Het minst leuke lijstje van afgelopen jaar hebben we voor je. Wat zijn de 10 meest gestolen auto’s van 2020?
In januari beginnen alle lijstjes binnen te druppelen. De best verkochte auto’s van Nederland zijn inmiddels bekend. Minder leuk is het overzicht met de meest gestolen auto’s van 2020.
Autodiefstal 2020
Hoe zat dat eigenlijk in 2020? Ook daar hebben we nu de cijfers van voor je. Er werden 4,7% minder auto’s gestolen dan in 2019, zo blijkt uit de Autodiefstalbarometer van Interpolis. Vanwege het coronavirus en de bijbehorende lockdowns is in heel Nederland de criminaliteit gedaald. Helaas daalde de autodiefstal niet evenredig mee.
In de top tien staan niet heel erg veel verrassingen. Dat komt omdat auto’s die als occasion populair zijn, ook de moeite waard zijn om te stelen. Als je als autodief furore wil maken met het stelen van Fisker Karma’s en Saab 9-7x’en, wordt het wellicht tijd om je ‘ondernemingsplan’ te herzien. Wat wel opvalt, is dat de Toyota C-HR, RAV4 en Mazda CX-5 in het lijstje staan. Die staan niet hoog in de verkooplijsten qua nieuwverkopen, maar zijn als occasion erg ‘populair’.
Top 10 meest gestolen auto’s van 2020:
- Volkswagen Golf
- Volkswagen Polo
- Fiat 500
- Renault Clio
- Toyota RAV4
- BMW 3 Serie
- Renault Captur
- Toyota C-HR
- Ford Focus
- Mazda CX-5
Dan gaan we verder. Want er werd ook gekeken naar de populairste auto per provincie. In de meeste gevallen is dat een Polo of een Golf. Maar er staan ook een paar opvallende auto’s tussen. Zo is de meest gestolen auto in Friesland een Volkswagen Transporter! In Groningen moet je voorzichtig zijn met een Twingo, de nummer 2 van meest gestolen auto’s in 2020 aldaar. Een nicheproduct als de Audi A5 staat op plaats nummer 2 in Zeeland. In Limburg staat op die positie de Ford Fiesta.
Andere trends 2020
Dan zijn er nog de trends die niet de top 10 hebben gehaald, maar wel degelijk zorgwekkend kunnen zijn. Zo zijn hybride auto’s populairder dan ooit. Op zich wel logisch, in Nederland rijden er relatief veel van rond en ze zijn populair voor de export. Een andere trend is dat auto’s met Keyless Entry twee keer zoveel kans hebben om gestolen te worden. Dat laatste mag geen verrassing meer zijn. In onderstaande video laat Wouter zien hoe moeilijk je een auto kunt stelen:
Uiteraard zijn er ook de nodige tips om diefstal te voorkomen. Draai de wielen naar de stoep toe, laat je kenteken graveren in de ruit en schroef de kentekenplaat vast aan je auto (in plaats van los in een houder). Oh, en als je keyless entry hebt, berg de sleutel op in een metalen doos.
JamesBond007 zegt
waarom jat je een twingo…
occasiefapper zegt
@jamesbond007 Precies wat ik ook dacht. hetzelfde geldt voor een fiat 500.
Dat is hetzelfde als een pakje kauwgom meenemen uit de Albert Heijn.
cossiekiller zegt
De jatmoos die klein begint.
negennegenzest zegt
Datzelfde zou je kunnen zeggen over een golf of een polo?
Dat zijn volgens mij gewoon middenklassers, niet echt iets heel speciaals, maar ik denk dat ze enkel gejat worden om in onderdelen uit elkaar geschroefd te worden. En dus neem je degene met de grootste afzetmarkt.
soundgarden zegt
@negennegenzest: jep. Dure Navi eruit, dure led koplampen, R-line bumpers etc etc.
E550 zegt
Onderdelen. Idem 500.
Variomatic zegt
Raar dat er van die boomer mobielen tussen staan als de Captur en de CX-5.. die jat je niet voor de onderdelen maar eerder omdat het veelgevraagde occasions zijn, dus misschien gaan die op voor schade-evenkniën omkatten en weer doorverkopen of zo?
E550 zegt
DE CX-5 is wereldwijd een goedverkocht model. En wordt doorgaans elders niet alleen door babyboomers gekocht. Dat is gelijk ook de reden dat de RAV4 en CR-V ook veel worden gestolen. Die auto’s worden vrijwel op elke markt verkocht, dus ook in West-Afrika, Vietnam en Oost-Europa/Kaukasus.
escort77 zegt
Oke, en nu een lijstje waarin staat hoeveel procent van de VW’s Golf gestolen wordt. En van de andere types. Absolute aantallen zijn hier niet interessant.
Dutchdriftking zegt
Kortom, drugsrunners met een rappe A/S/RS 5 in Zeeland, en ZZPers met een nieuwe bus in Friesland?
MrSkyline zegt
Dit soort lijstjes zegt zo weinig, wat veel interessanter is is welk model procentueel het meest wordt gestolen tov het aantal dat er in Nederland zijn verkocht. Dat zou precies aangeven welke auto het meeste risico loopt te worden gestolen. Ik gok dat bijvoorbeeld een Audi RS6 dan heel hoog zou scoren aangezien naar mijn idee een relatief groot percentage van de RS6-en in Nederland wordt gestolen, maar in pure aantallen tov. de vele tienduizenden polo’s in Nederland valt dat in het niet.
rob5nismo zegt
De lease top 10 is ook gelijk de meest gestolen lijst
mashell zegt
Voordat je een RAV4 kunt stelen moet je eerst stad en land af zoeken, die rijden er amper rond.
Johanneke zegt
Zie ze best veel rijden hoor. Staat er hier ook 1 in de straat. Zo’n grote, laatste generatie.
VeniVidiVici zegt
Schijnt dat tegenwoordig ook complete interieurs gestript worden, maar de auto laten ze dan wel staan.
rwdftw zegt
Een Toyota C-HR… Daar wil ik nog niet dood in gevonden worden, wat een lelijk hok. Snap niet dat ze die jatten.
Wat misschien ook interessant is : welke modellen worden het vaakst opengebroken om onderdelen te jatten?
Johanneke zegt
Hoeveel auto’s zijn er gestolen? Hoeveel per dag? Hoeveel per provincie? Dat vind ik dan wel bijzondere info.
Heb het idee dat er meer golfjes gejat zijn dan er auto’s van mijn type rondrijden in Nederland. Volgens het RDW zijn er rond de 1000 Galantjes, ik heb er 2 ;)
ghost zegt
Als ik het kenteken van mijn auto invul op die meter, zie ik een hoog risico maar ik zie ook dat er in 2019 en 2020 geen enkele zelfde type auto en model is gestolen, blijft toch vaag. Maar goed succes, als je dan eindelijk die garage in bent gekomen, dan nog de auto open krijgen en meenemen en het VVS omzeilen. Zeg nooit nooit maar dan ben je een goede jongen als je die mee krijgt en niet meer terug vindt.
vacano zegt
Auto’s jatten voor onderdelen of omkatten is een plaag en big business.
Kenteken graveren is heeft totaal geen nut als die onderdelen in andere landen verkocht worden.
Beter zou zijn om veel of alle onderdelen vanuit de fabriek te voorzien van t chassisnumber en die gestolen nummers in een internationale database en website te plaatsen zodat iedereen kan checken of aangeboden onderdelen van gestolen voertuigen zijn of niet.
Het kopen, bezit en of verhandelen van gestolen onderdelen streng beteugelen.
Maakt het voor politie en douane ook makkelijker om te controleren en voor handelaren of kopers om te checken of een voertuig volledig origineel is.
Voor de bendes minder interessant om auto’s te stelen om te verhandelen met als gevolg, minder autodiefstallen, minder kosten voor verzekeringen en verzekeraars.
Richard zegt
Dat gewoon simpel bijhouden in de blockchain
mashell zegt
Blockchain? Dat was toch de hype uit 2018?
MoeWat zegt
“Draai de wielen naar de stoep toe”. Wat is daar het nut van?
Is een serieuze vraag