
Weleens ’s ochtendsvroeg met je hoofd ergens anders gezeten en per ongeluk het verkeerde sap in je auto gegooid? Wees gerust. Het gebeurt vaker dan je denkt.
Volgens een onderzoek van Multiscope in opdracht van Tango blijkt dat wij Nederlanders toch een aardig verward volk zijn als het op tanken aankomt. Uit de analyse blijkt namelijk dat 1 op de 10 Nederlanders wel eens de verkeerde brandstof in zijn of haar bolide heeft getankt. We sommen de 4 belangrijkste oorzaken voor je op.
4. Tanken in het buitenland.
We trappen af met verkeerd tanken in het buitenland. De vreemde taal zorgt bij 8% van de ondervraagden voor een belemmering.
3. Niet weten welke brandstof in de auto moet.
Voor petrolheads een ondenkbare mogelijkheid. Kijk even naar het maximaal aantal toeren of luister naar de motor. Meestal staat het ook gewoon op de tankdop vermeldt. Helaas bestaat het merendeel van het land uit Truus en Bep, (12%) en dan wil het nog wel eens foutgaan.
2. Vermoeidheid.
Na een slechte nacht in de auto stappen of je bent al uren onderweg. Een belangrijke oorzaak is vermoeidheid (12%). Je let even wat minder op en tankt op de automatische piloot. Gevolg: je auto stopt er verdraaid snel mee na het wegrijden van de pomp.
1. Verstrooid zijn.
Stipt op nummer 1 gaat het om automobilisten die niet alles meer op een rijtje hebben. Het zijn er blijkbaar nogal wat. Volgens het onderzoek gaat het om 41% van de gevallen over mensen die in de war zijn.
Kijken we naar leeftijd is het geen verrassing dat de oudste leeftijdscategorie (in dit geval 55+ers) de lijst aanvoeren. Hetzelfde onderzoek heeft ook bij onze zuiderburen plaatsgevonden en ook daaruit bleek verstrooidheid met 69% de nummer 1 oorzaak te zijn dat mensen verkeerd tanken.
We kunnen wel als eindconclusie trekken dat we gewoon als volk wat beter moeten opletten. Nu zijn we wel benieuwd naar jullie ervaringen. Is het jou een keer overkomen?
12% Truus en Bep, haha +1
Mijzelf nooit, maar wel door een jochie die werkte bij een Texaco en de auto’s vol moest gooien. Ik zei nog tegen hem dat er diesel in moest. Hoor het mezelf nog zeggen. “Wel de zwarte slang he?” Maar het werd benzine. Van mezelf ook niet al te slim om het in de gaten te houden, en na een tijdje had mijn auto er geen zin meer in. Gelukkig alles netjes opgelost met Texaco en rijd ie weer als een zonnetje.
@viezefreddyw: Van mezelf ook niet al te slim om het NIET!!! in de gaten te houden natuurlijk.. Waar blijft die edit knop?
@viezefreddyw: alle slangen bij de pomp zijn zwart hè :)
@viezefreddyw: Wel netjes van texaco…je zou bijna denken dat het sjoemeldiesel was ;)
@viezefreddyw: haha, dat jochie was ik!
Hmm ja kan de beste overkomen, maar de dommen wel als eerste. De diesel pomp heeft meestal een dikker pistool dus die past dan niet in het tankgat van een benzine auto, daar zou je al een hoop mee moeten uitsluiten.
Hmm, mijn vriendin krijgt binnenkort voor het eerst een diesel lease na jaren benzine te hebben gereden. Dat zal naar verwachting ook nog wel eens mis gaan. Ik kom hier over 5 jaar nog even op terug met de resultaten…
@pomoek: blond?
@pomoek: je hebt wel veel vertrouwen in je vriendin.
@raym: ze kan vast heel goed pi.. Piano spelen
Heb één keer verkeerde brandstof getankt. Had toen twee keer het zelfde model auto, alleen was de ene een diesel en de andere een benzine. Nadat brandstof er in zat, ontdekte ik pas dat ik met de ‘andere’ auto reed…Duidelijk gevalletje van nummer 1!
Ik controleer altijd een tweede keer als ik diesel tank in de Bimmer, de Yamaha lust namelijk euro95. Had dit ook als meest voorkomende reden verwacht: een motorfiets
Nee, ik heb nog nooit verkeerde brandstof getankt, ook niet toen ik drie verschillende brandstof soorten auto’s had (diesel, euro95 en euro98+…
enig probleem was dat in het noorden van schotland er maar 3 pompen zijn die 98+ verkopen en dat je dan wel erg gaat knijpen als je al 70km op lampje=dampen rijdt…
(ja, ik kwam er pas later achter dat als ik gewoon 95 getankt had dat ik dan op 30% van het vermogen verder kon rijden en dat 100pk nog steeds voldoende was… maar dat wist ik TOEN niet…)
@schuimbekje3: 30%? Dat moet wel een stukje meer zijn toch?
Met m’n Fiesta kan ik niet eens verkeerd tanken, beveiliging bij het klepje.
Heb wel een paar gehad dat ik met het busje van de zaak ff naar de pomp moest, dan let ik wel extra op.
@moondustfocus: Dat kan volgens mij bij de meeste auto’s al minimaal 5 jaar niet meer.
@clarkson: Zijn nog genoeg auto’s sindsdien die er niet over beschikken en het is niet een dure oplossing.
@moondustfocus: Klopt, kan ik ook met mijn Ford Geconcentreerd. Ideaal, behalve als zelfs de dieselpistool niet in mijn dieselwagen paste. Kijk je raar van op…
@joejojo2012: je hoort ook geen rode te tanken ?
@moondustfocus: bedoel rode diesel
@moondustfocus: dat heet trouwens het ford easyfuel systeem
@clarkson: klopt, was ff de te makkelijke naam kwijt.
Wat ik altijd wel grappig vind is dat ik mensen zie klooien met de slang omdat de tankdop dan aan de verkeerde kant zit, dan zie ik ze die slang zo lekker over de lak heen schuren. Ikzelf wacht liever 5 min langer
@johanhummer9: Achteruit erin rijden is ook een optie
@metalmike: dat doe ik indd ook , bedoel meer dat ik nooit zal gaan tanken met de tankdop aan de verkeerde kan
@johanhummer9:
Dat heb je bij een Lamborghini Countach waarschijnlijk nog nooit gezien ;)
@jack_abarth:
Crap, altijd gedacht dat de Countach aan 2 kanten kan tanken, maar de 2 tanken zijn gekoppeld aan elkaar en kunt alleen bij de rechtse tanken.
@johanhummer9:
Of een Jaguar XJ6, zelfde laken een pak.
@jack_abarth: “maar dan wel een spreekwoordelijke pak, niet een echt pam natuurlijk! Wat? Dacht jij dat hij een echt pak bedoelde? Kom op, denk eens logisch na man…” aldus Mr. H.T.
Met betrekking tot het Nederlandse volk dat in Nederland rondrijdt en dus tankt, als je niet eens weet welke brandstof je moet hebben, waarom heb je dan in godsnaam dat roze papiertje (pasje) in je zak ? Dit soort mensen verdienen geen rijbewijs en dienen mijns inziens het acuut in te laten trekken door het CBR !
@JaxDryke: Dat geldt dus alleen voor optie 3. Hoewel ik wel erg verbaasd ben dat mensen het blijkbaar niet weten en maar gokken, in plaats van hulp vragen/in het boekje kijken/op je tankklepje of wat dan ook.
Het oprecht niet weten en vragen is toch een stuk minder knullig dan het verkeerde tanken met alle gevolgen van dien.
Tenzij er zoals in Namibië diesel uit de groene slang komt. Dat vond de gehuurde Nissan King Cab niet leuk. Nog mazzel dat er geen benzine kn een diesel gegooid werd…
Mij en mn vriendengroep gebeurt, twee auto’s gehuurd. Beide diesels ivm de afstanden die we gingen afleggen. In contract stond duidelijk diesel. Ik reed toen we weggingen in de dieselauto en een vriend van mij ook, althans dat dachten we…. Bij de eerste tankstop vraagt hij mij nog wat erin moest. Dus ik naar em roepen: diesel, dat hebben we toch gehuurd! Nja bleek een benzine auto te zijn. Wel netjes opgelost door het verhuurbedrijf maar wel balen… Als ik de andere auto had gereden was ik er binnen 10 meter achter dat het een benzine was, helaas had die vriend van mij niet zoveel autokennis :(
Het klinkt zo stom maar vergis je niet, zeker door vermoeidheid en verstrooid kan het zomaar gebeuren. Toegeven niet weten wat je moet tanken en maar gokken is een vrij stomme handeling…
Persoonlijk heb ik het nooit mee gemaakt. Maarrr ik ben best verstrooid en heb al wel een paar keer meegemaakt dat ik het tankpistool in mijn hand had, dan nog even checkte en de verkeerde had. Zeker als je met meerdere auto’s rijd op verschillende brandstoffen. Maar goed ik loop ook dagelijks terug om te kijken of ik mijn auto wel op slot deed.
Iemand die zelf een benzine-auto heeft, en dan een keer met een geleende diesel gaat tanken. Uit automatisme gooi je er dan benzine in.
Dat is volgens mij met afstand de grootste oorzaak van verkeerd tanken.
(maar dat valt misschien onder een combinatie van 1-2-3-4)
@escort77: het is mij trouwens nog nooit overkomen, al scheelt het misschien dat ik al een hele tijd LPG rij ;-)
Ik zag eens een meisje klooien omdat die slang niet paste. Komt een kerel helpen en zegt dat ze goed moet door drukken. Flink kracht zetten die kerel en hoppa het vrouwtje kon tanken. Even later gilt ze “o nee! Diesel”.
Lekker zulke hulp… zonder was ze er waarschijnlijk eerder achter gekomen. Ik had er tot die tijd ook nooit bij stil gestaan.
@dwersbongel: doordrukken, zoiets zegt het vrouwtje meestal…. ;)
Maar idd knap lullig als je eerst hulp krijgt, maar dan nog verder van huis bent.
Ik zelf rij diesel, vrouwlief heeft een benzine wagen. Heb me (klop klop) nog nooit vergist met tanken.
@joejojo2012: rekt het niet, dan scheurt het wel. Met geweld n**k je een olifant. Als je zoveel kracht moet zetten snap je met je botte kop toch wel een keer dat er ergens iets niet klopt.
Bij de plaatselijke shell in Ridderkerk had de man van de tankwagen de diesel, in de euro95 tankopslag gegooid… En de euro95 in de Diesel tank… Halve dorp in rep en roer! Alles netjes opgelost haha
Ik heb wel eens s’ochtends vroeg met een diesel bij de LPG pomp gestaan, ik had van iemand een auto geleend die vrijwel gelijk was aan de van mijn pa, maar dan met een ander blok. Ik was vrij verbaast toen ik maar een vulopening achter het klepje vond.
Maar ik heb er nog nooit het verkeerde ingegooid (afkloppen).
Heb zelf eens diesel in een benzineauto willen doen, paste die slang niet!
Ben zelfs naar de tankshop gegaan om te vragen wat er mis was met de slang, is nog een medewerker met me meegelopen die er ook niks van begreep.. Waarom past die slang nou niet… Voelde me behoorlijk blond toen me te binnen schoot dat ik toch echt benzine nodig had…
En voor de man op de topic foto…Weet je dat elke auto naast het benzine pomp symbooltje op het dashboard een klein pijltje heeft wat aangeeft aan welke zijde de tankdop zit?
@norge: Dat weten heel veel mensen niet. Ik kwam er zelf ook pas nu ruim 15 jaar autorijden achter toen iemand mij daarop wees omdat ik voor de zoveelste keer (met een leenauto) aan de verkeerde kant van de pomp stond.
@norge: klopt inderdaad! Heb ik al heel veel mensen op gewezen. Gek dat zo weinig mensen dit weten, terwijl je heel vaak op je dashboard kijkt.
Tjah, in europa worden telkens andere kleuren van pistolen gebruikt: Super Benzine is meestal groen, maar kan ook rood zijn of geel of god weet welke kleur
Diesel is meestal zwart, maar kan ook wit zijn wie weet…