Wat is er fijner om mee op vakantie te gaan dan een rijdend huis? Met één van de negen campers van het jaar kan je in alle luxe op vakantie gaan.
We hebben jullie al laten genieten van een serie gave auto’s om mee op vakantie te gaan, het is immers de Autoblog Vakantieautoweek 2020. En cabrio’s, stationwagons en dergelijken zijn leuk, maar er is maar één soort ‘auto’ waar vakantie centraal staat. Campers.
Beste campers
Daarom moet daar ook even een overzicht van komen, bijvoorbeeld door de beste van 2020 te pakken. Er passeert een hoop de revue hier op de site, maar zijn dat de beste campers? Een hoop ervan zijn leuk, maar sommigen zijn niet ideaal, sommigen zijn duur en sommigen zijn hier niet makkelijk leverbaar. Maar ja, ga maar eens alle camperbedrijven bij langs om te kijken welke de beste zijn. Dan krijg je ook nog vaak het antwoord ‘dat ligt eraan waarnaar je zoekt’.
Verkiezing
Gelukkig is daar de NKC, die jaarlijks de beste campers op een rij zet. Zo krijgen we een makkelijke ingang naar de wereld van huizen op wielen. Dit zijn de genomineerden en winnaars voor de beste camper van het jaar.
Westfalia James Cook Classic
Westfalia kennen we van de welbekende compacte campers. De naam prijkt vaak op de compacte VW Transporters met vouwdak. Dat is echter maar een greep uit het portfolio van de Duitse camperbouwer. Eén van de grootste bussen die ze aanpakken is de Mercedes Sprinter, deze noemt Westfalia de James Cook. Je kunt hem krijgen met een verhoogd dak (HD), een vouwdak (AD) of een normaal dak, zoals de Classic. Door het geringe formaat van de Classic wordt die dan ook neergezet als een soort offroad-camper, met dikke banden, verhoogde veren en een bullbar voorop.
Vanbinnen is het duidelijk dat het om een kleine camper gaat, de binnenruimte is 1,90 meter hoog. Dat houdt niet over, helemaal voor Nederlanders. Het bed van 2,07 meter lang kan inklappen indien je achter meer ruimte wil. Slim gebruik maken van ruimte, daar zijn de meeste campers wel goed in. Verder is de James Cook Classic met zijn 74.900 euro (Duitse prijs) gemiddeld geprijsd voor een camper van dit formaat, maar niet de goedkoopste.
Frankia Yucon 6.0
De tweede buscamper in deze lijst is eveneens een Mercedes Sprinter. De Frankia Yucon is beschikbaar in verschillende maten, afgebeeld is bijvoorbeeld de grootste met een verhoogd dak en lange wielbasis. Standaard is de Yucon precies even groot als de Westfalia James Cook, dus daar hoeft de afweging hem niet in te zitten.
De Yucon is wel een stukje duurder dan de James Cook, iets meer dan 83.000 euro. Frankia beweert daarom dat hun Sprinter-camper veel luxueuzer is. De camper is bedoeld voor twee personen die gewoon alle basisfaciliteiten hebben, waaronder een tweepersoons bed. Achterin wordt slim gebruik gemaakt van ruimte door een grote opslagruimte onder het bed te plaatsen. Mocht het koud worden, wat op wintersport natuurlijk kan, dan kan de Yucon gebruikmaken van een kachel die op elektriciteit en in nood zelfs op diesel loopt. Maar goed, veel camperbezitters willen de zon opzoeken, dus laten we hopen dat je die niet nodig hebt.
Dreamer Living Van
Als die Mercedes-ster je niet zo veel kan schelen, is de Dreamer Living Van gelijk een betere optie. Ja, het is geen premiumbusje maar ‘gewoon’ een Fiat Ducato, wat je gelijk merkt in de prijs: 67.500 euro. Maar het feit dat het een goedkoper busje is, is niet wat de Living Van een goede optie maakt.
Het interieur is dat wel. Het bed kan ook hier opvouwen om twee banken en een tafel te creëren. Dat zorgt voor een tweede zitgedeelte, naast een bank en de bestuurders- en passagiersstoel die kunnen draaien. Een nieuw fenomeen in de Living Van is een inklapbare kast, die zichzelf kan invouwen in de douchecabine. Wanneer je wil douchen, kan de kast zichzelf daar weer uit vouwen. Er is weinig echt aan te merken op de Living Van, vandaar dat dit de winnaar is van de beste campers is in de categorie buscampers.
Adria Compact Supreme DL
Een maatje groter vinden we de beste campers in de categorie ‘halfintegraal’. Voor leken: de voorkant is nog ‘gewoon’ het busje waar hij op gebaseerd is, de achterkant is alsof er een caravan op is geplakt. Een hogere prijsklasse, maar je merkt het in de binnenruimte. De eerste optie hier is de Adria Compact Supreme DL. Wederom een Fiat Ducato, deze vormt de basis voor vele grote campers. Toch is de Supreme helemaal niet zo gigantisch, een voordeel is dan ook dat het woongedeelte bijna niet breder is dan de Ducato zelf.
Vanbinnen merk je direct het voordeel van een halfintegraal: je hebt een zitgedeelte, een douchegedeelte, een kookgedeelte en een slaapgedeelte zonder ook maar iets op te vouwen. Ook hier draaien de bestuurdersstoelen zodat je met zijn zessen gezellig kunt kaarten, of zoiets. De Adria Compact Supreme DL is niet uniek ruim of uniek luxe, maar voor 74.990 euro wel een goede aanbieding voor een compacte doch ruime camper.
Bürstner Lyseo M Harmony Line 690G
Als het aan @jaapiyo ligt is dit de beste keuze, want én het is een premium basis (de nieuwe Sprinter) én hij heeft achterwielaandrijving! Maar ook volgens camping-experts en het volk is de meest luxueuze Bürstner Lyseo een goede optie. Naast de hoofdprijs in de beste campers in de categorie halfintegraal, hengelde deze ook de camper van het jaar-award van de ANWB binnen. Wie deze lijst ziet als consumentenadvies zal dan ook geïnteresseerd zijn in deze camper.
Wat de Lyseo M Harmony Line een goede camper maakt is dus ten eerste de basis, want de nieuwe Sprinter biedt een breed scala aan veiligheidsvoorzieningen tijdens het rijden. Het door Bürstner ontworpen woongedeelte biedt net als de Adria voldoende ruimte voor een grote zitruimte met tafel en een slaapgedeelte. Ook heeft de Lyseo M een meubelstuk waar al je glazen (magnetisch) opgeslagen worden, samen met je flessen en een tv. Met 83.350 euro is het absoluut een dure camper, maar je krijgt een hoop ervoor terug.
Carado T338
Als de Lidl campers zou verkopen, zou de Carado T338 hun speerpunt worden. Het prijskaartje van net minder dan 60.000 euro klinkt veel te goedkoop voor een goede camper. En de eerlijkheid gebiedt te zeggen, het is ook iets minder dan bijvoorbeeld de Bürstner.
Prijs/kwaliteitverhouding is dan ook waar de Carado scoort. Een hoop zaken zijn standaard, ook bijvoorbeeld het panoramadak wat zorgt voor een lekkere lichte cabine. Alleen het niet standaard extra bed kan een dingetje zijn voor als je met meer dan twee mensen op vakantie gaat. De conclusie is simpel: de T338 behoort niet tot absoluut de beste campers, wel één van de goedkoopste.
Weinsberg CaraCore 700 MEG
De laatste categorie is integraalcampers. De onderliggende bus is hier iets moeilijker te herkennen (spoiler alert: het zijn allemaal Fiat Ducato’s). Het zorgt ervoor dat de campers slimmer gebruik kunnen maken van ruimte. Deze Weinsberg CaraCore is de eerste keuze.
Het is niet een overdadig luxe apparaat. Wel zorgt slimme ruimteverdeling voor een lekker ruim rijdend huisje. Er is bijna zeven meter waar gebruik van gemaakt kan worden en met een zitgedeelte voorin, een keuken in het midden en een bed achterin heb je een soort all-inclusive woonkamer. Qua opslag wordt er gesproken van een garage, onder het bed achterin. Zo kun je ook je fiets kwijt, of iets anders wat normaliter veel ruimte opslokt. Voor net iets meer dan 76.000 euro is de Weinsberg prima geprijsd in zijn klasse. Het beste is soms het gemiddelde, daarom is de Weinsberg de beste camper in de klasse integraal.
Itineo RC 740
Op papier lijken alle campers in deze klasse op elkaar. De RC 740 is bijna exact even duur als de Weinsberg, ook de dimensies en het gewicht komen grotendeels overeen. Waar Itineo op wil inspelen is entertainment: het bed kan worden omgebouwd tot een kleine bioscoopzaal met een projector. Het overdwars geplaatste bed zorgt voor meer ruimte voor douchegelegenheid.
Waarom je dan voor de Itineo moet kiezen is vanwege die bioscoop-gimmick, het probleem is dat het een optie is en dus niet bij de standaardprijs van net meer dan 76.000 euro hoort. Verder is het meer van hetzelfde. Omdat het daarom net als de Weinsberg een goed gemiddelde is, hoort de RC 740 toch bij de beste campers.
Laika Kosmo 909
Wil je gewoon een mooi, luxueus interieur, met goede binnenruimte, dan moet je de Laika Kosmo 909 kiezen. Nederlanders zien de 2,13 meter hoogte als een pluspunt, en terecht. Het interieur ziet er ook goed uit met het witte ‘diamant’-patroon op de bekleding.
Waarom de Laika dan niet de beste is, is wederom omdat er verder niet zo veel voor te zeggen valt. Het is een normale indeling met een middelgrote zitruimte, keuken en een gemiddeld bed. Want ook de Kosmo staat voor 76.000 euro klaar om op vakantie te gaan. Een goede optie, nét niet de beste.
De Autoblog Vakantieauto 2020 Week wordt mede mogelijk gemaakt door Car Shades
Car Shades: Pasvorm zonwering voor meer dan 800 verschillende automodellen.
iannuzi zegt
Mmm…. hou het maar bij auto’s. Ik ga wel met een tentje.
madvillain zegt
Haha, wat een rommel. Typisch NKC. Laika, Weinsberg, Itineo en Carado, als je rommel wil moet je dat kopen. Tip van Flip: koop geen Spaanse/Italiaanse/Franse campers. Duits en Sloveens (Adria) is goed spul.
pa045 zegt
@madvillain: luister Flip. Een Benz staat al lang niet meer voor hoge betrouwbaarheid. Dan gok ik eerder op een Italiaanse diesel.
madvillain zegt
Luister Pa, ik heb het over de opbouw. Ik kies altijd voor een Fiat met AL-KO Heavy chassis.
pa045 zegt
@madvillain: dat kom ik er niet uit opmaken Flip. En ik heb hier zelf geen ervaringen mee. Jij wel. Dus dat ga ik zeker niet tegenspreken.
cees2603 zegt
Waarom typisch NKC? De NKC moet, net zoals de ANWB, onafhankelijk zijn en blijven. Ik heb overigens een Adria en jij snapt dus waarom.
madvillain zegt
NKC is zwaar anti-campers van het hogere segment. Deze worden standaard aangeduid als log en niet te hanteren, ALS ze al ooit getest worden. Het is enkel nog kleine campers en busjes die getest worden.
Daman zegt
Wat is dat nu voor onzin? Laika is een top merk van de Hymer groep bovendien zijn de meesten campers op een chassis van Fiat Ducato gebouwd en daar komt nog bij dat juist heel veel Duitse campers nog met een houten bodem werken waar de Fransen al een kunststof bodem monteren. Natuurlijk zijn de budget merken minder maar een Franse Rapido behoort tot de top.
Roberto zegt
@madvillain: apart de grootste camper groep is Italiaans. En 80% procent staat op fiat. Domme afgunst opmerking
madvillain zegt
Afgunst? Man, ik heb een Frankia 840BD. Waarvoor zou ik afgunst hebben?
Roberto zegt
@madvillain: adria is en hoort bii fiat en is onder Italiaans bedrijf groep.
madvillain zegt
Bullshit, Adria hoort bij de Trigano groep, dit moederbedrijf is Frans en heeft niks met Fiat te maken.
mikje90 zegt
Zelf ben ik momenteel opzoek naar een camper, en het verbaasd mij dat die Fiat Ducato’s echt langzaam afschrijven en daardoor nog steeds erg aan de prijs zijn.
alfisstii zegt
@mikje90: dat ligt niet zozeer aan de basis, maar gewoon aan het feit dat het een camper is. Die kosten nog steeds zo’n 30.000,- tot 40.000,- als ze 10 jaar zijn
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Ieder z’n ding natuurlijk, maar ik snap de aantrekkingskracht hiervan echt niet. Weet je hoeveel vakanties met fatsoenlijke luxe als ’n goed bed, wc en douche en bewegingsruimte je kunt boeken voor 40K? Geen haar op m’n hoofd wil kramperen.
cees2603 zegt
Ieder zijn ding. Voor mij: niks vooraf bespreken en leve de vrijheid, per dag je reisdoel kunnen aanpassen en mijn vertrouwde bed, wc en douche bij de hand.
moveyourmind zegt
Pffffffff…
Ik wil niet opscheppen, maar mijn vrouw en ik hebben na jaren met de tent op vakantie te zijn gegaan dit jaar de knoop door gehakt en een gloednieuwe Hymer gekocht, die eenmaal op de plek middels een telescopisch systeem tot een lengte van maar liefst 12,57 uitgeschoven kan worden!
In alle bescheidenheid ziet hij er ook echt schitterend uit. Onze Hymer heeft een ladderchasdis en de buitenkant is volledig uit blank aluminium opgetrokken, net als de fantastische Airstream campers van weleer…
Enige is dat als mijn vrouw en ik samen naar boven gaan en zeg maar samen flink aan de klus gaan onze Hymer een beetje kraakt…
https://www.hymer-alu.nl/reformladder-driedelig-hymer-4047-4047.html
SvenskaAeroplanAB zegt
@moveyourmind: LOL, sjezus ik trap er nog in ook…
gregorius zegt
op nummer 1 voor grap van de maand!
O plaat zegt
1 VW T3
2 VW T2
3 VW T1
4 Chevrolet G20
5 Ford Transit MK1
6 Peugeot J7
7 Chevrolet corvair
8 Citroën HY
9 Barkas B1000
Alle andere top 9 campers zijn een leugen…
tenaci zegt
@shiva: I like your style!
evdw zegt
Een VW T1 in camper uitvoering is natuurlijk prachtig maar alles behalve fijn en comfortabel.
Heb zelf ook een T3 Club Joker met een hefdak en dat is gewoon een hele fijne en comfortabele camper.
undifined1 zegt
Mag ik daar heel bescheiden een jaren 70 Bedford CF tussen zetten…
Roberto zegt
@shiva: fiat is heer en meester in campers dus shhhh
alfisstii zegt
Ik mis de hymer’s in deze lijst.. toch wel een van de betere camperbouwers
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Trappen toch?
xjs678qr zegt
Er bestaan toch ook omgebouwde autocars waar je dans een auto kan achter hangen?
RobUSA zegt
Allemaal hondenhokken voor camper moet je ook in de USofA zijn.
Newell Coach
Featherlite Vantare Platinum Plus
Furrion Elysium
Marchi Mobile eleMMent Palazzo Superior.
Newmar King Aire.
Prevost H3-45 VIP
Marathon Coach #1300
Enz enz
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Echt leuk. Geen ruimte, geen fatsoenlijk sanitair, geen vervoermiddel als je ergens staat… Ik snap ’t echt niet. Lekker met de auto naar je bestemming en daar in ’n mooi appartement met alle luxe en ruimte. Omgeving beu? Door naar de volgende. Etc. Voor ik op deze manier 40K heb opgemaakt ben ik 20 jaar verder…
Zukunft1 zegt
@F36GC: en dan zeker in het zelfde bed slapen waar pak’n beet 12 uur eerder de vorige huurder (een fatsige kerel) in heeft liggen stinken. Gaat niets boven je eigen bed (op wielen).
mat1980 zegt
Een camper leek mij altijd super leuk! Het gevoel van met het gezin op pad
mat1980 zegt
@mat1980: gaan , onderweg een broodje/bakkie koffie is gewoon leuk,
Een aantal jaar geleden heb ik er een gehuurd om het eens uit te proberen, maar uiteindelijk beviel het niet. Op de plaats van bestemming heb je geen vervoer, je heb een camper om te trekken, maar eigenlijk wil je dat met kleine kinderen niet. Er zit geen voortent bij dus mist ruimte ten opzichte van een caravan, voor het lossen van het toilet moet je de camper boven een daarvoor bestemde put rijden (wat dus inhoud inpakken rijden naar die put lossen en weer terug alles weer uitpakken.
Nee toe hebben wij besloten dat we gewoon met de caravan op pad gaan. 7 meter excl dissel 2,5 breed 3 meter brede voortent 2,5 meter breed schaduwdoek 56 m2 om te leven, alle gemakken voorzien eigen vervoer. Helemaal top! En met de juiste trekker ervoor gewoon 100 op de cc naar boven naar beneden, niets aan de hand.
jometdebanjo zegt
Waardeloos lijstje!
mustang750supersnake zegt
ipv deze rotzooi wil ik heel graag wel ns het amerikaanse lijstje zien…DAT zijn campers….die weten hoe het wèl moet.
madvillain zegt
Die weten hoe het NIET moet. Rammelbakken. Heb 2x gehuurd, in Canada en Amerika. Ford F450 met opbouw van 9 meter. Was weer blij als ik aan m’n Frankia dacht. Daar kan zo’n Amerikaan dus echt niet aan tippen.
alfisstii zegt
@mustang750supersnake: omdat ze groter zijn, zijn ze dan meteen beter? Een Amerikaan tipt niet aan de bouwkwaliteit van hier. Bovendien kan je hier ook wel van die mega dingen krijgen, maar aangezien dat voor 98% van de bevolking onbereikbaar is snap ik wel dat ze die niet in de lijst meenemen (500k +)
Dirk1962 zegt
Vooraleer het woord ROMMEL te gebruiken even goed nadenken en je informeren. Weinsberg is Duits en behoort tot de groep Knaus Tabbert. Heb al meer dan 4 jaar een Weinsberg en nog nooit defecten gehad. Super camper voor super prijs. Ook Laika is een goede camper. Behoort tot de Hymer groep maar een stuk minder duur en degelijk.
rob1137xx zegt
@Dirk1962: Ook Carado behoord got de Hymer groep en wordt in Duitsland gebouwd.
madvillain zegt
Ik durf gerust rommel te zeggen, maar het is net wat je referentiekader is. Ieder zijn portemonnee natuurlijk in acht nemend, zit er natuurlijk ontzettend veel kwaliteitsverschil tussen zo’n Carado/Weinsberg etc etc en een Frankia. Maar voor de prijs van een Frankia 840BD kun je 2 Weinsberg’s of Iteneo’s kopen. Maar goed, uiteindelijk heeft iedereen plezier van zijn wagen en daar gaat het natuurlijk om.
toyotafortuner zegt
De enige juiste camper is een 70s Winnebago met een turbo-LS erin!
Vlasveld zegt
Waar blijven de elektrisch campers? Zijn die er niet of zijn ze niet goed genoeg voor een plekje in de eregalerij?
406_v6 zegt
@Vlasveld: er zijn er al wat voorgesteld, maar met 200 km max range wordt ‘t niks. Waterstof campers ook al gezien, die lijken meer kans te gaan maken. Maar voor het komend decennium blijft diesel toch de hoofdmoot
cees2603 zegt
Ze zijn er. In Duitslad een halfintegraal en die kost € 170.00 En in NL als huurcamper en wel op basis van een T2. Actieradius 200 km. Laadtijd aan de snellader 5 uur ( zie jij je al 5 uur op een parking aan de snelweg staan? )en op 230 V, thuis of op de camperplaats: 15 uur!
Dit voldoet absoluut niet aan de eisen van een gemiddelde camperaar.