De 10 goedkoopste auto’s van 2023 die je in Nederland kan kopen. En ja, ze zijn duur!
Een nieuw jaar betekent in Nederland geregeld nieuwe autoprijzen. In tegenstelling tot andere Europese landen kennen wij een extra taks op CO2-uitstoot. Deze vervangt de BPM die wij vroeger hadden. In basis is het een logische tool. Wil je een dorstige auto, dan betaal je meer belasting. Maar kies je voor een zuinig gebakje, dan betaal je minder. Maar tegenwoordig zijn de bakens dermate verzet dat je erg veel belasting betaalt of extreem veel belasting. Dus ook de goedkope A-segmenters van weleer worden hevig belast door de overheid, ondanks dat dit hele zuinige auto’s zijn.
Verder is er sprake van chiptekorten, stijgende energie- en transportkosten en natuurlijk een enorme inflatie. Dit zorgt ervoor dat je simpelweg minder auto voor veel meer geld krijgt. Maar nu alle mist is opgetrokken, over wat voor bedragen hebben we het nu eigenlijk? Daarom nemen wij jullie mee met de 10 goedkoopste auto’s van 2023 in Nederland.
Citroen C3 PureTech
€ 19.990
De goedkoopste auto van Nederland was vaak de Citroen C1. Van de drieling was de Citroen vaak het goedkoopst en eerlijk is eerlijk: enorm kaal. In het lijstje van de 10 goedkoopste auto’s van Nederland staat deze Citroen C3 op nummer 10. Hij is het duurst! Dat komt door de vraagprijs van 19.990 waarbij we het gevoel hebben dat ze met man en macht de prijs onder de 20 mille probeerden te houden.
Dat hebben ze niet gedaan door aan de standaarduitrusting te schaven, want deze ‘You!’-uitvoering is allesbehalve kaal. De buitenspiegels kun je elektrisch bedienen!Man, er is zelfs stoelverwarming aanwezig. Cruise control is aanwezig, evenals mistlampen aan de voorzijde én Lane departure warning. Toe maar. De 1.0 driecilinder is goed voor 82 pk waarmee je 166 km/u kunt halen. Ach ja, dat verbruik van 1 op 20 is interessanter voor de kopers.
Mazda 2 SkyActiv
€ 19.790
De A-segmentauto’s die over zijn gebleven, schurken nu tegen de onderkant van het B-segment aan. De Mazda 2 is daar een puik voorbeeld van. Deze vlotte Japanner is een volle klasse groter en volwassener dan een A-segment auto. Natuurlijk, de auto is flink uitgekleed om de prijs aantrekkelijk te maken. Maar het is ook weer niet zó eg gesteld.
Er is namelijk een airco aan boord van de Mazda, uiteraard handbediend. Ook handig: AppleCarPlay is aanwezig. Dat is dan ook meteen je navigatiesysteem. Maar ja, die gebruikte je toch altijd daar al voor, nietwaar? Verder zijn zaken als LED-koplampen, centrale deurvergrendeling, elektrische ramen/spiegels en een lederen stuurwiel standaard. Jongens, dat is toch gewoon keurig voor dit geld?
Fiat 500 Hybrid
€ 19.290
Ook bij de Fiat 500 valt het ons eerlijk gezegd niet echt tegen wat je krijgt voor je geld. Want ja, de 500 heeft weleens vaker in dit soort overzichten gestaan, maar dan had je een marginale motor met een minimale uitrusting. En nu? Nou, onder de kap een 1.0 FireFly motor met 12V-generator en een handbak, een bijzondere (doch milde) hybride-configuratie.
Met 70 pk heb je ook (net) voldoende power om in de randstad mee te kunnen. Qua uitrusting is het niet zo extreem karig, want airco, elektrische ramen/spiegels en Apple CarPlay krijg je standaard meegeleverd. Ondanks dat dit modelletje alweer 15 jaar oud is, is het nog steeds een vlotte verschijning en heeft ‘ie iets heel erg tijdloos. Over 20 jaar is deze Fiat nog steeds de ideale auto om een espresso en canoli op te halen.
Volkswagen Up 1.0
€ 19.240
De Seat Mii en Skoda Citigo zijn er niet meer, helaas. Deze twee budgettoppers stonden anders altijd onder de wat prijzigere Up. Maar nu heeft Volkswagen voor zichzelf het rijk alleen. De keuze is erg beperkt, er is een naamloze Volkswagen Up (de ‘up!’) en een R-Line en beide kun je combineren met een 1.0 driecilinder met 65 pk. Er is geen e-Up meer en blijkbaar ook geen Up GTI. De Up geeft al een beetje aan waar het misgaat.
De auto’s hierboven zijn nog geen slechte deal, deze Up wel. Want voor 19.240 heb je géén Apple CarPlay, maar een telefoonhouder waar je smartphone in kan. Nu moeten we er eerlijk bij aantekenen dat er wel een versterker met zes speakers bijkomt, plus DAB. Airco is gelukkig ook standaard, evenals vier deuren. Maar dat was het dan ook wel. Oh nee, wacht: dat kleurtje (Teal Blue) is ook standaard! Zoveel beter dan wit, toch?
Toyota Aygo X
€ 18.595
Het valt te prijzen dat Toyota er in elk geval nog iets van probeert te maken. Peugeot en Citroën hebben dit segment achter hun gelaten. De Toyota Aygo X is een rijdend doekje voor het bloeden. Het is een A-segment crossover dinges geval, dus eigenlijk gewoon een hatchback. Maar wel eentje met zwarte bumpers en 17 inch (!) Stalen velgen. LED-verlichting is standaard, waarschijnlijk omdat een halogeen-lampenunit voor de instapper ontwikkelen net zo duur zou zijn.
De Aygo X in deze naamloze crisis-uitvoering is echt kaal. Er zit nog net een aircootje in, maar de spiegels moet je handmatig verstellen en de stoel is niet in hoogte verstelbaar. Er zit geen radio in, zelfs. Oh, en er zijn slechts 2 speakertjes aanwezig. Je moet eigenlijk naar een ‘play’- of een ‘first’-uitvoering gaan kijken als je dezelfde uitrusting wil als de andere auto’s in dit overzicht.
Fiat Panda Hybrid
€ 18.450
De Fiat Panda is een echte evergreen. Meer auto dan dit heb je in je leven niet nodig. Een Panda is superzuinig, reuze praktisch en wars van mode. Alleen Italianen kunnen zo’n wagen als dit afleveren. Het nadeel is de prijs. Kijk, waar Citroen C3 en Mazda 2 B-segment hatchbacks zijn die iets te duur zijn, is 18.500 voor een A-segment auto wel heel erg veel geld.
Gelukkig is de Panda voor zijn soort vrij ruim qua opzet, waardoor het niet direct storend is. Ook heb je hier die 1.0 FireFly-motor met 12V-assistentie, die je ook in de 500 ziet. Wel is een aircootje en radio standaard, dat was met de Panda’s die vroeger in dit soort overzichten bivakkeerden niet het geval.
Kia Picanto 1.0 ComfortLine
€ 16.895
Een van de versere auto’s in dit overzicht is ook een van de betaalbaarste. De Up is bijvoorbeeld al 12 jaar oud, deze generatie Kia Picanto kwam in 2017 op de markt. Net als bij de Volkswagen Phaeton kun je bij de Kia Picanto kiezen uit een vier- of vijfzits uitvoering.
In tegenstelling tot die enorme VW is de kleine Kia goedkoper als vierzitter, scheelt 1.600 euro. Een radio met DAB, airco, cruise control, lichtsensor en een in hoogte verstelbare stoel zijn gewoon standaard, net als een multifunctioneel stuurwiel, elektrische ramen en centrale deurvergrendeling met bliep.
Dacia Sandero TCe90 Expression
€ 16.700
Een vaste waarde in dit overzicht van de goedkoopste auto’s van Nederland en dus ook in 2023. De Dacia Sandero combineert al jaren B-segment afmetingen met een A-segmentprijs. Je ziet heus wel hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. De techniek is een generatie ouder dan de gelijkwaardige Renaults en qua fit, finish en afwerking is het vrij basaal.
Maar dat is een bewuste keuze. In de jaren zien de Dacia’s er telkens beter uit. Voor 16.700 euro krijg je niet veel uitrusting, trouwens. Elektrische ramen voor zitten erop, maar een airco ontbreekt, ook een handmatige. Daarvoor moet je de Expression hebben die 18.440 euro kost. Wel even een dingetje, de motor heeft 100 pk en daarmee is dit de krachtpatser van het overzicht.
Mitsubishi Space Star 1.2 Entry
€ 15.990
Dit was geregeld de goedkoopste auto van Nederland. De Space Star is een van de twee modellen die Mitsubishi in Nederland levert. De Space Star is een lieveling onder de particuliere koper en voornamelijk voor de fleetsales. Het lijkt erop dat elk uitzendbureau hun krachten in deze auto’s plaatst.
De Mitsubishi Space Star in basis-uitvoering is overigens ook echt basis. Er zit namelijk géén airconditioning op. Daarvoor moet je de 17.990 euro kostende ‘Connect+’-uitvoering hebben, die dan ook een radio heeft. Elektrische ramen, licht- en regensensor en elektrisch bedienbare spiegels zitten er dan weer wel op.
Hyundai i10 1.0 I-Drive
€ 15.595
En dan zijn we aanbeland bij de goedkoopste auto van Nederland in 2023. Dat is namelijk de…. Hyundai i10! Als je die in de ‘I-Drive’-uitvoering bestelt, hoeven ze er ‘maar’ 15.595 euro voor terug te hebben. Dat is een flink bedrag, vroeger waren dit soort auto’s net wel/net niet onder de 10 mille.
Zeker ook omdat je het moet doen met een bijzondere karige uitrusting in deze Hyundai. Elektrische ramen zitten er aan de voorzijde op, dat nog wel. Plus een cruise control. Maar verder? Niets, dus ook géén airco.
Meer lezen? Deze goedkope auto’s komen niet terug in 2023!
Edge zegt
15.595 voor de goedkoopste auto van Nederland, wat een geld. Ik weet nog dat je minder dan 10 jaar geleden een nieuwe Peugeot 108 of tweede generatie Citroen C1 voor 9 mille kon krijgen. De eerste generatie deed zelfs nog 1000 euro minder voor de instapversie.
En als je ziet wat je daarvoor krijgt.. Bij een prijs van 8 à 9 mille kun je nog wel verkopen dat je niet veel meer krijgt dan vier wielen, een stuurwiel en een dak boven je hoofd. Maar als je diezelfde karige uitrusting voor 15,5k moet kopen, ben je wel gek als je dat doet. Voor datzelfde geld koop je een exemplaar van een jaar of anderhalf à twee jaar oud die volledig in de opties zit, of een hele leuke tweedehands b-segmenter. Rijd je nog steeds een frisse, relatief nieuwe auto, maar heb je ook gewoon dat beetje extra comfort en luxe dat in de kale i10 ontbreekt.
florisje zegt
Iets met inflatie ofzo…
Flutterbear zegt
Als je moet kiezen om met 70-80 km/u met de huidige instapper of met eentje van tien jaar geleden tegen een muur te rijden dan zou ik het wel weten hoor. Om maar niet te spreken van de luxe die erbij gekomen is en diverse veiligheid systemen die ik tien jaar geleden niet op mijn auto van 20k had hoor.
Flutterbear zegt
Als je moet kiezen om met 70-80 km/u met de huidige instapper of met eentje van tien jaar geleden tegen een muur te rijden dan zou ik het wel weten hoor. Om maar niet te spreken van de luxe die erbij gekomen is en diverse veiligheid systemen die ik tien jaar geleden niet op mijn auto van 20k had hoor.
kniesoor zegt
Voor het ontwasemen van de ruiten is een airco toch wel erg handig. Anders was de i10, aangenomen dat er wel hoogteverstelling op de bestuurdersstoel zit, voor het soort oto meer dan prima geweest. Dan de Picanto maar.
klaasjevaak zegt
Ongetwijfeld, maar hier is de BPM toch echt de boosdoener.
Computer Freak zegt
In 2011 kocht ik een Peugeot 107 van een jaar oud met 6.000 kilometer op de teller voor €5.999. Prima eerste auto, toen geen motorrijtuigenbelasting en goedkoop in de verzekering.
Svenska II zegt
Als je hem nog hebt kun je hem nu voor hetzelfde geld inruilen…
The Alpina fan boy zegt
Kijk eens naar je salaris van 10 jaar geleden…..
harrie zegt
Kijk eens naar het salaris van 10 jaar geleden van een collega die toen 10 jaar meer ervaring had.
berlinetta zegt
Dat is toch niet vergelijkbaar? Je hebt ondertussen 10 jaar meer ervaring.
HZW zegt
De FIAT 500 zal er niet lang meer zijn, daar stopt de productie in de loop van dit jaar van. (ook van de Abarth595/695), en dan is er alleen nog de FIAT/Abarth 500e.
De Panda blijft nog tot 2026 in Productie, en de Panda EV opvolger wordt een B-segment auto op basis van Peugeot 208 techniek en komt in 2024.
shicomm zegt
Oef… dat de goedkoopste al 16.600 kost blijft schrikken.
Blijkbaar doet het de occasionmarkt ook geen goed want het gaat mega hard..
Afgelopen weken ben ik wezen shoppen voor een jong gebruikte yaris ; 2 werden er bijna voor m’n neus weggekaapt.
Enig voordeel is dat je voor je inruiler meer dan ooit terug krijgt..
lefty00 zegt
Voor ons werk zon panda gekregen, nooit weer.
4 deuren lijkt leuk maar je past er werkelijk als volwassen niet in achter.
En airco lijkt wellicht in de zomer een luxe je zonder kunt, maar in de winter is het een veiligheidsdingetje.
Ach, meeste van dit soort autos is stadsverkeer en dan is 60pk vast ok, maar ik heb liever wat over aan vermogen.
We die panda voor dacht ik 9000 eur kregen paar jaar geleden. Schrik wel van huidige prijzen.
Abdelaziz zegt
Dan eet een Hollander nog minder vlees of boterham 🥪 minder staken en alles plat gooien hebben ze de ballen niet voor dus pikken maar en overheid in maatpakken lachen zich dood blijf maar lekker slapen, slapende honden moet je lekker laten slapen 😴