We nemen betaalbaar relatief ruim, uiteraard. Maar toch, dit zijn de 14 beste betaalbare achterwielaandrijvers.
Vorige week was het dan zover. De Toyota 86 is uit productie genomen. De productie van de identieke Subaru BRZ werd al eerder gestaakt. De auto bracht niet het succes waarop gehoopt werd. Een betaalbare achterwielaandrijver bouwen is buitengewoon lastig. Gelukkig komt er wél een opvolger.
In veel gevallen is achterwielaandrijver een duurdere auto om te construeren. Zeker als je er speciaal een platform voor moet ontwikkelen. De GT86 was uiteindelijk niet bijzonder goedkoop (zeker niet in Nederland). Ook was de auto niet echt heel erg snel. Ja, het gaat om de lol die je ermee kunt hebben, maar je wilt gewoon een beetje vermogen om profijt te kunnen hebben van juist die achterwielaandrijving.
Daarom kijken we wat je nu kunt krijgen voor het geld van een gebruikte Subaru BRZ of Toyota GT86. Het gaat om achterwielaandrijvers met een handbak, precies zoals het hoort. Uiteraard op benzine. Verder zoeken we qua prijs in de range van zo’n 15 tot 25 mille. Oh ja, niet ouder dan 15 jaar. Niet dat dat specifiek slecht is, maar je wilt er nog wel dagelijks mee kunnen rijden, zonder oldtimer-ervaring op te doen. Oh ja, we kijken alleen naar coupé’s en roadsters. Het moet wel fun zijn, natuurlijk. Dan zijn dít de 14 beste opties:
BMW 135i Coupé (E82)
We beginnen het lijstje van de beste betaalbare achterwielaandrijvers met deze 135i Coupé. Natuurlijk is de BMW 1Serie M Coupé nog véél leuker. Qua prijs echter niet, de 1M is behoorlijk duur als occasion. De basis van de BMW 1 Serie M Coupé was de 135i en die is een stuk bereikbaarder. Dat niet alleen, ook de 135i is een heerlijke auto. De geblazen zes-in-lijn is een absolute heerlijkheid, of je nu te maken hebt met een vroege N54 (goed te tunen, niet heel betrouwbaar) of N55 (minder goed te kietelen, maar betrouwbaarder). In standaardvorm is ‘ie eigenlijk helemaal af. Dik 300 pk, achterwielaandrijving, een handbak: beter wordt het niet. De 135i had standaard altijd het M-pakket, dus dat smoelt meteen perfect. Voor 17 mille heb je een redelijk exemplaar met wat kilometers, maar dan kun je beter een mooie uit Duitsland halen (geldt eigenlijk voor alle auto’s in dit rijtjes).
Mazda RX-8 R3 (EC)
De Mazda RX-8 is een auto die het nooit helemaal waar heeft kunnen maken. Dankzij de wankelmotor was de auto erg dorstig, zoop deze ook nog eens olie en was de betrouwbaarheid niet des Mazda’s. Maar dankzij die rotatiemotor was de gewichtsverdeling uitstekend. De balans van de auto was enorm goed. Dat kwam door de compacte afmetingen en het lage gewicht van zo’n motor. Als het gaat om handling en stuurgedrag zijn er weinig auto’s met een achterbank die het beter doen. Want ja, de Mazda RX-8 was ook nog eens praktisch. De RX-8 met 231 pk is iets minder betrouwbaar dan de 192 pk versie, maar die is gewoon te traag. Zoek een zo laat mogelijk model, het liefst eentje van na de facelift (in Nederland nooit geleverd) en je hebt niet alleen een aanstaande klassieker, maar ook een geweldige auto.
Toyota GT86
In principe is deze auto de reden dat we het lijstje maken met beste betaalbare achterwielaandrijvers. Het leuke van de GT86 is dat het echt een model is dat op zichzelf staat. Dat is meteen de reden dat ‘ie vrij duur was voor Toyota om te produceren. Al vanaf dag één bleef men schreeuwen om een sterkere versie en die bleef uit. Ja, na de facelift kreeg de GT86 5 hele pk’s erbij.
Subaru BRZ (ZC6)
De Subaru BRZ en Toyota zijn bijna identiek, maar er is daadwerkelijk een verschil: de geometrie van de achterwielophanging is iets anders. Net als bij de Toyota moet je de automaat overslaan: dan mis je het concept van de auto. Om de auto hoger te laten scoren in dit overzicht van beste betaalbare achterwielaandrijvers, moet je eigenlijk kiezen uit de vele modificaties die mogelijk zijn voor deze auto. Zowel van Subaru, STI en gerenommeerde tuners is er een enorm aanbod van upgrades.
Mercedes-Benz SLK350 AMG Sports Package (R171)
Hè? De SLK? Ja, de eerste generatie SLK (R170) en Chrysler Crossfire zien er sportief uit, maar rijden niet dusdanig. De tweede generatie was op alle vlakken zoveel beter. Het stuurwiel bood meer scherpte en feedback en de handling bevond zich op een veel hoger niveau. Zeker met het AMG-sportpakket, dat de auto goed kan gebruiken. De motor is een heerlijkheid met 272 pk. Dankzij het grote slagvolume heb je dat luxe gevoel van én een hoog koppel én een directe en lineaire gaspedaalrespons. De handbak is niet de allerbeste in zijn soort, maar het is de leukste auto waarin Mercedes ooit een handbak in heeft gelepeld. Ook hier lekker voor de veel fraaiere postfacelift gaan. Wel kan het lastig zijn om een goed exemplaar te vinden: handbakken zijn er bijna niet op de V6.
Honda S2000 (AP1)
We kunnen de Honda S2000 natuurlijk niet vergeten. De Honda S2000 is nog altijd een bijzondere auto, waarvan onduidelijk is wat Honda er mee bedoelde. Het is niet een bovengemiddeld comfortabele auto, maar ook niet waanzinnig sportief. Wel is het koetswerk nog altijd bloedmooi, iets dat te weinig benoemd wordt: een strak, elegant, herkenbaar en origineel Japans ontwerp. Het koetswerk is de verpakking voor een van de meest bijzondere motoren ooit gebouwd, de F20C. Deze 2 liter viercilinder draaide 9.000 toeren en kon 240 pk leveren. Een absolute toekomstige klassieker die al prijziger begint te worden. Ook hier voor het postfacelift model gaan, die hebben VSC, een iets fraaier interieur, grotere wielen en beter afgestemd onderstel.
Nissan 350Z (Z33)
Deze generatie van de Fairlady is simpelweg hemelse perfectie. De auto is namelijk ontworpen als leuke en betaalbare achterwielaandrijver. De combinatie van een grote motor, achterwielaandrijving, een handbak en zo’n origineel koetswerk was uitermate geslaagd. De 350Z was de auto die de Audi TT wilde zijn. Helemaal perfect was de 350Z niet, de auto had wat scherpe randjes. Gelukkig zijn Japanse merken altijd aan het doorontwikkelen, dus waren er geregeld updates. Vanaf 2007 werd de fabelachtige VQ35HR-motor gebruikt met 313 pk, die was niet zozeer sneller dan de 280 pk of 300 pk versie, maar had een mooiere vermogensopbouw en klonk lekkerder. De handling was zowaar perfect.
Cadillac CTS Coupé 3.6 Sport Luxury
Een van de zwaarst onderschatte auto’s is de Cadillac CTS, ook in dit lijstje van de beste betaalbare achterwielaandrijvers. Net als de Lexus GS was dit in principe een 5 Serie-concurrent die minimaal net zo goed gebouwd was, misschien wel beter reed en in elk geval veel origineler was. De Cadillac CTS had het probleem dat de traditionele Cadillac-klant vanuit zijn Seville, DTS of Eldorado er niets van moest hebben en de BMW-liefhebber in de BMW-showroom aan het shoppen was. Natuurlijk, er waren diverse dikke CTS-V’s met een enorme achtcilinder, maar de CTS Coupé kon ook besteld worden met en hoogtoerige 3.6 liter V6 met meer dan 310 pk én een handgeschakelde transmissie! Zowel in Duitsland als in de States kun je ze tegenkomen, maar ze zijn zeldzamer dan kippentanden.
BMW Z4 Coupé 3.0Si (E86)
De Beiers zijn altijd gek geweest van Britse sportwagens. Voor BMW waren destijds de proporties enorm belangrijk. Wat je ook vind van het excentrieke lijnenspel, de proporties zijn schitterend: een enorm lange neus, weinig frontoverhang aan de voorkant, een relatief compacte cabine en een zeer korte kont. Deze Z4 Coupé heeft een grote atmosferische zes-in-lijn benzinemotor gekoppeld aan een handbak. Dit is gewoon een Duitse E-Type, eigenlijk. Natuurlijk, een Z4 M is leuker, maar als je kijkt hoeveel lol je krijgt met de 3.0si, dan is de meerprijs niet direct gerechtvaardigd. Ook leuk: de Z4 is een van de weinige BMW’s die wel sportief is, maar niet protserig. Wel even de runflats vervangen voor normaal rubber.
Hyundai Genesis Coupé 3.7
Ja, een Hyundai hoort thuis in dit overzicht van beste betaalbare achterwielaandrijvers. De Hyundai Genesis Coupé was in Nederland onze eerste kennismaking met Genesis. Tegenwoordig is dat het luxemerk van Hyundai. De Genesis Coupé stond een stuk hoger in de markt dan de uitgaande Coupé. Ook hier moet je eigenlijk de facelift-versie hebben die niet in Nederland is geleverd. Niet alleen is de neus strakker, de instapper (de 2.0T) kreeg aanzienlijk meer vermogen (van 213 naar 270 pk). Maar je wil die V6, dan heb je meer dan 300 pk, een sonoor motorkarakter en een wat luxer gevoel. Van het interieur krijg je dat niet, veel onderdelen kwamen uit Elantra’s en i20’s. Maar technisch gezien zijn ze vrij sterk en de prijzen zijn niet verkeerd. Je moet ‘m wel een uit Duitsland halen. Maar ja, als petrolhead zijn we dat wel gewend.
BMW 330i Coupé M Sport (E92)
Stiekem zien we deze auto allemaal over het hoofd en dat is doodzonde. De BMW 335i en M3 kunnen rekenen op voldoende aandacht. De 325i is een prima instapper als je per se een zescilinder comfortmachine wenst. Maar de 330i Coupe M Sport is op zichzelf een geweldige auto. Wederom, een drieliter zes-in-lijn zonder turbo’s is misschien wel de best mogelijke motor. Als je hier niet hard genoeg mee kan, is een auto eigenlijk te groot en te zwaar. Met 272 pk haal je ook gewoon de 250 km/u, maar het zijn vooral dingen als respons, geluid en loopcultuur die de motor zo bijzonder maken. De balans is dat ook. Het mooie van de 330i is dat het vooral een enorm fijne Daily is, maar zeker niet teleurstelt als je ervoor gaat zitten. Ga wel voor het M-Sport model of ga zelf aan de slag met een sportiever onderstel, want BMW heeft ruimte voor verbetering achtergelaten.
Infiniti G37 S Coupe (CV36)
De Infiniti G37 S Coupé zit een beetje tussen de BMW, Hyundai en Nissan in. Perfect voor het overzicht van de beste betaalbare achterwielaandrijvers. De motor is in dit geval de 3.7 VQ37 uit de Nissan 370Z. Qua styling doet ‘ie denken aan de Hyundai, wat overigens als compliment is bedoeld. Qua luxe en bruikbaarheid doet ‘ie aan de BMW denken. Een uitstekend pakket dus. Ondanks dat de meeste zijn voorzien van een automaat, kon je ‘m bestellen met een handgeschakelde transmissie. Dan heb je toch wel de auto zoals je ‘m wilt hebben. Niets schakelt zo prettig als een Japanse handbak. Nadeel: vind er maar eens eentje. Ook deze auto’s zijn behoorlijk zeldzaam.
Opel GT
De Mazda MX-5 is natuurlijk heel erg leuk, maar komt serieus vermogen tekort. Ja, weten het: dat is het concept van de auto. Daardoor is het gewicht laag, zijn de gebruikskosten laag en is de fun hoger. We begrijpen het. De Opel GT is dan ook op geen enkel vlak beter dan de Mazda MX-5. Besturing, schakelen, balans, wegligging: het is allemaal een of twee tandjes minder. Behalve dan de motor, want de 2.0 Ecotec Turbo is serieus krachtig. Dat niet alleen, het is vrij eenvoudig om er méér vermogen uit te halen. In combinatie met het relatief lage gewicht heb je dan een uiterst vlotte auto met achterwielaandrijving.
Ford Mustang GT ‘11 (S-197)
In dit geval is het heel erg lastig om de auto in te delen bij de beste betaalbare achterwielaandrijvers. Als je niet in Scandinavië, Nederland of Singapore woont, zijn deze auto’s zeer goed te betalen. De Mustangs van deze generatie zijn geweldig, maar het loont wel om te kijken naar een zo laat mogelijk model in het budget. De eerste modeljaren waren de Mustangs wel erg rudimentair. Een jaar na de facelift werd de oude Modular V8 vervangen door bijkans briljante Coyote V8. Deze was aanzienlijk sterker, krachtiger én niet eens dorstiger. Precies wat je wilt. Oh ja, hij klinkt hemels. Dankzij de starre achteras is het nog een ‘echte’ Mustang en is de auto uitstekend geschikt voor de leukere dragraces. Je kan enorm veel doen qua upgrades, maar als 5.0 GT is de Mustang eigenlijk helemaal af.
deSjonnies zegt
Was de S2000 niet een jubileum model van Honda om 50 jaar Honda te vieren?
Ik heb de S2000 altijd gezien als spiritueel opvolger van de Britse Healey 3 liter, de MG-C en de Triumphs TR 5 & TR 6 P.I.
Net effe wat meer kleauten dan de gewone roadsters, net ff wat rauwer.
For the man with the hairy chest !
SimonMc zegt
Mijn borst was er ieder geval niet behaard genoeg voor, en zeker niet voor zo’n listige AP1.
Ik heb mijn lesje wel geleerd. Als je niet kan rijden, maar wel snel wilt rijden, beter een snelle voorwielaandrijver of vierwielaandrijver. Of wie weet dat die moderne achterwielaandrijvers door de elektronica ook veel kunnen oplossen.
Soms moet je droomauto gewoon je droomauto blijven.
jmeverts zegt
@SimonMc: daarom is t advies in deze lijst ook om de facelift te nemen met VSC. Maar als je wel borsthaar hebt kies je de eerste generatie…
mennok zegt
Renault Twingo anyone? Hello?!
grasvreter zegt
Zieke drifts met je porsche layout in je smart of twingo.
christian85 zegt
@mennok: scherp maar een Twingo is geen coupé of een roadster
jmeverts zegt
@mennok: de Swingo
mpgc zegt
@mennok: alleen als je het diff vast last ?
guido93 zegt
Bmw e92 330i Thats mine! een super daily! Snel zat en gemiddeld verbruik van 1op10. En dat met 19inch breedset. Helaas geen tuning mogelijkheden maar ook geen kans dat de turbo’s vervangen moeten worden En dat is geen pretje met een twin turbo n54. Dream Car e92 m3
donar95 zegt
@guido93: helemaal mee eens! Heb nu net een paar dagen een e92 325i maar wel met de 3.0 motor! Wat een machine
toniominestrone zegt
Om nu een Z4 te vergelijken met een e type, de M coupe heeft qua vormgeving meer weg van de Jag.
ttr6 zegt
Lexus IS250??
frank2b zegt
…. of elke willekeurige andere Lexus….
Behalve de CT dan.
tortuga zegt
@ttr6: vermoed dat het vooral om coupés gaat
zesinlijn zegt
S2000 betaalbaar? Dat wist ik niet…!
elemento zegt
@zesinlijn: min 10k whaha
rolov zegt
@elemento: een goede is lachend 25k
utregcity zegt
Honda e.
eirmakk zegt
Geen e46 330ci? Heerlijk een handgeschakelde nemen en genieten.
z4coupe30si zegt
@eirmakk: 328ci. Nog beter ?
viezefreddyw zegt
Ben ik de enige als ik zeg dat ik de Z4 een fraaie wagen vind? Mooie balans ook. Atmosferische zes-in-lijn met veel vermogen, handbak, lichte koets en dus achterwielaandrijving. Voor mij toch de perfecte sportwagen voor alledaags gebruik.
Joel_D zegt
@viezefreddyw: vorige maand een Z4 uit Duitsland gehaald. 2.5 cabrio. Heerlijke auto.
viezefreddyw zegt
@joel_d: Oh leuk! Het zijn zeker heerlijke auto’s. Rijden erg leuk. Jaren geleden had mijn moeder een 3.0 cabrio. Geweldig ding vond ik dat. Even later kwam de M maar die is niet heel lang gebleven helaas.
sportevo zegt
@viezefreddyw: dat ben je zeker niet. De oude Z3 Coupé / MCoupé vind ik ook nog steeds schitterend. Zelfs nog mooier dan de Z4 Coupé.
rolov zegt
@viezefreddyw: ik vind de z coupes altijd mooier dan de open versies. Misschien dat ik daarom wel de supra wat vind ?
alfablog zegt
Maserati 4200coupé. 395pk 285km per uur , doe je lekker mee op de Autobahn.
.
Is een GT, 90 litertank voor lekker lang doorrijden. Minder voor het onveilig maken van binnenwegen.
tortuga zegt
@alfablog: voor 17k heb ik er ook al 1 tegen gekomen inderdaad (maar duurder onderhoud)
MarcoM zegt
Doe mij de Mustang maar, de rest doet mij helemaal niets. Een lekkere V8 roffel, een lust voor het oor.
vaakbenjetebang zegt
350Z scherpe randjes? Vetrandjes, zul je bedoelen. Heb enorm veel lol van de mijne, daar niet van, en vergelijkbare auto’s zijn niet zo gek veel lichter, maar toch. Het is een lerp van een ding.
mynameisjeroen zegt
Boxster
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Cayman kan ook voor 25K. Net wat scherper dan de Boxster.
SimonMc zegt
Had men nu gewoon een Smart Roadster uitgebracht met een handbak…
EDIT: he wacht effe, ik zie dat dit wél bestaat? Voldoet dit niet aan de criteria? Of valt dit buiten (onder) het budget?
En een Toyota MR2, wat daarmee?
tborre zegt
Mx5 niet vergeten ? blijft een leuk wagentje voor zijn geld .. en achterwiel aangedreven…
mashell zegt
Precies. Hoe kan het dat die ontbreekt en er, uit pure armoede, wel twee keer een GT86 in staat?
ty5500 zegt
Die rx8’en geven ze quasi gratis weg. Dikwijls 1 of meerdere motorrevisies achter de rug.
jmeverts zegt
@ty5500: ja die kan ik toch lastig plaatsen in eern lijstje dat het woord ‘beste’ bevat…
mustang750supersnake zegt
15 tot 25.000,- is voor jullie betaalbaar????
vraag me af hoeveel jullie baas jullie betaalt….
mondial zegt
@mustang750supersnake: Niet een fantasie bedrag toch die om en de bij 20k, lijkt mij. We spreken hier niet over een kleine ton ofzo
racerx zegt
Prima betaalbaar, 15K is toch niet zo’n gek bedrag om op een auto stuk te slaan?
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
15K tot 25K is volgens mij een redelijk bedrag voor een leuke occasion, daar hoef je geen miljonair voor te zijn. Ik werk voor een baas in een sector met cao, dus dan weet je wel dat de bomen niet tot de hemel rijzen. Toch heb ik inmiddels lang genoeg gespaard zodat ik (hopelijk) volgend jaar met ’n budget van 35K tot 40K m’n eerste Porsche kan kopen. Ik rook niet, heb geen huisdieren, geef weinig uit aan te dure merkkleding of andere nutteloze statussymbolen en sta niet iedere week in de kroeg rondjes te geven. Met voldoende geduld kan een droom zo binnen handbereik komen. (Ik snap ook wel dat dit niet voor iedereen geldt en ik prijs me ook gelukkig.)
jmeverts zegt
135i kan trouwens beter 125i zijn. Zelfde blok als de 130i dus kleine ingreep en voila 265+ pk
mondial zegt
Jaguar Xkr
Onehp zegt
De GT86/BRZ verkochten prima. Nederland telt niet mee.
Nog altijd de beste auto waar ik mee gereden heb, enorm controleerbaar. Wat leukere vermogensafgifte en geluid is zo gefixt.
Rij even mee op een besneeuwde ijzige onverharde weg, gewoon omweggetje naar huis op een onbekende weg, geen geplande rallystage zonder eventuele tegenliggers: https://youtu.be/xh6uJ3wYQtc
En dat ie niet snel is – hier in Zweden had een gt86 het challenge ronderecord, een soort autocross, alle categorieën (incl oa track getunede M2, Nissan GTR etc maar ook Caterhams en Radicals), en dat met de originele motor. Weerom enorm goede controle mogelijk, je kan hem 99% van de tijd op de gripgrens rijden en het hoekt gewoon keihard de bochten om: https://youtu.be/hc4L7QuHfzM
Zo heb ik nog veel filmpjes but you get the drift…
PS: geen van de autos zijn origineel qua onderstel en uitlaat, maar dat was ook het leuke ervan, tuning hoort er gewoon bij vanaf het concept
mashell zegt
Die filmpjes zijn inderdaad overtuigend.
snowbird zegt
De Cadillac is redelijk populair hier in Canada…maar ik zou gelijk voor een Corvette gaan…een C6….hier betaalbaar …geen idee wat ie in NL zou moeten kosten…
tttijn zegt
Moeilijk kiezen. Ik neig naar de Z4 coupe, genesis of infinity.
racerx zegt
De Z4 Coupe is een E86, geen 85. Die fout blijven jullle maken als er naar dit model gerefereerd wordt.. Ik heb er een gehad, geweldige auto! 50.000km mee gereden en geen cent afgeschreven, lovely. Vanwege het volledige lichtmetalen blok stuurt de 3.0si beter dan de M, hoewel die weer het voordeel heeft van hydraulische stuurbekrachtiging.
bramboogie zegt
Z4 coupe is E86, 3 reeks coupe is E92… Als je de code erbij zet, zorg dan dat het de juiste is ?
PunicaOase zegt
S2000 een paar jaar gehad: hemelse auto en nooit weg moeten doen :-(
Z4, 350Z en Mustang spreken me het meeste aan in dit lijstje (na de S2000).
GT86 vind ik erg tegenvallen.. mist gewoon vermogen en dat zegt eigenlijk bijna iedereen.. je trapt op het gaspedaal en dan gebeurt er gewoon veels te weinig.. lui ding..
jeeperd zegt
Die postfacelift SLK350 werd volgens mij geleverd met een volledig nieuwe V6 met 306pk. De pre-facelift had idd 272pk..
jensoffbutton zegt
Wat een gedrocht die Cadillac.
Enkel daardoor zou je die moeten schrappen van de lijst.
sizedoesmatter zegt
Lotus Elise is blijkbaar te duur. En een Caterham?
Dutchcarwizard zegt
Betaalbaar om aan te schaffen ja. Maar dan begint het financiele feest pas. Zeker bij oude Duitsers.
E34M5Touring zegt
Staan een paar van die Hyundai’s te koop inmiddels. Rond de 17k heb je best een nette. Vind het interieur echt niet om aan te zien maar verder best aardig.
135i met een beetje spec en lage km’s zijn gewoon rete duur. Wordt echt belachelijk geld voor gevraagd. Zo’n BRZ begint wel interessant te worden. Stond een dikke met supercharger te koop. Maar die was ook zo weg. Hele fraaie was dat. Precies genoeg aan gedaan. Zowel optisch als technisch.