interessants uit te halen. We hebben al gekeken naar de EV’s, premium auto’s, sportieve auto’s en de verliezers.
We kijken nu eventjes naar de muurbloempjes. Van sommige auto’s is het logisch dat er maar enkelen van verkocht zijn. Denk aan de Volkswagen Sharan, Touran of Touareg. Die modellen zijn immers al een tijdje niet meer in het leveringsprogramma. Maar er zijn ook auto’s waar er maar een een handjevol van verkocht zijn, terwijl dat eigenlijk (veel) meer had mogen c.q. moeten zijn.
Opel Astra
1.311 exemplaren
Hoe kan een auto waar er meer dan duizend stuks van verkocht zijn gezien worden als muurbloempje? Nou, dat gaan we je vertellen. Deze Opel Astra is een compleet nieuw model dat aan het einde van 2021 op de markt kwam. In principe is dit het eerste volle jaar. Dan is 1.311 exemplaren bijzonder teleurstellend. Vergeet niet dat deze Opel jarenlang de bestverkochte auto van Nederland was.
Suzuki Swace en Across
122 en 21 exemplaren
We waren eventjes benieuwd: hoe doen de Toyota’s van Suzuki het? Je kan namelijk bij de Suzuki-dealer terecht voor de Swace en Across. De eerste is eigenlijk een Toyota Corolla Touring Sports en de tweede is een Toyota RAV4 Plug-in Hybrid. Nou, we hebben de antwoorden voor je. Van de Swace zette Suzuki er 122 weg, de Across is met 21 stuks een stuk zeldzamer.
Alfa Romeo Giulia
83 exemplaren
Elk jaar kijken we even naar de de Alfa Romeo Giulia. Het is namelijk nog altijd onze redactiedroom om een drifttaxi te maken van zo’n sportieve Alfa Romeo-sedan. Daarvoor moeten ze wel een beetje voorkomen op de occasionmarkt. Afgelopen jaar zijn er 83 exemplaren op kenteken gezet dat ongetwijfeld ooit occasions zullen worden. De Alfa Romeo Stelvio is overigens nog veel minder populair: daar zijn er slechts 46 van verkocht.
Mazda CX-3
70 exemplaren
Toevallig reed ondergetekende laatst een ommetje met de Mazda CX-3. Voor wat het is, is het een keurig ding. Interieur is goed voor elkaar, ze smoelen goed en de motor is tot 7/10 best een fijn ding om te gebruiken. Sterker nog, zo’n grote atmosferische viercilinder loopt best fraai. Het modelletje loopt al wat langer mee, maar dat ‘ie zó ongeliefd was, verbaast ons. Van een Audi Q2 zijn er 833 exemplaren op kentekent gezet, om maar een zijstraat te noemen.
Toyota Prius
51 exemplaren
Ooit was de Prius het symbool voor vooruitstrevendheid. Als persoon was je niet compleet zonder Prius. Het was de ideale auto om je eigen windjes in op te snuiven. Toen de bijtelling zijn intrede deed, gebeurde dat ook. Iedereen wilde een Prius. Het model is natuurlijk al wat ouder (de nieuwe staat klaar), maar het is toch onvergeeflijk dat van een duurzaam icoon als de Prius maar 51 stuks verkocht zijn dit jaar?
Cupra Leon
37 exemplaren
De Cupra Born is een populaire leaseauto onder de jeugd. Een keurige hatchback die net even wat meer sjeu heeft dan Volkswagen ID3. Missie geslaagd. Met de Leon wil het niet vlotten. Daar zijn er namelijk slechts 37 van verkocht. En het is niet zo dat je alleen de dikke benzinemotor kunt krijgen in de Cupra Leon, integendeel: er is alleen een hybride. Niemand die het doorheeft? Deze Cupra is nieuw, vlot, niet al te duur en je kan m als stationwagon krijgen.
Honda E
20 exemplaren
Een van de meest guitige kleine auto’s van het moment is de Honda e. Een kleine stadsrakker met een bijzonder geslaagd exterieur-ontwerp. Honda was destijds een van de eerste fabrikanten met een kleine EV. Uiteraard hebben de japanners dat niet om kunnen zetten in keiharde verkopen. Vorig jaar zijn er 20 stuks afgeleverd. Onvergeeflijk in tijden dat de Opel Corsa-e en Peugeot e-208 niet aan te slepen zijn.
Audi A7
9 exemplaren
Gisteren sneeuwde dit model onder zoals het een muurbloempje betaamt, en eigenlijk was dat dus het hele jaar zo. Ondanks dat je de Audi A7 kunt krijgen met een PHEV-aandrijflijn, is er geen haan die ernaar kraait. Er zijn er namelijk maar 9 van verkocht. 9! Dat is echt schandalig weinig voor zo’n Audi fraaie fastback. Het is ook een beetje de klasse van de auto, overigens. De Mercedes-Benz CLS deed het met 20 stuks ook niet denderend.
Jaguar XE
5 exemplaren
Bij introductie noemde Johnny Lieberman de Jaguar XE de betere rijdersauto in vergelijking met de BMW 335i. BMW heeft in de tussentijd twee facelifts en een modelwijziging door kunnen voeren, Jaguar slechts één facelift. We begrijpen dat het geen hardloper is, maar het kan toch niet zo zijn dat er maar 5 mensen zo’n dikke Jaguar wel zien zitten? 5!
Meer lezen? Naar deze onthullingen kijken we uit in 2023!
drsjeroen zegt
Zat laatst nog in de Alfa configurator. Best weinig opties om het naar je eigen zin aan te passen. Kan je beter ergens zo’n B-tech spec ergens vandaan halen
Hubert zegt
Met deze aantallen kunnen ze beter Alfa Romeo opheffen en in gedachte blijven genieten van de vele fijne auto’s welke ze in het verleden hebben gemaakt.
ooo-V-ooo zegt
NL’se automarkt ligt (gelukkig) niet echt in lijn met de rest van de wereld. Hier verkoopt enkel hetgeen goed gesubsidieerd wordt en hetgeen hoge ogen gooit op een verjaardag of aan de bar.
In de VS en in Italië doen de Giulia en Stelvio het nog niet zo gek.
schreute01 zegt
In Italië doen de Giulia en Stelvio het nog niet zo gek? Goh…
sabrerator zegt
Idem voor Jaguar…
Elise zegt
Recent gekeken of ik het nog enigszins aan mijzelf zou kunnen verkopen mijn huidige Giulia in te ruilen op een nieuwe (zeer tevreden echter nieuw infotainment, upgrade interieur etc. maakt toch hebberig). Maar er is inderdaad weinig keuzevrijheid en ze zijn ondertussen behoorlijk wat duurder geworden. Daar helpt de relatief hoge inruilprijs niet tegen. Dus rij ik met alle plezier nog even door.
ttr6 zegt
Ik had Feb 2022 precies hetzelfde moment. Heb toen besloten op EV over te stappen. Ongelofelijk hoe traag Alfa de prijslijsten, configurator etc aanpastte. En toen het eenmaal zover was: + € 10.000 meer voor dezelfde auto 5 jaar geleden, met minder keuzes.
Jantje_555 zegt
ik vind vooral de merken die Stellantis heeft me niet echt boeien, En dan moet de EV meuk van deze merk nog gaan beginnen.
mashell zegt
Stellantis topper Peugeot e-208 is toch echt wel een leuke wagen.
Edge zegt
Die 1311 Astra’s verbaast mij toch wel enigszins. Dat hatchbacks en stations in dat segment het slecht doen is algemeen bekend, maar dat een fonkelnieuwe Astra het zou afleggen tegen de Focus en Golf die al tijden op de markt zijn had ik niet verwacht. Hebben we de verkoopcijfers van die auto’s ook?
Johanneke zegt
De CX-3 is ook gewoon geen goede deal nu de CX-30 er is. Iets duurder, maar als hybride leverbaar, groter, nog netter afgewerkt met het juiste pakket.
racerx zegt
Hoe het in andere landen zit weet ik niet natuurlijk, maar gezien de verkochte aantallen Giulia’s en Stelvio’s zou je denken dat een Giulia SW in NLD aardig zou scoren. Niet veel merken waar een sedan beter verkoopt dan een SUV. Veel potentiële klanten zullen uiteindelijk een 3 Touring hebben gekocht en ik vermoed dat slechts een enkeling naar een SUV (Stelvio) is gegaan. Zonde. Ze zullen hun marktonderzoek wel gedaan hebben zou je denken, maar in het geval van Alfa betwijfel ik dat een beetje…
rutgerg zegt
Stelvio is natuurlijk ook een klasse hoger en duurder…
racerx zegt
Klasse duurder wel, geen klasse hoger. Het is gewoon een hoge Giulia natuurlijk…
pjotr zegt
Ik heb het idee dat de Giulia als occasion populairder is dan nieuw, als ik het verloop van auto’s bij de dealers zie. Maar als je iets nieuws samenstelt, dan schrik je ook van de prijs.
Joep zegt
De lage aantallen van de CX-3 horen niet te verbazen, want het model is al een tijd uit productie.
alloallo zegt
Heeft Lexus geen muurbloempjes? Wat verkoopt bijvoorbeeld een ES300h?
HZW zegt
Een Audi A7 is ook een kansloos geval, iedereen kiest in dat geval voor een A6 Avant, net even beter bruikbaar.
Zo’n Honda E is lelijk en extreem duur voor wat het is.
Johanneke zegt
Volgensmij is zo’n Honda E en ook de Mazda MX30 (zo heet ie toch) meer een studiemodel, plus een EV omdat het moet. In Californië bijvoorbeeld moet je een EV in de line-up hebben, anders mag je helemaal geen auto’s verkopen.
goodvibrations zegt
Beide erg cool… Alleen de “rationeel” goede EVs verkopen goed..terwijl je in de praktijk (mijn ervaring) vrijwel nooit meer dan 100km rijdt op een dag..
Dan heb je toch (veel) meer plezier in zo’n Honda of MX30 dan in een ID3??!
Slecht afgewerkt rijdt sompig..
Maar om dezelfde reden kiezen mensen wellicht voor een (saaie) passat ipv een Giulia..
rutgerg zegt
Wat te denken van de Lexus LS… is er slechts 1 van verkocht!
goodvibrations zegt
Die Giulia wil maar niet zakken tweedehands 😂.. Anders had ik er zeker eentje.. Nu maar voor iets meer een EV gekocht.. Vanwege de lagere gebruikskosten… En hoop op minder afschrijving..
Maar mochten ze ooit nog goedkoop worden dan wil ik er wel eentje hebben.. Man wat rijdt dat lekker 😊
ttr6 zegt
De inruilwaarde van mijn Veloce was echter ook maar karig…..viel mij zwaar tegen. Teveel blijft bij de dure dealer hangen (en de BTW niet vergeten) . BMW gaf als inruil nog minder!!
Robert zegt
Dat de Honda e slecht verkoopt is waarschijnlijk omdat de Opel Corsa-e en Peugeot e-208, waarmee die wordt vergeleken, een veel betere deal zijn.
Dat de Audi A7 (zeer) slecht verkoopt heeft waarschijnlijk alles te maken met het feit dat je van dit model inmiddels voldoende jonge occasions uit het buitenland kunt halen – en zo een aanzienlijke som geld in de zak kunt houden. En feitelijk zal dat inmiddels ook wel voor de Giulia op gaan.
Het enige wat me wel verbaast is het lage verkoopaantal van de Opel Astra; het ding smoelt gewoon beter dan alle generaties voor de huidige, is inmiddels al beschikbaar als hatchback zowel als station, verkrijgbaar met ICE zowel als stekker hybride, en de full electric is ook onderweg. De enige reden die ik kan bedenken waarom men geen Astra (meer) wil kopen, is omdat het onderhuids in wezen een Peugeot 308 is. Een fransoos dus, met een Duitse badge er op. Voor sommigen toch wel een dingetje.
dree16v zegt
Toch wel mooie auto’s in dit rijtje. Helaas kiezen de mensen die in de positie zijn om een nieuwe auto te kopen vaak op basis van maandprijs en dan zijn de auto’s in dit rijtje niet zo interessant. Jammer want op die manier stromen leuke autos voor ons als autoliefhebbers maar mondjesmaat door naar de 2e hands markt. Laatste tijd wat aan het verdiepen in de Stelvio, ik vind hem steeds mooier worden. Nog even wachten tot ze iets verder afgeschreven zijn… Rij al sinds ik mijn rijbewijs heb Seat (Spaanse Alfa) maar het merk begint zijn waardes wat te verliezen, Cupra is me te schreeuwerig. En als autoliefhebber moet je een keer een Alfa hebben gehad zeggen ze :-)
eunosroadster zegt
De Mazda CX-3 is toch al een tijd uit het assortiment (althans, als te bestellen). Ik vermoed dat dit de laatste modellen uit restvoorraad zijn. Het model draait natuurlijk ook al best een tijdje mee, maar vindt het nog steeds veruit de fraaiste ‘mini-SUV’ in de markt… (zelfs mooier dan alle andere SUV’s van Mazda incl. CX-60),