De finalisten van Auto van het Jaar zijn bekendgemaakt. En man, wat zijn het een toppers!
Het is altijd een bijzondere titel: Auto van het Jaar. Aan de ene kant is deze super-relevant. Een enorme Europese jury bestaande uit autojournalisten geeft punten aan de beste nieuwkomers. Daar komt dan uiteindelijk een winnaar uit. Daarbij zien we overigens wel dat de journalisten uit Duitsland, Italië en Frankrijk vaak bovengemiddeld gecharmeerd zijn van producten van eigen bodem.
En laten we niet vergeten dat er soms auto’s zijn verkozen die veelbelovend waren bij de introductie, maar deze absoluut niet konden inlossen. Of juist andersom: briljante auto’s die compleet over het hoofd gezien werden. Dat de jury de Toyota Prius 1 en Audi A2 over het hoofd heeft gezien ten koste van een Alfa Romeo 147 was een flinke flater. Alsof je denkt dat Ierland het WK Handbal gaat winnen of De Graafschap de PTT Telecompetitie.
Finalisten voor Auto van het Jaar 2022
Dus eigenlijk is de Europese Auto van het Jaar verkiezing hetzelfde als het Eurovisie Songfestival. Er komt altijd een winnaar uit, maar dat is eigenlijk nooit het beste liedje. Maakt allemaal niet uit, het gaat om het feestje. Hieronder zijn de 7 finalisten die kans maken op de eindoverwinning:
Wat hierbij opvalt? Elektrisch is populair! De jury heeft innovatie altijd hoog staan en het is goed te zien dat dat te zien is in deze lijst. De Peugeot 308 is de enige ‘niet-EV’, die auto is er alleen met verbrandingsmotor of als plug-in hybride. Er zijn natuurlijk de nodige omissies. Houd er rekening mee dat een model in voor het einde van 2021 in minimaal 5 landen verkocht moet worden om in aanmerking te komen. Dat is de reden dat de Mustang Mach-E er nu pas in staat.
Winnaar
De winnaar wordt traditioneel altijd bekendgemaakt op de vooravond van de Salon van Genève. Die gaat dit jaar niet door, maar dat zou op 28 februari het geval zijn. Onze gok is dat het zal gaan tussen de Kia EV6 en Hyundai Ioniq 5. Dat zijn de sterkste nieuwkomers, alhoewel de jury bovengemiddeld anti-Aziatisch is qua keuze. Kijk er niet gek van op dat de Skoda Enyaq met een recordaantal tweede plaatsen alsnog met de titel ervandoor gaat, bijvoorbeeld.
De Nederlandse Jury bestaat uit Jaco Bijlsma (Autovisie), Peter Hilhorst (De Telegraaf) en Frank Buma (ANWB Portal). De Belgische jury bestaat uit Joost Bolle (Het Laatste Nieuws) en Stéphane Lémeret (Auto Trends).
Meer lezen? Deze 11 voitures zijn onterecht Auto van het Jaar!
Flutterbi zegt
Kan iemand me uitleggen wat er speciaal is aan de Peugeot 308 wat maakt dat hij kans maakt op deze prijs?
sportabgasanlage zegt
in 1 woord: Lobby
anthwan zegt
@sportabgasanlage: lobby? Geef dan geen antwoord.
Richmond zegt
@Flutterbi: wat maakt de cupra born specialer dan de id3 die geen auto van het jaar is geworden? Zo valt er overal wel wat voor te zeggen.
mashell zegt
Hoezo kans maakt op de prijs? Er moet wel een kandidaat zijn om de 7e plaats in te nemen.
Loek zegt
Van mij mag de Mach-E of EV6 hem krijgen. De enige twee die mij echt enthousiast krijgen over elektrische auto’s. De Ioniq 5 en Megane een mooie runner-up, want die zijn best wel oké maar niet echt ‘enthousiastmakend’. Rest van het EV-landschap laat me aardig koud momenteel.
mashell zegt
Heh? De Ioniq 5 is met afstand de mooiste normale auto op de markt. Technisch gelijk aan de EV6 (die leuk is voor mensen die van heel saaie voorkanten en heel bijzondere achterkanten houden).
Loek zegt
@mashell: ik vind het een bijzondere auto en inderdaad is het verre van het normale: heb er nu een paar gezien en elke keer viel ‘ie op. Maar dat maakt hem niet perse mooi. De EV6 vind ik gewoon mooier.
Plus ik zou van zowel de EV6 als de Mustang de GT versie willen en van de Ioniq is die er (nog) niet.
Johanneke zegt
Ik denk mustang. Op de naam na heb ik 0 kritiek op het ding gehoord, lijkt gewoon een prima uitziende en goede auto te zijn. Volgens doig demuro rijdt het beter dan de model y.
sportabgasanlage zegt
Hij faalt tijdens de elandproef, maar verder weinig op aan te merken idd
stekkerkoning zegt
@4g63: klein akkefietje met een overijverige koelfan bij het gewoon opladen van de wagen en het ding steekt volgens Sandy Munro (werktuigbouwkundige en auto-onderzoeker) niet al te best in elkaar.
berlinetta zegt
De Seat en de Skoda vallen wat mij betreft al af, omdat het gewoon VW’s zijn met een ander jasje. Niks ten nadele van de auto’s zelf, maar op basis van kopiëren kun je geen prijs voor de auto van het jaar winnen vind ik.
De 308 zal het in mijn ogen ook niet worden. Ik kan geen één reden bedenken waarom hij hem wel zou moeten winnen.
Resteert de Mustang en de Aziatische auto’s. De strijd zou voor mij dan gaan tussen de Mustang of de Ioniq. Momenteel een van de weinige 2 EV’s die ik echt interessant vind. De Kia mag wat mij betreft de prijs voor lelijkste auto van het jaar winnen.
bernoulli zegt
Heuh. Dus de Enyaq valt af omdat hij het platform deel met de ID.4 en kopiëren mag niet?
Maar de IONIQ 5 is favoriet, ondanks dat het voor 90% een EV6 is? Of andersom?
berlinetta zegt
@bernoulli: in mijn ogen moet de winnaar geen auto zijn die bestaat uit bij elkaar geraapte onderdelen uit het magazijn van mama VW. Laat dan de ID.4 maar winnen. En als je goed leest, zie ik dat ik geen onderscheid maak tussen de Hyundai en de Kia op technisch vlak. Ik heb alleen een voorkeur voor de Hyundai, omdat ik de Kia hondslelijk vind.
bernoulli zegt
Met die logica zou Mazda elk jaar de auto van het jaar leveren.
Bastiaan Williams zegt
Helemaal mee eens. Bij Seat wordt er eigenlijk helemaal niks meer zelf gemaakt. Het is wel triest. Het is gewoon een VW met iets andere look en vooral andere marketing (sportier hoor!).
cossiekiller zegt
ik ga nog steeds voor de Dodge Challenger hellcat. Jammer dat ik niet mee mag doen met de kermisauto’s…
meetsysteem zegt
Dan gok ik op de Rover 3500.
Specht zegt
Dus de Peugeot 308 gaat winnen, want verder staan er geen echte auto’s in de lijst. 😏
lekkerlinksrijden zegt
@specht: bedankt voor het lachen
tinnemans zegt
Als ik het lijstje zo doorneem zou ik op de zzzZZZzzzZZZ……
pindakoning zegt
Hoe kan je een organisatie serieus nemen als een omgekat model (Cupra Born) op de shortlist staat?!
pindakoning zegt
@pindakoning: de Enyaq eveneens eigenlijk
meetsysteem zegt
Je hebt dan ook duidelijk meer verstand van pinda’s. Op elk exemplaar een stempeltje met OK 😁
Redrum zegt
De jury bestaat dan ook uit vooraanstaande journalisten 😂 Wat een grap dit.
kniesoor zegt
Als ze een statement willen maken, zouden ze de 308 moeten laten winnen. Dat zal dan de allllllerlaatste niet-EV zijn, die er met de titel vandoor gaat. Maar iets zegt me, dat dat niet gaat gebeuren.
bernoulli zegt
Auto van het jaar 1885 was een huifkar inderdaad. Dat zal die Patentwagen leren.
viezefreddyw zegt
Is er iemand die deze verkiezing nog serieus neemt? Of een autofabrikant? Dat vraag ik me dus wel af.
Richmond zegt
@viezefreddyw: blijkbaar wel anders zouden ze niet meedoen. Schijnbaar zijn mensen hier gevoelig voor en overtuigd het ze om de winnende auto te kopen
kenner zegt
@viezefreddyw: de anwb
kniesoor zegt
@kenner: Dan noemen we het in het vervolg de ‘Human Nature Award’ !
PunicaOase zegt
Vind het nog best lastig te voorspellen. Sowieso niet de Peugeot of Renault, maar die anderen maken allemaal wel goede kans.. Ik gok op de Kia.
net10 zegt
Alle 7 finalisten zijn zeer interessante nieuwe auto’s, ik ben benieuwd wie er gaat winnen.
De Kia en Hyundai hebben veel kans om te winnen, of misschien wordt het toch de Renault, Peugeot of Skoda.
lekkerlinksrijden zegt
Wie het meest betaald wint, dus zal wel een VAG ding worden, totaal niet serieus te nemen deze club
marcomanta zegt
Doe toch de Ionic5 maar. Biedt m.i. toch het meeste waar voor zijn geld.
pomoek zegt
Hyundai IONIQ 5 hoef je voor mij niet in te pakken, ik neem ‘m zo mee. Geweldige design statement. Recht en strak, voor mij de mooiste auto die nu te koop is. Voor mensen met een normale beurs/leasebudget bedoel ik dan.
Variomatic zegt
Hoezo alleen EV’s?? Het deugfascisme kent geen grenzen meer kennelijk..
Bastiaan Williams zegt
de Kia EV6 of de Hyundai Ioniq 5 dus de rest kan niet mee met deze 2 toppers.
pitapita zegt
Hyundai/Kia verreweg de meest vooruitstrevende auto’s met uitstekende reviews en veel waar voor je geld. Maar ja, het zijn geen Europese auto’s. Fransen zullen altijd een Franse auto bovenaan zetten en Duitsers een Duitse. Dus de Megane maakt ook een goede kans.
Dure auto’s zijn niet zo geliefd (vandaar geen EQS in de finale)