We zetten de gaafste moderne Alfa Romeo’s op een rijtje om de verjaardag te vieren.
Sommige merken hebben gewoon wat en anderen niet. Ondanks dat een Mazda op alle meetbare punten beter is dan een Alfa Romeo, wil je een Alfa en raad je de Mazda aan bij anderen.
Alfa Romeo tart onze hersenen met dingen als ‘beleving, emotie en gevoel‘ al weer 110 jaar! In die 110 jaar heeft Alfa Romeo bijzondere dingen gebouwd. Sterker nog, noem het maar en ze hebben het waarschijnlijk gebouwd: busjes, vrachtwagens, formule 1 auto’s: alles. Helaas zijn veel hoogtepunten van Alfa Romeo alweer van een hele tijd geleden.
Althans, dat is wat de ‘ware purist‘ je graag doet geloven. Feit is dat Alfa Romeo ook in het laatste gedeelte van de afgelopen 110 jaar, laten we zeggen 35 jaar, best bijzondere auto’s heeft gebouwd. Dit zijn onze 13 favorieten:
Alfa Romeo GT V6 2.5 Grand Prix (116)
1985
We beginnen het lijstje met de gaafste moderne Alfa Romeo’s met deze rode held. Weinig auto’s deden (en doen!) het zo perfect als de Alfa Romeo GTV 6. Het is een beetje ‘Peak Alfa Romeo’. Een compacte doch praktische coupé met Busso V6, transaxle, achterwielaandrijving en een beeldschoon koetswerk. Daarbij kost ‘ie niet eens zo heel erg veel, zeker niet als je ziet wat je ervoor terugkrijgt.
Alfa Romeo 75 Turbo Quadrifoglio Verde (162B)
1990
De Alfa Romeo 75 is volgens veel Alfa-fans de laatste echte Alfa Romeo. Nu zijn Alfa-fans stiekem best kritisch op hun eigen merkje, maar in het geval van de 75 is het best logisch. Het was namelijk een van de best rijdende middenklassers. De Quadrifoglio Turbo was een viercilinder, geen bijzondere Busso. Dit had als voordeel dat ‘ie iets lichter in de neus was en een nog prettigere handling had. Ook was de Quadrifoglio iets beter op te voeren.
Alfa Romeo SZ (162C)
1990
Sowieso, als je een Alfa 75 met Busso wenst, is de ‘ES30’ of S.Z. de ultieme Alfa Romeo en de aller-allerlaatste échte Alfa Romeo. In feite is het een Alfa 75 met bijzonder koetswerk van Zagato en een gekietelde Busso V6. De prestaties waren bijzonder goed, zeker voor zijn tijd. Een beetje op het niveau van de Alpine A610 of Porsche 968. Er kwam ook een open versie, de R.Z. waar Rolf Wouters elk weekend in rond reed in de jaren ’90. Of ‘Il Monstro’ (de S.Z., niet Rolf Wouters) mooi oud is geworden, valt te betwijfelen. Maar man, hoe gaaf is het dat elk hersenspinseltje bij Alfa Romeo dus gewoon in productie genomen wordt? Het zorgt in elk geval voor een leuk lijstje met de gaafste moderne Alfa Romeo’s!
Alfa Romeo 33 Quadrifoglio (907)
1992
Vaak is er een discussie wat beter is: voor- of achterwielaandrijving. @Jaapiyo zit in team B, maar wellicht licht het antwoord meer in het midden. Het is namelijk ook hoe het uitgevoerd wordt. Een Lada Riva en Opel Kadett C hebben achterwielaandrijving, de Alfa 33 was voorzien van voorwielaandrijving. En man oh man, wat stuurden die 33’s lekker. Voor hun formaat waren ze relatief licht en behoorlijk aerodynamisch: met de prestaties was dan ook niets mis. Wat dat betreft wordt het wel weer tijd voor een smakelijke Golf-concurrent uit Italië. Welllicht dat ze op basis van het EMP2-platform iets kunnen fabriceren?
Alfa Romeo 155 Quadrifoglio (167)
1992
Wellicht is de 155 niet de eerste auto die je verwacht als een van de gaafste moderne Alfa Romeo’s. De Alfa Romeo 155 had het zwaar tijdens de introductie. Mensen bleven onwillekeurig de vergelijking maken met de 75. Qua looks was de 155 overigens wel de winnaar: strak van snit, zeer herkenbaar, maar zeker niet te opvallend. Gelukkig kon je ‘m ook in het Alfa-rood bestellen. Net als bij de 75 kon je kiezen uit een viercilinder turbo of een Busso V6. De V6 was zwaarder in de neus en had voorwielaandrijving, de 155 Q4 Turbo had een lichtere tweeliter én vierwielaandrijving. Sterker nog, de 155 Q4 was eigenlijk een soort Delta Integrale sedan van Alfa Romeo. Onterecht ondergewaardeerde auto.
Alfa Romeo GTV Cup (916C)
2001
Sommige dingen kunnen niet werken. Als je een bijzondere koets van Pininfarina combineert met een schitterende Busso V6 en een Fiat Tipo chassis, kun je niet te veel verwachten. Alsof je geweldige gorgonzola en parmaham op een oude tosti smijt. Maar die Italianen flikten het maar toch weer. De GTV met V6 gaf een stukje, pardon, ‘beleving’ en ‘sensatie’ die je bij geen enkele auto in zijn klasse aantrof. De GTV Cup was een speciaal model voor de Britse markt met voornamelijk optische wijzigingen.
Alfa Romeo 156 Sportwagon GTA (932B)
2002
Het was even twijfelen met de Alfa 156. Want de 156-range bestond uit veel hoogtepunten. In standaardvorm was ‘ie al briljant en goed genoeg om als een van de gaafste moderne Alfa Romeo’s vermeld te mogen worden. De diesels waren bovengemiddeld puik. De sedan was beeldschoon. De Twin Spark motoren waren meer dan prima. Maar, wederom, het meest bijzonder was toevallig de duurste. De 156 Sportwagon GTA was een 330i concurrent, met bijna de sensaties van een M3. Niet qua driftskills, want het blijft een voorwielaandrijver. Nee, het was de super directe besturing, de fantastische sportstoelen, de zeer uitgekiende wegligging, de heftige bodykit (die niet werd gefacelift) en natuurlijk die sonore V6.
Alfa Romeo 147 GTA (937A)
2002
In principe geldt voor de 147 GTA alles wat voor de 156 GTA geldt. Als Ferrari of Maserati een hatchback gingen bouwen, werd dít het. Als dynamische rijdersauto slaat de 147 de plank behoorlijk mis, maar dan mis je het punt van de auto. De 147 GTA wil je niet omdat het de meest precieze, effectieve en snaar-strakke Hot Hatch is. Nee, je wilde ‘m gewoon hebben. Dit overzicht is voor de gaafste moderne Alfa Romeo’s, niet de beste of meest capabele. Het is overigens de ideale Hot Hatch voor dagelijks gebruik. De motor leert meer dan voldoende koppel, er is zowaar comfort aanwezig en je komt altijd stijlvol voorrijden. Het feit dat Alfa Romeo het überhaupt gebouwd heeft, geeft aan dat er net even wat meer petrolheads zitten in Arese dan bij andere merken.
Alfa Romeo 8C Competizione
2007
De Alfa Romeo 8C Competizione zou voor elke fabrikant een concept car blijven. Collega @Loek zal binnenkort een lijstje hebben met 8C-concurrenten waar het bij een concept bleef. Alfa Romeo nam de auto gewoon in productie. Het is nog steeds niet duidelijk of Alfa Romeo een GT of een sportwagen wilde maken, maar man wat is ‘ie fraai en oh, wat klinkt ‘ie fraai. Dankzij een V8 van Maserati (dus van Ferrari) heb je ook de nodige streetcred, maar ook met 1.3 diesel wil je ‘m voor de deur hebben staan. De Alfa Romeo 8C is niet alleen een van de gaafste Alfa Romeo’s ooit gebouwd, maar ook een van de gaafste auto’s in het algemeen.
Alfa Romeo Brera S Prodrive (939C)
2008
Tsja, de 939-generatie is niet het hoogtepunt van Alfa Romeo. De 159 was te log, te zwaar en de V6 miste karakter. Veel werd rechtgezet met de Brera S van Prodrive. Onderstel van Bilstein/Eibach, 19″ lichtgewicht velgen, Brembo remmen, geen vierwielaandrijving én een sperdifferentieel maakte het een compleet andere auto. De Brera S was lichter, sneller en eindelijk leuk om te rijden. Nadeel: ze zijn alleen gebouwd voor de Britten. Mocht je gaan importeren en een paar goedkope exemplaren zijn is het even opletten, er zijn ook een paar Brera S’en geleverd met de 2.2 JTS, die gewoonweg te langzaam is.
Alfa Romeo GT Limited Edition (937C)
2010
Weinig merken laten een legendrische motor even terugkeren. Volkswagen deed het met de V8 van Bentley (Arnage) en Porsche grijpt ook terug naar atmosferische zescilinder boxers voor de Boxster GTS 4.0 (alhoewel dat een nieuwere motor is dan voorheen). Voor het 100 jarige jubileum (inderdaad, 10 jaar geleden) vierde Alfa Romeo het met de GT Limited Edition. De enige juiste motor was natuurlijk de Busso V6, maar die was al uit productie. Dus wat deed Alfa Romeo? Inderdaad, om het feestje goed te vieren werden er toch weer een paar van gebouwd. Het bewijs dat het bedrijf niet alleen voor petrolheads is bedoeld, maar ook door petrolheads wordt gerund.
Alfa Romeo 4C
2014
Dat Alfa Romeo kan doorslaan met bijzondere auto’s, bewijst de 4C. Het is een beeldschone sportwagen. Een raszuivere ook, zie het meer als een compacte Ferrari dan een Giulietta coupé. Maar Alfa Romeo miste wel een paar punten. De 159 was inmiddels uit productie en de Mito was alweer zes jaar oud. Er was geen crossover, geen grote sedan of wat anders. Alleen een Giulietta en de eerder genoemde Mito. Daarmee moesten de dealers het doen. Oh, een koolstofvezel Italiaanse Lotus-concurrent voor 80 mille. Maar toch, niemand herinnert zich later de Mito en Giulietta nog, maar de 4C wordt absoluut een klassieker.
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (952)
2020
Toen Alfa Romeo aankondigde met een M3-killer aan te komen moesten we allemaal een beetje hoopvol gniffelen. Alsof je kleine neefje aangeeft Rico Verhoeven wel even aan te zullen pakken. Of de Giulia Quadrifoglio beter is dan de M3, laten we even in het midden. Feit is dat het zeer close is tussen die twee en als het om rijeigenschappen gaat, de Giulia volgens sommigen op een hoger peil staat dan de M3. Het is een comeback waar zelfs LL Cool J van onder de indruk zou zijn.
Bonus:
Een kleine bonus voor de meest goedkope standaard Giulia, want ook die is eigenlijk al geweldig. Bestel ‘m in het rood (is standaard) en laat de opties voor wat het is (wat heb je nu daadwerkelijk aan opties?) en ga genieten van een de fijnste sportsedans ooit gebouwd. Leuke bonus, die motor is in feite een teruggetunede Veloce-motor, dus 280-300 pk heb je er zo uit. En dat voor een auto van 42 mille, met vijf jaar fabrieksgarantie, achterwielaandrijving, achttraps automaat, vier deuren en een ruime kofferbak.
Dan is het woord nu aan u, waarde lezer! Welke moderne Alfa Romeo is jouw favoriet? En misschien nog wel belangrijker: Waarom juist dat model? Laat het antwoord weten, in de comments!
SpiderIV zegt
Voor een “afvallige en nu BMW rijder” is dit een fraai lijstje.
Als al 30 jaar lang Alfa-rijder kan ik me goed vinden in deze lijst. Naast dit sportieve spul wellicht nog de 166 V6 3.2. waarmee Alfa laat zien dat het ook fijn rijdende grote auto’s kan bouwen.
Blijft een fraai merk met helaas meer geschiedenis dan heden. Slechts die paar modellen nu is treurig natuurlijk.
lucerd zegt
De alfa romeo TZ3 and de alfa romeo callaway GTV6 twin turbo zijn ook wel bijzondere wagens hoor.
tortuga zegt
Die gt limited edition ziet er fraai uit!
Justawheelchairguy zegt
Afgezien van de 8C en SZ heb ik hier niks mee.
transaxleman zegt
Veel van deze auto’s hebben één ding gemeen: de Busso
Een Alfa met de Busso V6, in wat voor vorm dan ook, is echt een aanrader om ooit gehad te hebben.
Ontiegelijk lekker geluid. Er zijn niet zo heel veel lekker klinkende V6’en, maar de Busso is echt een pareltje.
Maakt eigenlijk ook niet zo veel uit welke. De 2.5 12v uit de GTV6 klinkt het beste. Maar de 3.2 in de GTAs, GTs en 166 trekt als een beer tot de toerenbegrenzer. En ook een 2.5 24v in een 156 is een super keuze.
Ja ze zijn relatief duur in onderhoud vanwege de 3-4 jaarlijkse distributieriem a 1000 euro. Maar ik denk dat je als leek niet dichter bij een Ferrari geluid kan komen zonder daadwerkelijk een Ferrari te kopen.
Zeker in deze tijd van turbo’s en milieugedoe is de mechanische huil en brom van een alfa V6 echt een openbaring
dondeboer zegt
@transaxleman: Sinds we de GT V6 hebben zwaai ik m’n vrouw buiten uit als ze van huis gaat. Om ’t mooie ontwerp van Bertone te bewonderen, maar vooral om ‘r te horen grommen. ‘T kost wat, maar dan heb je ook wat. Hangt heerlijk aan ’t gas, maar ook als je rustig aan doet dat prachtige sonore gemurmel onder de kap. Zalig. Ik heb ‘betere’ auto’s gehad. Maar ik kan er geen afstand van nemen.
pa045 zegt
Heerlijke auto’s. Zelf veel Alfa’s gehad, waaronder de 75, 33 en de 155.
Iedereen heeft het altijd over de Busso’s. Op zich wel te begrijpen, maar de Nord motoren met carbs of de latere Twin Spark versies waren ook goudstukken, Soepel en in staat hoge toeren te rijden. Het waren 1 van de eerste productiemotoren volledig uit aluminium gemaakt. Is toch ook eens een mooi stuk op deze pagina waard Niet @willeme?
roverbmwdriver zegt
Ik heb vele jaren in een Rover P6B gereden met een van origine Buick V8 uit de jaren zestig: ook volledig aluminium overigens. Alfa was dus wel ietsje later.
nietcreatief zegt
De “Nord” TwinCam motor is van de handen van Busso en vind zijn oorsprong ergens begin jaren ’50
pa045 zegt
@roverbmwdriver: https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Twin_Cam_engine
1954. Misschien wel de eerste productiemotor volledig uit alu
roverbmwdriver zegt
Thx. weer wat geleerd. Het wordt tijd dat ik eens een boek over de geschiedenis van Alfa aanschaf merk ik.
eklasse zegt
Gaaf en modern.. dan telt de 164 Procar toch ook?
viezefreddyw zegt
@eklasse: Eigenlijk niet, er zijn er helaas maar twee van gebouwd. Dus gezien het feit dat hij, helaas, nooit in productie kwam verdient hij de vermelding eigenlijk niet.
mikje90 zegt
Wat een fantastisch merk is het toch ook. Ondanks dat ik moest overstappen op een ander merk i.v.m reduceren van de totale jaarlijkse onderhoudskosten, zit het merk voor altijd diep geworteld in mijn hart en zal ik het altijd blijven prijzen. Geen enkel ander automerk heeft me zoveel rijplezier gegeven.
alfapeter zegt
De GTV6 was de auto die mij tot liefhebber van het merk maakte. Ik heb er één enkele jaren gehad en was zelf verbaasd hoe een 20 jaar oude auto een hoop modern premium spul het nakijken gaf. Die Busso motor blijft een fantastisch ding en was zeer betrouwbaar in tegenstelling tot de rest van de techniek. Qua design vind ik het nog steeds één van de mooiste auto’s ooit.
geelbarrel zegt
Heerlijk lezen. De bonus: ow yes… ik geniet er al ruim een half jaar van. Massimo Squadra 319 pk is een feestje met de lichtvoetige rwd. Maar meer dan 35 jr geleden waren er echt ook fijne stenenvreters van Alfa. Fwd stuurwerk doe ik het liefst in een Sud. Die er nu nog zijn, zijn in periodes gebouwd dat er geen stakingen waren.
tazmania zegt
Mooi lijstje. Die 155 hoort er niet tussen. Geen bijzondere Alfa. Verre van juist. Qua vormgeving niet, qua techniek niet (die Delta kloon uitgezonderd) en qua rij eigenschappen niet.
pa045 zegt
Niet mee eens. Was een uiterst capabele auto met heerlijke evoluties van de Nord motor. Heeft een super weggedrag voor een FWD en ziet er, naar mijn mening, gewoon top uit. Misschien wel de mooiste auto die ik ooit heb gehad: 155 2.0 TS Lusso. Die was echt nieuw. Van binnen en van buiten. Zo zonde dat ik zoiets toen niet had kunnen conserveren. Was nu echt een topper geweest.
shibby zegt
Die 147 GTA vind ik zo onevenredig gaaf, die staat op de bucketlist voor erbij
bernoulli zegt
De allersnelste staat er niet bij: https://cdn1.formulaspy.com/v3/wp-content/uploads/2019/02/18074142/20190218_082432.jpg
moveyourmind zegt
Mooie uiteenzetting!
En wat een schitterende modellen heeft het merk gemaakt. Dit is toch wel één van de belangrijkste merken waardoor ik autogek geworden ben. Met name door de 75. Wat een fraaie auto is dat toch met die heerlijke bonkige vorm. Bijzonder knap dat de koets van die 75 voor een groot gedeelte gelijk is aan de Giulietta, maar ze er een totaal anders ogende auto van hebben weten te maken.
De 164 is ook zo’n sterk staaltje. Waar de Croma, 9000 en de Thema duidelijk verwanten waren was de 164 een compleet andere auto om te zien. Je zou er nog maar één hebben. Nooit meer weg doen. En heb je de kans om een betaalbare mooie 916 GTV te kopen altijd doen. Is een klassieker in spé.
viezefreddyw zegt
@moveyourmind: Je bent te laat met je tip, heb de mijne een paar maandjes terug nog verkocht. Met een aardig verlies overigens… Wel bijzonder fijne kar overigens.
Ben het verder ook niet helemaal met je eens wat betreft dat alleen de 164 zo afwijkend is van de andere drie auto’s. Ook de 9000 vind ik eigenzinnig genoeg, zeker onderhuids was hij zeer anders. Blijf ik ook een schitterende wagen vinden.
moveyourmind zegt
Ja, daar heb je wel een punt met die 9000. Onderhuids een echte Saab. Mooiste vind ik nog steeds de laatste versie, die zag er ook aan de buitenkant meer eigen uit. En heeft ook die mooie wigvorm met lage neus en hoog opgeworpen achterkant wat de Alfa 75 ook heeft en zo mooi maakt.
viezefreddyw zegt
@moveyourmind: Absoluut. Een mooie 2.3 Turbo lijkt me wel eens wat.
9000cse zegt
@viezefreddyw & @moveyourmind: Bedankt, jullie! Dit streelt het zieltje!
SpiderIV zegt
@moveyourmind en @viezefreddyw Ben erg liefhebber maar je hebt een flinke loods nodig voor die vele 164’s en 916’s.
Beiden toch niet echte gewilde auto’s. Kan Freddy over meepraten. Kosten beiden geen drol.
Die 164 is toch een beetje een 90, eigenlijk best een OK auto maar geen echte klassieker.
Die 916’s zijn spotgoedkoop te vinden; alleen met Busso en niet te veel KM’ers wat duurder.
viezefreddyw zegt
@SpiderIV: Klopt, niet om de @moveyourmind tegen te spreken of dergelijke, maar de mensen die roepen dat een 164 geld kan gaan opleveren zijn de mensen die er niet eentje hebben. Je ziet het ook op de welbekende verkoopsites. De prijzen stijgen niet, en dure exemplaren staan erg lang te koop.
SpiderIV zegt
Idd ……………. heb nog een V6 met 80.000 km origineel NL proteo rood en velour interieur. Een beetje een 65+ uitvoering dus ;-). Die staat nog wel even in die loods ………… naast een 916 V6,
pa045 zegt
Wanneer ze niet in de weg staan, lekker houden! Prachtige automobielen.
Maar om in te haken op @moveyourmind en @viezefreddyw: Ik vind ze alle 4 prachtig. De Croma vond ik vroeger de minste, maar laatst nog eens 1 bekeken en ze zijn toch mooi oud geworden. Kwalitatief ook heel goed. Mijn oom had een simpele CHT en een goede vriend van mijn vader heeft meerdere diesels zonder problemen naar 3 en 4 ton gereden. Overigens ook de eerste productie diesel met directe inspuit als ik mij niet vergis.
Hubert zegt
Mijn moeder had destijds de 75 2.0 carb. Ik had net mijn rijbewijs en heb leren driften net deze auto. Geweldig geluid zat er in.
Zelf ook even een 146 1.8 gehad. Niet het schreeuwerige uiterlijk van de 2.0, maar wel bloedsnel en heerlijk sturend.
karaya zegt
@willeme
Misschien had je beter de 75 Turbo Evoluzione er tussen kunnen zetten. Niet de mooiste, wel de gemeenste:
https://www.youtube.com/watch?v=RsAkiRKfWHM
Kvgorp zegt
Ooit als mannetje van 8-9 wekelijks naar de Alfa Romeo gefietst voor een en de zelfde auto. Daar stond hij dan en ik ging steeds weer kijken. Tot de verkopers zeiden: neem je vader een keer mee dan kan hij een foto maken en zo geschiedde. Ik mijn vader zo ver gekregen en ik mocht op de foto met de SZ!
Als ik toch ooit eens een keer een grote prijs win dan moet die SZ er toch een keer komen. Toch?
emping zegt
wellicht licht het antwoord meer in het midden. Licht = ligt
OT: zeer smakelijk lijstje, ooit komt er een Alfa voor de deur. Weet alleen nog niet welke.
Alfonso_Alfist zegt
Mooie uiteenzetting van gave modellen. De 8C is het coolste, toch heeft de 156 de ‘vergane’ liefde het meeste aangewakkerd. Eind jaren negentig op de fiets naar school en daar stond altijd een fraaie zilveren 156 en die coupé vorm met verstopte portieren vond ik hoogst interessant. Later bij de Mazda dealer van paps stond een occasion en ook het interieur was gaaf met die kokerklokken en seperate meters voor de olie&benzine. Een betaalbare Ferrari.10 jaar later in 2009 later de droomauto gekocht een basis 1.6 TS met een whopping 120 pk, toch een heel ander motorkarakter als de gezapige Mazda’s van m’n vader destijds. In 2011 praktisch dezelfde auto gekocht (ook Grigio Chiaro) maar dan met houten stuurtje leder en de ultieme attractie de 2.5 Busso. Nooit meer zoveel plezier gehad voor 3ekkermannen. Daarna159, 330d en nu 225d cabrio gereden. Kwalitatief beter maar veel minder karakter.
nietcreatief zegt
*leest titel* Dat zijn alle moderne modellen dus?
Lijstje begint bij de Alfetta, ooooh is dat al modern, ja dan is er genoeg te kiezen.
davelepeef zegt
@nietcreatief: precies die gedachte had ik ook ja…
rob5nismo zegt
Ik mis de 145 dat was ook een mooie alfa
spidermann zegt
Ik mis de spiders tot begin jaren 90, en de Sei.
pcooperworks zegt
156 SW, destijds nog mooier dan nu
rollingstoned zegt
Ik mis naast de al genoemde Spider ook de Alfasud Sprint.
RonW zegt
De Giulia wordt vanaf 1 juli zo te zien bijna 16K euro duurder… dus het basismodel kost dan maar liefst 57K euro… ipv 42K :-(
powerblue zegt
Ohhh zo’n 4C heb ik echt ontzettend hard nodig. Wat een tof apparaat is dat
davelepeef zegt
Serieus, gaan we de jaren nog als modern bestempelen? Schei toch uit…
davelepeef zegt
@davelepeef: -jaren 80 en 90-
Redbart zegt
Ik mis toch de Giulietta QV, meer ook als GT dan hardcore, maar elegant, snel maar ook zeer fijn rustig mee te rijden. Ik heb het dan met name over de versie na 2015, met zelfde blok en transmissie als de 4c en behoorlijk volwassen interieur met stoelen die alleen al een kunststukje zijn en hun werk voortreffelijk doen.
mike stergen zegt
inderdaad! Het is een prachtige sportwagen met veel specialiteiten. Een raszuivere ook, zie het meer als een compacte Ferrari dan als een Giulietta-coupé.
https://gemakkelijkrijbewijs.com/
por100 zegt
De laatste tip van de auteur is inderdaad een mooie. Gewoon een standaard guilia 2.0 en die een beetje kietelen (misschien met performance pack voor een mechanisch sper, maar dan ben je er wel).
Dutchdriftking zegt
Heerlijk lijstje weer.
petroldrinker zegt
Toch mis ik de Stelvio Quadrifoglio in dit lijstje, zoooveel gaver dan een 33 of 155….
Edge zegt
Mijn persoonlijke favoriet is de 8C Competizione. Dat is voor mij niet alleen de gaafste moderne Alfa Romeo, maar een van de allermooiste auto’s ooit gemaakt. In een tijd waar auto’s steeds hoekiger en vierkanter werden, of voorzien werden van rare frutsels, kwam Alfa toen met de prachtige 8C, met heerlijk ronde vormen die teruggrijpen naar al die mooie auto’s uit de jaren 60. Mocht ik ooit in de gelukkige financiële positie komen dat ik er een weekendauto van een tonnetje of 2,5 tot 3 kan betalen, dan is dit de auto die ik zou kopen.
caprio zegt
Prachtig lijstje, jammer dat het de (veel) te dikke versies betreffen, optisch niet de mooiste.
De tekst van de GTV klopt niet helemaal, die stond namelijk bij veel autojournalisten te boek als de best voorwiel aangedreven auto. Inderdaad, een huzarenstukje dat Alfa geleverd heeft met een model dat eerst een jaar lang in allerlei musea en evenementen tentoon gesteld is geweest, zo ook in het Stedelijk Museum. Ook dat was uniek.
Ik heb zelf in 6 jaar tijd met erg veel plezier 140.000 km gereden in de GTV. Tot op heden mijn meest betrouwbare auto, zonder problemen of extra garagebezoeken. Nu rij ik een BMW 3 waar ik van het ene elektronisch probleem naar het volgende rij. Vergelijkbare ervaringen heb ik met Volvo. Dus al die goedkope anekdotes dat Alfa slechte auto’s bouwt, klopt niet met mijn ervaring. Van het weekend nog met Marco Gorter.
specialveloce zegt
Ik moet zeggen dat de laatste variant of 2e gen. Van de 939 of te wel de 159 serie niet echt log of te zwaar vindt. Zeker niet met de 1750tbi aanboord. Ook moet ik zeggen dat die bochten echt vlot de hoek om stuurt mits de juiste banden zijn gemonteerd natuurlijk. Voor het mooie hadden ze erg gewoon gelijk de k04 turbo aan moeten zetten.
martingtv zegt
Ik heb zelf een gtv6, maar de grand prix uitvoering heb ik nooit mooiste uitvoering gevonden.
Zo nog wel een 916 spider V6 erbij willen hebben.
lightisride zegt
Mijn eerste auto was een Alfa Sud. een Ti.
Dus ik vind dat ik hier wel wat van mag vinden. En er staan wat goede, maar ook wel wat verkeerde keuzes tussen.
om te beginnen die rare kleurstelling van de GTV6. Nooit gereden, maar ik geloof dat dat eigenlijk niet zo best was. De Sprint uit die tijd reed wel fantastisch en was ook nog mooier, maar inderdaad niet zo’n instant klassieker.
Fijn dat er wel een voorwielaandrijver in staat, maar de 33 was niet de beste. Je zat op de grond, het stuurde direct, maar een Sud of een Sprint was wel een klasse beter.
Wel weer een goede keuze: de 75 Turbo. TwinSpark was ook fijn, maar die Turbo wel de ultieme liefhebbers 75 (die V6 is veel te zwaar).
maar wat doet die 155 daar? das toch niks. En een 164 ontbreekt? die V6 (QV) was werkelijk fantastisch met een prachtig futuristisch interieur.
Brera prachtig maar elke peugeot reed 10x lichtvoetiger.
Alfa GT is een van de beste Alfa’s, dus das weer goed.
karaya zegt
Ik weet niet waar jij vandaan haalt dat de GTV6 niet zo best reed. Een toonaangevend Amerikaans autotijdschrift kroonde de auto als beste sportcoupé vóór o.a. de 944. De Alfa 75 6v3.0 (zo stond het vermeld op het embleem) America was fantastisch, alleen jammer dat m’n vader ‘m de vangrail in reed.
De Callaway GTV6 had er ook bij gekund. Twin Turbo conversie officieel geleverd door de Amerikaanse Importeur.
karhengst zegt
Het is echt jammer dat Alfa Romeo de aansluiting heeft gemist bij het “premium segment” terwijl daar juist een hoop vraag naar is gekomen. De MiTo was een leuk wagentje, met potentie om het als een sportieve, Italiaanse tegenhanger van de Mini, A1 en DS3 te plaatsen. Is niet gebeurd.
De Guilietta heeft eveneens nooit echt de liefde gekregen om zich te kunnen weren tegen de concurrentie: Fraaie koets, interieur nog niet op Golf-niveau, laat staan dat het mee kan doen met de A3 / 1-Serie.
De Guilia, prachtige wagen, maar met de nodige ruwe randjes die je van een auto in zijn segment anno 2020 niet meer mag verwachten. Het is niet luxe óf sportiviteit, maar beiden. Met Duitse prijzen verwacht men nu eenmaal een interieur en infotainment op dat niveau. Dat extra beetje rijbeleving gaan de meesten niet merken in hun instapper benzine of zakelijke diesel.
Een prachtig merk, ik wil er één rijden en verkiezen boven de gevestigde concurrentie, maar “emotie” is eigenlijk het enige argument waarmee ze echt met kop en schouders boven de rest uitsteken, de rest neem je op de koop toe. En toch hoop ik stiekum dat ze met een nieuwe Guilia of Guilietta een wagen neerzetten waarmee je ook op rationele argumenten niet meer om ze heen kan.
mashell zegt
Nu snap ik dat willeme wat gedoe met 159 gehad heeft maar in een Autoblog lijstje met de 13 gaafste moderne Alfa Romeo’s horen toch echt minstens 12 159’s. Het is wel Autoblog.
ralfast zegt
Het is natuurlijk te makkelijk om een van mijn twee Alfa’s op de oprit te kiezen als favoriet, een GTV6 en een GT V6. Heb altijd een zwak voor de 156 en met name de 147 GTA gehad, maar zullen niet heel anders rijden dan de GT. Waar ik nog door verleid door zou kunnen worden is een Giulia Veloce met RWD. Dus die suggestie van een getunede instapper is zo gek nog niet. En dan blijft toch overeind dat het onbekrachtigde gevoel van de GTV6 met wat onderstel upgrades waarschijnlijk niet te verslaan is. Onlangs een 1-op-1 vergelijk met een 944 mogen doen, die haalt het niet…