Terwijl op de IAA de autojournalisten plaats maken voor het grote publiek, kijken wij nog één keer met een leasebril naar de primeurs. Dit zijn de tien nieuwe auto’s die wat ons betreft de meeste leasepotentie hebben.
Alfa Romeo Giulia
Stiekem hadden we gehoopt dat Alfa Romeo op de IAA al de minder potente Giulia’s zou tonen, maar die bewaart het merk vermoedelijk voor Genève, begin volgend jaar. Voorlopig moeten we het nog even doen met deze ruim 100.000 euro kostende, maar ook razendsnelle Giulia QV. Toch hopen we ook van ganser harte dat de gewone Giulia volgend jaar de harten van de zakelijke rijder kan stelen, want er mag wel weer een beetje meer Alfa op de Nederlandse snelwegen.
Audi A4
Een van die auto’s die Alfa Romeo als concurrent voor de Giulia ziet, is deze gloednieuwe Audi A4. De auto is volledig nieuw, maar nog altijd heel duidelijk herkenbaar als Audi. Er is keuze uit een ruim motorenpalet, waaronder ook een voor de leaserijder interessante diesel (150 pk, 20 procent bijtelling) of zelfs een aardgasversie (G-Tron). Een plug-inhybride staat ook op de planning, maar die komt te laat om nog echt van het bijtellingsvoordeel te kunnen genieten.
Fiat 500 (Facelift)
Interessante leaseauto’s vind je tegenwoordig niet alleen in het C-, D- of E-segment, maar ook een trede lager. Grote vernieuwingen zijn uitgebleven tijdens deze facelift, maar dat is ook helemaal niet erg, de Fiat 500 blijft na al die jaren een frisse verschijning. Zowel de 60 pk als 80 pk sterke tweecilinders zijn goed voor 20 procent bijtelling (vanaf 2016 21 procent).
MINI Clubman
Was een MINI voorheen alleen een optie als je huishouden uit niet meer dan twee personen bestond, sinds de komst van de vijfdeurs kunnen ook kinderen met gemak mee. Alleen smoelt die vijfdeurs toch net wat minder lekker dan het origineel. Dat lossen ze op met deze MINI Clubman, die dankzij de dubbele achterdeurtjes eigenlijk een zesdeurs is. De auto is weliswaar wel behoorlijk aan het formaat voor een MINI, maar het ontwerp is een stuk beter in balans én er kan ook flink wat extra bagage mee. Zowel de One D als de Cooper D zijn goed voor respectievelijk 20 en 21 procent bijtelling in 2015 en 2016.
Mitsubishi Outlander PHEV (Facelift)
Deze behoeft eigenlijk geen uitleg, want je struikelt tegenwoordig letterlijk over deze Japanse plug-inhybrides. Dankzij de facelift ziet de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV er weer een fris uit. De importeur heeft de fabriek in Japan zover gekregen de eerste exemplaren op de boot naar Nederland te zetten. Nog dit jaar rijden kan en dan profiteer je van slechts 7 procent bijtelling. Per 1 januari 2016 is dat ruim het dubbele: 15 procent.
Opel Astra en Astra Sports Tourer
Opel’s populaire compacte middenklasser is volledig in het nieuw gestoken. De échte innovatie zie je echter op de weegschaal, want de Astra weegt liefst 200 kilo minder dan zijn voorganger. Dat betaalt zich uit in flink lager brandstofverbruik. Voor de hatchback geldt dat deze volgend jaar zowel met de 1.0 benzine (105 pk) als de 110 pk sterke 1.6 diesel in aanmerking komt voor 21 procent bijtelling. Voor de Sports Tourer geldt waarschijnlijk hetzelfde, al moet Opel die cijfers nog bekend maken.
Renault Megane IV
Wat de Astra is voor Opel, dat is de Megane voor Renault. De vierde generatie loopt qua design weer mooi in lijn met de kort ervoor gepresenteerde Talisman. Met name het interieur heeft een flinke opwaardering gekregen en oogt nu een stuk moderner en hoogwaardiger dan in de Megane die hij aflost. Er zijn twee diesels met 110 en 130 pk die volgend jaar goed zijn voor 21 procent bijtelling. Een dieselhybride met een nog lagere uitstoot van 76 gram CO2 per kilometer volgt in 2017.
Renault Talisman / Talisman Estate
Hij kwam al even aan bod, deze Laguna-opvolger. Nieuwe naam, nieuwe kansen, want de Laguna wist de laatste jaren geen potten meer te breken. Net als in de Megane is ook het interieur van de Renault Talisman een stuk hoogwaardiger dan we van Laguna gewend waren en kan deze de strijd met de concurrentie weer helemaal aan. De 572 liter grote bagageruimte van de Talisman Estate kan worden vergroot tot bijna 1700 liter wanneer je de achterbank plat legt. Er zijn twee benzines met 150 en 200 pk en drie diesels met 110, 130 en 160 pk. Verbruikscijfers en daarmee de hoogte van de bijtelling zijn nog niet bekend, maar we hebben goede hoop dat de 110 en 130 pk sterke diesels goed zijn voor 21 procent bijtelling wanneer de auto begin volgend jaar bij de dealers staat.
Skoda Superb Combi
Eigenlijk combineert deze nieuwe Skoda Superb Combi alle goede eigenschappen van zijn voorganger (groot, enorm veel beenruimte achter en flinke bagageruimte) met frisse looks, betere rijeigenschappen én meer vermogen. De voor leaserijders interessante 1.6 TDI Greentech ging van 105 naar 120 pk, maar is nog steeds goed voor 21 procent bijtelling. De hatchback is ook met 190 pk sterke 2.0 TDI zelfs zuinig genoeg voor 21 procent en we verwachten dat het Skoda nog wel gaat lukken om dit blok ook in de Combi onder de 106 gram CO2 per kilometer te krijgen.
Toyota Prius
Sommige dingen veranderen nooit. De vierde generatie Toyota Prius is nog steeds een hybride, waarbij een benzinemotor gekoppeld wordt aan een elektromotor, en steekt ook qua looks nog altijd boven het maaiveld uit. Of dat positief is laten we even in het midden, maar een statement is deze Prius zeker. Dankzij een flink efficiëntere verbrandingsmotor en betere aërodynamica is deze Prius vooral op de snelweg een flink stuk zuiniger dan zijn voorganger. En dat is natuurlijk gunstig voor de leaserijder, die toch het grootste deel van zijn kilometers over ’s lands rijkswegen rijdt. Uitstootcijfers zijn nog niet bekend, maar we verwachten niet dat de Prius ook zonder stekker al zuinig genoeg is om in aanmerking te komen voor 15 procent bijtelling (in 2016) en er dus 21 procent moet worden bijgeteld. Een plug-inversie staat wel op de planning, maar lijkt voorlopig nog ver weg.
henkhupelschoten zegt
Mis de GLC en die 2/3 serie hybrid, deels nieuw..
iijayvee zegt
Misschien de nieuwe 330e?
poeperman zegt
Fucking hell, die Superb is lekker! Nu nog een beursbabe’je formaat Poeperman ernaast en ik ben verkocht!
knipperlichtje zegt
En het leukste is dat ze er allemaal prima uit zien. Uitgezonderd prius dan, maar die is op z’n eigen manier interessant om naar te kijken. De witte Superb combi verbaast me nog het meest, oogt van achteren als een slagschip, maar wel een verdomd strak en mooi slagschip.
jaccovdzaag zegt
De Giulia, hands down. Een mooie soepele JTD ofzo, en in het grijs is ie goed te pruimen!
stephanotis zegt
Alfa Romeo bewaart de minder potente Giulia’s denk ik niet voor Genève, maar voor presentatie op de Noord-Amerikaanse markt tijdens de LA Auto Show, ze komen er in over 2 maanden i.i.g. met een première.
clarkson zegt
Ik vind die clubman erg mooi, net als zijn achterlichten!
parker zegt
Moet die Prius nou persé weer worden getoond? Gadverdegadver..
freshlife zegt
De nieuwe 420d(grancoupe) met de vernieuwde 20d motor valt ook onder de 20% bijtelling inmiddels->ipv 25%. Niet heel voordelig maar wel mooi en leuker dan bovenstaande opties
freezzr zegt
Audi A4 station! Superb blijft een Skoda, Alfa is gewoon weer een saaie sedan (snap echt niet waarom men zo gecharmeerd is van dat ding)
tyso44quattro zegt
Audiiii a4444
kobus1967 zegt
Huh niemand zeiken over de phev, staan ze nog in de file met hun spaardiesel of zo?
406_v6 zegt
typisch een geval van “none of the above…”.
I’ll rest my case.
jmebeek34 zegt
Dan denk je lelijker kan de prius niet. Maar ze hebben een blinde japanner gevonden die het voor elkaar heeft gekregen.
parker zegt
De Prius gaat echt helemaal niemand meer vrijwillig leasen nu er zoveel andere hybrides te koop zijn.