Soms leveren designers briljante kunstwerken af. Deze fabrikanten wisten een niet geheel onbelangrijk onderdeel van de auto, om te toveren in een sexy stukje techniek.
Door de jaren heen is de uitlaat een steeds belangrijker dingetje geworden voor het uiteindelijke design van een auto. Een mooi sierstuk, of een verstopt exemplaar. We hebben het allemaal voorbij zien komen. De laatste tijd is het een trend onder de fabrikanten om je ogen te bedonderen met een nep sierstuk. De echte uitlaat zit erin verstopt of zit zelfs op een hele andere plek.
In het onderstaande overzicht zien we wél het echte werk. Stuk voor stuk pareltjes op het gebied van design, of ze zijn gewoon simpelweg bijzonder te noemen. U weet de reaguurderssectie te vinden voor al uw aanvullingen. Wij trappen af!
Pagani Zonda
Een kleine glimp van deze uitlaatconstructie op je netvlies en iedere petrolhead weet dat ‘ie met de Zonda te maken heeft. Een iconische stukje Italiaans design op z’n best.
McLaren P1 GTR
Net even een tandje extremer als de reguliere P1. De twee orkestrale pijpen branden nog net niet je tepels eraf wanneer het gas erop gaat.
Porsche 918 Spyder
Nog een modern stukje piece of engineering. De gemiddelde voorbijganger vraagt zich af of de 918 überhaupt uitlaten heeft. Porsche heeft ze in ieder geval goed weten te verstoppen.
Lexus LFA
Nog een icoon met een heel bekend staaltje uitlaat-design. Hij was niet de allersnelste, maar wist wel iedereen te verbazen.
Lexus IS-F
De LFA was niet de enige bijzondere Lexus op het gebied van de uitlaat. De IS-F had een uitlaatconstructie die we in een soortgelijke vorm ook later terugzagen bij de Ferrari California. Love it or hate it.
Lamborghini Aventador SV
Om ook maar enige vorm van subtiliteit de nek om te draaien koos Lamborghini voor vier ‘blote’ uitlaten op rij. Niet erg creatief, maar wel opvallend.
Renault Clio V6
Spot de twee kenmerkende pijpjes en je weet meteen met welke bijzonder hot hatch je te maken hebt.
Ferrari F40
Opnieuw een supercar met een typisch kenmerk. Heeft geen verdere uitleg nodig.
Dodge Viper
Koning van de sidepipes op sportauto gebied. Helpt met het produceren van een heerlijke V10-huil.
Opel Speedster
Hoort zeker thuis in dit rijtje. Een leuke designtaal die de auto extra speels doet ogen.
Ford GT
Ford geeft de auto een insectenlook. Fungeert tevens als glasbak.
TVR Sagaris
Fantastisch Brits apparaat met dito design. Rijdt alleen zeer listig in de regen door het gebrek aan hulpsystemen.
Koenigsegg Regera
Een ovalen blaffer ja, maar de echte uitlaten zijn gepositioneerd langs de vinnen van de diffuser. Hiermee toont Koenigsegg een andere designtaal die we nog niet eerder hadden gezien. Dat ovalen gat zit er om de warmte van de elektromotoren af te voeren. Vet!
Mercedes SLR McLaren
Hekkensluiter van ons lijstje is de SLR McLaren met de eveneens bijzondere sidepipes. Dat sound!
martijn11 zegt
Aventador
rob5nismo zegt
Zijn fijne pijpjes
wimco zegt
Ik ben een beetje uitgelaten na het lezen van dit lijstje
mikkeloentje zegt
@wimco: Gelukkig was de titel dan niet, de 14 vetste pijpen..
dionijsb zegt
@mikkeloentje: je bedoelt jammer?
martinus zegt
Als je heel veel van die gecentreerde uitlaatpijpjes achter elkaar ziet,
Dan krijg je toch een soort van anale fixatie die niet gebruikelijk is, die uitlaten beginnen dan een beetje te lijken op poepertjes..
Heeft iemand dit ook? Of moet ik een dokter bellen?
sr20det zegt
@martinus: bel maar een dokter
tjorque zegt
@martinus: bellen maar!
jochempie zegt
@martinus: het is toch ook waar de afvalstoffen van het “voedsel” uit ontsnappen, na verbranding? Zoveel anders is het niet dan een spijsverteringssysteem ;)
appelvis zegt
-edit: Thx! Heb het er even bijgezet-
abcde zegt
@appelvis: inderdaad,
http://ag-log.o.auroraobjects.eu/03-2015/akra_regera/1.jpg
LJ zegt
Jammer dat er geen geluidsfragmenten bij zitten..
shalomleon zegt
@LJ: precies, en dan moet de nissan 350Z/Infinity FX35 bovenaan
naamloos3 zegt
[img]http://blackidautomotive.com/wp-content/uploads/2015/11/6.jpg[/img]
MrHyde zegt
@naamloos3: Die kelk-vormige uitlaten van de stingray doen me steeds denken aan de inlaatkelken van klassieke race-auto’s. Zelfde vorm, alleen precies aan het andere uiteinde van het verbrandingssysteem bevestigd.
Mercman zegt
Ik wilde zeggen: “de Ford GT90”, maar dat was een conceptcar natuurlijk.
Dat was toch één van de vetste auto’s van Need For Speed 2 (1997)
http://www.autoblog.nl/gallery/Ford/GT90_Concept/Ford-GT90-Concept-05.jpg
lazia zegt
Dan vraag ik mij af; “Waarom zie ik de uitlaatpijpen van de Corvette er niet tussen staan?” Naar mijn mening de vetste!
Michiel1 zegt
@lazia: amen!
Davidov zegt
@lazia: de Vette-ste
willempieee zegt
Ik mis toch echt de Ferrari California in dit rijtje….
phaeton zegt
@willempieee: Hij wordt genoemd
theyoungsaablover zegt
Sidepipes all the way!
daantjeds zegt
De morgan 3 wheeler en shelby cobra horen ook bij dit rijtje in mijn mening!
davelepeef zegt
@daantjeds: amen voor de Cobra!!
kilum zegt
Die uitlaten van de IS-F die genoemd worden zijn toch nep? Hij heeft er maar 2 en de andere 2 zijn voor de show. Wat betreft de Aventador SV. Ik vind de pijp op een normale Aventador er beter uitzien.
Zoals hier:
http://images.cdn.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/lamborghini-aventador-17_0.jpg?itok=5MMiAHf9
En ondanks de auto waar ze aanhangen. Maar deze ver achter de auto uitstekende pijpjes kan ik ook wel waarderen.
http://img.2dehands.be/f/normal/275010183_1-vw-kever-1200-van-1963.jpg
yvo249 zegt
@kilum: De IS-F heeft wel vier uitlaten, alleen zitten ze een stukje achter deze nep eindstukken.
ahs1979 zegt
De echt zichtbare uitlaten van de Regera zijn voor afvoer lucht van de elektrische systemen. De uitlaatgas uitlaten zijn smalle finnen die door Akropovic zijn ontworpen en bevinden zich aan beide kanten van de centrale uitlaat.
ahs1979 zegt
@ahs1979: http://1hosj01irnixn8onr1zmv5s1.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2015/03/regera_1_akrapovic_1440.jpg
Arnoud zegt
De Sagaris wint bij mij! De Viper is ook heel gaaf net als de SLR. Maar de uitlaten van een E46 M3 of een E39 M5 vindt ik ook gaaf.
ivofga zegt
Nr 1: 918, dan de sagaris en daarna de vier. Puur op uitlaat geselecteerd. Maar een ieder van de bovenstaande mag geschonken worden natuurlijk
slome51 zegt
De uitlaten van de koenigsegg zitten niet verwerkt in dat ovalen deel, maar volgens mij in de diffuser. Het ovalen deel hoort bij het elektrische gedeelte van de auto..
Silverarrow zegt
Wat je bij de IS-F ziet zijn in ieder geval geen eindstukken, maar een chromen façade voor het esthetisch minder plezante, échte werk. Zoals bij zoveel auto’s tegenwoordig.
Of hij daarom wel of niet in deze lijst moet staan moet iemand anders maar uitmaken.
puhpuh zegt
@Silverarrow: Die fake uitlaten zouden ze moeten verbieden, verschrikkelijk vind ik die!
http://i31.tinypic.com/e9yv7n.jpg
Tonnie zegt
Clio v6. Kwijl.
jorden zegt
Carrera GT had in het lijstje gemogen hor!
bonzoo zegt
Misschien gek…
Maar ik mis de uitlaten van de huidige Focus ST of moet ik nu mijn mond spoelen?
lincoln zegt
@bonzoo:
Maakt dat geen tyfusherrie dan ??
Denk dat je beter je oren kan gaan spoelen ..
888natan zegt
918, mijn nummer 1!
robv93 zegt
-Honda Civic (driehoeken)
-Mini Cooper (centrale pijpjes)
-VW Kever (incl. grappig geluid)
Enz…
Jochempie zegt
Leuk artikel! Ik heb zelf ook eens wat uitlaatjes ontworpen…
Maserati MC Stradale:
Pagani Huayra/Zonda:
Lamborghini Aventador (SV):
Ferrari 458 Italia:
mrcy335d zegt
@Jochempie: toppertjes
patrick zegt
@Jochempie: geweldig! Vooral die eerste.
Ze moeten jouw in dienst nemen, ik vind persoonlijk dat ze te weinig aandacht aan een uitlaat besteden op een aantal uitzonderingen na. Die van pagani zijn wel ware kunstwerken.
De velg is de schoen, De uitlaat het horloge!
Met welk programma maak je dit
Jochempie zegt
@patrick: Thanks! Gemaakt met Rhino voornamelijk.. Lekker pakketje voor (relatief) weinig geld.
Dit is nog een losse render van het apparaat:
silver zegt
@Jochempie: kunst!!! Ga eens wat open sollicitaties sturen naar de heren fabrikanten!
lompey zegt
Heerlijk dat gepijp
nicolette zegt
@lompey: mag ik??
lompey zegt
@nicolette: zeg ik geen nee tegen
Senne zegt
Dit gaat helaas (zoals verwacht) over de sierstukjes.
Had graag iets gelezen over verschillende materialen, vormen, dempers etc en wat voor effect sit heeft op geluid en vermogen…
agera zegt
Ford streetka, ferrari 458?!
Jochempie zegt
@agera: Die van de streetka is niet zo indrukwekkend… Je doelt waarschijnlijk op het achteruitrijlicht…
reistje zegt
De 918 wint wat mij betreft. Uniek en gaaf zonder dat het te opvallend is.
BMW E24/E28 uitlaten vind ik ook wel wat hebben qua plaatsing!
undifined1 zegt
@reistje: helemaal mee eens, zo net uit het midden. Het mooiste vind ik die van een M5. Twee van die net wat dikkere pijpen, met een chroom of zwart(bij shadowline, wat eigenlijk het mooist is vind ik) sierstukje
lincoln zegt
Zijn net stopcontacten ..
Noodzakelijk maar altijd lelijk ..
desjonnies zegt
E-type series 1, is dat niet zo’n beetje de moeder aller ‘een icoon maken van een lelijk ding als een uitlaatpijp ‘ geweest ?
http://www.remarkablecars.com/main/jaguar/jaguar-00006-3.jpg
gtwillem zegt
Allereerst, @RubenPriest: complimenten! Dit zijn inderdaad de 14 meest bijzondere uitlaten. Niets aan toe te voegen!
Het enige wat ik tegen de hele uitlaten-mode van tegenwoordig vind, is dat jet jammer is dat het nu gewoon puur design om het design gaat. Vroeger was een dikkere uitlaat (of meerdere uitlaten) nodig vanwege de grotere motor. Bij auto’s als de FN2 Civic Type-R, Murcielago LP-640, XC90 T8 of California zie je gewoon de twee kleine pijpjes gewoon zitten.
Dat gezegd hebbende, de auto waarvan ik de uitlaten het mooist vind is de Porsche 911 Carrera, gewoon de normale Carrera. Dus gewoon een platte pijp lijks en rechts. Ik weet het, ook dat is een opzet stukje, maar het is wel net even mooier gedaan.
Ander mooi voorbeeld zijn de Aston One-77 en Jaguar XJ220: schuin afgesneden met de vorm van de diffuser. Nice.
RubenPriest zegt
@gtwillem: Dank!
pinut187 zegt
@gtwillem: dan alleen van de wat moderne auto’s. Want een Duesenberg SJ had dan zeker in dit rijtje ER bijgehoord. En de Duesenberg SJ 557 Mormon Meteo (al dan niet helemaal af-fabriek) had helemaal een mooie dikke pijp.
kroverbeek zegt
@gtwillem: Welke ik een beetje mis is de Veyron. Een beetje een uitgekauwde auto, maar de uitlaat is toch een verhaal apart..
https://caberz.files.wordpress.com/2012/03/bugatti-veron-detail-2.jpg
Als je een auto hebt waarbij er een deel van de uitlaten niet zichtbaar is weet je dat er iets bijzonders aan de hand is wat mij betreft. Hulde voor dit design, blijf het gaaf vinden,
desjonnies zegt
Daarna, met de E-type Series III, wisten die Engelsen er een karikatuur van te maken :
https://c2.staticflickr.com/4/3441/3292423569_9e19aae211_b.jpg
thomasthomas zegt
Vind het bij R8 V10 erg mooi van die grote ovalen pijpen.
desjonnies zegt
Maar eigenlijk is DE auto waar we de brulpijp aan te danken hebben de Mini geweest.
Door de sportieve successen van de Coopers en Cooper S-sen kwam er een hele accessoire industrie op uit het niets :
En daar deed je dan zoiets mee op een vrije zaterdag :
http://i.ytimg.com/vi/QYH_ZGQiWPk/hqdefault.jpg
Jochempie zegt
@desjonnies: Zelfs als MX-5 eigenaar zeg ik…. Jemig wat een hoeveelheid roest!
mrrallycross zegt
Die zonda blijft toch wel heel erg typisch mooi.
viezefreddyw zegt
Uitlaten als deze mogen er ook best bij: http://car-from-uk.com/ebay/carphotos/full/ebay142672628877830.jpg
En wat te denken van Donkervoort? Een beetje Hollandse glorie: http://www.donkervoort.com/media/donkervoort-d8-gto-header-1140×581.jpg
De lange, grote en flink uitstekende uitlaten van een hoop Ferrari’s uit de jaren 60, zoals een 250 GTO: http://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/FERRARI-250-GTO-5526_35.jpg
G63/65 AMG: https://i.ytimg.com/vi/vAAS_U6rUm8/maxresdefault.jpg
Of de Porsche GT3/GT3 RS: https://i.ytimg.com/vi/WmIJOytgYc8/maxresdefault.jpg
En zo kunnen we er nog wel 100 bedenken.
Jochempie zegt
@viezefreddyw: Ik probeer de uitlaat te ontdekken op de Defender… help me eens?
viezefreddyw zegt
@Jochempie: Nu begin ik erg aan mezelf te twijfelen he. Maar het moet de slurf zijn rechts van de auto, links op de foto.
desjonnies zegt
@viezefreddyw:
Eeeeuuuuh da’s de luchtinlaat voor het waden door rivieren en bergstromen meren en al wat men tegen kan komen.
viezefreddyw zegt
@desjonnies: Holy moly! Zo zie je maar weer he, ik moet nog een hoop leren! Thanks allen!
Jochempie zegt
@viezefreddyw: Moeten we allemaal… behalve @desjonnies
kilum zegt
@viezefreddyw: Dat is de snorkel. Voor als je door een rivier heen rijd. Zodat je motor nog lucht krijgt.
Captain zegt
@viezefreddyw: Da’s een snorkel ;) met een verhoogde inlaat kun je dieper door het water. Uitlaat hoeft niet zo hoog te zijn
Edge zegt
@viezefreddyw: is dat niet zo’n pijp die ervoor zorgt dat je wanneer je diep water moet doorwaden je motor niet vol met water gezogen wordt?
Jochempie zegt
@viezefreddyw: Da’s de inlaat, voor het diepere doorwaden :)
gwnbmw zegt
@Jochempie: snorkelpijp…
nicolette zegt
@viezefreddyw: Bugatti Atlantic had er 12 ofzo
xypds157 zegt
Ik had de mk4/5 r32 hier tussen verwacht ?
Captain zegt
de bugatti atlantic:
http://s4.photobucket.com/user/stewil/media/Individual%20Model%20Pics/IMG_6991.jpg.html
De tucker torpedo:
https://c2.staticflickr.com/6/5292/5460310862_5d666e75a2_b.jpg
En diverse caddy’s uit de 50’s:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d9/1958_Cadillac_60_Special_rear.jpg
Captain zegt
@Captain: Bugatti linkje werkt niet
http://www.crailville.com/coach/bugatti/bug1/50825h.jpg
klaasjevaak zegt
@Captain: ik moest ook gelijk aan de Bugatti denken, hoort wat mij betreft ook wel in het rijtje thuis.
desjonnies zegt
Maar de mooiste, de aller aller mooiste komt -uiteraard- uit Italië –
Kan ook niet anders, die luidmuilen !
Die Gillerts.
En neen, niets des Ferraris of Maseratis, zelfs geen Alfa 159 pijp.
Dit, dit is de heilige graal als je een uitlaat-fetish hebt !
http://www.wallpaperup.com/uploads/wallpapers/2015/01/28/603803/968b3f1cc83adb2ce5355ec4f11497a7.jpg
Gemaakt in Italië door Lorenzo Tromboni, zoon van een wereld vermaarde schuiftrompetten-fabrikant (ik verzin dit niet hè)
De jonge Lorenzo was in de ban van snelle wagens en is op een reis naar Vaticaanstad om daar schuiftrompetten te slijten aan de beroemde Zwitserse garde verdwaald en in Turijn gekomen alwaar hij Carlo Abarth tegen het lijf liep.
potver7 zegt
@desjonnies: Ja dat ziet er ook echt uit als een af-fabriek orgelpijpje op z’n Italiaans
Edge zegt
De meest iconische staan al in het artikel zelf uiteraard. Persoonlijk vind ik de twee pijpen van de Ferrari 488 GTB ook prachtig. Ze geven de auto precies genoeg “Kijk mij eens sportief en snel zijn” mee, zonder het naar het “OMG kijk mij eens met mijn vier uitlaten!!11!!!!” gevoel te gaan dat ik bij een Lamborghini Aventador SV, Lexus IS-F en Ferrari California zonder T krijg.
Wat ik overigens ook heel erg gaaf vond, maar dat was meer vanuit een engineering standpunt dan een esthetisch standpunt, is het uitlaatsysteem van de Renault R31 waarmee Lotus-Renault in 2011 aan de Formule 1 meedeed. In plaats van de gebruikelijke uitlaat in het midden van de achterzijde van de auto, had deze wagen pijpen die vooraan bij de sidepodopeningen uit het bodywork kwamen. Het idee erachter was dat ze de uitlaatgassen konden gebruiken om de luchtstroom onder de auto te beïnvloeden. Helaas voor Lotus-Renault bleek het systeem een enorme last doordat de auto minder makkelijk doorontwikkeld kon worden vanwege dat systeem, en hadden ze op een aantal circuits ook nog eens problemen met de downforce. Hoewel het dus geen succes werd, vind ik het enorm gaaf omdat het anders is dan we gewend zijn.
mmot05 zegt
Ik vind dat de Bang&Olufson’s van Audi tdi ook in deze lijstje hoort.
menaz zegt
In plaats van die Lexus met die nepgaten zou ik liever de SLR McLaren zien met de pijpen pal achter de voorwielen.
menaz zegt
@menaz: o wacht. Hij staat onderaan. ?
potver7 zegt
De uitlaten van een Spyker C8 vind ik toch ook wel mooie kunststukjes hoor
http://www.autojunk.nl/2011/12/nulla-tenaci-invia-est-via
pinut187 zegt
Onbegrijpelijk, de Duesenberg II Royalton zou toch ook echt in dit rijtje moeten staan!
erikdee zegt
Jaguar F-TYPE?!?!
MrShifra zegt
Die van de Zonda, werd het niet gemaakt door een Duits bedrijf?
fabiotol zegt
Corvette c7!
aquila2003 zegt
Waar de fuck is de f type
bassx zegt
Vetste sierstukken af fabriek. Als er iemand een mooi uitlaat systeem mag toe eigenen is het Carol Shelby het het op de AC Cobra toepaste. Op deze bolide zie je toch 75% van het hele uitlaatsysteem. http://us.cdn281.fansshare.com/photos/shelbyaccobra/ac-cobra-shelby-ac-cobra-blue-white-stripes-car-1503270914.jpg
elias zegt
Een 458?
carshotsnl zegt
Ik mis de Tesla.
nicolette zegt
https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=&url=http%3A%2F%2Fwww.netawd.com%2FPs%2Fitem.php%3Fid%3D148383&psig=AFQjCNHMKMgoOhAxhsDNSZLMzHzdF5r3Rg&ust=1455924139572230
cossiekiller zegt
De Shelby Cobra 427
jochempie zegt
Ik vind de uitlaat van de DB7 zo lekker…