De allerdikste, gaafste en coolste Autobahn kanonnen, met plaats voor de familie. Dit zijn de de dikste sportsedans van de jaren 90.
Bij veel petrolheads heeft de Lotus Omega een bijzondere indruk achter gelaten. Een relatief eenvoudige Omega die de vloer aanveegde met al het snelle spul uit Duitsland. De impact van de Lotus Omega is bijna niet te onderschatten. Het was een zeldzame doch snelle sedan van de jaren 90 en mede daardoor heeft de Lotus Omega een immer legendarische status.
De Lotus Omega was zo snel, dat er in het Britse Lagerhuis kamervragen over werden gesteld. De Lotus Omega zou onverantwoord snel zijn. De Lotus Omega was namelijk niet voorzien van een begrenzer en liep doodleuk 280 km/u. Dat is eigenlijk een gedeelte van het verhaal, want de topsnelheid had hoger kunnen zijn als de laatste versnelling niet zo idioot lang zou zijn. Hoe snel de Lotus Omega is, gaan we illustreren met een lijstje. Puur ter lering en voor het vermaak, uiteraard.
Alpina B10 Biturbo (E34) ’89
Uiteraard gaan we een beetje vals spelen, want dan komen we bij de écht zeldzame projecten terecht. De Alpina B10 is géén getunede M5. De basis voor de B10 Biturbo is de legendarische M30 zes-in-lijn. Dit blok werd vervolgens door Alpina onder handen genomen. Denk aan een nieuw brandstofsysteem (Bosch), nieuwe zuigers (Mahle) en twee T25 turbo’s (Garett). Het resultaat: 355 pk en 520 Nm. Hiermee had Alpina een auto gecreëerd die sneller was dan de M5, zij het op een compleet andere manier. Sterker nog, de hardware en bouwwijze lijkt erg sterk op die van de Lotus Omega. Qua prestaties scheelde het niet veel, op papier was de Alpina nipt sneller.
Lotus Omega ’90
Hier begon het dus mee. Twee dingen waren eigenlijk bijzonder aan de Lotus. Ten eerste de basis: dat was een relatief eenvoudige Omega 3000. Niet dat je je daarvoor hoefde te schamen, integendeel. Maar het was net een 530i concurrent, geen M5 tegenhanger. De Omega maakt compleet gehakt van de M5. Die had destijds 315 pk, de Omeg 377 stuks. Dan hebben we het nog niet eens over het maximum koppel, want dankzij de dubbele turbo was ook de Omega op dat gebied heer en meester.
Mercedes-Benz 500 E (W124) ’90
Dit was de grote concurrent van de Lotus Omega. Misschien niet direct qua doelgroep. De Lotus Omega was voor de excentriekeling met een gevoel voor humor. De 500 E was veel serieuzer. De 500 E komt uit de tijd dat AMG ‘slechts’ een tuner was. De 500 E werd gebouwd door Porsche, dat goed een opdracht kon gebruiken in die periode. De 5.0 motor kwam uit de SL500 en was in de 500 E goed voor 326 pk. De 500 E was niet sneller dan de Lotus Omega, maar voelde wel alsof ‘ie uit één brok graniet gebouwd was, in tegenstelling tot de brozere Lotus.
Callaway C9 Supernatural SS ’94
In de Verenigde Staten wordt zo nu een dan een dikke sedan gebouwd. De jaren ’90 waren niet al te best. De meeste exemplaren waren extreem saaie sedans met grote V6-motoren die nauwelijks vermogen leverden op de voorwielen. Het was een trieste periode. Het dikste wat uit de fabriek kwam rollen was de Chevrolet Impala SS, wat een soort sportieve Caprice Classic was. Die leverde met 260 pk te weinig voor dit lijstje. Gelukkig was er ook een korte periode dat Callaway Supernatural SS bouwde. De Supernatural-conversies deed Reeves Callaway ook al voor de Corvette en aangezien de Impala SS een LT1 V8 had uit de Corvette, was dat geen enkel probleem. Het resultaat: 404 pk! Callaway is een briljante tuner: banden, veren, dempers, remmen en dergelijke werden aangepast, maar het uiterlijk werd ongemoeid gelaten.
BMW M5 (E34) ’94
Ok, toen de Lotus Omega uitkwam, was de BMW M5 (E34) voorzien van een 3.6 liter motor met 315 pk. Aan het einde van 1991 werd de M5 voorzien van een 3.8 liter S38B38 motor, goed voor 340 pk. In 1994 werd de vijfbak vervangen door een zesbak. Nog steeds niet voldoende, maar als je de motor goed op toeren hield (wat beter ging met de zesbak), kon je de Lotus Omega redelijk goed bijhouden.
Jaguar XJR Manual (306) ’94
De Jaguar XJR komt het Duitse feestje verstoren. De eerste generatie XJR waren bijzonder, maar vanaf 1994 kwam de nieuwe generatie die aanzienlijk sneller was. Dat kwam doordat er gebruikt werd gemaakt van een 4.0 zes-in-lijn met Eaton supercharger. Met 326 pk was de auto niet het sterkste in zijn kladde, maar het koppel (512 Nm) maakte veel goed. Helemaal bijzonder was dat je deze sedan kon bestellen met een handgeschakelde transmissie. De handbak van Getrag had vijf verzetten. Zie nu maar zo’n Jaguar eens te vinden. In 1998 kwam er een V8 met supercharger. Deze was alleen leverbaar met de automaat van Mercedes.
Mercedes-Benz E60 AMG (W124) ’94
In de jaren ’80 waren de Hammers van AMG de bruutste sedans. Begin jaren ’90 was het de 500 E (in 1993 omgedoopt tot E 500). De ultieme brute dikzak is deze E60 AMG. Een tot 6.0 opgeboorde V8 met 381 pk. De basis was de E 500, maar dan met meer snelheid en uberholprestige. Alhoewel dat laatste relatief gezien meeviel, want ook deze variant was bijzonder incognito. Dat is tegenwoordig wel anders. De E60 AMG is misschien wel de gaafste van de gaafste uitvoeringen van de W124.
HSV GTS R HRT Optimised (VS) ’95
De Australiërs mogen ook eventjes mee doen. In de jaren ’90 begon Holden Special Vehicles (HSV) net op gang te komen. Ze kwamen met van alles: van sportpaketjes tot speciale homologatiemodelen. De HSV GTS R was een extra brute, heftige en snelle versie van de HSV GTS, dat op zijn beurt weer een snelle Holden Commodore SS was. Onder de knalgele motorkap vinden we bij deze Honey Badger een 5.7 liter V8, die ongeveer 315 pk weet te mobiliseren en een heleboel (475 Nm) koppel. Deze V8 is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Alle GTS R modellen zijn geel met zwarte wielen en die spoiler. De HRT Optmised was een optioneel pakket en tilde het vermogen naar 315 pk dankzij een grondig herziene motor.
Audi S6 Plus 4.2 quattro (C4) ’96
Bij Audi begon het allemaal vrij eenvoudig. De Audi 100 S4 had een 2.2 liter grote vijfcilinder, goed voor 220 pk. Niet verkeerd, maar lang niet opgewassen tegen het geweld. Gelukkig evolueerde de auto met een V8 (280 pk) en een facelift model, de S6 met 230 (vijfcilinder) of S6 V8 met 290 pk. De S6 Plus was een speciaal project van quattro GmbH. De sedan uitvoering was zeer zeldzaam, er zijn er minder dan 100 van gebouwd. Toen al gingen de meeste klanten voor de Avant. Maximum vermogen? 326 pk. Interessant, maar nog steeds niet voldoende om aan te haken. Toch, dit was de eerste Audi RS6, zonder daadwerkelijk die naam te gebruiken.
Mercedes-Benz E50 AMG (W210) ’96
In principe is de E50 AMG de opvolger van de E 500. In principe zou deze nóg beter moeten zijn. In principe zou Nederland van Spanje kunnen winnen tijdens de WK finale in 2010. Het lag niet zozeer aan de modificaties van AMG: die waren zorgvuldig gekozen en uitgevoerd. De basis van deze auto (de ‘W210’) was simpelweg niet zo doorwrocht als zijn voorganger (de ‘W124). Desalniettemin, met 347 pk en 480 Nm nog altijd een machtige machine. Niet veel later werd de V8 vergroot naar 5.4 liter, goed voor 354 pk en 510 Nm. Deze heten dientengevolge E55 AMG.
Maserati Quattroporte Ottocilindri Biturbo (AM337) ’96
Zelden waren sportsedans voorzien van zo’n strakke koets. De basis is in de verte nog de Biturbo, maar de Quattroporte IV is groter, moderner en luxer. Sneller ook. De meeste Biturbo derivaten hebben een V6 biturbo motor, maar de Quattroporte kon vanaf 1995 ook besteld worden met een 3.2 liter grote V8 met twee IHI turbo’s. Het resultaat? Een maximum vermogen van 335 pk en een topsnelheid van 270 km/u. Niet sneller dan de Lotus Omega, maar wel heel erg veel stijlvoller.
Audi S8 (D2) ‘Handschalter’ ’96
Waarom de grotere Audi S8 benoemen, terwijl deze nauwelijks sterker was dan de S6 Plus? Ten eerste was het een van de weinige grote sedans in zijn klasse met een sportlabel. De S8 had dezelfde aluminium V8 als de S6 Plus, zij het met 340 pk. Dankzij de eveneens aluminium constructie van de S8, scheelde het qua gewicht niet eens zo gek veel. Als kers op de taart kon de S8 zonder meerprijs besteld worden met, jawel, een handgeschakelde zesbak! De zesbak maakte de S8 niet alleen aanzienlijk zeldzamer, ook een stukje sneller. Maar een Lotus Omega eruit rijden? Nee, dat lukte niet.
Alpina B10 V8 (E39) ’97
De BMW 5 Serie van de E39 generatie was dusdanig goed, dat men een M5 overbodig achtte. Nu stond de 540i met zijn 286 pk zijn mannetje op de Autobahn. Gelukkig was Alpina daarom goed van de situatie gebruik te kunnen maken. De Alpina B10 V8 kwam in januari van 1997 op de markt. Later kwamen er nog zescilinder B10 bij (de 3.2). Qua karakter was de B10 wat geciviliseerder en verfijnder dan een M6. En ook iets langzamer.
Mercedes-Benz E60 AMG (W210) ’97
Van de W210 generatie kon je aanvankelijk kiezen uit een E50 AMG (347 pk) en later een E55 AMG (354 pk). Beide zijn enorm snel, alhoewel niet Lotus Omega snel. Wel waren ze een stuk comfortabeler. Een groot voordeel ten opzichte van de E500 was de vijftraps automaat. Het topmodel stond bijna nergens in de prijslijsten, maar moest speciaal besteld worden bij AMG. De E60 AMG was een zeer zeldzame en schreeuwend dure net-even-beter en snelle versie van een van huis uit snelle sedan.
BMW M5 (E39) ’98
Uiteindelijk komen we uit bij de BMW M5. Bijzonder zeldzaam is deze generatie absoluut niet te noemen. Niet alleen de oververtegenwoordiging op het internet, maar ook in absolute aantallen. Belangrijker was dat de Duitsers met de M5 (E39) eindelijk konden afrekenen met de vermaledijde Opel met enorme haast. De M5 zou aanvankelijk 300 kW krijgen, maar dit werd teuggeschroefd naar 294 kW, want 400 pk bekt wat lekkerder dan 408 pk.
Superbonus: Brabus E V12 7.3 (W210) ’96
Tegenwoordig zijn supersedans vrij normaal. Daarmee bedoelen we sedans die supercars het lastig kunnen maken in een rechte lijn. Vroeger was dat minder het geval. Met een 450 – 550 pk sterke Ferrari of Lamborghini was je heer en meester op de snelweg. Tenzij je een Brabus E V12 tegenkwam. Qua looks was het net een luxe taxi, maar in technisch opzicht was het een supercar. Onder de kap lag geen viercilinder diesel zonder turbo, maar een atmosferische 7.3 liter grote V12. Deze leverde 582 pk en 772 Nm. De topsnelheid was begrensd. Op 330 km/h, dat dan weer wel.
schuimbekje3 zegt
Eigenlijk zijn de E60 en E39 de enige twee modellen die de tands des tijds hebben doorstaan.
De rest ziet eruit als een foute jaren 80 reclame met snorremans achter het stuur.
bogey zegt
Voor mij zijn dat de E39 en S8 D2
awesome zegt
@schuimbekje3: neem ik de S8 wel.
rollingstoned zegt
@schuimbekje3: doe mij de E39 en de Maser Biturbo maar.
goodolddays zegt
@schuimbekje3: duizendmaal liever een E34 M5 dan al het andere in deze lijst. Dat is nou klasse.
SpiderIV zegt
een schip van bijleg maar wat is die Maserati Quattroporte Ottocilindri toch een gaaf ding.
Alleen die naam al. Klinkt stukken beter dan S6 of S8
ty5500 zegt
Staan best wel pareltjes tussen. Zeker die bmw’s, alpina en die lotus omega. Ohja, en die 500E, hoe bruut kan een mercedes zijn.
viezefreddyw zegt
Toen dikke sedans nog dik maar ingetogen waren. In vergelijking met nu zijn dit wolven in schaapskleren. Dit vind ik tig keer mooier dan een huidige E63, M5 of RS6/7.
3246cm252kw zegt
Discussie???
Alpina B10 biturbo E34 is duidelijk de dikste van de genoemde 360pk biturbo 6 in lijn. Wat een creatie was dat!
rd1991 zegt
Vooral de Lotus Omega en snelle W124’s doen het goed bij mij! Zo’n S6 hadden een paar maatjes van mij ook. 4.2 V8, handbak, wel de Avant… jep, ding deed het goed met de Carbagerun.. ?
vaakbenjetebang zegt
Zo is het maar net. Zo’n E500, dat is toch precies wat je als eigenaar van een supersedan wilt qua uitstraling? 99,zoveel% van de mensen ziet het niet, maar jij zelf weet het en die enkele kenner die je onderweg een duimpje geeft ook. Jammer dat een Q-car tegenwoordig niet meer lijkt te bestaan.
Edit: was bedoeld als reactie op @viezefreddyw maar de browser op de telefoon vindt van niet.
viezefreddyw zegt
@vaakbenjetebang: Website, app.. Het werkt allemaal nog niet zo soepel hè. Ben benieuwd wanneer ik geen reclames meer zie.
alloallo zegt
De Maserati blijft mijn favoriet!
robert110 zegt
Zo’n Omega. Het ziet er niet uit, maar wat is zo’n ding gaaf.
rlnl zegt
Smullen dit zeg! Die W124, maar ook die E34! Daar is mijn liefde voor auto’s begonnen!
kaspertje zegt
Ik mis de Lancia Thema 8.32. Met zijn 215 pk misschien niet zo’n strepentrekker als de rest, maar kunnen zeggen dat je een Ferrarimotor onder de kap hebt liggen, is natuurlijk onevenaarbaar.
willeme zegt
@kaspertje: de Lancia heeft veel te weinig vermogen. Wel een gave auto, met een nog mooier verhaal. Maar met 215 pk gewoon weg niet sterk genoeg voor dit specifieke lijstje.
406_v6 zegt
@willeme: ik werkte destijds naast de Lancia importeur; de monteurs daar klaagden steen en been over die Ferrari motor; stonden meer op de brug als dat er mee gereden werd. Ferrari weigerde destijds om fatsoenlijke ondersteuning te bieden aan Lancia.
posthumus zegt
@406_v6: eigenlijk was de 3.0 V6 Busso lekkerder/sneller/betrouwbaarder. In de LX-versie had je wel het porneau dashboard en interieur. En héél véél knopjes/metertjes. Lekker!
In mijn optiek is een Thema 3.0 V6 LX dan ook de échte ultieme Thema, Ferrari-badge ten spijt. Ach… Ome Enzo had het in ieder geval niet van een vreemde.
z3cabby zegt
Fijn artikel weer, Willem. Top!
willeme zegt
@z3cabby: thanks ;-)
alloallo zegt
@kaspertje heeft de maserati evoluzione geen Ferrari motor ??
willeme zegt
@alloallo: Nee. De Evoluzione werd door Ferrari wél ingrijpend verbeterd.
sabrerator zegt
Nou, marktplaats maar weer aanslingeren voor een XJR.
Aangezien er in Nederland maar 3 exemplaren met handbak zijn verkocht, en een ervan zijn techniek in heeft mogen leveren voor een ombouw van een XK150 (en de andere twee waarschijnlijk zijn weggerot) zal het een automaat moeten worden.
Doe ik het ook voor.
phdg zegt
@sabrerator: met die oersterke maar trage gm 4l80 automaat wordt hij meer een musclecar maar het subtiele geluid van de supercharger is zo leuk! De getrag bak heb ik in een xj40 4.0 gehad en is toch wel een wereld van verschil en voelt vele sneller aan.
lompey zegt
Mis nog een Renault Safrane Baccara biturbo
willeme zegt
@lompey: gave auto, maar te weinig vermogen voor dit specifieke lijstje ;)
posthumus zegt
@willeme: Hoop dan wel op een lijstje met de 15 gaafste, niet-Duitse, sedans met een “underpowered” V6 van de 90’s, want hier staan weinig verrassingen tussen. :)
Inderdaad de Safrane Baccara en de Thema, 164 Q4 (al vallen die laatsten misschien eerder in de categorie 80’s). Een Xedos 6 of 9 wellicht? Sigma en Legend? XM (hatchback, maar wel gaaf)…
Anyway, wel weer een lekker artikel! Thanks
Onehp zegt
Dit waren de droomautos als tiener. Die vermogens leken enorm exotisch, we waren al blij als we 100pk hadden. Mogen meerijden in een Golf GTI, 110pk! Alfa 164 met 150pk dat was het helemaal. En dan de E30 M3, 190pk ofzo. 370pk, ondenkbaar.
Contrast met vandaag, autos hebben bijna teveel vermogen, maar zijn ook zwaarder en geven minder beleving….
phdg zegt
@Onehp: dit gevoel had ik onlangs ook tijdens een testrit met een nwe S60 T5 (250pk). Zo gemakkelijk te rijden maar zonder enig leuk of spannend kantje.
creaminator zegt
De Toyota Aristo met de 2JZGTE motor mocht niet mee doen om het leuk te houden?
sanderz28 zegt
@creaminator: denk dat ze het gebaseerd hebben op wat hier leverbaar was.
willeme zegt
@creaminator: Aristo Vertex Edition heb ik zeker naar gekeken, maar met 280 pk gewoonweg te weinig vermogen. Ik weet: potentieel zit er véél meer in. Het ging om af fabriek dikke sedans met 300 pk. Om zo’n lijstje overzichtelijk te houden moeten we ergens een grens trekken ;-).
rd1991 zegt
@willeme: vergeet de 3.0V versie van als JZS147 vooral niet!
grasvreter zegt
Mitsubishi galant 6 AMG en 8 VR-4 hadden ook gemogen in dit lijstje.
willeme zegt
@grasvreter: bij lange na niet voldoende vermogen. En te klein bovendien: het gaat hier om E-segment of groter met meer dan 300 pk. Galant is D-segment met minder dan 280 pk.
mashell zegt
Ik ben geen Alpina fan maar die rode E34 is wel erg sexy zo!
stefan555 zegt
Mis toch wel de subaru impreza wrx sti v1 t/m v6. En wat te denken aan subaru legacy turbo.
willeme zegt
@stefan555: niet voor dit specifieke lijstje. Het gaat om E-segment of hoger en 300 pk of meer.
Subaru’s zijn D-segment of lager en 280 pk of minder. Dus hele gave auto’s, maar ze komen niet in aanmerking voor dit specifieke overzicht ;-).
Robert zegt
Doe mij de S8 D2 maar. Tijdloze schoonheid.
sizedoesmatter zegt
Maserati! Maserati! Maserati! Springt er met speels gemak bovenuit qua looks en stijl!!!
rs001 zegt
Ooit als jochie van 16 aan mezelf beloofd dat er ooit een Quattroporte Ottocilindri moet komen… als het nou ‘s heel bleef, Italianen na hadden gedacht over onderhoud en ik grotere cojones had gehad… dan kwam er misschien nog ‘s wat van die jongensdroom…
rolov zegt
De e500 is wel vreselijk dik. Als ik er een mocht uitkiezen werd het die. Maar de s8 natuurlijk is ook niet vervelend.
mwti zegt
Wie had dat gedacht, droomauto’s uit mijn autoboek rij je tegenwoordig met je leasebak helemaal zoek.
hans75 zegt
De belangrijkste ontbreekt… Alfa 75 , en dan natuurlijk in 3.0 America uitvoering
tazmania zegt
@hans75: briljante auto, maar hij past niet in het rijtje mastodonten wat hier genoemd wordt.
willeme zegt
@hans75: te klein en te weinig vermogen, helaas ;). Wel een gave auto! Maar past niet in dit specifieke overzicht.
ericd zegt
De 500E stijgt snel in waarde. Wat wil je? Misschien wel Mercedes’ beste sedan en dan gebouwd door Porsche. Er is een aardige review op youtube van The Doug Score.
allesmetturbo zegt
Ontzettend gaaf artikel! Hier word je toch super hebberig van?
Alles is nu een stuk sneller maar man man wat waren dat toch allemaal stuk voor stuk pareltjes.
Ben erg blij met mn E34, mis alleen nog de V8 turbo oid om mee te kunnen komen deze bakbeesten
crashingduke zegt
Daimler Super V8. Daimler luxe en chrome met 375pk en 525 Nm.
Dutchdriftking zegt
Wat een p*rno lijstje! Als ik de loterij win ga ik niet voor een supercar, maar vul ik mijn garage met deze lijst! @Willeme, is er een reden waarom de Alpina B12 er niet in staat? De e38 V12 met 387 (en later 412) pk was flink duurder, maar ook echt wel sneller dan de Omega. Nu nog de hamvraag, welke is het fijnste?
skinny058 zegt
@dutchdriftking: B12 6.0?
lekbak zegt
@dutchdriftking: dit soort spul vind ik ook veel leuker dan supercars. Maar als het schip met geld komt zou ik bijvoorbeeld ook een jaren ‘90 Swift gti in de droomgarage zetten, om maar eens wat te noemen. Of een crx met DOHC achterop.
willeme zegt
@dutchdriftking: ik weet niet of ‘ie sneller was dan de Omega. Hij had erbij gekund. Maar ja, dan moest de S70 AMG er ook bij. Op een gegeven moment moet je ergens stoppen ;-).
vonklausenburg zegt
Enige wagen die ik mis in de lijst is de Volvo 850, @Willeme!
willeme zegt
@vonklausenburg: Thanks! Volvo (en Saab) wel naar gekeken, maar allemaal te weinig vermogen. Het is echt 300 pk of meer voor dit overzichtje. We kunnen er ooit nog eentje maken met minder power…
vonklausenburg zegt
@willeme: Dan is het begrijpelijk!
SpiderIV zegt
@willeme: kunnen??? Jij doet dat toch gewoon eerdaags ???.
Gezien de reacties weet je dat dat zeer op prijs gesteld wordt.
Dank alvast!
sre46 zegt
Leuk stuk om te lezen was dit!
bimmerfan zegt
De tijd dat auto’s nog echt puur emotie waren. Blijf toch wel hebberig worden van die 500e een echte wolf in schaapskleren. Zal vast gaaf staan naast mijn M5 e39!
Onehp zegt
@phdg moet wel bekennen dat juist de nieuwe S60/V60 me heel positief verrast heeft qua rijden en sturen. Niet als sportwagen met veel vermogen, maar wel heel fijn om aan een vlot tempo over zelfs bochtige wegen te jagen in goed comfort…
993carrera4s zegt
En de Alfa 166 GTA? Met die mooie 3.2 v6
willeme zegt
@993carrera4s:
Nee. De 166 3.2 kwam pas na 2002. En qua vermogen niet echt sterk genoeg helaas. Wel een gave auto!
993carrera4s zegt
@willeme: ok bedankt. Leuk artikel!
imarinos zegt
Wat een heerlijk artikel @willeme en mooi lijstje weer!
Stuk voor stuk klassiekers met emotionele waarde en waar iedere liefhebber hebberig van wordt.
Wat zou ik graag een rondje rijden met die Lotus Omega zeg!
willeme zegt
@imarinos: thanks!!
kniesoor zegt
Zulke dikke auto’s reed ik toen nog niet, vond de 220 pk SIerra al heel wat.
E34M5Touring zegt
Cadillac STS-V en Mercury Marauder zouden er nog bij kunnen eventueel.
Dr stond een plaatje van een Impala SS op Cars 6mnd geleden. 383 V8 Stroker. omgebouwd naar handbak. hotchkiss onderstel, Brembo big brake pack etc. Ding was echt af! Had ik maar…
willeme zegt
@E34M5Touring: STS-V is van 2005 en Marauder is van 2003 ;-). Als ik mij niet vergis, althans.
Seville STS zou eventueel kunnen :-)
E34M5Touring zegt
@willeme: Ja sorry, overheen gelezen. Marauder zou dan nog kunnen ;-), platform is van 91 geloof ik. Staat er 1 te koop met allemaal Mustang Cobra goodies en een supercharger voor 20kUSd. Maar optisch stock. Mooie sleeper!
naturalpower zegt
Doe mij maar de Lotus Omega. Of een gele Alpina B10 Biturbo E34.
Of met gevoel voor understatement: een taxi-beige 500 E.
ozzytrk zegt
Zo zie je maar dat de Duitsers de baas zijn op de weg.
Dutchdriftking zegt
@willeme: Hij was sneller :) : De BMW-Alpina B 12 sedans van 1995 tot 2001
De tweede BMW-Alpina B 12 uit de 7-serie uit München werd in 1995 door Alpina geproduceerd. Dit keer vormde de BMW 750 uit de één jaar eerder geïntroduceerde bouwserie E38 de basis. De nieuwe generatie van BMW’s vlaggenschip werd uitgerust met een 5,4 liter motor die over een prestatievermogen van 240 kW (326 pk) beschikte. Alpina vergrootte de cilinderinhoud van de motor vervolgens naar 5,7 liter. Dit zorgde voor een prestatievermogen van 284 kW (386 pk) en een maximumsnelheid van 280 km/u. Vanaf 1999 werd de BMW-Alpina B 12 uitgerust met een motor die was vergroot naar 6,0 liter. Deze had een prestatievermogen van 316 kW (430 pk). De maximumsnelheid steeg daardoor tot meer dan 290 km/u. Tot 2001 werden meer dan 300 sedans uit deze beide bouwseries van de BMW-Alpina B 12 gebouwd.
Dan binnenkort maar een lijstje met ultieme jaren “90 coupe’s ? :
De in 1992 geïntroduceerde BMW-Alpina B 12 coupés halen meer dan 300 km/u
Met de in 1992 geïntroduceerde 5,7 liter coupé overschrijdt de BMW-Alpina B 12 voor het eerst de grens van 300 km/u. In vergelijking met de 5,0 liter coupé accelereerde hij een hele seconde sneller van nul naar honderd. Het verbeterde acceleratievermogen van de BMW-Alpina B 12 was te danken aan de voor het eerst gebruikte elektronisch gestuurde koppeling. Deze maakte het bedienen van de zesversnellingsbak zonder koppelingspedaal mogelijk en verkortte zo de schakeltijd. Van de BMW-Alpina B 12 coupés werden tussen 1990 en 1996 in totaal meer dan 150 exemplaren geproduceerd.
scrmeagle zegt
@dutchdriftking: Mooi verhaal, zou bijna een moord doen voor een B12 5.7 Coupé
mustang750supersnake zegt
ohhh die e34..mjmmm…. goeie onverprutst bijna niet meer te vinden….voor weinig dan…helaas…zo’n 500e blijft zó dik om te zien!
Dutchdriftking zegt
@scrmeagle: klopt, en nog een moord voor het onderhoud :P
paulus1981 zegt
Stuk voor stuk mooie auto’s, ik heb zelf de 500e die binnenkort ook te koop komt!
petervee zegt
De s8 d2 is er ook in 360pk uitvoering geweest vanaf 98 99. Heb er 2 jaar van kunnen genieten. Voortreffelijke wegligging ondanks het gewicht van 1800 kilo als ik me niet vergis