De 10 duurste auto’s van het afgelopen weekend op een rijtje.
Dankzij redenen die we nu even niet bij de naam zullen noemen, zijn de veilingen tegenwoordig ook even iets anders. Het zijn natuurlijk gewoon enorme evenementen waar een hoop mensen op af komen.
Daarom ging men bij RM Sotheby’s onlangs even wat anders te werk. In plaats van een veiling op locatie in Palm Beach, werd er een online veiling gehouden. Sterker nog, het was exact dezelfde veiling, alleen verliep alles online of telefonisch. Dat gebeurt tegenwoordig overigens ook best vaak. Veel rijke verzamelaars zijn dermate druk dat ze er niet elke keer bij kunnen zijn en het sowieso al op afstand deden. Dus in principe is het business as usual, dus.
De uitslag was weer bovengemiddeld interessant. De uitslagen waren niet extreem, maar daar waren de deelnemers ook niet naar. Dat was vorige keer nog wel het geval. Desalniettemin zaten er een paar prijzige auto’s tussen waarbij men mooi kan weg kwijlen. In totaal werd er 13.700.000 dollar opgehaald. Uiteraard zetten we de 10 duurste auto’s op een rij. We beginnen met 10 en eindigen met de nummer 1:
10. Ford GT
2006
$ 242.000
Chassisnummer: 1FAFP90S76Y400701
9. Ferrari 330 GT 2+2 Series II
1966
$ 260.000
Chassisnummer: 8627
8. Lamborghini Countach LP 5000S
1983
$ 275.000
Chassisnummer: ZA9C00500CLA12512
7. Lamborghini LM002
1992
275.000
Chassisnummer: ZA9LU45A8LLA12287
6. Jaguar E-Type Series 1 3.8 Litre Roadster
1961
280.500
Chassisnummer: 875195
5. Ferrari 458 Speciale
2015
$ 324.500
Chassisnummer: ZFF75VFA0F0208869
4. Rolls-Royce Silver Cloud III
1963
$ 434.500
Chassisnummer: SCX361
3. Shelby 289 Cobra
1963
682.000
Chassisnummer: CSX 2095
2. McLaren Senna
2019
$ 847.000
Chassisnummer: SBM15ACA6KW800146
Porsche 911 GT2 (993)
1996
$ 891.000
Chassisnummer: WP0ZZZ99ZTS392164
De volgende veiling vindt plaats in Monterey in het weekend van 14 en 15 augustus 2020. Mochten de omstandigheden het niet toelaten, wordt deze veiling ook online gehouden. Uiteraard publiceren wij dan weer een top 10 duurste auto’s van het betreffende weekend.
cossiekiller zegt
Die Cobra en de 993 gt2 doen het ‘m voor mij.
pk275 zegt
@cossiekiller: Die Cobra is toch altijd jou droom geweest. Jammer dat ze zo duur zijn
cossiekiller zegt
Dat is waar Kristof ;-) Nog liever de 427-versie met brede kont.
Maar een mooie Superformance versie voor 1/10 van de prijs is nog beter. Daar durf je nog mee rond te rijden en rijdt dan ook nog stukken beter dan een originele. Beetje een restomod.
g60gti zegt
Wat is die silver cloud een mooie verschijning zeg
clubbtraxx zegt
Sodeknetter die MCL Senna koper heeft wel de bargain of the week geloof ik.
Blijft het model niet mooi vinden maar ze gingen wel eens voor heul veul meer weg.
supercarboy zegt
@clubbtraxx: idd
maferick74 zegt
Ik ga voor de 2 ferrari’s…
PeugeotGTI zegt
De LM002 natuurlijk, want Lambo V12 tank.
cabriohater zegt
Doe mij maar de Ford GT. Ben wel benieuwd of de 458 speciale enorm gaat stijgen in prijs.
flatsixx zegt
@cabriohater: vooral voor de Aperta momenteel. Misschien verandert het nog!
papa zegt
Countach is ook niet heel duur
Dutchdriftking zegt
De Countach zou ik graag aan mijn droom garage toevoegen. Iemand enig idee wat die gekke spoiler op de neus is?
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
@dutchdriftking: US spec. Die spoiler zit daar waarschijnlijk om door de Amerikaanse regulaties te komen
Dutchdriftking zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Voetgangers schep :P
ralfast zegt
Ik was me er niet bewust van dat de E-type zich in het exoten rijtje scharen mag, daar waar het destijds een koopje was tov ferrari’s e.d.
ericd zegt
De markt voor klassieke exoten zie ik in mekaar duvelen. Was er niet een AB threadje waarin o.a iemand voor de 458 speciale ruim het dubbele vroeg dan op deze veiling voor is weggegaan?
ouwedibbes83 zegt
@ericd: ik denk dat je gelijk hebt, wellicht dat er eerst lucht uit de bubbel verdwijnt in de categorie “meer betaalbare klassieker”. De 911 vd 964 of 993 generatie bv, of andere 80’s / 90’s wagens die straks van de hand worden gedaan omdat de zaken toch niet zo goed gaan. Vermoed ook dat er minder kopers voor zullen zijn, als het economisch tij keert. Was er niet een (Duitse?) index voor klassiekers?
ghost zegt
Gek weinig voor een Senna, of ligt het nou aan mij?
mpgc zegt
Sta wel te kijken van de prijs van die E-type. Het is wel de uitvoering die je moet hebben, maar het is toch een model waarvan er nog relatie veel van gebouwd zijn en bewaard gebleven.
sabrerator zegt
@mpgc:
Tja, het is een hele vroege. De holy grail onder de E-Types.
Met de motorkapsluiting aan de buitenkant. Die zijn een klap duurder dan eentje die een jaar of twee later is gemaakt.
Net als een XJ-S met V12 en handbak.