
Graag uw aandacht voor een mededeling van algemeen nut. We gaan een nieuwe term op jullie gooien.
De term hothatch zit er bij iedereen ingebakken. Het gevleugelde rededeel werd in 1985 voor het eerst gepubliceerd in de Britse krant The Times, als we Wikipedia mogen geloven. Ingezet om snelle volksbolides met een hatchback carrosserie als de Golf GTI en de 205 GTI te omschrijven. Simpele auto’s met een leuke pk-injectie en onderstel-upgrades, waarmee snel rijden opeens voor de gewone man (m/v) bereikbaar werd.
Van hot naar super
Die vlotte hatchbacks zijn nooit meer weggegaan. Sterker nog, ze worden als maar krachtiger en sneller. Zo snel dat de topmodellen qua rijprestaties niet meer onderdoen voor supercars van vroeger. Daarom stelt Autoblog voor dat we de allersnelsten voortaan bestempelen als superhatch, met als enige eis dat ze een hatchbackkontje hebben en over minimaal 300 pk beschikken.
En volgens die criteria komen we dan uit op onderstaande lijst met superhatches.
Audi RS3 – € 68.200
De term begon bij ons te leven toen we de 367 pk van de RS3 sportback proefden. Zoveel vermogen in een C-segmenter, gecombineerd met een (begrensde) top van 280 km/u, daar houden we van.
BMW M135i – € 52.990
Een zes-in-lijn, 320 pk, en in 4,9 seconden op de honderd. Ja, BMW maakt soms nog auto’s waar we erg hebberig van worden.
Mercedes A45 AMG – € 59.250
De A-Klasse is weer voor jong volk, en daar hoort een door AMG opgezweept exemplaar bij. Wel, dat is met de 360 pk en 450 Nm sterke A45 AMG prima gelukt. Kijk maar.
Ford Focus RS – € n.n.b.
We weten nog niet wat ‘ie gaat kosten en of ‘ie sneller wordt dan bovengenoemde superhatch-concurrenten, maar met een vermoedelijke 350 pk (aldus een Ford-topman laatst bij BNR) en Torque Vectoring AWD zit dat wel snor.
Honda Civic Type-R – € 44.390
De nodige Aziatische afwisseling komt natuurlijk van Honda, in de vorm van de nieuwe Civic Type-R. Met een turbogeblazen tweeliterblok wekt de Japanner 310 pk op en zit hij met 5,7 tellen op de honderd.
Bonus: Volkswagen Golf R400
Nee, hij is er nog niet, maar Volkswagen gaat hem wel maken. Ooit. Hoestende man in regenjas fluisterde ons toe dat ze een 2.5-liter vijfpitter onder de kap stoppen. Maar is dit apparaat met 400 pk straks nog wel een superhatch, of moeten we daar straks de term hyperhatch voor afstoffen?
Uiteraard de Rs3!!
@dtm01: sowieso, zonder er bij na te denken!
@arii: dat doen de meeste mensen die niet nadenken…
@3246cm252kw: calm yo tits, ieder zn ding
@dtm01: ieder zijn ding, Ik heb in dit rijtje liever een Focus RS of anders een Civic Type R
Lijstjes waarin Aziatische auto’s niet voorkomen, kan ik alleen maar toejuichen
@melkkoe: Het stinkt hier.
@primer: ja, naar grondverf ;)
@melkkoe: volgens mij voldoet de civic type R ook aan de eisen
@nononsense: qua ringtijden overtreft ie ze wel…
@gtwillem: Qua lelijkheid overtreft de Civic ze zeker!
@smoked: dat zeg je nu wel, maar is dat ook zo.
RS3: strak, netjes, behoudend. Niet sprankelend maar decent dik. De Civic is lelijker, maar de RS3 is nog een ding erger dan lelijk: saai…. Honda wint.
M135i: ook geen looker, na de LCI wel volgens velen erop vooruit gegaan. M uitvoering doet overigens wonderen. Wel minder uitbundig dan de Honda, maar zeker niet saai. De BMW wint.
Focus RS: uitbundig tot en met op de foto’s, maar in het echt vond ik hem toch tegenvallen. In tegenstelling tot de vorige heeft ie geen bodykit en is het een vijfdeurs. Omdat ie wel vol zit met spoilers en lijntjes en dergelijke, is het niet een cohorent geheel. De Honda wint.
Mercedes-AMG A45: ronde lijnen gecombineerd met strakke spoilers. Zeker die Edition 1 ziet er niet uit. Erg lelijk, die strepen, die wielen: allemaal past het niet en is het over de top. En niet positief. Honda wint hier ook.
Golf R400: zie RS3.
Kortom, op de BMW na is de Honda Civic Type R de meest geslaagde hot hatch qua uiterlijk…
@gtwillem: Focus, RS3 en Civic vallen sowieso af, want niet leverbaar als 3 deurs. Voor mij een harde eis voor een hot hatch. houden we de Golf en de M135i over. Dan zou ik hands down voor de M135i gaan, want lekkere 6 in lijn en rwd.
@griffendahl: als hot hatch liefhebber moet ik zeggen dat die twee deuren erg handig zijn. Als er mensen telkens in en uitstappen dat je helemaal erin moet duiken is wel erg Ford Ka.
Na jarenlang drie deurs auto’s gereden te hebben (Lancia K, Alfa GT, Golf V GTI, VW Scirocco) moet ik zeggen dat zo’n vijfdeurs erg fijn is. Het gaat om hatchbacks, niet sportcoupe’s ;-)
@gtwillem: dat is jou mening. Ik heb liever iets degelijks en enigszins ingetogen maar rete snel. Ipv zo op anabolen gezette honda civic of ford focus.
@gtwillem: ik ben het overwegend met je eens, behalve je conclusie. Ik heb liever een auto uit de echte wereld ipv iets wat op een Pokemon lijkt…
@smoked: Nee, de Civic is de enige in dit rijtje die eruit ziet zoals het hoort: gewaagd, dik, en een heel groot verschil met de standaard Civic. Een hot hatch moet uitbundig zijn, wat plastic “aluminiumlook” meuk erop gooien voldoet niet.
@mercedesclk350: Ieder z’n ding he; ik vind die Civic nu er al uitzien als een 5e hands Jonnies bak en veel plastic maar te weinig PKs; dat is pas echt een doodzonde voor een echte hothatch in mijn optiek (hard schreeuwen, weinig actie). Doe me maar de RS3 of M135i; redelijk ingetogen, maar vlammen als een baas. Kun je ook nog ergens parkeren zonder dat mensen meteen hun oordeel klaar hebben …
@nononsense: Het bedrag wat je aan olie spendeert na 5 jaar bij beide VAG’ers, kan je ook besteden aan een Civic Type R
@nasty: De Civic komt bij een foute tuner vandaan qua uiterlijk.Tenminste zo ziet hij er uit>
@centho: inderdaad, de Focus RS kwam ook van daar
@nasty: beetje respect voor her RS team van Ford aub. Dit is heiligschennis he!
@clarkson: vind RS maar niks in vergelijking met Cosworth. Optisch EN mechanisch.
@tombe: Cosworth.. Daar word je blij van!
@tombe: laat maar *zucht*
@nasty: ooit gehoort van olie zuipende honda v-tec?? Een werkelijk drama die dingen een liter op 30 km was weinig
@nononsense: yup 310 paarden voor nog geen €45k als ik dit (http://www.autoblog.nl/nieuws/officieel-honda-civic-type-r-heeft-310-turbo-paardjes-74922) goed heb gelezen. Doe mij dan maar de Civic.
@nononsense: Helemaal gelijk. Hij staat erbij!
@Ricardo: Top. Maar ik ga voor de Focus!
@melkkoe: mee eens… maar lijstjes waar geen italiaan in voorkomt zijn per defenitie niet correct ;-)
@melkkoe: de onbetrouwbaarste top 10 bijvoorbeeld
@melkkoe: Zo ook het gulzige olieverbruiklijstje ;)
Audi RS3 voor mij.
@jensgib: 70.000 voor een kale hatchback? Mij noet gezien hoor..
@lambo4all: inderdaad, dat ding is bijna 10000€ duurder dan de nummer 2 op de lijst. Dan wil je toch wel heel graag van je geld af……
@lambo4all: ik heb nu pas die Honda gezien, ik ga maar voor de CRZ.
@jensgib: Honda Civic bedoel ik.
De Focus graag.
@dutchdriftking: En nu ga ik weer twijfelen, die 5 pitter is ook zo lekker…..
@dutchdriftking: Lekker duur ja.
@berlinetta: Duur is voor de 1 goedkoop en de ander betaalbaar..
De bereikbaarheid voor de gewone man vervalt bij deze ook meteen, doe mij maar een megane RS en wat overblijft mag op de bankrekening.
@jpo26: voorlopig is de lichte versie van die Mégane RS sneller dan de eerste drie op de Nordschleife..
@jochempie: de Trophy-R uitvoering bedoel je? Die zit volgens mij ook op al 59.995 euro als ik het me goed herinner!
@stefanvts16v: trophy zit meestal vol opties. De cup was bij Clio de “kale” versie met cup-chassis en zelfs circa €3000 goedkoper! Een no-brainer eigenlijk…
@jpo26: Amen! Trouwens, de Megane RS is te chippen naar circa 320pk (stage 1)…
De looks van de R400 met het gebrul van de merc graag
@royke79: gebrul?? De 5 cilinder van de RS3 is gebrul. Merc klinkt nergens naar
@arii: Hij laat wel lekkere scheetjes.
@berlinetta: ik ook hoor
@berlinetta: met een benzine motor kan je dit met een hulpstuk. Zou ns moeten checken bij m’n vriend die rally’s doet. Hij beweert dit onder €250 is en gorchelt en borrelt als die AMG. Mss weten sommige hier meer over.
Ik vind het wel een terechte benaming. Deze auto’s zijn net zo snel als de supercars van 20 jaar geleden. Ben benieuwd waar het op houdt.
@berlinetta:
De huidige evolutie volgende,
Ik gok op een hatch van 2ton, 600pk en een prijs van 1,5 ton.
Een beetje hoe de het de afgelopen 20 jaar gegaan is zeg maar…
@jrk68:
Zoiets dus?
http://www.autoblog.nl/nieuws/vw-golf-500r-van-oettinger-kost-e150-000-77038
Meh. Zou het vooral een hele stomme ontwikkeling vinden. Maar er zijn gelukkig ook nog merken die vooral lekker sturen heel belangrijk vinden en daar ook auto’s naar bouwen. Subaru BRZ, Swift Sport, Abarth 500 in zekere mate, nieuwe MX5, Alfa 4C (hoewel die vrij onbetaalbaar is) om maar wat te noemen. Jij vult het lijstje aan? ;-)
vind de normale Golf R eigenlijk er bij horen Zo wie zo sneller dan de A45 AMG, die stuiterbak.
@schellekens006: Ik vind “sowieso” er ook wel bij horen, in jouw zin.
M235i. Zes cilinders. Achterwielaandrijving. Handbak.
Maakt alle anderen overbodig. Nog de goedkoopste ook.
@gtwillem: tja klinkt goed maar door de ‘looks’ sowieso een afknapper
@gtwillem: maar het is geen hatchback en dus geen superhatch…
@jobberns: dan de M135i. En als ik in de showroom ben om het koopcontract te ondertekenen, zeg ik “doe toch maar een 235i”. Het mag niet van AB en Jobberns, maar ik wil ‘m. gt wil ‘m.
@gtwillem: gt wil ‘m haha strakjes
@gtwillem: Als we de purist uit gaan hangen dient een hothatch/superhatch voorwielaandrijving te hebben… Maar een M135i is sowieso wel een leuke superhatch. En de M125i een leuke hothatch; 4-cil. + turbo..doen de tijden van de 02 turbo herleven…
@e1000bmw523i: Lotus Sunbeam, Kadett GT-E, Escort RS1800, BMW 323ti, BMW 1600ti Touring, BMW 130i… Misschien strikt gezien geen hatchback, maar achterwielaandrijving kwam wel eens voor ;-)
@gtwillem: de
16002002Tii Touring was wel een soort van hatchback… Maar toen bestond het begrip hothatch nog (net) niet…130i, nog net geen 300pk, dus hothatch ipv superhatch. :)
En de E36 323ti en E46 325ti natuurlijk. :) Zijn (origineel) ook moeilijk te vinden trouwens…
@e1000bmw523i: ik heb ooit een 323ti Compact ingeruild (op een 407 HDI…) met een 3.2 S52 blok. Alle onderdelen origineel BMW. Kleur: Glaciersilber. Leer: donkerbruin. Bizar apparaat, omdat het én niet een originele auto was én een moeilijke kleurencombinatie kon ik hem voor 8 mille inkopen. Nog altijd spijt gehad dat ie zo snel weg was (liefhebber zag hem op het terrein staan, bood voldoende geld, kon ermee wegrijden).
@gtwillem: Met een 3.2 S52-blok……… Hartge H33 of door AC Schnitzer…? ;)
@e1000bmw523i: Note to self: AC Schnitzer had geen S52 gebruikt, slimpie. Dat was een tot 3.0l opgeboorde M52…
@e1000bmw523i: nee, was een eigen projectje. Zijn broer was monteur bij een BMW dealer in Enschede, en heeft hem in de avond uurtjes geholpen met het creëren ervan. Hij had de Compact al, heeft een schade M3 3.2 gekocht waarvan de motor en transmissie nog prima waren en dat over gezet. Tijdens de verbouwing de auto gespoten in een 5-serie lakkleur en stoelen door Alba Amsterdam in leder laten bekleden. Hele project kostte hem flink wst geld.
@gtwillem:
Yes, de Sunbeam Lotus, was ik hem toch bijna vergeten.
https://public.dm2302.livefilestore.com/y2pEzw0P3HXe55IfFBQqXoZ9jkZL88TY4FB3RHpqmjZqAm7k-DhvrNq2uhmnavBY6c0IS-XuGl2e9baZndgt37XJyex-aqqJRMjPx7Sxaq1gdg/Talbot%20Sunbeam%20Lotus.JPG?rdrts=106864485
Tja, het enige dat er nu mee te vergelijken is, is de BMW.
Zou leuk zijn als Lotus nog een keer met zoiets komt.
Volgens mij beginnen ze een beetje door te slaan.
Maar waar is de Subaru Impreza? Tikt ook net de 300 pk aan
@ohoogeveen: bij @gtwillem voor de deur. Van het huidige model is er geen hatch.
@ohoogeveen: Die is uitgerangeerd.Kan het niet meer bijhouden.
@centho: wordt niet meer geproduceerd. Geef me een regenachtig B-weggetje op de Betuwe, en ik zal alleen naar moeite hebben met de Focus… De rest moet lukken ;-)
Had in ieder geval de facelift M135i gepakt!
@rd1991: die heeft en lelijke kont…
als we de gofl r400 doen doen de we dan ook even de opel astra extreme die er dit jaar aankomt
@henkhupelschoten: Overigens voor mij de A45 natuurlijk, ziet er geweldig uit en het is gewoon een baas. RS3 te duur, M135i: Te lelijk en in een hot hatch hoort geen 6 in lijn. ford focus RS kan ik wel waarderen en die civic ziet er ook niet uit en ik wil geen jap op m’n oprit hebben staan
@henkhupelschoten: dit is dan ook een lijst met superhatches ipv hothatches… ;)
@e1000bmw523i: Das waar. Ben ook tevreden met een Opel Astra opc ;) over een paar jaar hyper hatches met 700 pk….
De VW en Audi vallen zeker af voor me, geef mij die andere drie maar lekker in mijn garage
De focus zonder na te denken.
doe mij de bmw maar, maar wel xdrive en even langs hartge.
BMW is toch een vreemde eend in de bijt in dit rijtje, geen AWD/4WD itt de andere wagens.
@ghost: als je de X-Drive hebt wel
Moeilijke keuze, de Focus of de A, of toch maar die heerlijk rijdende maar een tikkie lelijke 1.
Nu ben ik van het oude stempel en dien tengevolge van mening dat een hothatch een licht voorwiel aangedreven bakkie van maximaal 4 meter en liefst niet zwaarder dan een ton is.
Dat laatste is bijna een utopie maar ik zou kiezen voor een Fiesta ST en deze obeseclub laten voor wat het is.
Ik geef jullie gelijk als jullie van “superhatch” willen spreken.
@jrk68: Geen Peug?
@e1000bmw523i:
Ik ga in deze op Casper af, die heeft ze allen gereden rijdt zelf Peugeot en zou voor de Fiesta gaan.
De keuze voor de 208 kan ik me ook goed voorstellen hoor.
Geef mij maar de echte R van die in Type-R.
Allemaal barrels van rond de 1500kg die moeten compenseren met peekaas .. Zoeken jullie maar uit .. Ik sla over ..
@lincoln: wat is een lincoln dan in jouw ogen? Geen auto die veel pk’s nodig heeft om zijn enorme gewicht te compenseren?
@gremalibur:
Dit, dit is trouwens de aller-aller eerste hot hatch
Met 70 trappelende nerveuze Italiaanse paardjes een gewicht van een kleine 700 kilo en ik rijd op een bergpas in deze A112 Abarth de rest het snot voor hun ogen met hun onmogelijke obesitas PK’S en elektronische rompslomp om gelijk welke van de vermelde voertuigen überhaupt enigszins rijdbaar te maken.
Dit, dit rijd je met je onderrug en met je billen :
Avant !
Less is more !
http://onlytruecars.com/data_images/gallery/01/autobianchi-a112-abarth/autobianchi-a112-abarth-02.jpg
@gremalibur: over welke hatchback van Lincoln heb je het precies ??
@lincoln: Lincoln -> Ford -> Pinto… :P
@lincoln:
Gelijk heb je, maar ofwel kies je voor veiligheid ofwel voor een laag gewicht. En moderne wagens kunnen zich die laatste keuze niet verantwoorden.
Zo’n clio rs, mini weetikveelwat, DS3 rs etc zijn ook nog behoorlijk zwaar en van de A2, C1, 107 etc. hebben ze nooit iets snels gemaakt.
@Hupke: daarom is er in mijn ogen maar één echte Hot Hatch. De EK9 Civic Type-R. 182pk, 1060kg, 10cm langere wielbasis dan een Golf IV (dus ruimer en stabieler), 8.900 toeren en knalrode recaro’s.
@gtwillem: nou dan liever een 309 GTI16… 940kg en 160pk en een net wat langere wielbasis als de 205 GTI, heerlijk hoe zo’n ding al zijn hot hatch tijdgenoten het snot voor de ogen reed en dat met behoorlijk anonieme looks… In Miami blue graag…
@griffendahl:
Of zijn knappere zusje, hier een tikkie ordinair gekleed.
http://www.picsauto.com/images/citroen-zx-2.0-i-16v-01.jpg
@Hupke: twingo sport
@tombe:
Ja is nog het enige dat een beetje hatch is.
@gtwillem , @griffendahl dat zijn nu niet bepaald heel recente hot hatches, in zo’n geval kan de clio v6 of de R5 turbo, gti mk1, delta integrale, … ook meespelen en dan veranderd het verhaal.
Ik zou blij zijn met elke van deze!! Wij mogen van geluk spreken dat deze segment nog bestaat. Als ik het zelf moet betalen dan neem ik of de Renault of de Cupra. Geven namelijk meeste lol voor je euro’s.
Is de 135i niet gefacelift?
AUDI of de Ford.
Ik ben nog steeds blij met mijn M135i.. Maar bij het zien van zo’n RS3 begint het toch stevig te kietelen hoor.
@johannes0174: Qua uiterlijk kan ik het begrijpen. Maar die Audi rijdt toch niet zo lekker als de Einser dus ik zou het lekker zo laten!
Is de oude 1 serie. Pfff autoblog toch
Geen allen lijkt mij eigenlijk écht leuk. Jammer, want om je nu helemaal scheel te betalen aan een relatief kleine auto die vooral heel veel péékáás hebben? Nope, ik sla over.
Fiesta ST lijkt me wel wat. Of nog kleiner (= lichter, dus meer lol?) een Abarth 500 of Swift Sport. Over dat segment gesproken: hoe zit het met de Nissan Micra maar dan door Nismo? Is dat ding in productie en komt ie naar Europa?
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/nissan-reveals-micra-nismo-and-nismo-s-photo-gallery_11.jpg
Minstens zo’n foute uitstraling als die Abarth 500 en vooral gericht op sturen in plaats van POWERRRRRR. Helemaal goed dus.
A45 aub!
Waarom nou een foto van die golf in tekening als je ook gewoon een conceptvorm van dat ding heb die er gewoon productie klaar uitziet.
Kweenie
Als ik de meeste van deze wagens zo zie moet ik denken aan obesitas jongetjes die d.m.v drugs enorme prestaties kunnen leveren om vervolgens helemaal in elkaar te storten, de hot hatch is dood, morsdood gemaakt door alle klapzakken, kreukelzones side impact bars en voetganger-veilige neuzen, ABS EBS LTS LTO VVD en weet ik veel wat voor electronica rommel .
In mijn wereld is het altijd een drie deurs voor de stijfheid en het gewicht en is het een soepele lichtvoetig speels voertuig dat je zintuigen prikkelt.
Tenminste, als ik weer eens in m’n ouwe 106 Rally rijd met zijn 1400 motortje dan voel ik allerlei dingen, ’t ding praat en laat voelen wat we doen, beweegt’ie en wil die duidelijk spelen.
En dat ding, ooit gered van Piet de Sloper ( RIP) voor een rottige 400 Euries, meer lol kun je niet hebben
Onderdelen kosten een krabbel en hij maakt me blij
En dat is de hele kicksaus van een hot hatch, blij zijn !
@desjonnies: ADHD kindjes volgetrapt met ritalin ..
@lincoln en @desjonnies: volgens mij is dit de ouwelullenhoek van AB…
Vroagah was alles zoveel beter… Wat ik vandaag vooral mis, zijn de flinterdunne supermini’s (Citroën AX GT, Daihatsu Cuore TR-XX Avanzato R, Fiat Uno Turbo i.e., Ford Fiesta MkI XR2, Honda Jazz/City Turbo II, Lancia Y 1.2 Elefantino Rosso, Mitsubishi Minica Dangan ZZ, Nissan Micra/March Super Turbo, Opel Corsa A 1.4 SRI, Peugeot 106/205 Rallye, Renault 5 GT Turbo, Rover 114Gti, Suzuki Swift GTi, Toyota Starlet Glanza V, VW Polo G40 en Lupo GTi)
Dat waren nog de LEUKE hot hatches. Als je kijkt naar de specs van de huidige super hatches (350pk, 1500/1600kg) komt het meer overeen met de sportcoupe’s en sedans van eind jaren 90 (Audi S4, BMW M3, Jaguar XKR, Mercedes C32 AMG, Nissan Skyline GT-R). Snelle en capabele auto’s, maar geen hele leuke en speelse auto’s (op de M3 na dan).
Kortom, al de vooruitgang qua specificaties heeft gezorgd dat de beleving een stuk minder is. En dat is nou juist de USP van een Hot Hatch….!
@gtwillem+ @desjonnies: de Swift Sport is een beetje het laatste wat nog in mijn beeld past van een “ouderwetse hothatch”.
@w0o0dy: van de moderne auto’s die nu leverbaar zijn is de Swift Sport de laatste der mohikanen. Ik heb er nog in gezeten op de AutoRai. Oprecht een van de leukste auto’s op die hele beurs (Ferrari’s en Lambo’s heb ik niet zo veel mee).
De Fiat Panda 100hp, was ook zo’n lekkere trapdoos, evenals de Twingo Renault Sport 133 Cup.
@gtwillem:
Mag ik me aansluiten bij het AB verzorgingshuis…?
Ik mis trouwens nog wat speeltjes uit mijn prille automobile carrière in je lijstje.
Zo was de Y10 turbo veel leuker en sneller dan het Olifantje, ook mis ik mijn Innocenti de Tomaso, de onbekende tegenhanger van de A110 Abarth waar @desjonnies het over heeft.
@jrk68: &@gtwillem: de Charade GTti!!!
@jrk68: de Y10 Turbo heb ik niet vernoemd omdat deze voor een groot gedeelte gelijk is aan de Uno Turbo i.e. Heb jij een Y10 Turbo gehad? Dan een vraagje: hadden die de intercooler ook voorin onder bumper hangen? Waardoor bij elke kleine tik aannde voorkant je turbo overhitte en het koelwater alle kanten op liep? Serieus designfoutje, maar dat is karakter.
@gtwillem:
De Y10 had niets met de Uno turbo i.e. gemeen, alleen de schokdempers voor zijn uitwisselbaar.
De Y10 had het oude 1050 blokje met een turbo, het vermogen lag ook veel lager dan dat van de Uno die een 1.4 motor had.
En ja, eind jaren 80 had ik er eentje. Ooit mee geflits op de A13, vol op de rem en nog gecorrigeerd 160 km/u.
Dat geloofde zelfs de edelachtbare niet…B-)
@desjonnies:
En toch is de eerste hothatch waar ik aan moet denken de Volvo PV544 Sport. Natuurlijk niet te vergelijken met de echt kleine hothatches die jij bedoelt, maar oh! wat vond ik dat toen een heerlijk scheurijzer! Een vriend van mijn vader had er 1 en daarmee zijn we menig zonnige zondagmorgen gaan pretrijden. Heerlijk!
Ook lekker, maar geen hatches: De Renault R8 Gordini en de NSU 1000 TT(S). Voor die tijd toch wel “dappere” kleintjes. En niet te vergeten: De eerste Mini’s Cooper!
Bovengenoemde auto’s waren voor hun tijd toch echt wel uitzonderlijk. Uiteraard niet te vergelijken met de “superhatches” van nu, maar dat heeft natuurlijk ook een belangrijke oorzaak. De huidige “scheurijzers” (?) zijn niet anders dan prestige- en marketingprodukten (*). En dan in positieve zin. Veiligheidstoevoegingen zijn meer vereist dan toen en natuurlijk zijn er de huidige, electronische “hulpjes”, waarvan men toen slechts kon dromen.
(*) = zoals ik het geleerd heb: Onderdeel van het begrip marketing is het creëren van nog niet bekende behoeften d.m.v. toegevoegde “waarden”, ten einde extra prestige en imago toe te voegen en daardoor meer winst te genereren. Door dit functioneel toe te passen is behoefte gecreëerd naar de huidige producten als “RS-sen”, “M”-s en “AMG-s”. En wel met succes. Maar wat ze missen is de beleving van de toenmalige “karretjes met extra veel “jus”.
Gelukkig kunnen “wij van de oude garde” er nog met enige weemoed aan terugdenken en van genieten……
@9000cse: de kattenrug was idd geen hothatch, maar een coach. ;)
Overigens wat Renault betreft: de 17 Gordini was ook niet verkeerd…en was wel een hatchback. :)
@e1000bmw523i:
De term “coach” werd gebruikt voor 2-deurs personenauto’s met een kofferbak, die niet vanuit de cabine (of omgekeerd) bereikbaar was. Als het ware een gewone sedan, maar dan met slechts 2 deuren.
Deze term is langzaam verdwenen, alhoewel men nog heeft geprobeerd om auto’s van dit type aan te duiden als notchback. Die aanduiding heeft zich echter niet kunnen doorzetten in tegenstelling tot de term hatchback als aanduiding voor 2-deurs auto’s zonder aangebouwde kofferbak, maar met de zgn. 3e deur.
Europese voorbeelden van coaches zijn o.a. de 2-deurs Opel Rekord en de Ford Taunus 17 M, evenals bijv. de latere VW Jetta 2-deurs. Dit type auto is (bijna) helemaal verdwenen, omdat de vraag ernaar te sterk is afgenomen.
Om bovengenoemde redenen is de Volvo PV 444/544 dus wel degelijk een hatchback, al bestond die term toen nog niet als typeaanduiding.
@9000cse: Dacht dat de 3de/5de deur essentieel was voor de benaming hatchback… Naar mijn weten heeft de kattenrug die niet, vandaar. :)
Waren de 02 en de E21 dan niet ook coaches?
@e1000bmw523i:
Inderdaad. Beide modellen waren coaches. Alle andere merken die 2-deurs auto’s bouwden met een kofferbak trouwens ook.
En voor wat betreft de hatches nog het volgende: Het heeft te maken met het model en niet met het aantal deuren. De Opel Kadett D was bijv. verkrijgbaar als 2-, 3-, 4- en 5-deurs hatchback. En je kon kiezen uit een model met kofferdeksel of een met 3e of 5e deur.
@e1000bmw523i:
PS: De Renaults 15 en 17 waren overigens coupe’s met een 3e deur en geen hatchbacks. Ze waren afgeleid van de R 12, maar er waren ook types met de moter van de R 16.
@9000cse: coupe’s met een derde deur, jaja… Dus de marketingboys waren toen al de weg kwijt…….. ;)
De opvolger van de 15 en – gezien de lijnen vanaf de B-stijl – vooral de 17 is dus eigenlijk de Mégane Coupe? Die dan weer door de meeste als 3-deurs hatch wordt gezien…
/confused modus uit
Verrassing, de BMW :) voor mij hoewel ik die Focus ook wel wil proberen!
Hoop dat Mazda nog met een mps versie van de Mazda 3 komt. Maar voor nu zou ik een A-Klasse wel willen hebben
@pagani86: die komt er! Meer dan 300pk… Voor volgend jaar staat ie gepland volgens mij…
1. Focus RS
2. Audi RS3
3. BMW
4. Civic type R
5. Vw golf
6. Mercedes a45 AMG
Heh, aan het aantal reacties te zien wordt er duidelijk een gevoelige snaar geraakt :) Persoonlijk twijfel ik tussen de AMG en de Type-R. Ik ben geneigd de Honda te kiezen, alleen vind ik die spoiler daarvan exactly that : een spoiler…
100% zeker dat ik voor de focus ga! Ik dacht trouwens dat die a45 veel duurder was.
Hmmm 50 a 60.000 te besteden… Snelle auto. Ik zou op gaspedaal de zoekterm porsche + 911 + minder dan 50.000 km intoetsen
Ik dacht dat vw de r400 gewoon met de 2.0 tsi wilde uitvoeren en daarmee de eerste fabrikant wilde worden die 200pk uit een liter gepeuterd kreeg?
Easy BMW M135i
De a45 please zo’n mooie wagen!
De honda natuurlijk geen moeilijke keus..het is gewoom een race wagen voor de weg..
Men vergeet hier de (nog niet officeel aangekondigde) Mazda 3 MPS met 360 PK
Ford of honda