De top 5 goedkoopste auto’s van Nederland in 2024 ziet er anders uit dan vorig jaar.
Een paar dagen geleden konden wij jullie verblijden met een overzicht van de goedkoopste private lease auto’s. Zoals jullie weten is een leaseprijs niet hetzelfde als een verkoopprijs. De leaseprijs bestaat namelijk uit meerdere elementen, zoals afschrijving, onderhoud, verzekering en motorrijtuigenbelasting.
Goedkoopste auto van Nederland in 2024
Stel, je hebt een bedragje op de bank staan waarvoor je een nieuwe auto wil kopen, dan kan dat uiteraard nog steeds. Maar wat als je niet meer dan 18.640 euro wil uitgeven? Vroeger kocht je daar een complete C-segment auto voor, tegenwoordig kun je maar net aan een nieuwe A-segmenter kopen.
Kortom, het was weer de hoogste tijd voor een overzicht van de goedkoopste auto van Nederland in 2024. Ten opzichte van het lijstje van vorig jaar zijn er de nodige mutaties, waarschijnlijk door de BPM.
Fiat Panda 1.0 Hybrid Urban
€ 18.640
De Fiat Panda staat al jaren in dit soort overzichten. Zelden is het daadwerkelijk de goedkoopste, maar wel altijd één van de goedkoopste. In dit geval moet je 18.640 meenemen om een order te kunnen plaatsen. Voor dat geld heb je de Hybrid, een driecilinder één liter grote motor met minimale elektrische assistentie. Maar minimale assistentie is alsnog assistentie, dus heet ‘ie Hybrid.
De Panda heeft enkele grote voordelen. Ten eerste smoelt ‘ie alsnog prima en heeft ‘ie altijd vijf deuren. Ook is airco standaard aanwezig en laten we eerlijk zijn: dat wil je op een nieuwe auto. Toch?
Hyundai i10 I-Drive
€ 17.995
Deze auto scoorde vorig jaar nog hoge ogen, maar dit jaar staat ‘ie vierde. De Hyundai i10 is een van de populairste auto’s van ons land. In principe heb je alles dat je nodig hebt: vijf deuren, makkelijke instap en meer dan uitstekende garantievoorwaarden. Onderschat dat laatste niet.
Het is dan ook een perfecte auto voor mensen die lang met hun auto willen doen. Voor het geld zit je wel vast aan een vierzits-uitvoering, de vijfzitter is aanzienlijk duurder (want alleen in luxere uitrustingsniveaus leverbaar). Airco is helaas niet standaard op deze kleine Hyundai. Dat zit wel op de Comfort, die 20.095 euro kost.
Fiat 500 1.0 Hybrid
€ 17.790
Fiat is altijd ijzersterk in kleine auto’s en de 500 is hun overgreen. Dit model staat al jaren in de prijslijsten nog altijd is het geen verouderd model. Wel is de auto bereikbaarder dan ooit. Ooit begon het als een soort semi-premium hebbedingetje, nu is het ook een vlijmscherpe aanbieding. Helemaal als je bedenkt dat die oranje lak (Arancia Sicilia, zie headerfoto) standaard is!! En een handmatig bediende airco zit er ook op. Goed hé?
Mitsubishi Space Star 1.2 Entry
€ 17.490
De Mitsubishi Space Star begint beetje bij beetje wat op leeftijd te raken. Het model was ooit een verfrissing, maar inmiddels zijn we twee hele flinke facelifts verder. Mitsubishi houdt de prijs heel erg scherp, maar het probleem is dat de overheid flink meesnoept. Dit rijdende milieudelict wordt namelijk belast door de overheid: maar liefst 3.927 euro is BPM! Nadeel: airco zit er niet standaard op.
Dacia Sandero 100 LPG Essential
€ 17.200
Goed nieuws! De goedkoopste auto van Nederland is eigenlijk nog best een goede deal. Het is namelijk qua prijs een A-segmenter, maar qua ruimteaanbod is de Dacia Sandero meer B-segment. Voor die 17.200 euro krijg je een serieuze Dacia met zes versnellingen en 101 hele pk’s uit een 999 cc turbomotor.
Er is uiteraard wel een enorme anaconda onder het gras en dat betreft de airconditioning. Die zit namelijk niet standaard op deze ‘Essential’, maar krijg je pas vanaf de luxere ‘Expression’. En die is uiteraard ietsje duurder. Maar hey: het is de goedkoopste auto van Nederland in 2024 en daar gaat het om!
eMbe zegt
Een nieuwe Aygo had je vruuugah voor onder de 10k. Bizar hoe dit de goedkoopste auto’s zijn, voor heel veel mensen al niet te betalen.
rollingstoned zegt
“Helemaal als je bedenkt dat die oranje lak (Arancia Sicilia, zie headerfoto) standaard is!!”
Logisch. Wij houden van kleurtjes. Daarom heeft Fiat grijs ook in de ban gedaan. ;-)
https://www.dagelijksauto.nl/autonieuws/fiat-bant-grijs-kiest-voor-kleur/
tortuga zegt
En hier in België maken ze reclame voor een Citroën C3 voor €10.990
Jagris zegt
Het beste kan je voor dit geld gewoon een jonggebruikte occasion kopen met een hoop opties. Veel leuker en rijdt ook fijner.
Wil je echt voor een nieuwe gaan, dan zou ik zelf de Panda kiezen. Ingenieus autootje met veel ruimte, en wat er standaard op zit is in principe al voldoende. Je krijgt er binnenkort vast nog wel korting op als de nieuwe Panda zijn opwachting maakt.
Johanneke zegt
Achja, 2ehands is altijd veel goedkoper. Ik rij een 140pk D segment uit 2006, 13k km per jaar, 44 cent per kilometer, echt alle kosten. En dan heb ik nog geen restwaarde ingevuld, zal ie ook niet hebben.
RooieRick zegt
Tweedehands is niet altijd goedkoper.
Johanneke zegt
Nee een 2ehands 7 serie zal vast duurder zijn dan een gloednieuwe space star.
Maar in hetzelfde segment, kijkend naar een enigszins betrouwbaar model, doe een aankoopkeuring, etc etc, koop geen import uit apeldoorn, dan ben je 2ehands altijd goedkoper uit.
DeGoudenRaket zegt
Nissan Primera?
Ik lees dat die toch wel wat betrouwbaarheidsissues heeft… Weerhoudt me ervan er ook een aan te schaffen.
Johanneke zegt
Ja heb een 2.0 met nu 135k op de klok.
Motorisch e.d. zeer betrouwbaar, elektronica is voor een flink deel van Renault en gewoon slecht. Heb mijn auto met een paar veelvoorkomende issues gekocht, en op 1 na allemaal zelf gefixed. Alleen een 2ehands ECU die kapot was gegaan door kortsluiting in de plafondlampjes heb ik door de garage in moeten laten lezen.
2200 voor de auto betaald, 600 uitgegeven aan 2 achterbanden, beurtje, en oplossen van problemen. Nu probleemloos, en volgens mijn garage in zeer goede staat.
faalhaas zegt
Dat zeiden we een paar jaar geleden ook toen je auto’s onder de 10K haalde. Met een beetje sparen haalde een modaal gezin een nieuwe auto, dat is intussen niet meer haalbaar.
Aon zegt
Goedkoop is relatief in deze, de heilige graal der Obilix spreekt in deze. Met de Wind in mind; crashtest maakte gehakt van de wagen uit china…..maar heel soms, echt heel soms dan maken ze wel heel mooie pareltjes, Voor de Meuk,
RooieRick zegt
Geen idee waar jij aan denkt, maar ik zie hier nergens een auto uit China in dit lijstje.
Aon zegt
Je kunt daar voor een veel lagere prijs shoppen. Maar dat wisten jullie al…
jlvanleeuwen zegt
Wat een krankzinnige prijzen en roep het al een tijdje, op deze manier wordt het Nederlands wagenpark alleen maar ouder en ouder. Leuk al die subsidies en milieu verplichtingen dit is voor de zakelijke markt leuk en aardig maar de particulier gaat er alsmaar op achteruit. Diesel rijden zal vast binnenkort interessant gaan worden, als de wegenbelasting op electrisch wordt ingevoerd. Die kermis auto’s worden straks voor spotprijzen aangeboden.
degrotemuis zegt
Ah, de jaarlijks terugkerende wat-zijn-nieuwe-auto’s-toch-belachelijk-duur-lijst! En ja, dat zijn ze. Nog niet zo lang geleden kocht je nog een fatsoenlijk aangeklede b sementer voor de prijzen van deze instappers! Of voor de helft een a segmenter instapper. En maar afvragen waarom het wagenpark toch zo verouderd raakt… Wel knap dat Fiat de Panda toch nog aan kan bieden tegen vrijwel dezelfde prijs.