Leuk, al die EV’s, maar met welke kom je nou het verst?
Range-anxiety. De angst dat je accu leeg is voordat je de bestemming OF de laadpaal hebt bereikt. Is dat nog terecht? Er zijn een hoop elektrische auto’s die bewijzen dat je van rijbereik niet meer wakker hoeft te liggen. Maar dan komt de eeuwenoude vraag: wie heeft de langste?
De cijfers die we vandaag gebruiken komen van de fabrikant zelf, in combinatie met die van Mobility Service Nederland. Er zijn een paar auto’s die veel beloven en in deze lijst passen, maar of het zijn concepts of de marktstatus in Nederland is nog niet bekend, denk aan de Tesla Roadster, Volvo XC40 Electric en Byton M-Byte. De auto’s in deze lijst zijn OF leverbaar OF staan in theorie volgend jaar of heel misschien vroeg in 2021 op je oprit.
10. Hyundai Kona Electric (449 km)
De Hyundai Kona is zo ongeveer de bekendste EV in het land, oké, op de Tesla Model 3 na dan. De Kona had het geluk dat hij iets eerder kwam en leaserijders content voor weinig in een praktische en ver reikende elektrische auto voor nop konden stappen. Tijd gaat echter verder en al is dit één van de goedkopere auto’s in deze lijst, hij pakt slechts een plek 10.
9. Porsche Taycan (450 km)
We hebben het met de Porsche Taycan over van alles. Over zijn ‘Ringtijd. Over of het wel een echte Porsche is. Over of de naam Turbo past op deze auto. Over of de prestaties nuttig en/of indrukwekkend zijn. Of het een betere auto is dan de Tesla Model S. Waar het verdacht weinig over gaat is de actieradius. Om de beste range te hebben, moet je uiteraard de iets conservatievere Taycan Turbo kiezen, niet de S. Porsche heeft op hun website een soort ‘actieradius-configurator’ waardoor we niet helemaal kunnen achterhalen wat precies de WLTP-waardes zijn. Als we de omstandigheden een beetje tot iets realistisch balanceren, komen we uit op om en nabij de 450 km actieradius, waarmee hij precies tussen de twee retegoedkope Koreanen in valt. Het is ook min of meer logisch dat de auto zijn actieradius niet van de daken schreeuwt, bij een 911 ga je ook niet vragen hoe zuinig hij is. Toch is het voor een elektrische auto vrij relevant en voor deze lijst is het goed genoeg voor een negende plaats. De Taycan Turbo S realiseert zo’n 30 km minder in elke omstandigheden.
8. Kia e-Niro (455 km)
De Kia e-Niro is een Kona, maar dan net ietsje beter. Hij is ook een tikkeltje duurder, maar het mag geen naam hebben. Desalniettemin heb je met beide Koreanen een potente crossover in huis met een vergelijkbare actieradius van rond de 450 km. Aan u de keus of u team Kia of team Hyundai bent.
7. Polestar 2 (500 km)
Over Model 3 gesproken: de auto die het meest in letterlijke zin de Model 3 dwarszit komt uit Zweden. De Polestar 2 is een volledig elektrische auto met Volvo-techniek en zit zowel qua aanschafprijs als rijbereik in de buurt van de Tesla. De auto’s hebben beide een eigen aanpak op het gebied van elektrisch rijden, maar zullen toch de grootste concurrenten van elkaar zijn. Qua actieradius is er nog het één en ander te bereiken, want alhoewel de Polestar iets sportiever is, levert hij toch ten opzichte van de Tesla zo’n 60 km actieradius in. Op deze lijst is zijn 500 km goed genoeg voor plek 7.
6. Tesla Model X (505 km)
Ietsje meer actieradius krijg je bij de eerste Tesla op deze lijst. Het is makkelijk om te zeggen dat het tegenvalt, want de Model X is niet bedoeld als de actieradiuskoning van Tesla. Het is bedoeld als een zeer praktische familie-SUV die ook zijn duit in het zakje doet om range-anxiety weg te halen. Met 505 km heb je niks te klagen, tenzij je op zoek gaat naar de Tesla met de grootste kilometervoorspelling. Spoiler: doe dat niet.
5. Tesla Model Y (540 km)
Oké, de Model Y kun je nog niet bestellen, maar het is de perfecte middenmoter in deze lijst. Wat de Model X is voor de Model S, is de Model Y voor de Model 3. Daarmee is de auto qua alles gemiddeld dan wel tegenvallend, het is dan ook de Model 3 die meelift op de SUV-hype. En die 20 km actieradius die je mist ten opzichte van zijn lage broer, die moet je dan maar voor lief nemen.
4. Volkswagen ID.3 (550 km)
De belangrijkste Volkswagen voor de komende jaren, aldus Volkswagen. De eerste auto van het nieuwe ID-offensief is een Golf-achtige hatchback met elektrokracht. Het rijbereik telt bij een auto die geprijsd gaat worden zoals de VW en dat is een zeer acceptabele 550 km. Helemaal als je je realiseert dat deze auto voor niet belachelijk veel gaat kosten. Hoeveel het precies wordt, dat kunnen we je later pas melden.
3. Tesla Model 3 (560 km)
Een EV-lijstje wat gaat over goedkoopste, beste, voordeligste of best scorende is natuurlijk niet compleet zonder de mateloos populaire Tesla Model 3. In deze lijst goed genoeg voor de derde plaats met een rijbereik van 560 km als je de Long Range kiest. Niet eens de duurste versie: de Performance heeft iets minder rijbereik en kost meer. Groter is niet altijd beter. Over groter gesproken: er zijn nog wat big guns die ervoor zorgen dat de Model 3 niet de beste actieradius heeft, maar het mag geen naam hebben gezien het feit dat de Model 3 een stuk goedkoper is.
2. Lightyear One (580 km)
Aan de ene kant zou je zeggen dat deze auto kansloos is. Ja, de cijfers zijn indrukwekkend, maar het orderproces van deze auto gaat nog wel wat tijd in beslag nemen. En daar betaal je meer dan 110.000 euro voor. Aan de andere kant: je moet ergens beginnen. En een grote sedan die zijn elektromotor koppelt aan zonne-energie, dat is niet een slecht begin. Helemaal als hun theoretische actieradius met 580 km gelijk een plek twee in deze lijst oplevert. We vergeven het je als je eventueel een beetje sceptisch bent, hoe realistisch die 580 km is moet nog blijken. Maar dat getal toveren ze echt niet uit de lucht (dan zou het wel iets van 700 zijn) en theoretisch moet het zeer haalbaar zijn voor de Lightyear One. We gunnen ze het van harte, helemaal gezien het feit dat er gewoon een stel Nederlanders achter dit project zitten. Nogmaals: we hopen echt dat alles klopt en dat ze deze auto kunnen produceren. Al is het maar om het rood-wit-blauw in het topsegment te zien wapperen in een belangrijke autocategorie.
1. Tesla Model S (610 km)
Er kan er maar één de beste zijn, opvallend genoeg is het de auto die dit segment al jaren regeert. Ja, de Model S, het eerste wapenfeit van het ‘succesvolle’ Tesla mag de winst op zijn naam schrijven in deze lijst. Natuurlijk gun je het Lightyear om gelijk op nummer één binnen te komen, maar Tesla kan niet pochen met grote cijfers zonder reden. De vernieuwde Long Range-versie van de Model S en zijn 610 km actieradius bewijzen dat elektrisch rijden echt niet meer op een piepkleine actieradius hoeft, mits je diep in de buidel tast.
katoenboer zegt
Het is ineens wel heel veel ev deze week op ab
zesinlijn zegt
@katoenboer: verschrikkelijk hè!
thomcarspotter zegt
@katoenboer: het is dan ook de EV10-daagse.
lithiumion zegt
@katoenboer: verademing hè!
nopetrolnofun zegt
Als je er normaal mee rijdt mag je geluk hebben als je de helft haalt.
hiostu zegt
@nopetrolnofun: Dat is niet waar. Als ik normaal rijdt, kom ik met de Model 3 LR uit op 400 km. En dan rijd ik hetzelfde als in mijn diesel hiervoor. Wat echter wel het geval is, is dat Tesla op de website zegt dat de Model 3 LR AWD 530km moet kunnen rijden, maar de auto zegt 490km als hij 100% is opgeladen. Waar is dan die andere 40km gebleven…
nopetrolnofun zegt
@hiostu: dat is niet met het verkeer meerijden op de snelweg met 130 km/h. Meermeels auto’s als de E golf, i3 en een model S gereden, de Model ’s haalde iets meer dan helft maar de andere 2 nog niet eens de helft, was wel in de winterperiode.
hiostu zegt
@nopetrolnofun: Zeker wel, gisteren gewoon een stuk 147km/u gereden. Gemiddeld over het hele stuk 200w/km. Dat komt uit op 400km.
kempenaer zegt
@hiostu:
“Een stuk”
Ruim begrip.
flutterby zegt
@kempenaer: continue 150 km/u haal je er nog makkelijk 300 km uit. In de winter waarschijnlijk iets minder (koude lucht is zwaarder).
hiostu zegt
@nopetrolnofun: Net nog een ritje gedaan, 80+% snelweg km met 130/140, ongeveer 40km snelweg en gemiddeld net onder de 200w/km.
stfu zegt
@hiostu: Tesla laat realistische cijfers zien, niet NEDC of WLTP. D
Loek zegt
@stfu: Tesla zegt op hun website dat alle waardes via WLTP gemeten worden.
rhellema zegt
@720s: die dat nou toch niet! Nu is heel zijn bolle broekje weer gereduceerd tot plat!
Loek zegt
@rhellema: schijn ik goed in te zijn :)
flutterby zegt
@720s: logisch, anders hebben ze een rechtszaak aan hun broek.
stfu zegt
@720s: ik bedoel in de auto, niet op de website.
porsche928 zegt
@hiostu: niet op ingaan, die gast is gewoon aan het trollen
jpoers zegt
@hiostu: restten, of langer heel zuinig rijden. Bij de Zoë van ons ook zo. De 300 is echt na een reset. Wij blijven hangen op max 280
tenaci zegt
@nopetrolnofun: onze buitendienst rijdt sinds een paar weken Kona en de eerste 400km’s op een lading hebben meerdere collega’s al gehaald. Valt wel mee dus
blechdach zegt
De alleen “off menu” leverbare Model 3 LR RWD heeft een WLTP bereik van 600km. Die was destijds (mei-juni 2019) met 54.000 EUR (incl autopilot) de beste “range for the buck”. Nu helaas niet meer leverbaar.
kempenaer zegt
Voor de realisten onder ons: reken bij veel snelweg en winterse omstandigheden met de verwarming aan op de helft van de aangegeven actieradii van de verschillende bev’s.
En dan mag je er nog 50 km aftrekken omdat je niet het risico wilt nemen om stil te komen te staan.
crepito zegt
@kempenaer: U rijdt geen EV neem ik aan. In de winter zo’n 20% hoger verbruik. Gelukkig kun je ‘m voorverwarmen aan de lader. Maximaal 30% hoger gebruik ten opzichte van ideale omstandigheden, zeker niet de helft.
wessel04 zegt
Wanneer is de EV 10 daagse weer afgelopen? Dan weet ik wanneer ik weer op AB wil kijken.
crepito zegt
@wessel04: 10 dagen nadat het gestart is misschien? Is maar een gok…..
wessel04 zegt
@crepito: goh, fijn dat je reageert want dat kon ik zelf niet bedenken. Wanneer is het begonnen/afgelopen?
mikje90 zegt
Ik geloof niks van het actieradius van die Volkswagen. Volkswagen en cijfers kan je het beste altijd met een korrel zout nemen.
schuimbekje3 zegt
Maak dit lijstje nu eens km per euro aanschafprijs, en km/minuut laadtijd @2000 watt en maximum snellaad (0-100% accu inc de trage minuten in begin en einde)
dakarbemo zegt
Waarom lightyear in dit lijstje staat is me een raadsel. Dit ding is nog echt 100% theoretisch geleuter (waar ik overigens voor de transperantie bij moet zeggen dat ik dr totaal niet in geloof), model Y is al op t randje.
dakarbemo zegt
@dakarbemo: Rivian lijkt me wat realistischer als vervanger van Lightyear… daar zit serieus geld achter en dr rijden al preproductie autos rond.
mayk_thewessen zegt
De Lightyear One heeft een 725km (WLTP) bereik volgens hun eigen website: https://lightyear.one/lightyear-one/
Dat komt door hun lage cw-waarde, low power high-eff aandrijving en nadruk op efficiency overall
sonnybonds zegt
Blijkt maar weer hoever Tesla de concurentie voor is. Met een jaren oud model gewoon op nr 1 !!