Is dat terecht, of zijn er ontiegelijke mazen in de wet? Team Autoblog zocht het uit. Speciaal voor u.
Onlangs kwam in het nieuws dat het nog niet helemaal goed gaat met de milieulabels. Het principe van zo’n milieulabel is op zich niet verkeerd. Je krijgt een idee van hoe milieuvriendelijk dan wel onvriendelijk het product in kwestie is. Er zijn zat gevallen dat het ook klopt.
Echter, het systeem is niet waterdicht. Sterker nog, de milieulabels zijn nauwelijks voorzien van een update sinds de WLTP, zoals je kunt lezen in dit artikel.
Een paar weken geleden kwamen we erachter dat de energielabels niet het hele verhaal vertellen. Dat komt mede vanwege het feit dat de afmetingen van een auto een rol spelen. Zo kan een grote auto alsnog een gunstig ‘energielabelscore’ behalen. Ja, het is een vervuilende auto maar in zijn klasse gezien valt het relatief mee. Een nobel streven. Ter lering en vermaak hebben wij voor u, trouwe lezer, een lijst gefabriceerd met daarin de meest prijzige. Komen ze!
Jaguar I-Pace EV400 HSE
€ 94.810
De goedkoopste auto in dit overzicht is de Jaguar I-Pace. Een van de eerste elektrische auto’s waarin het écht leuk is om te rijden. Tevens voorzien van zeer deugdelijk interieur. Dat de kwaliteiten hoog worden aangeschreven door het internationale journaille blijkt wel uit het feit dat deze auto is uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2019. Het enige wat wij ons nu afvragen: waarom hebben alle elektrische auto’s een A-label? Ook daarbij is er toch echt verschil in verbruik? Terug naar de I-Pace: niet alleen een geweldige elektrische auto, maar vooral een zeer prettige auto in het algemeen.
Porsche Cayenne E-Hybrid (PO536)
€ 106.000
De Porsche Cayenne is een van de meest gehate auto’s bij de leden van de milieulobby. Gek genoeg is het ook een heel erg milieuvriendelijke auto, althans: dat is wat het groene A-label ons doet laten denken. Nu moet je wel zorgvuldig zoeken in het gamma van de Cayenne. De Cayenne S en Cayenne Turbo zul je even moeten overslaan. Maar de hybride-versie is dermate zuinig dat een A-label gerechtvaardigd is. Althans, als je zoveel mogelijk gebruik maakt van de elektrische motor, waarmee je 44 km ver moet kunnen komen. Dan moet je het systeemvermogen van 462 pk niet te veel aanspreken. Of de topsnelheid van 253 km/u.
Tesla Model S Performance Ludicrous
€ 108.720
Een auto van meer dan een ton een koopje noemen. Deze Model S is dat wel degelijk. Normaal gesproken betaalde je ongeveer anderhalve ton voor deze uitvoering, maar Tesla zag dat er 40 mille van de vraagprijs afkon. Dit is in principe de Model S die je écht wilt hebben. Op de sprint naar de 100 km/u is deze auto bijna onverslaanbaar. De eerlijkheid gebied te zeggen dat de acceleratie biven de 120 km/u duidelijk minder wordt en boven de 200 km/u ben je met een beetje AMG echt wel sneller. Maar ja, wanneer rijd je 200 km/u? En wanneer rijd je 120? Precies. Het is verder geen ‘bijzondere’ sportieve uitvoering. Het is gewoon een normale Model S, maar dan wat sneller. Voor het geld is het onmogelijk om een snellere nieuwe auto te vinden.
Mercedes-Benz Sprinter Tourer L3 319 CDI
€ 110.685
Jazeker, om een of andere reden hoort deze gigantische Mercedes er ook in te staan. Waarschijnlijk komt het door het woordje ‘gigantisch’ dat deze auto de lijst haalt. Het is namelijk een Sprinter ‘L3’. Standaard heb je een Sprinter ‘L1’ en de ‘L2’ is al een stuk langer. In meters hebben we het over 7 (!) meter aan Mercedes-Benz. De motor is een vrij modale diesel met 190 pk en 440 Nm De versie met handbak is 110 mille, maar kies je voor de automaat, dan is de auto ineens 10.000 euro goedkoper! Net als bij een Porsche 911 het geval is. De Sprinter Tourer is alleen een tikkeltje ruimer. En voorzien van een heus A-Label.
Tesla Model X Performance Ludicrous
€ 113.820
Eigenlijk geldt een beetje hetzelfde verhaal voor de Tesla Model X Performance Ludicrous als voor de Tesla Model S Performance Ludicrous. Het grote verschil is dat de Model X aanzienlijk ruimer is dan de Model S. Je kan met gemak met zijn zevenen zitten en dan nog kun je je bagage meenemen. De acceleratie is weliswaar iets minder heftig dan in de Model S, maar gevoelsmatig doet de Model X er zeker niet veel voor onder. Dat komt met name omdat het verreweg de snelste zevenzitter is die je op dit moment kunt kopen. Mocht je helemaal fan zijn van de Opel Zafira OPC en Mercedes-Benz R63 AMG, dan vind je deze ook geweldig.
Mercedes-Benz S560e Lang (V222)
€ 119.992
Over Mercedessen gesproken, je kunt ook kiezen voor zo ongeveer het dikste en het duurste wat Das Haus te bieden heeft. Ook al ben je heel erg met het milieu begaan, dan is het mogelijk te opteren voor deze blubberdikke Mercedes-Benz S-Klasse mét lange wielbasis. Natuurlijk een V8 en V12 zijn nog veel dikker, maar met een systeemvermogen van 563 pk en koppel van 700 Nm kom je absoluut niets te kort. Sterker nog, omdat het een sedan is en geen crossover, rijdt de 560e veel prettiger, comfortabele en is ‘ie sneller. 0-100? Slechts 5 seconden. Topsnelheid? Begrensd op 250 km/u. En toch heb je een A-label.
BMW 745Le xDrive (G12)
€ 122.044
De meest rechtstreekse concurrent van de Mercedes-Benz S-Klasse is de BMW 745Le xDrive. Ondanks dat BMW immer de slogan Freude am Fahren hanteert, geldt dat niet voor de prestaties. De BMW 745 is aanzienlijk minder krachtig en dus minder snel. Zowel de elektro- als verbrandingsmotor hebben minder kracht. Qua prestaties lijkt het vooralsnog op papier niet uit te maken, de BMW is slechts fractioneel langzamer. Waar de BMW wel beter scoort is ‘groen zijn’. De 745Le is namelijk nog zuiniger dan de S-Klasse, alhoewel het A-label even groen is. Ook heeft de 7 Serie een fractioneel grotere kofferbak. Als klap op de vuurpijl heeft de Siebener standaard de beschikking over xDrive vierwielaandrijving, waardoor de auto superieur is aan de minder premium S-Klasse met enkel achterwielaandrijving.
Land Rover Range Rover Sport P400e Autobiography Dynamic (L494)
€ 122.330
Het scheelde niet veel, maar deze Land Rover is toch echt bijna 300 euro duurder dan de BMW. Net zoals veel andere auto’s in dit lijstje is deze P400e een plugin Hybride. De configuratie is net even wat anders dan in Cayenne: de Range Rover Sport heeft een 2.0 viercilinder motor met 300 pk en een elektromotor met 116 pk. Gezamenlijk levert deze combinatie 404 pk (je kan de waarden niet bij elkaar optellen) en 640 Nm. Ondanks het feit dat de gehele auto uit aluminium is opgetrokken, is de Range Rover Sport behoorlijk zwaar: op kenteken weegt de auto 2.471 kg. Het klinkt ernstig, maar het wordt nog veel extremer.
BMW i8 Roadster (I15)
€ 168.100
Tjsa. De BMW i8. Wat moeten we hiervan zeggen? Eigenlijk is het een koolstofvezel MiniDisc-speler. Compact, strakke bouwwijze en een hoge prijs. Veel moderner dan alles wat ervoor werd uitgebracht. Maar de ontwikkeling gaat razendsnel waardoor de eens zo vooruitstrevende i8 eigenlijk een beetje verouderd is geworden, hoe gek dat ook klinkt voor zo’n futuristisch uitziende sportwagen. De Roadster is wel de variant die je moet hebben. Dat de techniek vooruitgesneld is, wil niet zeggen dat het geen geweldige auto is. Het is een unieke auto en als cabrio klopt het geheel wat beter.
Porsche Panamera Sport Turismo Turbo S E-Hyrbid (971)
€ 208.700
Van veel auto’s neem je genoegen met de milieuvriendelijke versie, omdat de andere varianten gewoonweg te duur zijn. Dat is niet het geval met de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo. Dit is de dikste, snelste en gaafste stationwagon van het moment. Althans, als ruimte geen prioriteit heeft. De Turbo S is bizar sterk (680 pk), bizar snel (310 km/u) en exorbitant geprijsd (€ 208.700). Maar eerlijk is eerlijk, het scheelt nauwelijks met de ‘gewone’ Panamera Turbo Sport Turismo. Dus mocht je het dikste van het dikste willen hebben, ga voor deze alleskunner met toevallig een A-Label. Ondanks alles is het overigens niet de duurste auto met een A-label, want die titel gaat naar…
Land Rover Range Rover P400 SVAutobiography LWB (L405)
€ 217.755
Deze auto breekt een heleboel records. Ten eerste is het de duurste auto met een A-label en trotse vaandeldrager van dit lijstje. Het is ook de duurste viercilinder op het moment. Dankzij z’n massa is het ook een van de zwaarste viercilinders: meer dan 2.500 kilogram schoon aan de haak. We zijn heel benieuwd wat er van het verbruik overblijft als de accu leeg is en al die kilo meegesleept moeten worden door een kleine benzinemotor. De SVAutobiography is de meest luxe non-plus-ultra uitvoering van de Range Rover. Meestal zie je deze enkel als Supercharged V8, maar de diesels en dus deze plug-in hybride zijn ook als SVAutobiography leverbaar. Natuurlijk is het niet de beste manier om het ware Range Rover rijden te ervaren. Maar je moet het anders zien: als je per se een A-label moet hebben, dan kun je in elk geval nog Range Rover rijden.
lincoln zegt
Gaaf toch ..
Gemiddelde gewicht van die meuk is 2300 kilo ..
You do the math ..
En dan heb ik het niet tegen de 100den Europese TNO achtige “onderzoekertjes” uiteraard ..
Want die komen niet verder dan fabrieksfoldertjes overschrijven ..
dwfc zegt
@lincoln: De S : 1895 kg – De 7 : 2070 ….
bitd zegt
@dwfc: mijn google zegt 2140kg de S-Klasse, ben je de accu vergeten?
lincoln zegt
@bitd:
Zal wel een “onderzoekertje” zijn ..
Kan je alles wijs maken ..
bierbuik zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jaso013 zegt
Mooi man. Die hybrides met hun A label. Verbruiken nog steeds meer dan een gemiddelde auto van 10 jaar oud m.
dwfc zegt
@jaso013: Blijkbaar ben je een ervaringsdeskundige, met welke plug-in rij je …
appeltaartislekker zegt
Blij dat ik hier aan mee betaal…
frank2b zegt
@appeltaartislekker: #hoedan?
torsen zegt
Leuk die referentie naar de MiniDisc. Benieuwd wat uiteindelijk de mp3 speler gaat worden.
pielemuis zegt
Nooit gedacht, is zo’n cayenne best een koopje
hehe zegt
@pielemuis: de optielijst is bizar lang en drijft de prijs vlot op.
camber24 zegt
De MiniDisc. Dat is lang geleden! Was echt een tof concept, zeer veel plezier aan beleefd.
vaakbenjetebang zegt
@camber24: Fantastisch product. Nog steeds ideaal voor de amateurmuzikant met een eigen studiootje of opnamemogelijkheden in de oefenruimte.
V8Vantage zegt
Allemaal mooi (heb zelf ook jaren hybride gereden) maar als ik zo om me heen kijk wanneer ik rij (900km/week), dan lijkt t alsof echt niemand een f*ck geeft om het verbruik van zijn of haar auto. Zullen over het algemeen leasebakkies zijn, maar toch. Wat me ook opvalt is dat steeds minder Tesla rijders achter vrachtwagens plakken en de ampèreschuif weten te vinden :-)
nopetrolnofun zegt
De model S p100d is vanaf 100 tot 200 zelfs al slomer dan een benzineauto met 400 pk.
balboni zegt
@nopetrolnofun: onzin
torsen zegt
@balboni: nee dat is geen onzin. Maar zonder de juiste context zegt het niet zoveel.
BMW 550i X-drive met 450+ pk dan is de tesla nog steeds een seconde of 3 sneller.
Porsche 991.2 C4 GTS met 450 pk dan gaan ze waarschijnlijk gelijk op.
Donkervoort D8 GTO met 380 pk dan komt de Tesla om en nabij de 3 seconden te kort.
De model S p100d met loederkruis+ aan is gewoon bizar snel op de 100, maar niet zo snel aan de 200.
911targa zegt
@torsen: een 991.1 430 pk is sneller zeg ik als ervaringsdeskundige.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik weet nog dat BMW op een gegeven moment de bumpers een paar centimeter verlengden, hadden ze ineens een A-label…
vaakbenjetebang zegt
Om maar eens een mier te n*uken: de Sprinter op de foto lijkt toch echt een L2.
willeme zegt
@vaakbenjetebang: heel scherp! Er waren helaas geen rechtenvrije afbeeldingen van de Tourer in L3 specificatie. Het is een vrij specifiek model, vandaar een afbeelding die er het meest op lijkt.
vaakbenjetebang zegt
@willeme: Ja, ik heb een onverklaarbare busjes- en vrachtwagenfetisj ?
Een L3 Tourer zoals jij hem beschrijft is ook een beetje een witte raaf, zoiets zal al snel meer dan 8 passagiers kwijt kunnen en dus niet meer voor het B-rijbewijs zijn. Anders rijd je met 7 meter bus rond waar ne ook met 5 meter toe kunt. Dat schiet niet op. Dan zal er vanwege de inzetbaarheid met meer passagiers en bagage al snel voor een (niet teruggekeurde) dubbellucht-variant worden gekozen; ander rijbewiis heb je toch al nodig. En die dubbellucht-Sprinter gaat vast geen A-label scoren. Scheelt best veel in verbruik. Nu ik het zo opschrijf: volgens mij is er helemaal geen energielabel >3500kg GVW.
Tl;dr: busjes zijn vet en energielabels slaan als tangen op varkens.
aerohead zegt
@vaakbenjetebang: Helemaal eensch, die energie labels slaan nergens op.
Vast verzonnen door een ambtenaar die het vak ‘creatief met cijfers’ in z’n pakket had zitten.
Snap nog steeds niet hoe ze de afmeting van een auto aan een relatief verbruik hebben kunnen koppelen.
Op mijn werk resulteerde dit ook best wel in een hoop frustraties bij het kiezen van een leasebakjes: max c-label ivm duurzaam ondernemen enzo.
In het hogere management kon men lekker in de categorie Q7 v6 tdi kiezen met b-label terwijl het klootjesvolk het maar met de afgeknepen torretjes uit 2 categorien lager moest af doen, oftewel er viel ineens niet veel te kiezen.
Afijn, gelukkig is dat los gelaten en is nu de CO2/km de norm.
Nog steeds k*t, maar wel reëler.
larsyboy1997 zegt
A-label met de Panamera. Rij met dat ding 16 tot 20 liter per 100km lol
Dutchdriftking zegt
@larsyboy1997: Je bent in het gelukkige bezit van een Turbo-S E-hybrid?
larsyboy1997 zegt
@dutchdriftking: Panamera 4 Hybrid als bedrijfsauto
Dutchdriftking zegt
@larsyboy1997: Klinkt niets vervelend! Is dat de 2.9 V6 met hybride techniek?
larsyboy1997 zegt
@dutchdriftking: Yes, klinkt verrassend goed met de sportuitlaat!
rrk147 zegt
En bovenstaande Range Rover Sport hybride komt ook nog in aanmerking voor langste modelnaam!
mashell zegt
@rrk147: die nog niet eens helemaal uitgeschreven is… Er is ook geen klant die een “Land Rover Range Rover Péé Vierhonderd Secial Vehicle Autobiography Long Wheel Base” besteld, die snobs zeggen gewoon, “ik wil de dikste”.
rrk147 zegt
@mashell: Jep, die vinken alles aan op de optielijst, en zeggen daarbij: doe die maar! ?
pindakoning zegt
Wat een typeaanduiding die Panamera! Wel erg lekkere bak
kennone zegt
Wauw,, bijn 220K voor een 4pitter in je Range!!,, die Sprinter sta ik van te kijken, is nog een V6 ook!
mikje90 zegt
@kennone: ik vraag me ook echt af hoe lang zo’n 4 pitter het gaat doen voordat hij op is, in zo’n rijdende potvis.
Gulli zegt
Compleet van de pot gerukt natuurlijk. Waarom meten ze niet over de maximale afstand die een auto kan afleggen op brandstof, elektriciteit en gecombineerd?
Heel leuk als je 100km test in een PHEV waarvan de eerste 50km elektrisch zijn. Als hij daarna 500km lang 1 op 10 rijdt komt er op de test (50km 0 verbruik, 50km 5 liter verbruik, samen 5 liter op 100km) 1 op 20 uit. Hoera wat een zuinige auto!
p406 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
steelfighter zegt
Is zoveel S-klasse maar een ton??? Had minimaal had dubbele verwacht….
mp014 zegt
@steelfighter: precies! Ook ik vind dat de meest opmerkelijke conclusie van dit artikel. Voor amper 10k meer dan een model S rij je dus in een dikke S of 7 serie! Nou, ik wist het wel mocht ik dit te besteden hebben. Ik zal wel netjes Mn batt opladen snachts en aan de laadpaal op het werk en dan heerlijk cruisen in het vlaggeschip (geld voor zowel de S als de 7 wmb) van de automobiel sector ipv mezelf elke dag te confronteren met hard plastic en snelle auto’s die me constant uitdagen ??
Dutchdriftking zegt
betaal je dik twee ton voor je Range Rover, heb je een 4 pitter. Ik kan mij niet voorstellen dat die wagen goed verkoopt.
dare2think zegt
Hybrides zijn goed tijdens een transitie, maar niet ná een transitie.
Er is momenteel weinig vraag naar CD spelers met zowel een casetteband-speler als een CD-speler. Er is namelijk geen vraag naar de helft van het product, dat oude techniek is. Bovendien is het geheel groter en lelijker.
Ben benieuwd wat de wereld over 10/20 jaar moet met alle overgeschoten hybrides met versleten accu’s. Zal dat zonder accu in Afrika rond gaan rijden?
Gulli zegt
@dare2think: de accu’s worden in Afrika eruit gesloopt en gebruikt om met goedkope Chinese zonnepanelen op te laden zodat ze 5G masten van stroom kunnen voorzien. Die lui hebben best prioriteiten ?