We kopen weer auto’s en da’s te zien aan de cijfers. De import groeit en de export krimpt. Om welke types gaat het?
Import
De import laat zoals gezegd een stevige plus zien ten opzichte van vorig jaar. Vergeleken met Q1 2014 bedraagt de groei 28,8% en vergeleken met Q4 2015 is de import met 4% toegenomen. In totaal werden er maar liefst 31.643 auto’s ons land binnengehaald, de vijf populairste modellen vind je in onderstaande tabel.
Auto | 2014 Q1 | 2014 Q4 | 2015 Q1 | Groei t.o.v. Q4 2014 | Groei t.o.v. Q1 2014 |
---|---|---|---|---|---|
VW Polo | 994 | 1.309 | 1.544 | + 18% | + 55,3% |
VW Golf | 1.015 | 1.380 | 1.284 | - 7% | +26,5% |
Opel Corsa | 901 | 775 | 1.027 | + 32,5% | + 14% |
Toyota Yaris | 346 | 673 | 619 | - 8% | + 78,9% |
Toyota Aygo | 506 | 609 | 538 | - 11,7% | + 6,3% |
Export
De export liep wederom terug. Al sinds 2013 worden er minder auto’s ons land uitgevoerd en ook nu is dat niet anders. Vergeleken met een jaar geleden liep de export terug met 7,1%, al kunnen we ten opzichte van Q4 2014 een klein plusje van 4,9% noteren.
Auto | 2014 Q1 | 2014 Q4 | 2015 Q1 | Groei t.o.v. Q4 2014 | Groei t.o.v. Q1 2014 |
---|---|---|---|---|---|
VW Golf | 2.316 | 2.110 | 2.152 | + 2% | - 7,1% |
VW Passat Variant | 1.555 | 1.312 | 1.618 | + 23,3% | + 4,1% |
Opel Zafira | 1.244 | 1.005 | 1.051 | + 4,6% | - 15,5% |
Opel Astra | 1.515 | 1.160 | 994 | - 14,3% | - 34,4% |
Toyota Corolla | 885 | 899 | 936 | + 4,1% | + 5,8% |
In beide categoriën is het dus Volkswagen dat niet geheel verrassend de lijstjes aanvoert. Da’s immers ook al zo bij leaseauto’s en bij autoverkopen in het algemeen.
Overigens is Polen nog steeds de belangrijkste exportbestemming voor Nederlandse auto’s. Ook groeide de uitvoer richting België, het land legt zelfs beslag op een nette tweede plaats. Bedrijfsauto’s werden voorheen het vaakst naar Oekraïne geëxporteerd, maar gezien de huidige situatie heeft men daar wel wat anders aan het hoofd. Ook wat bedrijfsauto’s betreft gaan de meeste auto’s nu naar Polen.
Hoe het met de export van elektrische auto’s gesteld is? Stukken beter in elk geval, meer info check je HIER.
Cijfers via VWE
henkhupelschoten zegt
Was laatst voor ons moeder voor een wagentje aan het kijken, ze wou graag een vw polo nieuwe generatie, Opel adam, citroen ds3 en een mini cooper, waren bij van udenhout (vw) in son en breugel voor polo, allemaal uit Spanje en zo’n 60 stuks dat het er waren. NL’se markt valt gewoonweg niks meer te halen. Tis overigens de nieuwe Opel adam glam favourite met de 3 cilinder geworden leuk ding!
ghost zegt
@henkhupelschoten: die polo’s uit Spanje stonden bij meerdere VW-dealers in NL, ik zou eens voor de gein kijken tussen de voor en achterportier, op plekken waar stof komt dat je niet weg krijgt. Dan zie je zoveel zand zitten dat je die polo’s nooit meer interessant zal vinden. Daarnaast kan er achteraf geen cruise control op worden gebouwd tenzij je een nieuwe boordcomputer inbouwd. Drama dus.
hplh zegt
@ghost: wat een gelul.
Als je zand kan zien kan je het ook weghalen.
Trouwens voor 400 euro ex. Btw zit er cruise control op.
ghost zegt
@hplh: geen gelul, wat jij noemt is 400 euro indien je die module erop kan zetten. Bij alle NL polo’s kan dat, bij die Spaanse kan dat niet. En ja, als ik een auto koop kijk ik juist op plekken waar niemand kijkt. Ik heb die polo dan ook laten staan.
hplh zegt
@ghost: toch heb ik het voor 400 laten inbouwen bij een Spaanse polo
w0o0dy zegt
@henkhupelschoten: bij onze buren (Vd zaak) zijn een paar weken ook weer 30 ex-huur polo’s binnen gekomen… Jonge autootjes die weer “als nieuw” worden gemaakt en dan de markt in worden geslingerd…. Ik gok dat een flink deel van de scherp geprijsde 1,5 jaar oude Polo’s ex huur bakkies zijn….
w0o0dy zegt
@w0o0dy: geïmporteerde moest daar nog tussen in de laatste zin
Donstil zegt
@w0o0dy: En je weet wat ze zeggen. Iedereen is super zuinig op zijn huurbak, die moet je dus zeker hebben :)
w0o0dy zegt
@Donstil: ja, en dan ook nog ex-huur bakkies van VW met een uitstekende (Spaanse) dealer historie… Geez als ik er over nadenk dan denk ik dat ik niet eens meer zou slapen als ik zo’nnwereld deal op de kop had getikt.
fanboy zegt
@w0o0dy: En dat dan met al die kleine turbo motortjes van tegenwoordig, brrr…
ghost zegt
@w0o0dy: zoiets dacht ik ook aan, heel duidelijk wordt het me niet.
donvincenzo zegt
@henkhupelschoten: Ik snap je punt niet. Waarom importeren ze dan al die Spaanse auto’s, als er op de Nederlandse markt niks te halen is? Ze importeren die auto’s toch jusit omdat er wel wat te halen valt? Omdat ze denken dat het goede handel is?
gtwillem zegt
@donvincenzo: de auto’s die nieuw verkocht worden in Nederland zijn niet zozeer de auto’s die op de occasion markt populair zijn. Ik ken een dealer in Staphorst die alleen maar ‘dikke’ VW’s (Golf, Tiguan, Touran, Polo) uit Duitsland en Spanje importeert en ze goed verkoopt in Nederland. De Bluemotions zijn nieuw interessant, maar de occasionkoper heeft liever een dikkere motor die in de praktijk bijna net zo zuinig is, maar waar nog een caravan achter kan en vol zit met opties.
In mijn tijd bij Peugeot haalden we vaak 206’en en 307’s uit Spanje omdat die vaak completer waren. Later toen ik bij Renault werkte haalden we de Megane’s, Scenics, Espaces en Laguna’s uit Duitsland om de zelfde reden.
henkhupelschoten zegt
@donvincenzo: Hier in ons eigen Nederland wordt geen wagen meer verkocht sinds 2008. Mensen willen tweedehands dus zullen ze ergens anders vandaan moeten komen zoals Duitsland en Spanje raar genoeg
JamesBond007 zegt
Is dat inclusief ongewenste export van Nederlandse automobielen?
donvincenzo zegt
@JamesBond007: Nee, wel inclusief ongewenste import van Priussen, Zafira’s en Alto’s.
parker zegt
@donvincenzo: die bejaarden-yarissen en Aaigoos zijn anders ook niet echt welkom, wat een treurnis..
Dutchdriftking zegt
Er worden nog steeds heel veel auto`s richting de Oekraïne geëxporteerd, die cijfers zijn echter niet bij het VWE bekend. Net als die van de airbags en RNS navigatie`s richting andere Oostbloklanden……
Arnoud zegt
Handig.. beetje Golfjes heen en weer schuiven.
Maar zal wel met de verschillende generaties Golf te maken hebben.
donvincenzo zegt
@Original_Arnoud: Golfjes heen en weer schuiven? Is dat nou wat ze een ‘golfbeweging’ noemen?
toyotafortuner zegt
Minder geëxporteerd, maar helaas behoort tot die wagens een heuse Audi S6 C4 Avant Plus. Nederland is een zeldzame S6 (ja dat kan nog gewoon samen in een zin) armer. Eentje die nota bene nog in mijn eigen straat stond. :(
(Niet helemaal on-topic, maar ik wilde even mijn emoties kwijt. De ENIGE leuke S6 is weg :()
phaeton zegt
@toyotafortuner: Op een gegeven moment ruilen ook de buren in… Weet je ongeveer wat het beestje gelopen had?
toyotafortuner zegt
@phaeton: helaas niet. De beste man gebruikte hem wel goed. Altijd onderweg, maar kwam toch weer terug. Maar de laatste tijd was het alleen maar weg. En toen ik laatst zijn kentekenstatuscheckte zag ik geëxporteerd.
Was overigens z’n 2de S6 Avant Plus. Van z’n 1e heb ik geen pics. Van de ex-huidige (1-TBN-26) staan wel pics op Autojunk.
Jochen zegt
Zijn de exportcijfers naar Polen in- of exclusief de ‘zwarte handel’?
rolov zegt
Ik hoorde een paar jaar terug van iemand op het hoofdkantoor van Mercedes dat er meer mercedesen werden geïmporteerd dan nieuw verkocht in Nederland. Was nog wel voor de oldtimer regeling.
Robert zegt
Het teruglopen van de export heeft misschien ook te maken met het feit dat de grootste bulk van de Mercedes 190D en aanverwante voorheen belastingvrije modellen inmiddels is voltooid?
toyotafortuner zegt
@RRRobert: dat dacht ik ook, totdat het Amsterdam-Noord van mijn basisschooltijd bezocht om te spotten. Zag er nog aardig veel rijden.
w0o0dy zegt
Tja wel jammer dat 75%van de electro auto’s binnen een paar jaar naar het buitenland worden geëxporteerd… Lekker subsidies is steken… Dom beleid.
parker zegt
@w0o0dy: een aftrekregeling is geen subsidie: je draagt minder af van wat je normaliter aan inkomsten richting fiscus verscheept en je moet er eerst voor werken wil je ‘m kunnen toepassen.
parker zegt
@w0o0dy: en dan nog dit: bij verkoop tussentijds betaal je die aftrekregelingen pro-rata terug. Géén weggegooide subsidie dus..
opel2009 zegt
Polo’s uit Spanje zou ik maar lekker. Laten staan die auto’s daar hebben veel meer te leiden dan hier veel meer zand / stof en warmte.
w0o0dy zegt
@opel2009: en veel aftrappen door lompe toeristen.. Dr stickers van de verhuurder zitten er nog op als ze hierheen komen.. Maar goed, koop gewoon geen jonge gebruikte import.
parker zegt
@opel2009: leiden? Echt joh? Spanje heeft dankzij de vele EU subsidies onderhand betere wegen dan wij. En zand? Dat vind je vooral een continent lager..
utregcity zegt
@opel2009: en daar kunnen ze niet tegen? :$
mrrallycross zegt
Waarom toch altijd die Volkswagens?
rufctr01 zegt
@mrrallycross: omdat de mensen denken dat ze in iets bijzonders rijden? Ik snap het ook niet, op het gebied van uiterlijk is het niks bijzonders. Vervolgens heb je zo’n ding en jatten ze hem weer.
bigfun zegt
Hahaha dat zijn toch geen auto’s
siemi zegt
Mooie business die export. Afgelopen week een A4 3.0 tdi en een allroad gedaan. Vanmorgen een Passat aangeschaft voor een appel en een ei (voor het vrouwtje). Ik ben Nederland als autoland gaan waarderen.