De 11 meest controversiële BMWs’ uit de recente historie van BMW.
BMW weet de laatste tijd goed het nieuws te halen. Daarbij schuwen ze de controverse niet. Recentelijk heeft BMW een aantal modellen uitgebracht waar niet iedereen over te spreken is. Met name de eigen fanbase heeft het zwaar te verduren met de creaties van BMW de laatste tijd.
Het probleem met een trouwe fanbase is dat elke verandering bij voorbaat slecht is. Bij Porsche is het zo mogelijk nog erger. De echte die-hard Porsche fanaat rijdt enkel in een Kever, alles wat erna kwam is blasfemie.
Nu zitten we middenin ‘knorretjes-gate’ dan hebben we het niet over de geluiden die Wouter maakt tijdens rijtests, maar over de tot varkensneusgaten opgerekte BMW-nieren. Zie hieronder de belangrijkste exponent daarvan. De nieuwe M3 en M4.
BMW is een merk opgebouwd uit tradities en graag zien de fans dat deze tradities in ere worden gehouden. Dat BMW met nieuwe auto’s, nieuwe design-elementen en nieuw gedachtengoed nieuwe BMW-tradities kan creëren, doet er niet toe. Men is niet alleen boos, maar ook nog eens heel erg teleurgesteld.
De M3 en M4 vorige week zijn echt niet de eersten. Dit zijn 14 shockerende en controversiële BMW’s uit de recente historie:
BMW 3 Serie (E36)
1990
Ja, dames en heren plus jongens en meisjes. De E36 was voor veel fans lastig te verkroppen en werd destijds gezien als een controversiële BMW. Het design was veel te zakelijk, strak en generiek.Het ergste waren de koplampen. Die zaten nu achter glas, dit voor een betere stroomlijn. Maar daardoor verloor BMW wel het kenmerkende front met twee dubbele ronde koplampen. Daarbij was de 3 Serie veel te volwassen geworden, de Freude Am Fahren was bij een E30 vele malen beter voor elkaar. Wel lekker voor BMW: er was geen internet, dus op een paar ingezonden brieven na, kreeg niet iedereen het mee.
BMW Z3 Coupe (E36/7)
1998
Een controversiële BMW heeft overigens niet negatief opgevat te worden. De Z3 Coupé is een zogenaamde ‘skunkwerks’-auto. Je weet wel, zo’n project waarvoor de ingenieurs geen fiat hebben gekregen, maar waar ze in hun vrije tijd aan hebben gewerkt. Dan is het hopen dat de goede marketing-manager-vice-president erachter komt en het eindresultaat dusdanig gaaf vindt, dat de auto in productie gaat. De Z3 Coupé was een hommage aan de Britse Shooting Brakes van weleer. De auto reed ook als dusdanig. Niet zo snaarstrak als een M3, wel net zo snel en zo avontuurlijk als een oude Austin Healey. Het feit dat een bijzonder vormgegeven auto ook heel erg bij de liefhebbers in de smaak kan vallen. Het nadeel: niemand kocht er eentje.
BMW R1100S (259S)
1999
Ha, en jullie maar denken dat de autodivisie het zwaar heeft. Ook bij de motorfiets-divisie, BMW Motorrad, kunnen de designer er wat van. BMW motorfietsen waren zakelijk en traditioneel, totdat in 1999 de BMW R1100S verscheen. Deze motor kreeg een asymmetrische koplamp, waar alle motorfietsen daarvoor gewoon keurige symmetrie toepasten. BMW Motorrad vond het wel genoeg en paste de gekke koplamp-units ook toe op nee R1150GS, R1150R Rockster, K1200R en de HP2 Sport. Waarschijnlijk dat motormuis van de redactie @michaelras nog een paar kan toevoegen.
BMW 3 Serie Compact (E46)
2001
Dat een controversiële BMW stiekem best een goede auto kan zijn, bewees de BMW 3 Serie Compact. De eerste generatie was niet voor iedereen een onverdeeld genoegen. Maar bij de E46-generatie deed BMW iets heel erg vreemds. In dit geval kreeg de auto geen ouderwetse onderstel-techniek, maar wel een zeer aparte neus en achterlicht-unit. Het zag er funky uit voor 2 minuten, maar werd slecht ‘oud’. Om te rijden was de E46 Compact een bijzonder prettige auto: een lange wielbasis, achterwielaandrijving en uitermate prettige besturing maakte het een fijne auto waar je niet naar moest kijken. Bij de facelift wist BMW een (beetje) orde op zaken te stellen.
BMW 7 Serie (E65)
2002
Dit is misschien wel de meest controversiële BMW aller tijden. De geruchten gingen al een tijdje dat de tijdloos schone E38 opgevolgd zou worden door een compleet nieuw model. De auto was (en is) bizar lelijk. Zoals @jaapiyo zegt: een pre-facelift model is leuk omdat het zo fout is. In technisch opzicht was er weinig op aan te merken: alle motoren waren briljant en het interieur was waanzinnig modern. Sterker nog, eigenlijk is de E65 de blauwdruk voor alle moderne auto’s zoals we die nu ook kennen. Maar mooi is ‘ie er niet op geworden. Gebruikt pik je ze op voor bijna niets, want het uiterlijk is niet het meest dramatische aan deze generatie. Ook qua betrouwbaarheid zette deze BMW nieuwe maatstaven.
BMW X3 (E83)
2003
In veel gevallen gaat het om auto’s die niet rijden als een BMW of er niet als dusdanig uitzien. Dat geldt niet helemaal voor de X3: hydraulische stuurbekrachtiging, RWD-basis, puike zes-in-lijn motoren en een capabel chassis. Dit was een van de meest sportief sturende SUV’s. Qua uiterlijk was de X3 nogal, eh, wennen. Het is nog steeds wennen, wat eigenlijk aangeeft dat het een lelijke auto is. Maar dat was niet het enige controversiële aan deze BMW. De auto was zeldzaam slecht in elkaar geschroefd. Qua betrouwbaarheid is het niet noemenswaardig slechter, maar de goedkope plastics en matige afwerking waren absoluut niet een reden om een X3 te kopen.
BMW X6 (E71)
2008
Dit is misschien wel de meest onvergeeflijke auto die BMW ooit heeft gebouwd. Er was namelijk geen enkele logische aanleiding om een prima X5 te voorzien van een omgekeerde badkuip. Deze auto was als een foute grap van een slechte cabaretier: alleen maar om te shockeren. De X6 bewijst ook dat er een enorm verschil zit tussen wat de merkliefhebbers wensen en wat de klanten daadwerkelijk kopen. De controversiële BMW X6 was nutteloos op onverhard, reed niet bijzonder sportief, zoop als een malle en is nog krap bovendien. Echter, het maakt niet uit. Sterker nog, dankzij het succes van de BMW X6 kunnen we genieten van de Cayenne Coupé, GLE Coupé en Q8.
BMW 5 Serie Gran Turismo (F07)
2009
In principe is deze auto precies het tegenovergestelde van de BMW X6. Dat was een X5 waarvoor je meer moest betalen voor minder. Niet echt een goede deal. Echter, de 5 Serie GT was dat wel. Dat was in technisch opzicht een 7 Serie voor de prijs van een 5 Serie. De auto was gericht op de BMW-rijder die zijn wilde haren was verloren, maar niet in een SUV wilde stappen. De 5 Serie GT had een hoogwaardig interieur, superieure rijpositie was uitermate comfortabel. Het uiterlijk was alleen niet voor iedereen weggelegd en de naam was een beetje misleidend. Alsof je je Snickers Slankies gaat noemen. Ofzo.
BMW i3 (I01)
2013
Ja, de BMW i3 ís heel erg lelijk. Maar dat is het punt niet. De controversiële BMW i3 is namelijk ook heerlijk eigenwijs en veel van de lelijkheid is functioneel, in tegenstelling tot de BMW X6. De BMW i3 is een compacte auto die zeer veel ruimte biedt. Door die eisen en de bijzondere bouwwijze zat BMW al snel vast aan een aantal verhoudingen die door de fanboys niet als fraai worden beschouwd. Een handige stadsauto met elektrische motor (al dan niet met Kymco hulpmotor) is niet wat een BMW adept wil zien als hij denkt aan een uit koolstofvezel opgetrokken achterwielaangedreven BMW.
BMW 2 Serie Active Tourer (F45)
2014
Marktsegmenten in Europa zijn erg onderhevig aan trends. Nog niet zo heel erg lang geleden wilde iedereen een Midi-MPV hebben. Tegenwoordig is dat segment bijna uitgestorven. Echter, de Mercedes-Benz B-Klasse bewees dat een dergelijk type auto wel populair kan zijn, maar dan moet er wel een premium-badge op staan. De BMW 2 Serie Active Tourer is de auto die precies doet waar het merk NIET voor staat: kleine turbomotoren, driecilinders, voorwielaandrijving, MPV, de lijst gaat maar door. Echter, voor een dergelijke auto rijdt het prima en je hebt wel de aankleding en mogelijkheden wat uitrusting en opties betreft van een ‘echte’ BMW. Toch is deze auto voor een hoop fans de meest shockerende BMW van de afgelopen jaren.
BMW 2 Serie Gran Tourer (F46)
2015
Zie BMW 2 Serie Active Tourer, maar dan de overtreffende trap. Gericht op mensen die het woord prophylactics niet kunnen vertalen.
BMW X7 (G07)
2018
Stiekem is BMW een SUV merk geworden dat meer vierwielaangedreven auto’s verkoopt dan Audi. Daarbij zijn er ook nog eens 1 Series en 2 Series met de aandrijving op de voorwielen. De tijd van wendbare achterwielaandrijvers uit München ligt al weer even achter ons. De BMW X7 is alleen drie stappen te ver, eigenlijk. Het gaat niet alleen om de grille, het is het totaalplaatje. De 2.300 kilogram zware auto staat erg ver van de kwaliteiten die je verwacht van een BMW. Het is een extreem fijne auto voor Europese roadtrips. Dat dan weer wel.
BMW 7 Serie (G11 LCI)
2019
Grote BMW’s waren vroeger vooral heel erg ingetogen. Opvallende, corpulente slagschepen, daar mocht Mercedes zich mee bezighouden. De E65 was een bizarre wending, maar gelukkig begreep BMW dat de auto wel heel erg lelijk was. Het huidige model was op zich niet verkeerd, totdat BMW besloot dat men in China meer geld kon vangen door de neus enorm groot te maken. Een 7 Serie speciaal voor die markten kwam er niet. Iedereen moest het doen met een disproportioneel grote grille.
BMW M3 (G80)
2020
En zo zijn we aanbeland bij de huidige BMW M3. Van de 4 Serie wisten we al dat een dergelijke neus zou komen, voor de 3 Serie is deze nieuw. Het is niet alleen hoever de grille naar beneden loopt, maar ook naar boven. De welvingen in de motorkap doen meer denken aan een foute jaren ’90 Pontiac Firebird Trans Am Formula Ram Air dan een 328 van weleer. Het grootste probleem met de M3-grille is dat het geen ander doel dient dan shockeren. Er is geen andere reden, zoals betere koeling of voetgangersveiligheid. Men vindt dit kennelijk mooi. Gelukkig heelt tijd alle wonden. Hopelijk
Pascal zegt
Leuk item! Ondanks dat BMW een aantal modellen op de markt heeft gezet die ik echt niet kan verkroppen (met de Active Tourer en 5GT voorop) blijft het voor mij gewoon toch het lekkerste automerk wat er is en twijfel ik er geen moment aan dat er in de toekomst weer eentje voor de deur komt.
moveyourmind zegt
Gek dat die old school BMW-grilles er als je er nu naar kijkt veel kleiner lijken te zijn dan dat ze daadwerkelijk zijn.
vaakbenjetebang zegt
De E36 vond ik destijds al lekker strak, ik was en ben fan van de optisch ook ver naar voren geplaatste vooras, en ik ben waarschijnlijk één van de heel weinigen, maar ik vind hem ook echt mooi opgedroogd. Strak, functioneel, herkenbaar. Niks mis mee – op het imago na dan, maar daar kan de auto weinig aan doen.
De Z3 Coupé is in alle opzichten fantastisch. Eén van de weinige BMW’s die ik mezelf wel zou zien rijden – net als de i3. Dikke kans dat ik die een keer ga kopen als daily. Dat interieur is gewoon een fijne plek om te zijn, het rijdt prima en ik vind het design ook wel lekker.
Zo’n 5GT is monsterlijk lelijk, maar het lijkt me wel een fijne auto.
freshlife zegt
@vaakbenjetebang: je bent niet 1 van de enigen hoor. Probeer maar eens een nette 325i of 328i te vinden, evenals de e46 330i. Waardes schieten omhoog
mashell zegt
“je bent niet 1 van de enigen hoor”
Mijn complimenten, dat is gewoon poëtisch mooi.
Rob zegt
Ik heb de 5-serie GT eigenlijk altijd wel OK gevonden. Ruim, de juiste motoren, bescheiden voorkomen, passende prijs; het is gewoon een goede luxe wagen. Maar dan zonder de gebruikelijke pretenties van een luxe wagen. Die moeten toch altijd tikkie decadent of proteserig zijn. Heeft de 5 GT niet.
Oke, het is geen stijlicoon, laat staan een technologisch wonder. Door de BMW-badge verwacht men toch iets anders, ik weet het, maar als auto an sich? Werkelijk helemaal niks mis mee.
snowbird zegt
Mercedes -Benz kan er ook wat van met dat lelijke CLA model…
renskuhh zegt
@snowbird: wel, persoonlijk vind ik dit een van de mooiste
snowbird zegt
Ja smaken verschillen…all good..
roverbmwdriver zegt
Met uitzondering van de M3 Coupé kan ik met het bovenstaande wel instemmen. Over die 3-cilinder voorwiel aangedreven 2-serie heb ik al eens een furieuze discussie op Linkedin gevoerd met een marketing manager van BMW. Tot zo’n krappe twintig jaar geleden deed BMW echt haar best om kwalitatief goed te auto’s te bouwen, met veel ‘Freude am Fahren’. Ik begrijp ook wel dat de huidige emissie-normen dit afknijpen en BMW gewoon veel auto’s wil verkopen. Om die reden hou ik nog even vast aan mijn 750i uit 2000
erce zegt
Hoe goed! Drie auto’s uit dit lijstje heb ik zelf gehad: e36, de Z3 Coupé 3.0 (nog steeds spijt dat ik hem ooit heb verkocht) en de i3. Sterker nog, ik rijd nu een i3s.
evdw zegt
Nou inderdaad, je had beter in die Z3 kunnen blijven rijden.
In zo’n I3 krimpen je ballen elke kilometer.
erce zegt
@evdw: Is dat zo? Geen last van, maar ik ontleen mijn status dan ook niet aan het soort auto dat ik rijd. Dat rijden doet zo’n i3s overigens geweldig en vrijwel net zo snel naar de 100 als die Z3 Coupe 3.0
z4coupe30si zegt
@erce: 0-100. Wie kijkt daar nog naar?
johnhert zegt
@z4coupe30si: Aardig wat mensen, het zou je verbazen.
z4coupe30si zegt
@johnhert: ik snap het niet ??
vaakbenjetebang zegt
E36 heb ik gehad, en de andere 2 van je lijstje zou ik graag eens hebben. Mooi rijtje auto’s!
RobTWo zegt
Die R1100S is nu nog meer dan toen iconisch en het blijft een geweldige motorfiets, vooral in het rood. Ook de vulopening van de tank zit uit het midden, wat dan weer praktisch is als je hem op de jiffy zet tijdens het tanken.
Robert zegt
@robtwo: Die R1100S kan ook niet worden genoemd zonder ook de roemruchte K1 te benoemen. Ik heb weinig met motoren, maar toen de K1 op de markt kwam, hing ik als puberjong een poster van dat ding aan de slaapkamermuur. In rood met gele graphics. Maar tegenwoordig is zo’n K1 echt een freakshow op twee wielen, als ik de commentaren en meningen moet geloven.
En om bij de vierwielers terug te komen, de eerste generatie BMW 1 Serie (E81/E87) was ook niet bepaald een schoonheid; De driedeurs/vijfdeurs was van alle kanten disproportioneel in z’n lijnenspel, en op de achterbank van kon je gewoon niet met goed fatsoen als puber of volwassene gaan zitten, zo krap. De coupé en cabrio (E82/E88) leken vooral op te heet gewassen grote broers uit de 3 Serie (E92 resp. E93).
sabrerator zegt
@RobTWo:
Eigenlijk begon de controverse eerder, met de introductie van de “nieuwe” boxers. De R1100RS.
Dat ding werd wel zó lelijk gevonden toen ie uitkwam.
Reed verder perfect, maar het duurde even voor men eraan gewend was.
donaldjgarrison zegt
De X7 is gewoon een fraaie auto. Mijn buurman heeft er ook een.
Estate_of_mind zegt
@donaldjgarrison: goed argument, mijn buurman heeft een Corolla Verso, is dat dan ook een fraaie wagen?
BJ zegt
Los van die wanstaltige grill, is het zo’n overbodige auto. En zoals gezegd in het artikel, zo niet des BMW’s. Hij is leuk als je van de grootst mogelijke maatschappelijke middelvinger houdt… Als ie nou 15% kleiner was en een normale grill had was het een gewone middelvinger zoals z’n collega’s Q7, GLE/S etc. Maar dan wordt het gewoon een X5.
doublechevron65 zegt
De 7e serie (E65) was voor mij absoluut sensationeel net zoals de 5 Serie (E60), gewoon design puur en polariserend, dat mocht ik juist bij dit design.
bmwadept zegt
Juist. Ze waren verfrissend design als je ze vergelijkt met de Audi’s en Mercedessen van die periode.
banderas zegt
E36 is ook een enorm saai vormgeven auto zonder maar 1 leuk detail aan de buitenkant. Maar ja, staat BMW op dus vinden mensen het tof.
johnhert zegt
@banderas: En het rijdt nog altijd niet verkeerd, verder ook erg betrouwbaar getuige dat alle e36 325i en sneller naar het circuit verdwijnen
grasvreter zegt
Die 7 serie uit 2019, ooh man ik schrik iedere keer van de styling. Ik zou als ik in de markt zou zijn voor zo’n auto deze direct wegstrepen. Zo onvergeeflijk lelijk.
joejojo2012 zegt
Da’s precies de reden dat mijn vader eerst de facelift wilde zien. Hij schrok zich een hoedje en ging op zoek naar een prefacelift met lichte kleur (alle 7 series zijn zwart, grijs of blauw) icm bruin nappaleder.
De verhoudingen, en vooral de neus, kloppen gewoon.
kle500 zegt
Leuk dat die enorme neus van die laatste 7serie er nu (zeker in verhouding met de nwe 3/4) er best heel prima uit ziet.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Hahaha ik dacht precies hetzelfde.
alcantara zegt
En de Isetta dan??
vaakbenjetebang zegt
De motoren in de E65 briljant? Mwoah, die V8 was wel een aardig zorgenkindje. Als-ie het zonder problemen doet, is het een fijn ding. Dat wel.
wceend zegt
Eens! De e65 7 serie zette inderdaad nieuwe maatstaven qua betrouwbaarheid maar heden is dit eerder in negatieve dan positieve zin. De waardes zijn niet alleen laag door het design maar vooral door de enorme running cost.
birdnerd84 zegt
De huidige X4 vind ik toch wel de meest lelijke BMW van nu. Samen met de 2-serie Gran Coupe en M4
ouwedibbes83 zegt
De vorige 1-serie werd voor de facelift wel eens voorzien van een beter smoelende 2-serie neus. Ik ben benieuwd of de nieuwe M3 omgebouwd gaat worden naar het snoetje van een reguliere 3 serie met M-pakket. Iemand al een impressie daarvan langs zien komen?
Loek zegt
@ouwedibbes83: eh, ja
https://static.autoblog.nl/images/wp2018/reviews/BMW_330i_M-Sport_G20/BMW_330i_M-Sport_G20-5.jpg
basman147 zegt
Gewoon de Alpina nemen. In de basis dezelfde motor, een onderstel dat voor de openbare weg is ontwikkeld in plaats van de laatste 10e seconde op de Nordschleife, je hoeft niet te wachten op de Touring en als klap op de vuurpijl nog een normale neus ook nog. What’s not to like?
mashell zegt
Nein, Nein, Nein, Nein, Nein und nochmalls Nein!
Zijn de antwoorden op de vragen of je op je Alpina, de frontsplitter, lelijke uitlaateindstukken, de 20 spaaksvelgen, de stiksels, de overdaad aan typeplaatjes en de striping wilt.
basman147 zegt
Smaken verschillen zullen we maar zeggen. Die splitter is me nooit opgevallen en voor spaken en stiksels heb ik hetzelfde criterium als bier tijdens Oktoberfest; hoe meer, hoe beter. Striping en typeplaatjes moet ik je wel gelijk in geven, maar die zijn optioneel, en zonder hou je in mijn ogen een decent dikke Dreier over.
MaartenD zegt
X6 #kots
smex zegt
De nieuwe 1 serie past ook zeker in dit rijtje thuis. Man wat een hondslelijk gedrocht is dat. Ik zou nog liever in een 2 serie active tourer rijden dan de nieuwe 1 serie.
pier zegt
Tja, BMW heeft geniale auto’s gemaakt maar dus ook deze gedrochten. Alhoewel de Z3 coupé en de 5GT zeker wel wat hebben. Eigenlijk is de 5GT een miskend talent, veel ruimte, fraai interieur en van buiten niet eens zo lelijk in de juiste uitvoering.
bmwe46m3balling zegt
Misschien een niet zo populaire mening maar de X6 in een goede samenstelling ziet er gewoon lekker dik en goed uit.
De nieuwe 7 serie met die grote neus in een goede samenstelling ziet er ook lekker dik uit en vooral imposant en statig.
rhellema zegt
@bmwe46m3balling: inderdaad, ik kwam gisteren een Lexus LS tegen. Als er één auto een belachelijk grote grille heeft dan is het die auto wel. Maar dat mag je hier niet zeggen hé, Lexus moet je de hemel inprikken en BMW moet afgekraakt worden volgens de meelopertjes alhier.
BJ zegt
Volgens mij valt dat wel mee en is er regelmatig wat gezegd en geschreven over de frontale vormgeving van Lexus. Alleen is die fanbase wat minder groot en is het merk minder mainstream dus dat er meer van BMW gevonden wordt lijkt me logisch.
BJ zegt
Tsja, smaken verschillen. En ik denk dat de lijn tussen een auto met “zelfvertrouwen” of pretentieus/protserig wel erg dun is geworden bij sommige merken/modellen. En zeker bij een X6 helpt het dan ook niet mee als een auto werkelijk helemaal niks toevoegt.
C220AMG zegt
Of ik ze allemaal als controversieel betitel betwijfel ik, anders dan de norm zeker wel. Het is overigens E36/8 voor de Z3 coupe.
mout zegt
Op die grill na zijn de huidige modellen wel te doen.
Nu maken tuners een model meestal opzichtige, maar kan er nu niet een aftermarket nosejobje komen?
alloallo zegt
Ik vind de i3 langzaam mooi worden. Dit model is ondergewaardeerd. En inderdaad de x4 mag ook in het rijtje van lelijke BMWs
joejojo2012 zegt
Dit gaat op de 2e hands markt de nieuwe Audi A2 worden. Soort van miskend talen. Ik vind hem idd tof en zou em graag in de stad willen rijden.
melcon zegt
Ah yes the grandpa tourer ?
carfreakjim zegt
Enige twee die ik wel kan waarderen zijn de e36, z3 en i3. Voor de rest had bmw de ontwerpen beter door de versnipperaar kunnen doen.
Dutchdriftking zegt
Een mooi lijstje, het laat ook goed zien dat controversieel niet meteen lelijk betekend. De e36 is (als M3 GT) nog altijd mijn ideale 3-serie, en de Z3 coupé staat nóg hoger op mijn lijstje van geniale BMW’s. De huidige M3, 4-serie en 7-serie vind ik met grote nieren mooier dan alle voorgangers welke na de e38,39 en 46 zijn gekomen. Wat motoren betreft, ik heb zelf een 1150 GS, de knipoog is fijn!
Jantje_555 zegt
iedereen klaagt maar over de amerikaanse pickup en zijn grootte, maar de X7 is bijna net zolang en zie je verrassend veel rijden. Zaterdag en Zondag wel een stuk of 5 of 6 zien rijden, en allemaal verschillende kleuren.
Calimero zegt
Als je er dan toch een motorfiets tussen zet waarom dan niet de (ook) C1 en C2 benoemen?
Controversieel is de I3 zeker, maar juist het afwijkende design maakt dat ik hem leuk (niet mooi) vind van lelijkheid.
Mijn tandarts heeft er ook 1. De keren dat ik er kom ( soms iets vaker dan ik zou willen) kijk ik toch altijd even naar de auto.
hakvo054 zegt
Ha ha, wat ironisch. Doordat de huidige grills (of is het grillen) zo groot zijn lijken de oude weer te klein.
erikabarth zegt
De compact is toch wel de meest lelijke, veelal voor mensen die net geen BMW konden betalen maar toch wilden rijden.
mcshine zegt
De i3 staat hier op de oprit, in de garage een E86 en op de laadplek een M3, maar das geen echte BMW.
dper4mance zegt
Huh? Geen C1? Hallo? Waar is de C1?
BloodSeaker zegt
13 of 11? Ik ga het niet natzllen maar 1 van de 2 klopt niet. Vind eigenlijk de lijst wat bizar. De nieuwe 7 is echt niet zo lelijk eigenlijk. Vond de eerste 1 serie stuk lelijker bvb. Net als bepaalde 8 serie gedrocht