Het zijn er véél!
De afgelopen jaren was de 24 uur van Le Mans een strijd die, aan de kop van het veld, werd gestreden door verschillende fabrikanten. Nu, na het vertrek van Audi en daarna Porsche, alleen Toyota (startnummers #7 en #8) overgebleven is, kunnen we spreken van een vrij eentonige wedstrijd. Tenzij je de rest van het veld meerekent.
Afgezien van de 8 andere LMP1-auto’s en het veld van 20 LMP2-auto’s, doen er maar liefst 17 GTE Pro-auto’s mee, evenals een dertiental GTE Am-auto’s. Naast de titanenstrijd in het GTE-veld (Porsche en Ford nemen ieder 4 auto’s mee) wordt Le Mans dit jaar wederom opgeleukt door in totaal 24 (ex-)Formule 1-coureurs. Naast Vitaly Petrov (SMP Racing), Kamui Kobayashi (Toyota Gazoo Racing) en Sebastien Buemi (Toyota Gazoo Racing), doen Fernando Alonso (Toyota Gazoo Racing), Juan Pablo Montoya (United Autosports) en ook Jenson Button (SMP Racing) mee. In dit artikel richten wij ons echter op de Nederlanders.
In 2018 zien we bijna een verdubbeling van het aantal Nederlanders tijdens de 24 uur van Le Mans. Waar er vorig jaar nog vijf meededen, verschijnen er dit jaar liefst negen (8 coureurs + 1 team) aan de start van de race. Één hiervan doet mee in de hoogste klasse. In de LMP1-klasse komt niemand minder dan Renger van de Zande uit voor het team van DragonSpeed, naast teamgenoten Henrik Hedman en Ben Hanley.
In de LMP2-klasse is het iets drukker, al is dit grotendeels te danken aan Racing Team Nederland. Het team bestaat dit jaar volledig uit Nederlanders, want Rubens Barichello maakt plaats voor Giedo van der Garde. Oude rot Jan Lammers neemt plaats naast Jumbo-baas Frits van Eerd. Uiteraard vergeten we Ho-Pin Tung niet (Jackie Chan DC Racing) en Ate Dirk de Jong, de vijftigjarige coureur die zijn Le Mans-debuut maakt voor het team van Algarve Pro Racing.
In de GTE Pro-klasse vinden we Nicky Catsburg als enige. Het zal hem vast niet deren, want de geboren Amersfoorter mag de volledig nieuwe BMW M8 GTE (BMW Team MTEK) aan de tand voelen. Overigens zal hij dit in goed gezelschap doen. Catsburg deelt zijn BMW met Martin Tomczyk en Philipp Eng.
In de GTE Am-klasse herkennen we wederom maar één enkele Nederlander. Kun je hem raden? Waarschijnlijk wel, want Jeroen Bleekemolen neemt voor de zoveelste keer deel aan de belangrijkste uithoudingsrace van het jaar. Bleekemolen rijdt dit jaar echter geen LMP2-auto, maar een heuse Ferrari 488 GTE. Wel weer voor Keating Motorsports. Jeroen deelt de auto met Ben Keating en Luca Stolz.
De volledig deelnemerslijst bekijk je hier (PDF alert).
Beeld: Racing Team Nederland
MaartenD zegt
Blijft natuurlijk een prachtige race
willeme zegt
Benieuwd of Toyota dit jaar weer de 23 uur (en 55 minuten) van Le Mans weet te winnen!
JamesBond007 zegt
@willeme: ahhahahahahah ik moest lachen +1
goodfellar1 zegt
@willeme: leuk, maar doet nog steeds een beetje pijn
rob5nismo zegt
Hopen dat team nl goed kwalificeert vanavond
densk zegt
Dat wordt absoluut weer de nodige uurtjes voor de buis komend weekend!
fiattotal zegt
Amersfoort! Heb er zin in!
davelepeef zegt
Lammers doet mee voor de 24e keer?? Is ie nog niet de oudste van het veld inmiddels!? Ouwe baas :)
Vincegail zegt
@davelepeef: Jan lammers 62, Tracey Crohn 63 :)
Robert zegt
@davelepeef: z’n 24ste deelname inderdaad, in 35 jaar tijd. Het wordt waarschijnlijk wel z’n laatste (alhoewel, bij Jan weet je het maar nooit); direct na deze 24 uur van Le Mans wordt z’n plek in het team voor de resterende races van de LMS Series ingenomen door Nyck de Vries.
Voor mij is Jan Lamers een groter Nederlands race-icoon dan (no disrespect) Jos en Max samen.
matter zegt
Present ???
raym zegt
Momenteel onderweg naar le mans. Nu al weer zin morgen tent opzetten op camping. En dan genieten.
fouadski zegt
@raym: geniet ervan.
diezijner zegt
@raym: veel plezier!
Robert zegt
@raym: tof! Ik hoop dat het 4G netwerk ter plaatse goed genoeg is om ons af en toe wat leuke foto’s filmpjes en sfeerimpressies te sturen via Autojunk. Als je dat wil doen zul je denk ik best wel wat mensen blij maken hier. Enjoy!
hight96 zegt
Catsburg heeft het goed voor elkaar zeg! Leuk team met een gave wagen!
drdre1 zegt
Wat ik me afvraag, mss dat iemand ’t weet, is waarom het deel van de auto waar de koplampen/voorste wielkasten zitten zo enorm niet-aërodynamisch lijkt. De auto heeft daar een “stompe” voorkant. Iemand enig idee waarom ze dat zo gemaakt hebben?