Hard rijden, vergeet het maar.
Vanaf eind volgend jaar komen er meer trajectcontroles in Nederland, met de intentie de verkeersveiligheid op te schroeven. Uit onderzoek van het Openbaar Ministerie blijkt dat de gekozen wegen relatief gezien met veel meer ongelukken te maken hebben dan andere wegen in Nederland. In de hoop dit op te lossen, zal de overheid tussen eind 2018 en 2019 op een twintigtal routes flitspalen plaatsen die de gemiddelde snelheid over een bepaald traject zullen meten.
Eerder dit jaar werden 11 van deze 20 wegen al bekendgemaakt. De 9 wegen die zich nu in het rijtje voegen, liggen grotendeels in Noord-Holland, maar bijvoorbeeld ook bij Tilburg en Arnhem.
Bekijk hieronder de volledige lijst van provinciale wegen waar gecontroleerd gaat worden.
Flevoland:
N706, Vogelweg tussen de A27 en Lelystad Airport
Friesland:
N351, tussen Wolvega en Oosterwolde
N381, tussen Drachten en Donkerbroek
Gelderland:
N325, Arnhem (Pleijroute)
N787, tussen Brummen en Eerbeek
Limland:
N275, tussen Blerick en Nederweert
N564, tussen Weert en grens België
N277, tussen Ysselsteyn en Zeeland
N270, tussen Venray en Ysselsteyn
Noord-Holland:
N201, Uithoorn
N205, tussen de N207 en de N232
N9, tussen Burgervlotbrug en St Maartensvlotbrug
Noord-Brabant:
N261, Tilburg
N639, tussen Chaam en Baarle-Nassau
Overijssel:
N333, tussen Steenwijk en Blokzijl
Utrecht:
N230, provinciale deel van de Zuilense Ring (oostelijk gedeelte)
N414, tussen Eembrugge en Bunschoten
Zeeland:
N253, Rondweg Sluis
N256, Zeelandbrug
Zuid-Holland:
N11, tussen Alphen a/d Rijn en Zoeterwoude-Rijndijk
Image credit: brute combo door @thomcarspotter
mashell zegt
En weer blijkt Drenthe de mooiste provincie van Nederland.
bmwfreak038 zegt
@mashell: vergeet Overijssel niet?
lekkerlinksrijden zegt
@bmwfreak038: en Groningen
rijnounsdoor zegt
@lekkerlinksrijden: Het is dan ook trajectcontrole, in bovenstaande provincies komt, gezien de populatie aldaar, tractorcontrole.
steelfighter zegt
@rijnounsdoor: ???
fanboy zegt
Ai dat is toch jammer van de N205.
Ben benieuwd hoe ze dat doen met de verkeerslichten in het traject.
Joel_D zegt
@fanboy: Jammer inderdaad. Waarschijnlijk komen er losse trajecten tussen de kruisingen.
jaspervdwinden zegt
@fanboy: Stoplichtsprintjes tot de 100 vanaf de stoplichten bij Vijfhuizen. ?
rulefollower zegt
Poging nummer 3 voor de trajectcontrole op de Zeelandbrug.
peterpann3nkoek zegt
@rulefollower: achja, wordt wss toch weer omver gereden. De laatste keer was hij omber gereden door een vrouw, ik denk dat heel zeeland haar dankbaar was
tvklarenbosch zegt
Er zitten toch weer locaties bij waarvan ik mij af vraag of het nodig is om daar te controleren. Blijkbaar moet de staatskas weer gespekt worden.
stfu zegt
@tvklarenbosch: wellicht veel klachten ontvangen van racende jongelui?
goodolddays zegt
@stfu: ja want alleen jongeren rijden te hard…
allesmetturbo zegt
@stfu: de racende jongelui klagen vast niet als er geen flitspaal komt
dennisdd zegt
@tvklarenbosch: N325 als voorbeeld. Ik woon daar langs. Er gebeurd vrijwel nooit iets. Maar iedereen rijd er 100 omdat dat een veel logischere snelheid is. (Tot een paar jaar geleden was het daar ook gewoon 100). Daar zullen ze flink gaan cashen.
arjontje zegt
@dennisdd: idd breng dan de snelheid weer terug naar 100km/h aub. Zoals het vroeger ook was. Op de N325 heeft het niks met veiligheid te maken. Er zijn geen geen kruispunten (zonder verkeerslichten lichten.) er zijn gescheiden rijbanen. Het enige waar veel ongelukken waren was bij het verlaten van het Velperbroekcircuit richting presikhaaf.
dennisdd zegt
@arjontje: tja wat in die bocht aan de hand was geen idee. Bijna dagelijks vlogen ze ineens uit de bocht. Daarvoor nooit. Was niets bijzonders veranderd. Rij er dagelijks meerdere keren en heb van alles geprobeerd maar kan de auto daar niet laten uitbreken met normaal rijgedrag. Blijft vreemd dat het dan zovaak wel gebeurd.
arjontje zegt
@dennisdd: klopt. Zo had je ook de afrit Duiven in de richting Zevenaar. Ze vlogen met bosjes het talud af (bij van der Valk de sloot in) . Dat snapte ik het ook niet. Is nu een vangrail geplaatst.
olivier420 zegt
@dennisdd: Is het niet dat de weg te saai is? Ik kom er niet, maar hier in den haag hebben we een hele saaie N weg die ietsje glooit.
Met het tegenwoordige concentratie vermogen van een goudvis is men snel verveeld, kijkt op de telefoon en voor ze het weten missen ze een flauwe bocht. Gevolg = wekelijks een ongeluk op een enkelbaans 80weg.
dennisdd zegt
@olivier420: nee dat is het daar juist niet. Het is net de eerste bocht na het Velperbroekcircuit, een druk verkeersplein waar vooral onbekenden nerveus rijden. Dus iedereen is er wel op zijn hoede. Het is gewoon een vreemd geval omdat er echt niks aan de hand was. Advies is 60, maar zelfs met 100 is hij prima te nemen. Het gekke is, die bocht ligt er al 100 jaar.
https://www.gelderlander.nl/arnhem/opnieuw-ongeluk-in-beruchte-velperbroek-bocht~a40cd637/
Orichy zegt
@dennisdd: Ik denk, dat de mensen de snelweg A12 af komen en dan die bocht niet goed inschatten bij groen verkeerslicht, jij bent hem gewend, maar het is een twee trapsbocht en die zijn wel rottig voor sommige bestuurders.
Met tweetrapsbocht bedoel ik, dat je een normale bocht met één stuurhouding kunt doorlopen, maar bij deze bocht moet je halve wegen dieper in sturen en dat is eigenaardig, als je hem niet kent.
Ik had de N304 tussen Otterlo en Apeldoorn verwacht, daar zit vlakbij Otterlo ook een tweetrapsbocht, waar het regelmatig fout gaat. (Vanaf de rotonde bij Otterlo, de derde bocht) Na Otterlo toe eerst diep insturen en dan halverwege minder bijsturen, dat gaat eigenlijk allemaal goed. Vanaf Apeldoorn is het eerst een lopende bocht insturen, maar halverwege verscherpt hij en daar zit het hem in, daardoor gebeuren er regelmatig ongelukken.
Het is een enkelvoudige 80km-weg, met aan de binnen zijde een zeer stevige vangrail en daarachter het dubbele fietspad.
ej20g zegt
@dennisdd: het eerste wat ik dacht was: N325, fuck. Inderdaad een fijne weg om gewoon 90 á 100 te rijden. Gelukkig kom ik er niet zo vaak overheen, vaak één of twee keer per maand.
hotze zegt
@ej20g: of 110-120
postzegel zegt
@hotze: vanaf Noord richting Zuid zeker? Laatste stoplicht boor de brug, en dan volgas richting GelreDome? Lekker gassen? Mij niet gezien. 80 tot 90 kan net aan. Alles daarboven is al snel asociaal want ’t is er altijd druk. Harder dan 100 is voorbehouden aan het ‘volk’ dat ook echt in Zuid woont… (GENERALISEREND)
Orichy zegt
@postzegel: Overdag, van 6-18u., 80km/u en dan van 18-6u. 100km/u, lijkt mij een mooie dynamische snelheid voor die weg. Er hebben in het verleden al flitspalen gestaan, momenteel weet ik niet, of zij er nog zijn. Ik kom er tegenwoordig nog maar zelden en de laatste keer, in 2016, heb ik geen flitspaal gezien. Hield mij overigens netjes aan de snelheid, omdat je dan qua verkeerslichten lekker door kunt rijden.
dennisdd zegt
@Orichy: die flitspalen zijn volgens mij eind jaren ‘90 al weggehaald. Maar ze staan wel regelmatig te laseren achter het elektriciteitskastje bij de afslag Huissen. Vaak gecombineerd met grote verkeerscontroles bij het RDW-station.
dennisdd zegt
@postzegel: hoho Zuid is het nieuwe Klarendal he, hip en modern :-)
hotze zegt
@postzegel: ja, jij bent wel lekker generaliserend; woon ook in zuid maar dan niet in Malburgen ;-)
Als het druk is natuurlijk niet hard rijden, dat is redelijk zinloos. Maar als het rustig is kun je daar best 110 rijden ; ik heb ze nog nooit zien laseren. Vroegah inderdaad gewoon 100, dat kan ook makkelijk.
De afslag vanaf de A12 richting Oosterbeek is ook zo’n fraaie racebaan; 4 stroken en gaan maar :-)
Nog fraaier wordt het als je doorrijdt naar de Nelson Mendela-brug; ze hebben daar een soort straatcircuit neergelegd waar elke sjonnie-met-race-uitlaat het gas opengooit in het tunneltje.
vonklausenburg zegt
@dennisdd: Afhankelijk van de bestemming is het volgens mij vaak sneller via de John Frost. Zelf regelmatig richting De Laar en verder. Ik pak dan liever de John Frost en dan de Batavieren dan ook maar een meter via de N325 te gaan. Voor m’n gevoel is het ook altijd sneller.
e1000bmw zegt
@vonklausenburg: helaas doet iedereen dat tegenwoordig dat je op de JF de 50 nog niet eens haalt. En de Johan de Witt lijkt ook al in trek…
Robert zegt
@dennisdd: ik woon daar ook praktisch naast (Vredenburg) en ik maak me er ook wel zorgen over. De meeste incidenten daar worden veroorzaakt door verkeerd invoegen. Als er één (ongewenst) neveneffect is van trajectcontroles, is het dat mensen heel krampachtig -en daardoor langzamer-
gaan rijden en dat de onderlinge afstand tussen de auto’s hierbij stééds kleiner wordt. Hiermee wordt het invoegen bij de opritten Rijnhal/Kronenburg en Huissen alleen nog maar lastiger; ff een ‘sprintje’ trekken bij het invoegen is er niet meer bij.
Ik had overigens eerder verwacht dat men de trajectcontrole op de A12 tussen Arnhem-Noord en Velperbroek weer in ere zou herstellen.
dennisdd zegt
@RRRobert: ik denk dat ze op de A12 niet genoeg verwachten te verdienen. Daar rijd iedereen ook altijd opvallend exact 100 alsof ze allemaal denken dat hij er nog hangt.
Ik denk dat dit wel een melkkoe gaat zijn.
En inderdaad lokaal niet handig. Als je nu in de spits vanaf Gelredome op de linkerbaan zit kom je er voor de afslag Huissen soms al niet eens meer tussen met al die miepen die 80 bovenop elkaar rijden.
poes zegt
@dennisdd: tsja, melkkoe ligt aan de mensen zelf. Gebruik gewoon standaard flitsmeister en je rijdt zonder zorgen door de trajectcontrole heen.
Wat @rrrobert stelt vind ik inderdaad het zorgelijkst. Het rijgedrag van mensen binnen een dergelijk gebied is 3x kut. Dat maakt het niet bepaald veiliger.
stfu zegt
Het zal wel aan mij liggen maar dit klinkt een stuk logischer dan op een snelweg. Zijn namelijk veel N-wegen waar gauw te hard wordt gereden en veelal ongelukken daardoor gebeuren (uit de bocht vliegen, overstekende fietser aanrijden etc). Op de snelweg vind ik het echter maar een vervelend en wat onnodig iets. Krijg je namelijk dat iedereen precies tussen de 98 – 104 km/u gaat rijden en de traagste mensen besluiten om enkel in het midden te rijden (hallo A2!) en daarmee het verkeer ernstig hinderen. Op een N-weg heb je dat probleem nauwelijks en is er juist meer gevaar door overstekende mensen/wild.
lincoln zegt
@stfu:
Meeste mensen die op een N-weg terecht kwamen zijn verdwenen .. hoorde je nooit meer van ..
Ja ja .. altijd wel een idioot te vinden die roven en stelen goed wil praten ..
mashell zegt
@stfu: eigenlijk vind ik het juist op de snelweg heel prettig. Bij trajectcontrole houden de mensen zich aan snelheid, ze houden ook meer afstand, dat rijdt gewoon lekker rustig en vaak ook gewoon door. Zonder traject controle dan wordt er veel dichter op elkaar gereden omdat er altjd nog wel iemand is die een beetje meer de limiet overtreden wil.
carfreakjim zegt
@mashell: Wat jij zegt, ervaar ik precies andersom. Bij een trajectcontrole rijd iedereen dicht op elkaar en wordt er met 1 kmp/u ingehaald waardoor je eigenlijk rondom wordt ingbouwd met auto’s, wat als resultaat een voor mij heel onprettig gevoel opleverd.
e1000bmw zegt
@carfreakjim: ik wordt daar altijd zo claustrofobisch van. En al helemaal als men aan een van de zijdes akelig dicht naar je toe zwenkt… dan geef ik dus een beetje gas bij (altijd max. + 10 op de teller en cc).
horza zegt
@mashell: daar ben ik het niet helemaal mee eens. Je hebt de mensen die 99 op de teller rijden, de mensen die precies 100 op de teller rijden en je hebt de mensen als ik die 103 op de GPS rijden ?
Orichy zegt
@horza: Rij op 100km/u wegen eigenlijk altijd 110km/u, met cruisecontrol aan, als het mogelijk is. Zo ook tijdens trajectcontroles, 10km/u meer op de teller en cruisecontrole aan, lekker ontspannen het verkeer in de gaten houden. En of ik dan ingehaald wordt of niet, is geen zorg.
Overigens nog nooit een bekeuring daarvoor gehad en dat al 23 jaar niet.
Dus dat werkt prima, zonder flitsmeister, of elke andere meldapp.
e1000bmw zegt
@Orichy: #metoo
prototip99 zegt
@stfu: op 80 wegen heeft een fietser nooit voorang, dus dat is dan totaal zijn eigen schuld
janmetdelangeachternaam zegt
Het is toch ook ongelooflijk
lincoln zegt
Stichting aap is watching you ..
Niet gratis maar wel voor nix ..
r3fl3x zegt
Jammer, had liever meer handhaving in de steden gezien. In Amsterdam kan je echt doen wat je wilt, de kans dat je gepakt wordt is nihil. Maar oh wee als je 83 km/u op de ringweg A10 rijdt…
henkhupelschoten zegt
Poeh gelukkig niet Veghel – Den Bosch!
joostie zegt
@henkhupelschoten: Nee, maar daar staan ook genoeg flitskasten!
henkhupelschoten zegt
@joostie: geen een gelukkig, en ik heb ze daar al lang niet meer langs de kant zien staan.
joostie zegt
Oja kak, ik las verkeerd. Vught ipv Veghel :(
123bat zegt
Niks in Z-limburg, dat wordt straks lekker doorrijden op de nieuwe buitenring. Mooi!
estoque zegt
Haha de N11. Alsof die weg nog niet kut genoeg is met die achterlijke stoplichten en flitskasten. Hele weg 100kmh, maar bij hey stoplicht maar 70kmh.
beefcake zegt
@estoque: N11 was juist een topplek om ff lekker door te kachelen. Noodstopje bij de flitskasten, maar verder smooth sailing.
eelco74 zegt
@beefcake: n11 rij ik met grote regelmaat over sinds de opening. Ik vraag me af waarom voor dat stuk gekozen is, want er zijn zelden ongelukken op dat stuk.
beefcake zegt
@eelco74: ik gok dat verkeersveiligheid niet de belangrijkste reden was ;)
karhengst zegt
@beefcake: volgens het AD wel, maar goed, kritisch journalisme is een zeldzaam goed tegenwoordig.
mashell zegt
@estoque: dat is toch op elke autoweg zo dat je bij een met verkeerslichten geregelde kruising een stukje op 70 wordt afgeremd. Is ook logisch, daar is een kruising, daar is een hogere gevaar zetting door kruisend verkeer en afremmende en optrekkende wagens.
Dutchdriftking zegt
Zo kansloos. De hele N205! Dit is een weg van zeer weinig ongelukken. Echter nodigt de weg uit om harder te rijden dan de toegestane 100 km/h, bij mooi weer staat er vrijwel altijd een boef in de berm. Mijn laatste fijne weg in de gemeente is dus bij deze ook verdwenen. Jammer maar helaas.
rutger97 zegt
@dutchdriftking: wees blij dat je uberhaupt nog 100km/u mag. Meestal maar 80 op n wegen
Dutchdriftking zegt
@rutger97: hij is overal 2 banen per rijrichting en iedere 100m een vluchthaven. Het is automobilisten pesterij.
rutger97 zegt
@dutchdriftking: in dat geval meer dan logisch dat je er honderd kan en mag. Ik ben enkelbaans gewend.
Dutchdriftking zegt
@rutger97: nja het was dé weg om in de avonduren de topsnelheid van je nieuwe bolide te proberen. 12km, kaarsrecht, helemaal fijn.
Orichy zegt
@dutchdriftking: Het kan nog steeds, het wordt misschien een duur ritje, maar het kan nog steeds.
maotje zegt
Pure geldklopperij
rutger97 zegt
Mooi mijn woon werk weg staat er niet. Dus gewoon na mn avonddienst vlot naar huis.
desjonnies zegt
Fantastisch, dit slaafse volk, ooit de schrik der wereldzeeën waarvoor we ons nog steeds rot verontschuldigen, dit volk verdient niet beter, de juiste premier hebben we al (TeflonMark) en nu volgt de rest gedwee.
De Randstad is al geknecht door een groepje grachtengordel bewoners, nu volgen de boeren en buitenlui.
De opbrengst gaat naar Stichting Bodemloze Put EU maar het is toch al 60 jaar vrede subsidiepot.
mashell zegt
@desjonnies: het moet inderdaad een heerlijk volk zijn om te regeren. Het maakt niet uit hoe hoog de belastingen zijn, het volk betaald. Burgers betalen veel, bedrijven (vooral buitenlandse multinationals) erg weinig en dat vinden we goed zo. Belasting op voedsel omhoog en de dividendbelasting afgeschaft? Prima, er wordt nog geen rot ei in de brievenbus van het ministerie van financien gestopt. En dan is er nog het vrijwillige extra belasting betalen. In december noemen we de belastingdienst eventjes Oudejaarsloterij en we betalen grif een beetje extra belasting. En dan de trajectcontroles, met enorme borden aangekondigd en met opzichtige portalen. Je zou denken dat een normaal volk de cruise control zou instellen maar nee, de Nederlander, gul als hij is, geeft een beetje extra gas want dan kan hij weer een beetje van zijn welvaart via de belastingen delen met de anderen. Een sociale heilstaat waar de Russen alleen maar van kunnen dromen.
Orichy zegt
@mashell: Je moet het podium op, je bent best lollig en je hebt ook nog gelijk, dus een nieuwe roeping voor jou?
kennone zegt
Die N261 is wel jammer. Heb daar vruger vaak mijn auto getest. (Wel in de nacht als deze weg helemaal leeg was)
Turboost zegt
@kennone: Sinds de weg is aangepast en de gelijkvloerse kruisingen weg zijn, is het een nog prachtiger stuk asfalt dan het al was. Enorm terecht dat er hier een trajectcontrole komt in het kader van de veiligheid. Er gebeuren namelijk zo enorm veel ongelukken. Not. Hooguit ontstaat er weleens wat blikschade als de randstad weer uitloopt voor een bezoek aan de Efteling.
Homer55 zegt
@turboost: Als ik vanuit de grote rotonde kom en vooraan sta bij de verkeerslicht bij de Kraaiven… Ja, dat rechte stuk richting Loon op Zant is erg verleidelijk voor een 0-150…
En in de weekenden rond half 4 in de nacht rijd ik ook niet met 100 naar huis….Alleen als het donker is en het regent, dan is het wel kut.
prototip99 zegt
N253 is schandalig. dat is een precies een 100 weg waar je maar 80 mag.
pure pesterij, geen reden om daar te controleren.
remi83 zegt
Limland??
ghost zegt
Ik ga echt emigreren.
toyotaprius zegt
@ghost: hier is het niet veel anders.. ok, de kwaliteit vd wegen zijn kut en minister van mobiliteit heeft de bus gemist..