En toen was het weer voorbij. Een héél decennium.
De tijd vliegt voorbij. Vanaf morgen begint niet alleen een nieuw jaar, maar ook een nieuw decennium. Bij zo’n belangrijk moment is het altijd even terugkijken. Ditmaal doen we dat uiteraard na de afgelopen 10 jaar.
We kijken terug in de ‘geschiedenis’ en laten ons licht schijnen over de 10 belangrijkste auto’s van de afgelopen 10 jaar. We beginnen bij 10 en tellen af naar de onbetwiste nummer 1.
10. Citroen C4 Cactus
Sommige auto’s krijgen pas later de waardering die ze verdienen. Waarschijnlijk kijken we over 10 jaar heel anders naar de Citroen C4 Cactus. Het briljante aan de C4 Cactus is de toegepaste filosofie. In plaats van de zoveelste saaie dertien-in-een-dozijn crossover, construeerde Citroen de C4 Cactus. Ondanks zijn naam was het geen C4, de cactus stond op een aangepast en vergroot C3 platform. Qua techniek was het allemaal heel simpel: een 1.2 benzine of een 1.6 diesel. De C4 Cactus was functioneel, maar zeker niet saai. Die gave airbumps (de kussens op de zijkant) zien er funky uit, maar hebben ook daadwerkelijk een functie. De C4 Cactus bewees dat een compacte crossover zeker niet saai hoeft te zijn. Helaas was de auto iets te gewaagd, waardoor Citroen zijn gewaagde keutel iets heeft ingetrokken.
9. Mazda 6
Een van de beste auto’s van het afgelopen decennium is de Mazda 6. Jazeker. Wellicht dat we het moeten toelichten. Er is namelijk bijzonder weinig af te dingen op de Mazda 6. De 6 ziet er nog steeds vers uit, ondanks zijn respectabele leeftijd. Het interieur is ook nog redelijk bij de tijd. Qua rijeigenschappen heeft Mazda bewust gekozen voor een sportievere benadering. De betrouwbaarheid staat op een hoog peil, de motoren zijn behoorlijk zuinig, de prijzen zijn gunstig en de uitrusting is ook goed voor elkaar. Het is eigenlijk een auto zonder échte minpunten. Zie het als de Alfa Romeo 159 die de Italianen zelf nooit gebouwd hebben.
8. Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Gelukkig kwam Alfa Romeo wel terug. En hoe! Ondanks dat ze een generatie hebben overgeslagen (Mazda kon dus de honneurs waarnemen) is de Giulia meer dan twee stappen vooruit. Het is een echte sportsedan voor de liefhebber: achterwielaandrijving en puike motoren. Net als de Mazda 6 vallen de verkoopcijfers nogal tegen. Er was natuurlijk geen PHEV-variant die de verkopen kon opkrikken. De Giulia is zeker niet perfect. Het ruimteaanbod is maar net voldoende, er is beperkte keuze qua motoren en uitvoeringen en er is geen stationwagon. Al jarenlang had Alfa Romeo geen alternatief op de M3 en ineens was daar de Quadrifoglio. Dat de auto zich minimaal kan meten met het Beierse icoon is al een enorme prestatie. Het is ook nog eens een geweldige auto.
7. Dodge Challenger SRT Hellcat (LC)
Nog een product van FCA waar niemand om leek te vragen, maar die wel de pure petrolhead aanspreekt. Het is zeker niet de beste Muscle Car, de Camaro en Mustang zijn véél beter. Maar bij een Muscle Car is ‘beter’ niet heel belangrijk. Monsterlijk veel vermogen, brute looks en een laag prijskaartje zijn de enige drie dingen die relevant zijn. De Hellcat scoort briljant op alledrie de punten (in de VS althans). Ondanks dat de auto welhaast antiek is, is het toch de muscle car die je wil hebben. Een Tripple Whopper met extra kaas op wielen: een Guilty pleasure, maar af en toe erg lekker. Dat is de Hellcat in een notendop.
6. Volkswagen Up – Seat Mii – Skoda Citigo
Het A-segment is het goedkoopste segment qua auto’s. Dus de minste luxe, verfijning, prestaties en comfort. Tot lange tijd was iedereen het ermee eens dat je best wel mocht ‘afzien’ in een kleine auto. Nu hadden die koektrommels ook zeker hun charme, denk aan de Renault Twingo, Ford Ka en Toyota Aygo. Maar het VAG-trio tilde het geheel naar een hoger niveau. Met name qua verfijning en comfort zette de Up grote stappen. Het was een kleine doch fijne auto, zonder dat de kostprijs enorm opliep, zoals met de Lupo het geval was.
5. Porsche Macan (95B)
Vaak wordt de veronderstelling gedaan dat de Macan een Audi Q5 was met andere badges. Dat is te kort door de bocht. Het platform is gelijk, maar koetswerk, motoren, transmissie, interieur en ophanging waren uniek. Porsche heeft er voldoende aan gedaan om de auto zijn eigen identiteit te geven. Ook in dit segment is de Porsche Macan de leukst sturende auto. Daarbij heeft Porsche met de Macan wederom aangetoond dat een sportwagenfabrikant kan afwijken van de verplichte sportwagens. Ook is het de auto die Porsche tot echt grote hoogtes heeft gestuwd qua verkopen.
4. Volvo XC90
Een merkidentiteit is bijzonder lastig om te behouden. Er zit natuurlijk altijd een verschil tussen wat een merk wil uitdragen en hoe men er tegen aan kijkt. In de afgelopen dertig jaar heeft Volvo twee keer het roer om moeten gooien. Eenmaal in de jaren negentig en eenmaal in dit decennium. Met de Volvo XC90 beleefde het Zweedse merk een ware renaissance. De designtaal is nieuw, verfrissend en vertrouwd tegelijkertijd. Ook in technisch opzicht is de XC90 erg vernuftig. Het is het bewijs dat een kleine fabrikant zich met enkel Chinese eigenaren op het moment heel aardig kan redden. Toch knap dat GM van Saab een fiasco wist te maken.
3. Alpine A110
In het afgelopen decennium zijn we gelukkig vaker verwend met leuke sportwagens. Denk aan de Toyota GT86/Supra, BMW M2 en Mazda MX-5 (ND). De belangrijkste is echter de Alpine A110. Het was de Autoblog Auto van het Jaar 2018 en bijna Europees Auto van het Jaar. De A110 is niet gebouwd om de snelste te zijn op de snelweg, dragstrip of het circuit. De A110 is er enkel om de bestuurder het naar de zin te maken. Het is een pure rijdersauto, een Franse Lotus. Het knappe is dat de A110 eigenlijk geen echte steken laat vallen. Dat is helemaal bijzonder als je bedenkt dat de auto vanuit het niets ontworpen is. Er was immers geen voorloper.
2. Mercedes-Benz A-Klasse familie
Er is al een Mercedes-Benz A-Klasse sinds 1997. De eerste twee generaties waren gebouwd op een platform met sandwich bodem. Dat was om de auto voor te bereiden op alternatieve aandrijflijnen. Daar heeft Mercedes nooit echt gebruik van gemaakt. De derde generatie was compleet anders. Het was nu een veel sportievere en hippere auto, terwijl de eerste twee generaties met name bij senioren populair waren (vanwege de makkelijke instap). De ‘W176’ was een enorme hit. Van instap A160 tot de krankzinnig snelle (en dure!) A45 AMG. Dat niet alleen, op basis van de A-Klasse werden ook de GLA en CLA gebouwd. Auto’s waarmee Mercedes enorm goede zaken mee heeft gedaan. Bijna het huzarenstukje van Dr. Dieter Zetsche.
1. Tesla Model S
De meest belangrijke auto van het afgelopen millennium is de Tesla Model S. Zo simpel is het. We kunnen het gaan hebben over panelgaps, afwerking of bouwkwaliteit, maar dat is niet zo relevant. De Model S heeft de elektrische auto salonfähig gemaakt. Sterker nog, de Model S heeft een hele nieuwe generatie e
nthousiastelingen naar zich toegetrokken. Mensen die voorheen niets met auto’s hadden, vinden de Model S wél cool. Er zijn te veel redenen waarom de Model S de meest belangrijke auto is van dit millennium. De prestaties, de actieradius, de ruimte, de futuristische features als autopilot en de relatief gezien best wel scherpe prijs. Maar het is vooral het feit dat de Model S een absolute pionier was die het stoffig imago van elektrische auto’s (Th!nk, GM EV1) van zich wist af te schudden. Audi e-tron, Porsche Taycan, Jaguar i-Pace: zonder de Model S waren die er ook niet geweest. Dankzij Tesla is elektrisch rijden in stroomversnelling terecht gekomen.
Bonus: Mercedes-Benz W04 tot W10
We maken even een uitstapje. Dit decennium was geen vetpot voor de Formule 1. Er waren slechts drie wereldkampioenen en slechts twee constructeurs. De eerste vier jaar mocht Sebastian Vettel (Red Bull) de honneurs waarnemen, maar de absolute dominantie van Mercedes sinds het hybride tijdperk van de F1. Elk seizoen heeft het Mercedes-Benz team overtuigend de wereldbeker gepakt. Soms was het even spannend welke coureur er kampioen ging worden, maar de constructeurstitel ging standaard bijna halverwege naar Mercedes. Het is een van de meest dominante auto’s aller tijden in de autosport en ook volgend seizoen, in het nieuwe millennium, is het wederom de topfavoriet.
Ondanks dat de lijst met veel zorg is samen gesteld en iedereen het wel eens zal zijn over de nummer 1, was de shortlist vele malen langer. Mocht je jouw favoriete auto van het afgelopen decennium er niet tussen zien staan, kun je deze altijd aanmelden in de commentsectie. Uiteraard zijn we ook benieuwd naar de onderbouwing!
slowland zegt
Het is alsof een een oud artikel van Top Gear zit te lezen. Toen TG nog over ‘gewone’ auto’s en ‘gewone’ zaken ging. Erg vermakelijk
Robert zegt
Ik ben er geen fan van, maar pragmatisch gezien zou de Dacia Logan ook in dit rijtje moeten staan, zeker nu de Koreanen een vorm van ‘upscaling’ hebben ondergaan, waarmee ze duidelijk zijn gaan concurreren met de gevestigde orde.
sanki zegt
Eens behalve voor de C4 Cactus. Die staat bij mij toch eerder in het Fiat Multipla lijstje…
Hubert zegt
@sanki:
Het is dat de multipla ouder is, maar die had anders zeker in dit rijtje moeten staan.
Arnoud zegt
@sanki:
Het ging om baanbrekende auto’s. Niet om mooie auto’s. De C4 Cactus is een Crossover die voor zijn segment ERG licht is.
trust zegt
@Original_Arnoud: ik moest het even opzoeken maar rond de 1000 kg vind ik bizar licht voor dat formaat en veiligheids niveau!
toyotafortuner zegt
De Suzuki Swift Sport. Zo’n pretkar dat toch <1000kg is!
pomoek zegt
De Alfa Romeo begrijp ik niet. Dat was een absolute teleurstelling. Ik zou zeker de Fisker Karma in het lijstje opnemen. En eerlijk gezegd toch ook de model 3.
slowland zegt
@pomoek: Dan toch eerder de Golf GTE.
hotze zegt
@pomoek: model 3 is misschien kwa prijs baanbrekend, verder niet echt tov model S. Ik snap de Mazda 6 er niet tussen. Zal best een goede degelijke wagen zijn maar die maakten ze in de jaren 90 ook al.
Davion zegt
De Ford Mustang van de 6de generatie mag er wat mij betreft zeker ook bij, er is van vrij verouderde technologie gegaan naar een vernieuwd platform dat eindelijk de 21ste eeuw binnenkwam (daag starre achteras). Bovendien is de auto als wereldauto neergezet met enorm succes (als je in Duitsland best verkochte sportwagen bent dan mag je gerust van een succes spreken). Dus deze mag er zeker ook in :).
baklava zegt
De Up! Dat is een van de weinige leuke Vw’s om mee te rijden.
mikje90 zegt
Ik wens alle redacteus en reaguurders een heel gelukkig en gezond 2020!!!.
tjorque zegt
Hate it, love it, or don’t give a shit, de model is staat naar mijn mening terecht op een…
En la A110, o ik wil haar zo hard rijden…
sanderp zegt
Hier had toch echt de model 3 tussen gemoeten, hoe hard je hem ook haat.
Dutchdriftking zegt
Voor mij de Giulia natuurlijk!
autospotterkerkrade zegt
Ferrari 458?
drdre1 zegt
Waar is de Mercedes GL 6×6?? Die breekt pas écht banen! ??
rotarypowah zegt
Dit decennium is volgend jaar pas voorbij..
tonniejj zegt
@rotarypowah: Strikt rekenkundig gezien juist. Maar 1-10 is niet de enige manier, maatschappelijk geaccepteerd is de 10-19 telling. Dank voor je opmerking, zette me aan het denken. Als dank een vraag terug: doe jij wel of niet mee met de maatschappij?
Silverarrow zegt
Op de Mazda 6 had qua design evengoed een Jaguar logo kunnen zitten. Samen met de Alfa Giulia de meest ondergewaardeerde D-segmenter van het moment.
samoht zegt
Suzuki jimny ?
krisp zegt
Wanneer je ‘baanbrekend’ definieert als ‘auto’s die veel andere modellen beïnvloed hebben’, dan zou mijn lijstje er toch anders hebben uitgezien.
– De Model S zeker op 1 staan, maar de Model 3 en de Nissan Leaf zouden zeker ook een plek krijgen. Zij waren de vaandeldragers van de EV-trein die komend decennium gaat komen. Tesla temeer vanwege de innovaties: online bestellen, Autopilot, over-the-air upgrades, een all-screen dashboard en dat nu allemaal op schaal.
– De Golf (GT)E omdat Volkswagen liet zien dat je met 1 platform alle aandrijflijnen kunt integreren. Eigenlijk het MQB-platform dus. Een concept wat nu veel vaker wordt toegepast.
– de Chevrolet Volt (Opel Ampera), omdat het een van de eerste echte plug-in hybrids was die concurreerde met de Prius. PHEV’s zijn dit hele decennium een ding geweest, en deze auto was de eerste. In dit decennium is Toyota (Met normale hybrids) eigenlijk een volger geweest.
– de BMW i3 omdat het eigenlijk één groot experiment is. Niet altijd geslaagd, maar soms beïnvloedt je de auto-industrie ook door te laten zien hoe het (nog) niet moet. Bovendien is het gedurfde zet.
– de McLaren P1, omdat deze een hele nieuwe generatie supercars inluidde.
Zo maar een paar suggesties.
fisto zegt
@krisp: je geeft een hele brede definitie van baanbrekend, en komt vervolgens met voorbeelden die vrijwel uitsluitend slaan op het type aandrijflijn. Daardoor zou bijvoorbeeld de Cactus buiten de boot vallen, terwijl die er wat mij betreft terecht in staat.
krisp zegt
@fisto: Klopt, dat viel mij ook op. Het afgelopen decennium is er wat mij betreft weinig innovatief gebeurd qua form factor. De SUV kwam al eerder op; bijvoorbeeld de Nissan Qashqai was er al in 2007 (en de BMW X5 nog veel eerder). De SUV is meer iets voor de jaren ’00, waar de MPV van de jaren ’90 was. Ik heb zoiets niet gezien in de jaren ’10. Eigenlijk lag de focus ook vooral op aandrijflijnen, en op rijhulpsystemen. Wellicht verdient de S-klasse nog een plek?
Ik twijfel over de Cactus. Enerzijds een geslaagde auto, maar het concept (veel ruimte voor weinig geld) is wat mij betreft al langer bekend (o.a. Dacia). Het lage gewicht is tof, maar de gekozen oplossingen (o.a. achterruiten die niet ‘normaal’ open gaan) zijn elders niet/nauwelijks toegepast. Ik heb ook niet het idee dat het concept veel impact heeft gehad op andere modellen. Toch vind ik het wel op een bepaalde manieren innovatief, en je zou hem vanwege dezelfde redenen op de lijst kunnen zetten als de BMW i3. Gelukkig is er nog ruimte op mijn lijst. ;)
pomoek zegt
@krisp: leuke suggesties. Je zou bijna vergeten hoe groot de phev’s zijn geweest in dit decennium.
pomoek zegt
Je zou ook alle VAG auto’s met sjoemeldiesels kunnen noemen. Die hebben een ware revolutie veroorzaakt in de auto-industrie. De val van de dieselmotor.
Dizono zegt
Fiat 500, al vanaf 2007, maar gedurende het hele decennium populair. Vanaf 2010 met een tweecilinder, volgens mij de terugkeer van dat motortype.
Ford focus 1.0 ecoboost. Downsizing ten top, maar wél een fijn blok.
Outlander PHEV en Ampera, zeer dominant geweest op de Nederlandse markt.
Toyota Mirai en Hyundai Nexo ,als eerste commercieel verkrijgbare fcev’s.
Renault Captur(?) Eerste compacte SUV met zo’n contrasterend dak. Helaas een nogal hardnekkige trend geworden.
Mercedes W124 300D, massale import van deze auto leidde tot verscherpte oldtimerregels. De oude diesel was dood.