Naast de 10 minst betrouwbare elektrische auto’s stippen we ook even de meest betrouwbare aan. Handig, toch?
De overstap naar elektrische aandrijflijnen is een spannende. Niet alleen voor ons gebruikers, maar ook voor de autofabrikanten. Die hadden net eindelijk door hoe ze fatsoenlijke auto’s in elkaar moesten schroeven. En nu mogen ze een compleet nieuwe tak van sport onder de knie krijgen.
Dus hoe zit het eigenlijk met de betrouwbaarheid van elektrische auto’s? Nou, dat vroegen wij ons niet alleen af, maar het Britse WhatCar? stelde zichzelf ook die vraag. Ze hebben hun lezers gevraagd naar hun bevindingen en 21.732 van hen reageerden.
Dus hoe zit het nu met de betrouwbaarheid van elektrische auto’s? Enerzijds heb je te maken met compleet nieuwe techniek, anderzijds is de techniek wel voorzien van minder draaiende onderdelen, die dus kapot kunnen krijgen.
Minst betrouwbare elektrische auto’s
Toch blijkt het voor fabrikanten nog flink lastig te zijn om de storingen eruit te krijgen. De minst betrouwbare elektrische auto is tevens een van de duurste die je kan krijgen: de Porsche Taycan. Nu was Porsche redelijk vroeg met de Taycan en dat brengt over het algemeen wat issues met zich mee.
De score was 66,5 procent, niet al te best (heg gemiddeld zit op ongeveer 90%). Nu waren het voornamelijk kleine dingen (airco, infotainment) die opspeelden en werden de reparaties gratis uitgevoerd door de Porsche-dealer.
- Porsche Taycan (66,5%)
- Hyundai Ioniq (75,5%)
- MG 4 EV (76,1%)
- Kia EV6 (83,4%)
- Tesla Model S (83,9%)
- Opel Corsa-e (87,4%)
- Renault Zoë (89,2%)
- Volkswagen e-Up! (90,9%)
- BMW i3 (91,1%)
- Hyundai Kona (91,1%)
En deze 10 zijn heel betrouwbaar
We moeten er echt bij aantekenen dat het voornamelijk om kleine storingen en dergelijke. Echt chronische misperen zitten er niet structureel tussen. Dat is op zich ook weleens lekker.
Daarbij zijn de scores van de slecht scorende EV’s dus nog niet eens zo heel erg slecht. Maar met die informatie in het achterhoofd, wat zijn dan de meest betrouwbare elektrische auto’s? Nou, een Mini!!! Wie had dat gedacht? Porsche onbetrouwbaar en Mini juist niet.
- Mini Cooper Electric (97,6%)
- Volkswagen e-Golf (97,2%)
- Nissan Leaf (96,9%)
- MG 5 (96,1%)
- Cupra Born (95,6%)
- Kia e-Niro (94,6%)
- Volkswagen ID.3 (94,3%)
- Tesla Model 3 (93,9%)
- Polestar 2 (92%)
- Peugeot e-208 (91,2%)
Fotocredit: dikke Porsche Taycans in London, door @leviisframe via Autoblog Spots.
Fotocredit: felrode Mini Cooper Electric in Nederland, door Minimaatje via Autoblog Spots.
Via: AD Auto.
jerone zegt
Oh ja, bijzonder, 2 weken terug was er nog een Duits onderzoek waarin de Model 3 over betrouwbaarheid afgefakkeld werd. Nu staat die in de top 10 meest betrouwbare. Dat is ook 😂
Wat het is; er zal allicht allerlei kleine dingetjes zijn en Tesla net wat meer dan de rest maar onbetrouwbaarheid meet je toch eerder in: “Hoe vaak heeft de auto me laten staan?” aantallen?
mashell zegt
Het maakt inderdaad nogal uit of je betrouwbaarheid meet in hoe vaak de wegenwacht moest komen, hoe vaak je naar de garage moest voor een storing of hoe vaak de bluetooth verbinding met je telefoon het niet deed.
Johanneke zegt
Oooeh goed om te zien dat de Leaf hier goed uit komt. Gaat toch wel gebeuren volgend jaar denk ik. Onze 69pk a segment inruilen voor een leaf met 215pk oid. Flinke upgrade voor de 2e auto.
Rokende Wielen zegt
Een Leaf met 214pk op de voorwielen? En luchtgekoelde accu?
Johanneke zegt
Absoluut. Stuk leuker dan 69pk op de voorwielen, en als 2e auto boeit laadsnelheid niet. Dus luchtgekoeld, boeiend.
fanboy zegt
@Johanneke: overweeg ook de Ampera-e. Iets kleiner en zit beter in elkaar, vloeistof gekoelde accu blijft veel beter goed. Een van de laagste accu degradatie op de markt waar de Leaf juist vrij hoog zit.
Rijdt heel leuk al kan de ophanging echt wel beter om de 200pk op de weg te krijgen. Maar dat zit hem ook in de eco banden.
Met de recall gedaan zit er 66kWh in
Johanneke zegt
Goeie, staat ook op de shortlist ja. Ga mij er goed in verdiepen. Denk wel dat het de leaf of Ampera wordt, die hebben voor het geld dat ik er voor over heb het het beste voor elkaar qua range en power. E golf en ioniq bijvoorbeeld hebben maar 136pk en weinig range.
fanboy zegt
@Johanneke: De oude Ioniq is denk ik wel de beste EV. En is ook een stuk ruimer dan de Ampera-E.
Bij de Ampera-E zit je dichter bij elkaar, smaller en hoger. De Ioniq is ook het zuinigst, en zoals aangetoond komt hij op 1000km niet veel later aan dan de Ampera-E.
Maar de Ampera-E rijdt leuker, en de meeste ritten binnen Nederland kun je gewoon retour rijden zonder bijladen.
Wel zit de Ioniq dus 2 tredes lager in de wegenbelasting straks dan de Ampera (of Leaf).
Dus ja, de Ioniq is de komende 10 jaar denk ik de goedkoopste auto om te rijden, ook omdat er niks zuinigers is.
Rudolf zegt
Niet helemaal electrisch maar de 2024 Porsche Cayenne E-Hybrid is ook een drama. Wereldwijd wordt, volgens de dealer, op dit moment geen enkele auto uitgeleverd. Volgende software update wordt over 6 weken verwacht maar niemand weet of die gaat werken. (die van medio december zou het probleem oplossen maar was ook niet zo) Dit speelt al vele maanden..
ffw88 zegt
Vreemd, niks over gelezen hier op AB? Terwijl we overspoeld worden met Porsche “nieuws”.
mashell zegt
“het probleem”? Waar gaat het om? De 37 zetels van Wilders? Honger in Afrika? De oorlog in Oekraïne? Wachten met uitleveren kan voor Porsche goedkoper zijn dan uitleveren en later terugroepen.
p993 zegt
De 37 zetels van Wilders hadden er inderdaad beter 37 voor Franske kunnen zijn. Dan hadden we een leuke tijd tegemoet kunnen gaan met onze autootjes! 😆
fanboy zegt
@Rudolf: Geen idee wat het probleem is. Maar hybrides zijn ingewikkelder. De accu’s hebben een veel zwaarder leven en je hebt ook nog de complexe brandstofmotor mee.
Alleen de Prius doet dat echt goed, zonder stekker, en met nog wat concessies maar wel erg betrouwbaar
Svenska II zegt
Ik heb (en had) het bronartikel al gelezen. Behoorlijk vertekend onderzoek, aangezien de leeftijden van de autos er keurig bij staan, en de jongste modellen hebben de minste problemen. Apart dat er geen sleutel op de leeftijd is gehanteerd
ffw88 zegt
Ja leuk, die “betrouwbaarste” Mini maar de fails díé er waren, daarvan waren 7% batterij en 7% motor electronica problemen.
Kun je zeggen, boeiend is toch onder garantie gefixed? Zal zo zijn maar geeft wel een indicatie waar de problemen straks als eerst ontstaan zodra ze doorschuiven naar een andere eigenaar en de garantieperiode voorbij is.
For every car that has suffered a fault, we ask in what area the issue occurred, plus how much it cost to repair and how long it spent in the workshop.
Dus; batterij, motor electronica, infotainment problemen.. maar wel gratis binnen een paar dagen gefixt? Hoge score.
Interieur of exterieur probleem, (deels) betalen en auto een week kwijt? Slechte score.
awesome zegt
De Corsa en 208 zijn toch dezelfde auto?
Hoe kan dit nou zo ver uit elkaar liggen dan?
Robert zegt
Verwachtingspatroon. Wat een Opel rijder beschouwt als ‘falen’, ‘storing’ of ‘pech’, dat schaart de Peugeot rijder onder ‘karakter’.
Let maar op, als Alfa Romeo er ooit in slaagt een eigen EV op de markt te brengen, zal dat statistisch gezien de best gebouwde EV ooit worden.
cossiekiller zegt
De corsa en de 208 zijn dezelfde auto’s met een andere koets. En toch staat de ene bij de slechtsten en de andere bij de besten… Vreemd onderzoek 😅
mashell zegt
De koets is eigenlijk ook het zelfde (portieren, vorm de achterlichten). De vraag is worden ze ook in dezelfde fabriek gebouwd? Of zijn Peugeot klanten veel minder kritisch dan Opel klanten?
Overigens heeft de 208e niet echt een betrouwbare reputatie, daar gaat de laad electronica best wel vaak stuk.
p993 zegt
Matig artikeltje…weinig tijd met de kerst zeker?
Wat betekenen die percentages eigenlijk?
nofxke zegt
Dus de 208 en de corsa zijn identiek dezelfde auto in een andere carrosserie. De eene staat bij minst betrouwbaar en de andere bij meest betrouwbaar.
Kwaliteitsonderzoek…
DeWitteCondor zegt
Die Mini Cooper is wel te verklaren. Die rijdt maar 150km op een lading dus veel afstand zal die niet afleggen …
kas_par zegt
Wat die percentages nu betekenen? Geen idee!
Maar een Tesla in de top 10 mindt betrouwbaar (en ook de top 10 meest betrouwbaar, fair enough) en een Volkswagen ID.3 in de top 10 meest betrouwbaar?
Heel herkenbaar. Rij inmiddels drie jaar in een ID.3 first edition een heb nóóit echte problemen gehad, zelfs niet in het begin tien de software nog niet af was… heerlijke auto!