En Volkswagen schittert door afwezigheid. De reden hiervoor is simpel: voor de verkiezing die Ward’s dit jaar organiseerde, werden de Duitsers simpelweg uitgesloten van deelname. Omdat dieselgate. Maar er staat gelukkig wel een 3.0 V6 diesel (255 gr CO2/km) uit de Ram 1500 in.
Naast de International Engine of the Year award wordt ook elk jaar door het Amerikaanse Ward’s een soortgelijk lijstje gemaakt (ze doen ook interieurs). Deze opsomming is -surprise- een beetje (veel) meer Amerikacentrisch.
Het is de 22ste keer dat Ward’s met de lijst komt, dit jaar staan er liefst 3 geëlektrificeerde aandrijflijnen in, maar ook alles van een vierpittertje via een zes-in-lijn (BMW’s nieuwe B58-blok) tot een dikke muscle car V8. Het blijft, als gezegd, een Amerikaanse lijst. Komt ie:
3.0L Turbocharged DOHC I-6 (BMW 340i)
3.6L DOHC V-6 (Chevrolet Camaro/Cadillac ATS)
1.5L DOHC 4-cyl./120-kW Drive Motor (Chevrolet Volt EREV)
5.2L DOHC V-8 (Ford Shelby GT350 Mustang)
2.0L DOHC 4-cyl./50-kW Drive Motor (Hyundai Sonata PHEV)
3.5L DOHC V-6 (Nissan Maxima)
3.0L Turbodiesel DOHC V-6 (Ram 1500 EcoDiesel)
2.0L Turbocharged DOHC 4-cyl. Boxer (Subaru WRX)
1.8L DOHC 4-cyl./53-kW Drive Motor (Toyota Prius HEV)
2.0L Turbo/Supercharged DOHC 4-cyl. (Volvo XC90)
De 10 blokken werden gekozen uit een lijst van 31 genomineerden, in auto’s die maximaal $61.000 nieuw kosten.
Waarom er in 2015 al een lijst voor 2016 wordt gemaakt? Amerikanen zijn er altijd vroeg bij. Al aan het einde van dit jaar kan je in de VS een ‘2017-model’ kopen. Is een cultuurdingetje. De winnaars van de voorgaande jaren vindt u in ons archief: 2015, 2013, 2012, 2011.
964yellowbird zegt
Is zo n lijst niet beter te maken nadat alle blokken 3 ton hebben gedraaid? Je kan toch vrij weinig over de echte kwaliteit zeggen als ze nieuw zijn?
volvologisch zegt
@964yellowbird: Lijkt me idd sowieso representatiever. Waarschijnlijk gaan de motorblokken van tegenwoordig steeds korter mee doordat ze alleen maar verder geknepen worden. Vroeger had je nog auto’s die gemakkelijk 500.000 of hoger haalde, denk dat met de huidige auto’s steeds moeilijker wordt.
Had niet verwacht dat ik met mijn jeugdige leeftijd het woord “vroeger” al zo snel zou moeten gebruiken.
lekbak zegt
@volvologisch: vraag een willekeurig persoon met enig verstand van zaken wat de beste Europese diesel ooit is en je kunt twee antwoorden verwachten. De indenor (toch?) uit de Peugeot 504 en de Mercedes 200d (die de meeste mensen verwarren met de iets betere 240d). Afhankelijk van de voorkeur van de persoon aan wie je het vraagt.
Beide motoren die best wel sloom zijn en elke keer alles moeten geven als je een beetje vooruit wilt komen. Toch waren ze onverwoestbaar.
jessepinkman zegt
@lekbak: ik zou de 1.9 sdi uit o.a. de golf mk3 ook niet vergeten. Gaf geen krimp.
964yellowbird zegt
@jessepinkman: @volvologisch, ik denk dat een oude Volvo d5 of het oude Mercedes 6 cilinder diesel blok de beste diesels zijn. Wat betreft benzine denk ik dat het oerdegelijke m40b20 blok van BMW een van de beste is.
rufctr01 zegt
@964yellowbird: en de Diesels van Peugeot en Citroën ook niet vergeten. Oerdegelijk en gingen niet kapot.
lekbak zegt
@964yellowbird: de 4 cilinder van mercedes kon hogere kilometerstanden aan dan de 5 en6 cilinders. Neemt niet weg dat die 6 cilinder wel een prettiger blok is.
Wat benzine motoren betreft denk ik dat de volvo redblock de sterkste is samen met de Mercedes M102.
undifined1 zegt
@964yellowbird: m40b20? Die bestaat niet volgens mij en de m40 is helemaal niet zon geweldig blok. Je doeld waarschijnlijk op de m50 wat een prachtblok is idd net als zijn opvolger de m52. Andere mooie degelijke bmw benzines zijn de oude m10 en m30. Overigens is de m57d30 ook een redelijk onverwoestbaar blok. En eigenlijk het eerste blok wat de diesel op het comfort en de prestaties van benzines bracht, vanaf de m57 hoefde je niet meer alleen maar voor het verbuik diesel te kiezen
964yellowbird zegt
@undifined1: bedoel inderdaad het m50b20 blok. De 6 cilinder zonder vanos.
991gt3rs zegt
@lekbak: je bedoelt de om617. Wat een degelijke motor is dat. 1 miljoen kilometer is geen uitzondering.
lekbak zegt
@991gt3rs: dat is toch de 5 cilinder uit de w123? Die 5 cilinder is zo sterk niet als de 4 cilinders. Wel de fijnere motor om mee te rijden
Volgens mij is de 615 de 200d en de 616 de 240d. Deze motoren hebben iets meer onderhoud nodig als de opvolger de 601 maar gaan wel langer mee als ze dat ook krijgen.
991gt3rs zegt
@lekbak: kijk maar eens hoeveel 300d’s meer dan een miljoen mijl hebben gereden. De 240d was bij lange na niet zo betrouwbaar als de 300d. 200d daarentegen wel.
Arnoud zegt
Opvallend veel ‘grote’ motoren. De helft heeft meer dan 4 cilinders en meer dan 2 liter slagvolume. Dat was voorgaande jaren wel anders.
agera zegt
@Original_Arnoud: Murica!
Arnoud zegt
@Original_Arnoud:
O wacht, dit is geen verkiezing engine of the year…
griffendahl zegt
@Original_Arnoud: Onderschrijft wel mijn gevoel dat motoren die zich niet bij elke verkeersactie volledig uit de naad moeten werken doorgaans worden ervaren als betere motoren.
trustmeiamanengineer zegt
Alsof VW zonder de Dieselgate wel in de lijst zou voorkomen.
Wel opvallend veel Amerikaanse meuk in de lijst. Ik kan me niet voorstellen dat een RAM V6 diesel de beste V6 diesel is die er te koop is….
sir_smokalot zegt
@trustmeiamanengineer: Ik vermoed dat de hele groep geboycot is. Anders hadden we ongetwijfeld de 3.0 Boxer-6 uit de 911-facelift gezien. Of het 4.0 V8-blok in één van zijn gedaantes.
GWBoes zegt
@trustmeiamanengineer:
Ik denk dat dat nog best mee valt. Die v6 diesel is namelijk dezelfde motor als in de maserati ghibli en quatroporte.
Daardoor zijn trouwens alleen de v6 van de camaro en de v8 van de mustang de enige echte amerikaanse motoren in dit lijstje.
trustmeiamanengineer zegt
@GWBoes: Daar heb je een goed punt. Dan heb ik niks gezegd ;)
Hubert zegt
@trustmeiamanengineer:
Er staat duidelijk : Naast de International Engine of the Year award wordt ook elk jaar door het Amerikaanse Ward’s een soortgelijk lijstje gemaakt.
Dus dit is dan automatisch een typisch Amerikaans lijstje.
lekbak zegt
@trustmeiamanengineer: dodge=Chrysler=fiat=ontzettend goed met diesels. De kennis om iets bijzonders te maken in absoluut aanwezig binnen het concern.
trustmeiamanengineer zegt
@lekbak: Zeker, als het inderdaad een Italiaans blok is heb ik natuurlijk niks gezegd! ;)
jessepinkman zegt
@trustmeiamanengineer: want zolang het italiaans is, is het goed??
mopar zegt
@trustmeiamanengineer: achterlijke redenatie. Amerikanen maken al jaren betrouwbare diesels. Dat het geen kleine spaardieseltjes zijn wil nog niet zeggen dat het geen goede werkpaarden zijn.
lekbak zegt
@mopar: betrouwbare diesels absoluut, maar vaak ook wat lomper dan de Europese diesels. Ik hou wel van die no-nonsense werkpaarden maar erg verfijnd zijn ze niet. Volgens mij gaan dit soort lijstjes niet in de eerste plaats over betrouwbaarheid maar meer over verfijning, verbruik en hi-tech.
mopar zegt
@lekbak: verfijning in een diesel is ver te zoeken. De reden dat topklasse diesels zoals in een S of 7 niet
schudden of kabaal maken heeft meer met actieve motorsteunen en kilo’s geluidsisolerende middelen (Mercedes gebruikt bijv een dubbel schutbord) te maken dan dat de motor zo gecultiveerd loopt. Er is een reden dan Lexus geen diesel aanbied in hun topklasse LS.
lekbak zegt
@mopar: wij hebben aan boord een scania V8 als boegschroef motor. Een hoop schepen hebben Cummins of caterpillar staan. De scania loopt veel rustiger, is stiller, trilt minder en rookt minder dan de Cummins of caterpillars. Verfijning bestaat wel degelijk bij diesels.
Owja, en de scania kost maar de helft van een caterpillar. Na negen jaar mishandeld te zijn als boegschroef motor (altijd koud moeten presteren) is er nog geen sleutel op geweest anders dan onderhoud. Dus goed is die ook nog.
super zegt
@trustmeiamanengineer:
sterke argumenten…
viezefreddyw zegt
Oftewel een lijstje die we niet helemaal serieus kunnen nemen. Ze kunnen beter wachten tot al deze blokken wat kilometers achter de rug hebben en dan gaan oordelen.
850t5r zegt
Eindelijk weer wat fatsoenlijke motoren, al dat 3 cilinder gelul ben ik niet zo voor te porren in middenklassers…
volvologisch zegt
Duidelijk een Amerikaanse lijst idd, mis ook de 1.0 3-cylinder van de Ford Fiesta Red/Black-edition. 140pk uit een 3-cylinder, blijft bijzonder.
mashell zegt
@volvologisch: nee hoor dat blijft niet bijzonder, dat wordt doodnormaal.
Dutchdriftking zegt
Ik heb dat ‘2016 model!’ nooit begrepen, ,maar het werkt nogal goed aan de andere kant van de plas. Ieder jaar een update met lak kleuren en nieuwe wielen, en hoppa je hebt een facelift. De consument trapt er nog in ook…
bierbuik zegt
@dutchdriftking: is hier toch niet veel anders?
Elke 2 jaar nieuwe lichten voor en achter, nieuwe opties en wielen, en voila ‘de nieuwe transporter’
Dutchdriftking zegt
@bierbuik: De Europese ‘facelifts’ stellen over het algemeen niet veel voor. Al zijn er natuurlijk wel uitzonderingen die de regel bevestigen. Denk hierbij aan het verschil tussen bijvoorbeel de Polo 6n en de 6n2, maar over het algemeen zijn de verschillen wel groter dan aan de andere kant van de plas. Om te beginnen ongeveer halverwege de levenscyclus een facelift (dan is het model zo`n 3 jaar op de markt) en soms als een model langer mee moet nog een tweede facelift. Naast andere wielen en lakkleuren heb je bij ons vaak een upgrade van het interieur, een gewijzigd exterieur (dat word meestal minder mooi, denk aan de 156 facelift), maar nog belangrijker, vaak zijn er nieuwe motoren en automaten/versnellingsbakken leverbaar. Dat maakt een facelift wel zinnig. Denk aan de facelift van de Polo 6r, de olieslurpers en kettingrammelend TSI`s er uit, en een nieuwe generatie motoren er in. Vooral de GTI is goed opgeknapt met de 1.8, terwijl de uiterlijke verschillen minimaal zijn. Dat maakt een facelift in mijn ogen nuttiger dan elk jaar een zogenaamd ‘compleet nieuw’ model.
mopar zegt
@dutchdriftking: facelift modellen in de VS stellen ook meer voor dan alleen nieuwe lakkleuren en velgen. Geef me 1 voorbeeld van een recente Amerikaanse facelift waarbij er alleen nieuwe velgen geïntroduceerd waren.
Dutchdriftking zegt
@mopar: Ik heb het niet over een Amerikaanse facelift, maar een Amerikaans nieuw modeljaar. Je kan nu het zogenaamde 2017 model van bijvoorbeeld een Dodge Ram/Ford Mustang of iets in die richting bestellen, en die is echt niets anders dan het 2016 model. Gewone facelifts kennen ze daar natuurlijk ook.
mopar zegt
@dutchdriftking: dus wel, de nieuwe ram heeft andere bumpers, grille en verlichting. Zoek maar op 2016 Ram 1500. En vergelijk dat met een modeljaar 2013 of 2014
mopar zegt
@dutchdriftking: en modeljaren zijn iets typisch Amerikaans. Het wil niet zeggen dat het een compleet nieuw ontwerp is, maar meer dat dat model juist het meest recent is. Zoals wij hier in Europa het altijd over bouwjaar hebben, gebruiken zij modeljaren.
henkhupelschoten zegt
Gewoon keihard negeren deze lijstjes, klopt geen zak van. Prius kom op zeg…
lekbak zegt
@henkhupelschoten: dat er geen zak van klopt ben ik wel met je eens. Maar die unit in de prius is gewoon een uitstekend stukje techniek. Dat de verpakking zo ontzettend saai is maakt daar geen verschil in.
super zegt
@henkhupelschoten:
prius is technisch echt een revolutionaire wagen, en toyota verdient er nog geld mee ook, echt bijzonder knap.
appelvis zegt
Wat een triest lijstje. De helft van de blokken die erop staan zijn niet bijzonder krachtig/innovatief/zuinig/karaktervol/innoverend etc.
henkhekje zegt
Volkswagen zou alleen in het lijstje sterk verouderde en olie zuipende motoren voor komen. Dan zouden ze met stip op nummer 1 staan
888natan zegt
Een xc90 kost toch wel wat meer dan 61.000?
undifined1 zegt
Zoals het hoort! Niet een 3 cilinder maar een 3 liter!
aramae zegt
Ik zie geen VTEC…
series2 zegt
Geen porschemoter??!?…