We kijken ditmaal over de grenzen!
Opel Kadett, Volkswagen Golf, Ford Escort. Ah, die makkelijke tijden van vroeger. Toen het gras nog groen was en bier nog vies. De autoverkopen waren toen nog veel eenvoudiger. C-segment auto’s van onze Oosterburen waren populair. Tegenwoordig zijn de kaarten een beetje anders geschud.
Daarom hebben voor vandaag een overzicht van de zes populairste elektrische auto’s. Natuurlijk, wereldwijd stelt het nog niet zo heel veel voor. Zo’n twee procent is op dit moment elektrisch. Het gaan er meer worden, want de meeste modellen in deze top 6 zijn nog vrij jong en zullen de komende tijd nog wel de verkooplijsten domineren.
BYD E5
26.234 exemplaren
“Ja, elektrisch rijden heeft geen zin want in China ruiden miljarden mensen op bruinkool”. Het is een argument dat weleens in de wandelgangen voorbij komt. Nu is het altijd zeer gezond om de discussie levend te houden, maar dat is nu niet het issue. De BYD e5 is namelijk het levende bewijs dat men óók op de Chinese automarkt druk bezig is met elektrificatie van het wagenpark. De BYD E5 is daar een populair voorbeeld van. Het is een vrij eenvoudige auto, gewoon een keurig sedannetje met knakenplastic-interieur, maar wel een 210 pk sterke elektromotor. Op een volle lading haal je 220 km, alhoewel er nu ook een BYD e5 300 is, met een kilometrage dat je zelf mag raden.
Renault Zoe
28.592 exemplaren
De kleine stadsrakker van Renault wordt telkens volwassener. Toen de Zoe net uitkwam, werd de auto geroemd om zijn rijkwaliteiten (behoorlijk volwassen) en uiterlijk (lekker funky en origineel). Maar als volwaardige auto viel er voldoende te winnen op het gebied van actieradius, laadsnelheden en interieur-afwerking. Met de jaren is de Renault Zoe telkens beter geworden. De huidige Zoe is nét grondig gefacelift. Met name het interieur is ingrijpend verbeterd. Ook is de range beter en duurt het laden minder lang.
Nissan Leaf
41.170 exemplaren
Inmiddels is dit al een oudgediende. Als het gaat om de populairste elektrische auto aller tijden, dan voert de Leaf nu nog het klassement aan. De kans dat de Leaf ingehaald gaat worden dit jaar, is zeker aanwezig. Dat neemt niet weg dat de Leaf nog steeds een uitstekende aanbieding is. Het grote voordeel van de Nissan Leaf is dat het niet een typische elektrische auto. Met name de huidige generatie. Het is gewoon een vlotte, veilige en verstandige hatchback die toevallig ook nog eens elektrisch is.
BYD Yuan S2 EV
49.884 exemplaren
Stel, je wilt heel graag een elektrische BYD (wat staat voor Build Your Dreams, echt waar), maar je vindt de e5 sedan die op nummer 6 staat iets te bedaagd. Gelukkig hebben ze bij BYD meer opties. De BYD Yuan S2 EV is mateloos populair in China. De BYD Yuan S2 EV is gebaseerd op de gewone BYD Yuan, die met benzinemotoren leverbaar is. De EV heeft een 43,2 kWh accupakket. Op een volle accu kun je 305 km halen. Maar het grootste voordeel en de verklaring waarom het de op twee na meest populaire elektrische auto van dit moment is, komt door het vlotte uiterlijk. De auto ziet er overigens op de plaatjes groter uit dan in het echt. Voor de goede orde, het apparaat(je) is 4,32 meter lang.
BAIC BJEV Senova EU Series
58.013 exemplaren
De op een na meest populaire auto van dit moment komt wederom uit China, alhoewel er een Europees tintje aan zit. De EU260 en EU400 zijn gebaseerd op de Senova D50, een middenklasse sedan die leverbaar is met een 1.5 van Mitsubishi, al dan niet met een turbocompressor. De elektrische ‘EU’ wordt aangedreven door een 136 pk sterke elektromotor en heeft een actieradius van 200 km. Het Europese tintje aan deze auto? In technisch opzicht is deze auto gebaseerd op het platform van de Saab 9-3 uit 2002.
Tesla Model 3
147.429 exemplaren
Maar natuurlijk. Zoals bij elke wedstrijd, kan er maar één de winnaar zijn. Wij laten ons niet kennen, we gaan gewoon maar door. Eh, wacht. Terug naar de Model 3. Als het om populaire elektrische auto’s gaat, staat de Tesla Model 3 bovenaan. Het is een van de gamechangers van dit moment. Of het de PDA, Palmtop, HTC Smartphone, BlackBerry of iPhone onder de auto’s is, zal de tijd moeten uitwijzen. Maar dit is de elektrische auto die verreweg het meest in trek is. Het is de Model 3 die dit jaar de Nissan Leaf kan inhalen als het gaat om meest populaire elektrische auto aller tijden.
SpeedGeek zegt
Als ik een keus moest maken uit deze 6 auto’s? Leafer niet.
lekkerlinksrijden zegt
@SpeedGeek: deze is echt slecht
SpeedGeek zegt
@lekkerlinksrijden: “Zoe”so
lekkerlinksrijden zegt
@SpeedGeek: als je denkt dat het niet erger kan
SpeedGeek zegt
@lekkerlinksrijden: Het taycan niet erger nee…..
lekkerlinksrijden zegt
@SpeedGeek: bij jou lopen de invalide bejaarden nog weg
SpeedGeek zegt
@lekkerlinksrijden: Mhuah, meestal ligt mijn oma al “Tesla”pen na de tweede woordspeling.
mr27 zegt
@SpeedGeek: Die Huracán jouw grapjes dus niet waarderen?
ruffie zegt
@SpeedGeek: Ik pak idd liever nog m’n mountain baic
SpeedGeek zegt
@ruffie: Haha geweldig
technofreak zegt
@speedgeek: Nee… Teslaatmaar (Teslaadmaar?)
dracae zegt
@speedgeek: Pun pun pun till my daddy takes my Tesla away….
Supra1981 zegt
BYDe zien er niet echt geweldig uit ;-)
technofreak zegt
@supra1981: En dat voor het joint-venture vriendje van Daimler-Benz…
drsjeroen zegt
Niet echt verrassend om de Tesla boven aan te zien staan. Wat ik niet wist is dat onze Chinese vriendjes zoveel van die auto’s kopen en ook maken. Jij ik kan zeuren over het uiterlijk of range, maar ik denk dat de Chinezen in Europa gewoon de combustion engine overslaan en dat Europa de Chinese elektrische auto gaat omarmen
dawwg zegt
@drsjeroen: Ja, ten koste van het milieu en kinderarbeid; want: goedkoop. Erg duurzaam is het echter niet …
jeffrey_vanvegten zegt
@dawwg:
Dat is zo’n suf argument.
Ten eerste zijn die mijnen koper mijnen waar de kobalt een bijvangst is. En ten tweede bestaan die mijnen al meer dan 150 jaar zo.
Daarnaast is nog zo’n 10% van die mijnen met kinderarbeid. Dat is daar een politieke en maatschappelijk probleem. De overige mijnen werken gewoon met machines.
En qua vervuiling… Kijk even naar de olie industrie. Alle accu producenten zijn veel bewuster en vele maken minder belastend voor het milieu.
barendbotje zegt
@jeffrey_vanvegten: Puur uitstoot wellicht ja, maar chemisch zeker niet ?
jeffrey_vanvegten zegt
@barendbotje: onzin wat je zegt. De “chemische” reactie waardoor een accu werkt is niet gelijk aan chemische rotzooi. De mineralen op zichzelf zijn geheel niet schadelijk voor het milieu.
crepito zegt
@jeffrey_vanvegten: En recyclebaar. En tesla gebruikt nog maar weinig Kobalt tov andere EV’s (VAG en Jaguar). En binnen enkele jaren helemaal niet meer nodig. Non argument dus.
vpowert zegt
Zouden er echt mensen zijn die privé of lease een Renault Zoe rijden? Ik zie ze vrijwel uitsluitend met stadstoezicht bestickering rijden in Nederland.
technofreak zegt
@vpowert: Zouden er echt mensen zijn die privé een EV rijden? ;-)
barendbotje zegt
@technofreak: Niet naar de bekende weg vragen, tuurlijk niet dat is te duur. Liever leasen en in de zomer met t bespaarde geld naar thailand :)
technofreak zegt
@barendbotje: Niet in de zomer, want dan is het daar regenseizoen ;-)
jeffrey_vanvegten zegt
@vpowert: jazeker. Zijn er best wel wat. Voordeel van de Zoe is ook de accu huur. Dan is de initiële aanschaf voordeliger. En huur je de accu naar km gebruik.
lekbak zegt
@vpowert: ze zien er dan ook gewoon uit als een Clio als je er niet teveel op let.
str8six zegt
Als ik zou mogen kiezen zou ik ze allemaal tegen een muur aan rijden.
ty5500 zegt
@str8six: Zou je dat wel doen met al die licht ontvlambare lithium batterijtjes onder je gat?
Tonnie zegt
@str8six: na de eerste BYD tegen een muur gevouwen te hebben is er denk ik weinig van je over.
Dutchdriftking zegt
Over 10 jaar zijn dit de verkoopcijfers van benzine auto’s .
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Waar zijn de andere Tesla’s? Van de Model S moeten ze toch nog altijd meer verkopen dan 28.000 stuks per jaar toch?
jeffrey_vanvegten zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo:
De S is in verkoop cijfers nu door z’n broertje ver ingehaald. Niet zo gek ook met een veel beter bereikbare prijs.
crepito zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Dit is tot en met Juli.
spykerboy zegt
Ik zet nog liever een bazooka tegen mn slaap dan dat ik een vd 6 moet kiezen…
lippie zegt
@spykerboy: dan heb je wel lange armen nodig
Jantje_555 zegt
vraag me wel af hoeveel van de elektrische wagens worden opgeladen op groene stroom…
jeffrey_vanvegten zegt
@Jantje_555: zeker niet alle. Maar vele wel. Veel EV rijders hebben meer groene oplossingen on gebruik. Ik laad ook met zonnepanelen voor ca 70% van de tijd. En om te laden kan je ook een laadpas van vd Bron nemen. Dan laad je overal groen via hun net levering.
technofreak zegt
@jantje_555: In Nederland is ‘duurzaam opgewekte stroom’ goed voor ongeveer 8% van het totale energieverbruik. En dan zijn we nog 1 van de koplopers in ‘duurzaamheidspushen’.
Ik heb ‘duurzaam’ tussen aanhalingstekens geplaatst, omdat ik er nog sterke twijfels bij heb.
– biomassa is niet duurzaam, vooral niet als we het hout per vrachtschip uit Amerika laten komen
– De productie, het vervoer en afscrijving van windmolens is alles behalve duurzaam. Er schijnt een eneorme afvalberg aan niet-recyclebare windmolens te zijn, bijvoorbeeld.
– Het effect van windmolens op de lokale leefomgeving staat nog altijd ter discussie.
– Zonnepanelen zijn niet rendabel te verwerken na afschrijving. Ook daar groeit een afvalberg.
Bij de hele zgn. ‘energietransitie’ wordt eigenlijk alleen maar op héél korte termijn gekeken naar oplossingen. “Als de CO2 uitstoot maar weg is, is het schoon.”
Dan nog het percentage: 8% van het -totale huidige- verbruik is ‘duurzaam’ opgewekt. Schuiven we er 100.000 EV’s bij in, dan daalt het percentage en moet er bij gebouwd worden (bouwstop stikstofcrisis?, waar moeten die molens dan staan? Nog meer weideland (hoi boeren!) ombouwen naar zonnefarm?).
Jantje_555 zegt
@technofreak: ja volledig juist, maar dit lees je nooit in de media, want media is links