En het is verschrikkelijk.
Digitalisering. Je ontkomt er gewoon niet aan. Voor de één een verademing, de ander moet er niets van hebben. Ik zit persoonlijk in het midden. Er gaat niets boven analoge meters die richting het rood kruipen als je het gas intrapt. Net als dat traditionele horloges in mijn ogen fraaier zijn dan een smartwatch. In stadsverkeer is de volledige digitale spielerij met navigatie voor je neus wél weer fijn. Als je kijkt naar auto’s die nu nieuw op de markt worden verkocht, dan ben ik het meeste fan van Porsche. Vier digitale eenheden en één analoge toerenteller. Precies goed zo!
BMW heeft op het Digital Day 2018 event de nieuwe generatie iDrive en een digitaal instrumentenpaneel gepresenteerd. De Duitsers zijn al overgestapt op digitale eenheden, maar gaan binnenkort nog een stapje verder op een nieuw systeem met een andere look.
Net zoals bij andere merken gaat het een multifunctionele speeltuin worden. Tellers of navi in beeld. Je mag het allemaal zelf gaan bepalen. Toch slaat BMW naar mijn mening hier de plank mis. In de gallery zie je namelijk een preview van het nieuwe systeem. Zo te zien verdwijnen de traditionele BMW-style meters en kiest het merk voor een compleet nieuwe manier van het weergeven van de snelheid en het toerental. Naar eigen zeggen is het een verwijzing naar de traditionele nieren. Ik kan het niet mooi noemen.
Zoals gezegd komt er naast een nieuw instrumentenpaneel, ook een nieuwe versie van iDrive. In de huidige BMW 5-serie (G30) zit momenteel het nieuwste spul. Versie 6.0 om precies te zijn. iDrive versie 7.0 komt eraan en zal te gebruiken zijn op een tevens nieuw 12.3-inch scherm. Hier meer evolutie dan revolutie. BMW borduurt verder op het prima werkende iDrive zoals we dat kennen.
Beide systemen zijn voor het eerst te vinden op de nieuwe BMW X5 (spyvideo), die later dit jaar zijn debuut zal beleven.
Ziet er idd helaas niet uit.
Dus de vorm is anders dan voorheen, dus het is ‘verschrikkelijk’?
Ik vind dat je nogal overdrijft.
@zegheteens: ach je hebt gelijk. Misschien moet BMW ook maar voorwielaandrijvers gaan maken. Oh wacht.
@zegheteens: Als je de ‘vorm’ van Doutze aanpast naar de vorm van Barbie is het ook ‘verschrikkelijk’, dus ik zie niet wat er vreemd aan is deze gebochelde onzin verschrikkelijk te noemen ? Kijk naar Audi, zelfde principe, maar stukken overzichtelijker en rustiger; dit doet gewoon denken aan die futuristische 70s en 80s ‘space’ dashboards waar iedereen gillend gek van werd …
@dawwg:
De vorm van Audi is zowat identiek?
https://www.audi.nl/nl/web/nl/modellen/a4/a4-avant/layer/audi-virtual-cockpit.html
@zegheteens: Nee, want in de Audi krijg je als je tellers wilt, gewoon ronde tellers. Alleen de vorm van het scherm is min of meer gelijk.
Je kunt veel zeggen van VAG, maar als je het mij vraagt is hun Virtual Cockpit de beste digitale klokkenwinkel die je momenteel kunt krijgen.
@720s:
BMW geeft hier een impressie hoe het eruit zou kunnen zien. Niemand heeft toch een idee hoe het er uiteindelijk uit gaat zien en welke personalisatie opties er zijn?
@zegheteens: als je niet weet hoe het eruit ziet, waarop baseer je dan dat het op de VC van Audi lijkt? Ik dacht dat we het over de vorm van de tellers hadden die we in het artikel wel kunnen zien.
Over 2 jaar is iedereen er aan gewend….
@jamesbond007: juist ja en ik vind het wel erg cool eruit zien. Hightech en heb je een keer wat om te spelen in de file.
@eirmakk: voor als de robosuck2000 stuk is?
@porker: als robosuck2000 stuk gaat, kan je wat anders googelen op je digitale scherm en handmatig verder gaan.
@eirmakk: Je bedoelt nog meer eikels die ongelukken veroorzaken omdat ze onnodig zitten te pielen op een K.U.T. scherm ?
@dawwg: Nee. Want de stopt voor je wanneer jij niet remt. Welkom in 2018 trouwens.
@porker: wel veilig, want Tina! Is er ook bij betrokken…
@jamesbond007: ja je hebt, als je zo’n BMW koopt, ook niet veel keus toch?
Analoge meters worden straks een verkoopargument cq accessoire als de digitale instrumenten het A segment hebben veroverd.
€ 2200 extra voor analoge VDO tellers op je BMW.
@desjonnies: Het lijkt mij een kwestie van tijd tot je custom ontwerpen van een ‘store’ kan downloaden, uiteraard gekoppeld aan jou steutel. Één voor jou, en 1 voor de misses
@towi1989: Lijkt me fucking kut. Teveel instel mogelijkheden. Zou er gek van worden. Doe maar gewoon snelheidsmeter en toerenteller. En dan is het wel goed. Al dat achterlijke gedoe met die informatie…man man man
Leuk hoor ..
Maar bij vochtig weer verdwijnen de pixels ..
Oplossing: De BMW’s die dit hebben, niet kopen :) Komen ze er vanzelf achter.
Doet me denken aan die taiwanese midi stereo setjes uit de jaren tachtig, lekker premioem
@deboes:
Met equalizer en turbo boost knop ..
@lincoln: En heel veel fake subwoofer-roosters !
Puik stukje UI design! Ben benieuwd hoe het in werking zal treden en hoeveel ze hiervan gaan realiseren.
Ze hebben een stukje design gevonden wat ze nog niet verkloot hadden.. what’s next? De wielen! Die zijn rond.. dat kan natuurlijk heden ten dage echt niet meer!
@w0o0dy:
De wielen zijn al enkele jaren verkracht sinds ze werken met de “blank” metaal en glimmend zwart erop.
@jack_abarth: Klopt, gewoon mooi zilver aluminium is al een poosje verboden, jammer maar helaas.
Oerlelijk!! Vond de digitale tellers van BMW juist mooi, behalve in sport modus, maar dit is zeker niet mijn smaak
Doe mij maar gewoon ronde klokken en het liefst analoog.
Een voordeel van digitaal zou moeten zijn dat je niet aan één ontwerp gebonden bent.
Dan zouden ze prima klassiekere tellers kunnen aanbieden voor wie daar de voorkeur aan geeft.
Het meest domme is het projecteren van analoge tellers op een scherm. Wat was nut dan? Een infoscherm icm met analoge tellers is naar mijn idee het prettigst.
@jorden:
De toegevoegde waarde zit in de keuze die je hebt. Je doet grote tellers, of juist groot stuk met navigatie.
@zegheteens: ik heb een E-klasse met digitaal instrumentarium. Staat altijd op classic (dus ronde klokken) bij mij en heeft voor mij dus geen enkele meerwaarde. Moest ik nu de keus nogmaals maken dan zou ik er geen cent extra voor over hebben.
@phevtreb:
Nee je moet inderdaad niet betalen voor dingen die je niet nodig hebt, dat lijkt mij logisch.
@phevtreb: Ik had ‘m ook en gebruikte uitsluitend de digitale numerieke weergave; de snelheid in grote numerieke letters midden in het scherm aflezen vind ik fijner/nauwkeuriger aflezen dan analoge wijzers en je hield ruimte over voor andere zaken.
@dawwg: heb ik ook zo, maar vooral omdat de klok zo onoverzichtelijk is om af te lezen. Een fatsoenlijke klok en je hebt die weergave ook niet echt nodig
@dawwg:
Officieel gezien is een analoge meter nauwkeuriger af te lezen dan een digitale ;)
@jorden: omdat analoge klokken voor de mensch sneller afleesbaar zijn dan digitaal. Biologisch dingetje.
@bischero: Als er gewoon groot “120 km/h” voor je in het display staat, hoef je niet af te lezen maar alleen te lezen. Sneller en effecienter kan niet.
@jorden: werkt voor jou het best begrijp ik uit je reactie, en dat is prima natuurlijk. Ik heb overigens een digi-dash dat ik vrijelijk kan vormgeven. Zo staat er voor mij een mooie ronde analoge teller met klein digitaal erin de snelheid vermeld.
@jorden: dat ben ik niet met je eens. Als je weet dat bijvoorbeeld 120km/uur op de 12 uur positie staat en dat elk streepje 20km/uur is, dan hoet je alleen maar de kijken welke richting de naald ongeveer uit om te weten hoe hard je gaat.
@bischero: da’s gedeeltelijk waar als het gaat om relatieve waarden en “visual cues”. Toerenteller heeft bijvoorbeeld rood vlakje waar de naald van de meter eigenlijk niet (te lang) in moet wijzen en dat is sneller te beoordelen dan een getal (waarvan je moet bedenken hoe ver het van de max. toeren af is). Maar digitale meters hebben tegenwoordig ook visual cues die daarbij helpen, dus het hoeft geen probleem te zijn zolang de UI designer daar maar rekening mee houdt.
@bischero: Niet altijd, daar wordt natuurlijk heel veel onderzoek naar gedaan. Er zijn een paar factoren: snelheid, veiligheid, frequentie, nauwkeurigheid etc.
Een brandstofwijzer is bijvoorbeeld heel handig analoog, je ziet snel ‘halfvol’, een toerentel die omhoog staat verteld ook een hoop, net als een temperatuurmeter. Een snelheidsmeter foutloos aflezen met wijzer is lastiger, zeker als de lezer niet zeer vertrouwd is met de schaal. Eénmaal op de snelweg af en toe controleren of je 100 rijdt is wel iets waar analoog goed in is.
Ik vind digitaal in heads-up display absoluut ideaal .
@bischero: Bedoel je nou ook daadwerkelijk in de ouderwetse klokvorm.
Dus een naald die over een schijf draait?
Honda S2000 is voor mij toch wel het toonbeeld van goed afleesbaar en daar zit geen analoge klok op.
Ik vind helemaal mooi.
Ik vind het vooral erg druk. Zie de ‘nieren’ er ook niet echt in terug. Doe mij maar een E34 dash. Lekker rustig.
Slechte marketing dit. Als ze vermelden dat ze de Hofmeister-knik in het instrumentenpaneel hebben verwerkt, worden al die BMW-kwijlers spontaan enthousiast.
@slaapmutsje: De echte BMW fans gaan voor een nieuwe BMW met deze tellers, want deze verwijzen naar de oude ‘nieren’ van BMW.
Snap het ook wel, als ze de huidige nieren zouden gebruiken kan je niet meer over je dashboard kijken
Helemaal mee eens, het is afschuwelijk! Gewoon een lekkere batterij analoge meters voor mij, zeker bij een merk wat pretendeert sportief te zijn! Dat je naast de analoge meters nog wat digitale meters aanbied is natuurlijk super, maar analoge klokjes zijn gewoon badass!
@dutchdriftking: BMW sportief? Die hebben een M afdeling voor de sportieve modellen. Maar in beginsel is BMW een oer conservatief merk, daarom houden ze lang aan achterwielaandrijving vast. Daarom komen ze nu pas met een digitaal weergave concept van het instrumentencluster terwijl andere merken dit al jaren hebben.
@mashell: Ik zeg niet voor niets ´pretendeert´, Audi pretendeert ´vooruitstrevend´ te zijn, ook al niet waar. En zelfs Mercedes verloochend de comfortabele afkomst met alle AMG pakketjes op trage diesels. Jammer maar helaas.
@dutchdriftking: alleen zit je er naast dat BMW pretendeert sportief te zijn. Ze zijn misschien stug geveerd maar ze zijn niet bedoeld als sportieve wagens. Ze zijn willens en wetens conservatief. Maar omdat als je te lang conservatief blijft je vanzelf achterhaald wordt, gaat BMW als een van de laatste mee met wat de anderen doen. Ze hebben nu ook touchscreens, voorwielaandrijving, digitale instrumentenclusters etc. Als het een blijvertje is bij de anderen neemt BMW het over. Maar ze kijken eerst de kat uit boom. Overigens wil dit niet zeggen dat BMW ingenieurs niet iets vooruitrevends kunnen maken, daarvoor hebben de i modellen en de MINI’s.
Ja vroeger in de jaren snor & matje was je ook een linke bink als je een digitaal LCD klokkie om je pols had.
@e36thuglife: In je Kadett GSI met digitaal dash helemaal! Toch wel de ultiemie combo voor de snor en mat liefhebber.
Grappig, met een weergave op een scherm hebben de merken voor het eerst alle vrijheid en toch komen ze allemaal op ongeveer hetzelfde uit…
Oh no!! En ik was zo blij zijn dat BMW zich wel vasthoud aan recht toe recht aan… Gewone echte uitlaateindstukken, analoge(althans zo ogende) tellers, normale knipperlichten en achterwiel aandrijving… Maar ze lijken stuk voor stuk ter zielen te gaan, helaas…
Er gaat niets boven een klassiek Lanciadashboard…
Gebruik toch HUD ?
Ik vind het ook niet echt prettig om naar te kijken. Het is vooral erg donker, maar dat valt vast wel aan te passen.
Ik vind digitale meters niet erg premium. Je verwacht dergelijke kunstgrepen eerder in plastic trapauto’s van de Bart Smit.
Ik heb liever meters die niet “kruipen” naar het rood maar er botweg heen knallen ?
Verder hou ik me liever bezig met wat er op de weg gebeurt en het enige echt belangrijke klokkenspel zit dan zoals het hoort veilig en wel achter de rits ?
Verandering.
Hoe moeilijk.
Ik ben benieuwd hoe ze het in gaan bouwen in bijvoorbeeld de 1-Serie. Netjes ingebouwd, of als deel van een gigabreedbeeldtablet zoals in de nieuwe A-Klasse.
Persoonlijk ben ik geen fan, doe mij maar analoge wijzers en een display er tussen. Al vond ik BMW’s platte tellers sowieso niet de mooisten, maar het werkte wel goed.
In de huidige 3-serie (f30) zie je de vorm al terug van deze tellers. Fraai hoe dit is uitgewerkt door de jaren heen.
Ziet er strak uit, BMW is goed bezig!!
Het echte nieuws zit hem blijkbaar in het sportpakket (plaatje 2). Krijg je er overboost bij waardoor je M4 tijdelijk een M5 wordt! Vet.
Ik zie liever gewoon analoge tellers. Of old school digitaal zoals op de S2000 of bv de Insight.
nou nou, samen met het scherm midden op het dashboard, de HUD en deze tussen de digi tellers in heb je echt geen excuus meer om de navi niet te kunnen zien, denk dat er ook nog maar ene in alle spiegels geprojecteerd moet worden ; ))
ik kan bevestigen dat dit instrumentarium op de g20 / 3 serie gaat komen. Zal volgens mij wel optioneel zijn, basis is net als het basis instrumentarium bij de huidige g30 / 5 serie