We gaan terug naar de tijd dat er Calibra’s in de showroom stonden. De 10 tofste Opels uit de jaren ’90 op een rijtje!
Onlangs bespraken we de verkoopcijfers van april 2023. Daarbij kwamen we tot de conclusie dat iedereen tegenwoordig een Kia wil. Maar nog niet zo lang geleden was elk merk kansloos. In de jaren ’90 was er maar een merk dat ertoe deed: Opel. Het merk was in Nederland enorm populair. Dat is het eigenlijk nog steeds, want de Opel Corsa is de derde bestverkochte auto van ons land.
Maar er zijn tijden geweest dat Opel de markt compleet domineerde in ons land. En dan niet door op 31 december nog eventjes honderden auto’s op kenteken te zetten. Welnee, Opel had zo’n enorme voorsprong dat dat niet nodig was. Vorig jaar werden er dik 13.000 Opels verkocht. In de jaren 90 waren dat er geregeld meer dan 60.000!
Veel van die auto’s waren relatief eenvoudige Corsa’s, Astra’s en Vectra’s. Gelukkig had Opel ook voldoende leuke en sportieve auto’s in de aanbieding. Die, plus een aantal heel bijzondere exemplaren, laten we vandaag de 10 tofste Opels uit de jaren ’90 de revue passeren.
Opel Senator Irmscher (C)
1990 – 1993
We kennen de Omega, maar was ook een grotere sedan die erboven stond, de Senator. Het is niet zo dat de Senator een S-Klasse concurrent is. De Senator stond op het Omega-platform, maar had een langere wielbasis. In de meeste gevallen is de Senator een vrij luxe auto.
Voor sportievere versies kon je terecht bij Irmscher en Lexmaul, veelal gewoon bij (geselecteerde) dealers. De Irmscher Senator 4.0i had een tot 4 liter vergrote zes-in-lijn. Als op deze auto een BMW-logo stond, was het geheid nu een klassieker. De C40SE-motor was goed voor 272 pk en 395 Nm, waarmee je een topsnelheid kon halen van 256 km/u. In 1990! In een Opel!
Opel Omega 3000 Evo 500 (A)
1991 – 1992
Een atmosferische zes-in-lijn van 3 liter, achterwielaandrijving én een homologatiespecial. Dat klinkt gewoon als een BMW, nietwaar? Nee, het is de Omega 3000 Evolution. Bij Opel waren ze er totaal niet blij mee dat General Motors Lotus ook een Omega liet maken.
Die auto was legendarischer vanwege het krankzinnige vermogen van 382 pk. Maar deze Evolution 3000 ziet her veel dikker uit. De bodykit komt namelijk overeen met de DTM-racers. Zoals de naam al een beetje verraadt zijn er 500 stuks van gebouwd. Met een recht een van de tofste Opels ooit gemaakt.
Opel Kadett 200i Superboss (E)
1992
Bij Volkswagen worden helemaal blij van de Rallye G60 Synchro. Zo’n zeldzaam model met alle toeters en bellen erop. Opel had ook zo’n auto en ook hier was de motorsport-divisie ervoor verantwoordelijk. Niet de Duitse, maar die in Zuid-Afrika. De Opel Kadett Superboss was niets meer of minder dan een homologatiespecial, geboren om de BMW 325iS van repliek te dienen. De BMW was een geweldige raceauto, dus men moest goed hun best doen.
Dat deden ze met de Boss, Superboss en Big Boss. Die eerste twee zijn nog jaren ’80-auto’s, de Big Boss was er in de jaren ’90 en heette officieel de 200i CD 16v. Deze hadden meer dan 170 pk’s en allemaal zijn ze atmosferisch. De motor kreeg namelijk Andre nokkenassen en nog wat modificaties, zoals een kop van Cosworth, grotere kleppen, gesmede zuigers en een aangepast compressieverhouding.
Opel Vectra 2000 (A)
1989 – 1992
Ja, er was ook een Vectra Turbo 4×4 na de facelift. Maar de pre-lift modellen waren als ‘2000’. Deze kregen de 2.0 liter zestienklepper onder de kap. Je kon kiezen uit voorwielaandrijving of 4×4. In feite was de Vectra 2000 een Calibra 16v. Zelfs de wielen kwamen van die coupé vandaan.
Niet elke Vectra met 2-liter motor is een 2000. Naast de velgen kon je de 2000 herkennen aan de sportkuipen aan de binnenkant en de dikke bodykit met achterspoiler aan de buitenkant. Het zag er weliswaar dikker uit dan dat wat het was, maar een betje 320i kon je toch aardig bijhouden op de Autobahn.
Opel Corsa GSI 16v (B)
1993 – 1994
Opel was een van de eerste merken die een duidelijker onderscheid maakt tussen de driedeurs en vijfdeurs versies. De vijfdeurs hebben de langwerpige achterlichten, bij de driedeurs zijn ze iets breder. De sportieve GSI kon je alleen krijgen als driedeurs, uiteraard. De 1.6 dubbelnokker met zestien klepper was een typisch Opel-naaimachientje. Een tikkeltje onrustig stationair, maar het blokje draaide met graagte toeren. In tegenstelling tot bij veel auto’s zijn de vroege GSI’s het leukst.
Die kregen een dikkere bodykit en geinige wielen. Man, je had zelfs een GSI 16v-badge op de voorbumper! Hoe cool is dat? Dan kan je de mensen voor je informeren dat je met een snel modelletje aan komt zetten. Helaas was het logo niet gespiegeld, zoals bij de BMW 2002 Turbo. In 1994 werd de GSI helaas ontdaan van de bodykit. Gek genoeg kwam ‘ie weer tevoorschijn bij de Corsa Eco Concept in 1995.
Opel Kadett 200ts (F)
1994
Maar dit is toch een Astra? Ja, klopt, maar in Zuid-Afrika noemde men deze auto nog Kadett. Speciaal voor de Zuid-Afrikaanse markt waren er bijzondere versies. De Big Boss (nog het E-model) kun je hierboven al zien. Maar er was ook een alles overtreffende trap in de vorm van de Kadett 200ts. Deze kreeg de motor uit de Vectra Turbo 4×4. In dit geval moesten de voorwielen het op zien te lossen. Wel kreeg je de Getrag zesbak. Er zijn er 500 van gebouwd. Wederom een van de tofste Opels ooit.
Opel Calibra DTM Edition
1995 – 1996
Als we het hebben over de tofste Opels, mag de Calibra niet ontbreken. Natuurlijk is de naam ‘DTM’ heel erg misplaatst. De Calibra reed weliswaar mee in het DTM, maar dat was de V6 die 11.000 toeren liep. Het was een manier om de Calibra aan de man te brengen. In dit geval behandelen we de Turbo, want we zijn Autoblog en de Turbo was het snelst. Dankzij het 4×4-systeem zowel naar 100 km/u als de topsnelheid.
De Turbo ging in 6,8 seconden naar de 100 km/u en kon een topsnelheid halen van 245 km/u. Dat was in die periode serieus snel! De DTM-versie van de Turbo werd niet in Nederland geleverd. Het hield in dat je DTM-badges kreeg. En DTM-logo’s op de vloermatten. En die toffe wielen. De Calibra is te lang een ‘foute’ auto geweest. Gelukkig krijgt ‘ie nu iets meer krediet dan vroeger.
Opel Vectra i500 (B)
1997 – 1998
De Ford Mondeo ST200 had gewoon een tegenhanger. Sterker nog, eigenlijk was de Opel Vectra i500 er eerder. In Nederland zijn er dik 100 geleverd, maar dat is het post-faceliftmodel. In Duitsland zijn er dik 1.200 stuks van het pre-faceliftmodel geleverd. De basis was de al niet misselijke Vectra 2.5 V6, die al 170 pk leverde (een duurdere 318i had nog geeneens 120 pk).
Dankzij Irmscher steeg dat vermogen naar 193 pk. Niet dankzij chiptuning, maar vanwege mechanische aanpassingen als wildere nokkenassen en andere air intake. Het uiterlijk van de auto moest op de toerwagens lijken waar Opel en Irmscher mee in het STW reden. Je kon kiezen uit een sedan of stationwagon.
Opel Tigra Sports
1998
Opel wilde het succes van de Calibra met een kleiner model nog eventjes dunnetjes over doen. Diverse – met name Japanse – merken hadden namelijk een kleine en betaalbare coupé in de aanbieding. Opel kwam zelf met de Tigra. De basis was de Corsa B. De concept was zeer veelbelovend en de productieversie was nauwelijks anders. Hij stond alleen hoger op zijn pootjes en de wielen waren kleiner. Gelukkig kon je in de Rieger-catalogus genoeg spulletjes vinden om toch die concept-look te verkrijgen.
Uiteindelijk was het qua rijbeleving iets te veel een Corsa. Je kon een 1.4 (met 75 pk) of 1.6 (met 100 pk) krijgen. Niet echt supersnel, dus. Qua handling was de Ford Puma een aanzienlijk leukere auto. Maar de Tigra had en USP, die bijzondere achterlichten. Die waren dermate tof dat Callaway ze gebruikte voor de C12 sportwagen. De Tigra Sports was een iets sportiever model, specifiek bedoeld voor de Duitse markt.
Opel Astra OPC (G)
1999
De eerste keer dat Opel de OPC-badge gebruikt was in 1999. De Astra G was de grote rivaal voor de Volkswagen Golf 4. Daar waren diverse sportieve modellen van, zoals een VR5 en GTI, beide met 150 pk. Opel pakte het anders aan met een hoogtoerige atmosferische 2.0 motor die 160 pk leverde. Het was een typisch achter aangepakte auto met BBS-wielen, Recaro-stoelen en allerlei andere onderdelen van gerenommeerde merken. Het is een van de laatste echt old school Opels.
Het faceliftmodel kreeg een 2.0 turbomotor met heel veel koppel. Bij deze vroege OPC moest je nog echt de motor uitwringen voor leuke prestaties. Alleen daarom is het een van de tofste Opels uit de jaren ’90. Oh, een speciale vermelding voor de blauwe lak (Arden Blue) en natuurlijk die enorme achterspoiler. Je kon de OPC alleen als driedeurs hatchback krijgen. Deze Opel was het begin van een compleet nieuw tijdperk van sportieve Opels.
Meer lezen? Check hier alle elektrische Opels door de jaren heen!
Maarten zegt
Leuk artikel! Ben zelf in het bezit van een Opel Senator-B 3.0 24V (C30SE). Erg fijne en zo goed als uitgestorven Opel uit de jaren 90
sabrerator zegt
Toevallig had ik het er gister nog over met mijn beste vriend. Zijn vader werkte bij Opel en was in de jaren ‘80 tot zijn pensioen begin jaren ‘90 after sales directeur bij Opel Nederland. Reed vaak dikke Opels, meestal Omega’s en incidenteel een Senator. Elke 3 maanden een andere. Maar schuwde om bijtellingsredenen ook niet om gewoon 3 maanden een Corsa te rijden.
We hadden het erover dat je eigenlijk nooit meer een Omega ziet, zeker geen A.
Ik was 17 toen we met een van de eerste Omega’s in Nederland naar de AutoRai gingen, in 1987. Een metallic rode 1.8 automaat. Ding was net geïntroduceerd en zijn vader had er al een van de zaak. En hij was altijd standmanager van de Opel stand op de Rai. Dus ik heb een aantal jaar vrijkaarten gehad, of we reden met hem mee. Konden we voor openingstijd alvast een rondje doen.
Leuk lijstje. Ik heb verder helemaal niets met Opels, maar er is best leuk spul door ze gemaakt.
Loek zegt
@sabrerator: toeval bestaat niet zeggen ze dan, maar ik zat toevallig afgelopen week achter een Omega waar nog met grote (en tegenwoordig best gepaste) trots ‘2.5 V6’ achterop stond. Toen dacht ik inderdaad ook ‘goh, die zie je nooit meer’. Helemaal als stationwagon lijkt me dat een heerlijke roadtripauto.
volvo480gtt zegt
Leuk verhaal :).
Ik kan me vergissen maar ik dacht dat je in die periode als medewerker in de autobranche/autobedrijf kon bijtellen op basis van het dealer besluit. Dan betaalde bijtelling over het gemiddelde bedrag van het wagenpark van het merk ipv over 1 specifieke auto.
kniesoor zegt
Moest meteen denken aan de Lotus Omega. Valt die ook niet binnen dit tijdsgewricht ?
ggj1987 zegt
Jawel, maar bij AutoBlog vinden ze de bodykit van de Evo 500 mooier
baardmijt zegt
Maar dat is dus geen Opel.
kniesoor zegt
Yaaiks, je hebt gelijk !
Habanero zegt
Maar alles bij mekaar is Opel grotendeels na de jaren 70-80 de verwaarloosde GM-wees gebleven. Waar BMW en Mercedes toen een waar beleid begonnen te voeren om specialere en meer sportieve versies te maken, bleef het bij Opel grotendeels bij stickers en saai extra plastiek. Dat het merk uiteindelijk zonder moeite aan Stellantis verpatst werd, vertelt genoeg hoe GM erover dacht, na de sluiting van fabrieken en pogingen om via de Chevrolet-badge-engineering een interne concurrentie met erg middelmatige Daewoo’s op de been te zetten. Jarenlang zweefde in de geest van US directies wellicht het onbegrip dat wij hier niet met ‘gewone’ Chevrolets of Buicks konden rijden, waarom we zo’n overbodig Europees merk nodig hadden badend in een licht-Duitse saus.
Robert zegt
Niet voor niks dat Opel onder de vlag van GM in de laatste 13(!) jaar enkel rode cijfers schreef.
Dat hebben ze bij PSA en Stellantis toch maar mooi voor elkaar gekregen.
Loek zegt
@Robert: sterker nog, ik vind dat Opel een beresterke line-up heeft heden ten dage. Alles is gewoonweg ‘netjes’, waar je eigenlijk op maar heel weinig dingen kritiek kan hebben als je je even herinnert wat het kost. Zelfs de Mokka, wat altijd zo’n ouwe-tante-bak was, vind ik een kek ding. Om nog maar te zwijgen over de nieuwe Astra, wat ik gewoon echt een mooie auto vind. Als ik een mueslibak mocht leasen zou ik dat dus liever doen dan een Golf of Focus. Tijdje geleden dat ik dat kon beweren. Sterker nog: ik zou ‘m misschien wel liever willen dan een 308. Ook een gaaf getekende auto, maar de Astra is meer een gevalletje ‘schittert in eenvoud’.
Johanneke zegt
De astra is inderdaad een zeer mooie auto. Als lease zeker pakken boven elk ander c segment, en dan als station met de snelle hybride motor.
Particulier waag ik mij niet aan PSA motoren.
dawwg zegt
Het ziet er misschien leuk uit, maar (imho, nofi) elke (nieuw model) Opel die ik de afgelopen 10 jaar (sporadisch) gereden heb, van Astra tot Insignia, reed als een uitgewoond hondenhok uit de jaren 90.
Johanneke zegt
Dat iedereen een Kia wilt vind ik niet gek. Is eigenlijk heel verstandig. Waarom 30k naar Stellantis brengen als je voor diezelfde 30k een beter gebouwde Kia kan kopen met 7 jaar garantie? Het rijdt voor de rest toch allemaal hetzelfde.
Het allerverstandigst is een auto uit dit lijstje kopen natuurlijk, want dan heb je lol voor het leven. Wat een pareltjes. Stuk voor stuk.
mc96 zegt
Leuk artikel weer Willeme! Mijn favorieten zijn de Vectra 2000 (vanwege de fantastische BTCC racer op basis van dit model) en de Astra OPC. Die laatste vind ik één van de mooiste hot hatches samen met de Focus ST170. Wat er na kwam is wat mij betreft alleen maar “over the top”.
Gulli zegt
Voordat ik mijn Puma kocht toch voor de zekerheid een ritje in een Tigra gemaakt. Toen wist ik meteen heel zeker dat ik een Puma wilde.
Toch ben ik voor mijn eerste leaseauto voor een Corsa 1.4 Sport gegaan en heb ik de Puma verkocht. Die Corsa reed 100x beter dan de Tigra, betere stoelen, betere ophanging (ok misschien wat erg hard geveerd) en het motortje peurde er ook slechts 90pk uit maar het totaalplaatje was zoveel beter. Toch miste ik mijn Pumaatje bijna dagelijks.
sirdrinksalotofpetrol zegt
Ik mis de Opel Manta….
vaakbenjetebang zegt
@sirdrinksalotofpetrol: … uit de jaren ’90?
sleepyj zegt
Tof artikel, zelfs al is het zeker niet mijn merk. Tip: lees nog een keer het artikel door voordat het geplaatst word. Zitten veel slordigheden in.
Otua zegt
Amen.
cossiekiller zegt
Cool artikel weer
Alleen jammer dat de corsa B en niet de corsa a gekozen werd… Die was nog een goeie 100kg lichter en zag er veel beter uit.
Richmond zegt
Was die jaren 90 dan?
cossiekiller zegt
Van ’87 tot ’92 werd die gebouwd. Heb jaren met een ’92 model gereden… Niet de allerbeste, wel zeker de leukste auto die ik ooit reed.
room850 zegt
Benoem dan ook de c20xe blokken. Die hadden 150 pk volgens de fabriek, maar ze waren veel gifiger dan dat
Otua zegt
Een kort lijstje van specificaties bij elke auto zou een welkome toevoeging zijn aan het artikel, wel heerlijk leesvoer!