En ja, ze zijn duur! We zetten de heetste Renault 5-modelletjes van de afgelopen jaren voor je op een rijtje!
Afgelopen week was ‘ie daar dan eindelijk: de nieuwe Renault 5 E-tech electric. Deze auto is briljant om twee redenen. Enerzijds is het een elektrische auto voor 25 mille waarmee je 300 km kunt halen volgens de WLTP. De Fiat 500e kost ietsje meer en doet 190 km op de WLTP. Goede deal, toch?
Maar er is nog een reden om blij te zijn: de Renault 5 is een bovengemiddeld leuke auto! Zelfs @jaapiyo kan ‘m waarderen, want de voorwielen staan zo ver naar voren. Iedereen (boven een bepaalde leeftijd) heeft er weleens in gezeten. Of eentje gehad. Of had een kennis die er een had.
Social Media collega Willem (nee, niet ondergetekende) zocht eventjes Marktplaats af en kwam de volgende 5 toffe Renault 5’s tegen! En daar maakten we dan dit lijstje van!
Een originele vijfdeurs (met werk)
Ja, ja, we gaan zo naar de bommetjes. Waarom zou je een monsterlijk bedrag uitgeven aan een snelle Renault 5? Nou, ze zijn waanzinnig leuk natuurlijk! Maar je kan ook gewoon deze Renault 5 TL vijfdeurs oppikken. Want een groot gedeelte van de rijbeleving van die oude hot hatches is dat ze zo licht en wendbaar zijn. Nou, dat is deze ook! Het ding weegt 685 kg!
Ja, dan voelt 44 pk ineens aan als ‘voldoende’. De sprinttijd van 0-100 km/u is afhankelijk van het ontbijt dat je hebt gehad die morgen. Dit exemplaar heeft slechts 166.370 km gelopen en ziet er nog behoorlijk aardig uit (lees: het kon veel erger). Er zal ongetwijfeld wat werk aan zitten en je gaat er ook niet mee naar Portugal rijden (waar de auto oorspronkelijk vandaan komt), maar voor erbij is dit een keurige en charmante tijdmachine. Bekijk ‘m hier!
Renault 5 GT Turbo
1988
Misschien heb je helemaal geen zin in een opgepoetste auto die niet van nieuw te onderscheiden is, maar een auto die heel erg fraai is oud geworden. Dat is namelijk het geval met deze Renault 5 GT Turbo met origineel 89.000 km! De auto heeft to 1995 gereden. Dat was zo rond de periode dat 2 Unlimited (de echte met Ray en Anita) ermee stopte en deze Renault 5 dus ook. De auto heeft sindsdien stilgestaan en is 25 jaar geconserveerd in een verwarmde stalling.
Wel is in de tussentijd veel onderhoud gepleegd om de auto in goede conditie te houden. De grootste afbreuk zijn de wielen. Niet omdat het geen BBS-jes zijn, maar omdat de originele wielen zwart gespoten zijn. Misschien nog wel erger is het gebruik van Tipex op de banden. Aan de andere kant, als dat de enige klachten zijn… Kopen? De advertentie check je hier!
Renault 5 GT Turbo
1988
Ja ja, hij is niet helemaal origineel meer. We weten het. Maar is dat nu zo erg? All Along The Watchtower van Jimi Hendrix is ook niet het origineel, maar wel beter dan de al erg puike variant van Bob Dylan. En alles lijkt behoorlijk period-correct uitgevoerd te zijn en dat is altijd de leukste vorm van tuning. Niets is zo triest als nieuwerwetse tuning op een oude auto. Oh, en check die BBS-jes! Dat zijn gewoon originele RM’s!
De motor is ook niet origineel meer. In plaats van 116 pk is de viercilinder nu goed voor 140 frisse paarden. Oh, en die stoelen zijn echt geweldig. De vraagprijs van dit alles? 24.950 euro. Dat is de geschatte vanafprijs van de nieuwe Renault 5! Wil je deze 5 in je garage hebben staan? Check dan deze link om ‘m te bekijken!
Renault 5 Williams
1991
Huh? Wat? De Renault 5 Williams bestaat toch niet? Dat klopt als een zwerende vinger! In dit geval is het een Renault 5 met het blok van een Clio Williams? Nou, nee. Dat lijkt ons sterk, want de motor is een 1.8 zestienklepper en de Williams had een 2.0. Dus het is de motor uit de Clio 16v.
Hoe dan ook, het blokje is opgepept tot 180 pk, wat inderdaad neerkomt op 100 pk per liter! Check even van te voren wat voor vlees je in de kuip hebt, maar een hoogtoerige, atmosferische motor en een laag gewicht zijn waanzinnig leuk! Bekijk de advertentie hier!
Renault 5 Alpine Turbo
1984
Caspers. Dat klinkt als een Hot hatch-specialist (zo heette onze Hot Hatch-specialist immers ook). Deze toko in Eelde heeft een schitterende Renault 5 Alpine Turbo staan. En ook al kost het ding 29.990 euro, hij is het waard. Kijk die gouden wiletjes, die oranje mislampen, die velours bekleding.
En op de motorkap een bonnet scoop voor verse koude lucht voor de turbo! Natuurlijk, met 110 pk is het naar hedendaagse maatstaven geen enorm snelle auto, alhoewel het gewicht van 844 kg alles goed maakt. En een turbomotortje met 110 pk was in 1984 nog echt leuk: tot 4.000 toeren doet ‘ie niets en dan INEENS komt ‘ie erin. Kopen? De advertentie kun je hier bekijken!
En check hieronder of Wouter in een Renault 5 past:
Meer lezen? Dit zijn alle snelle Renault 5’s op een rij!
KEV9 zegt
Ik heb de Baccara uitvoering gehad, op lpg. Tanken voor 12 cent de liter. Na 76.000 kilometer aan mijn zusje gegeven die er daarna nog 6 jaar mee heeft gereden. Probleemloos ding.
kniesoor zegt
Heb altijd nog een zwak voor de R5 Alpine Turbo. Maar vind ze inmiddels te duur voor als nog een otootje erbij. Dus de liefde zal zuiver platonisch blijven.
tjorque zegt
Mijn moeder zaliger was vroeger ook altijd lovend over haar vroegere R5’je een heerlijk scheurijzer. Daarvoor had ze ook een R4. Ik herinner me het niet (want was nog te jong).
Ik herinner me enkel de R4 van op school nog daarmee ik enkele keren naar de spoed gebracht werd… :)
Veel later reed een van m’n beste vrienden met een R5 1.1 Campus.
Het veel lol mee gehad en toen hij op was en klaar voor de sloop nog heerlijk gek mee gedaan op een braakliggend terrein….