Je wil een SUV, volledig elektrisch rijden én niet meer dan 45.000 euro uitgeven. Dan zijn er voldoende keuzemogelijkheden.
Als je naar aanleiding van bovenstaande eisenlijstje gaat shoppen, ben je zeker niet uniek. Elektrische SUV’s en crossovers voor minder dan 45.000 euro zijn populair. Niet alleen omdat daar tot en met 2021 een lekkere bijtellingsgrens ligt, ook omdat dit het segment is waar de auto’s relatief betaalbaar en toch volledig elektrisch zijn. Vandaar dat er door autofabrikanten goed op ingespeeld wordt.
Wij hebben even alle websites doorgenomen om voor jullie alle opties door te nemen die nog voor 2021 besteld kunnen worden. Er wordt in alle voorbeelden van de basisversie uitgegaan als het gaat om specificaties, al vermelden we het wel als je nog extra opties hebt voor onder de 45.000 euro. De auto’s zijn gerangschikt van goedkoop naar duur, zodat potentiële kopers precies kunnen stoppen wanneer je budget bereikt is.
MG ZS EV
31.985 euro
320 tot 440 km
Facelift binnenkort leverbaar
De goedkoopste van de elektrische SUV’s van minder dan 45.000 euro is de MG ZS EV. Deze Chinese inslag is welbekend: je hebt immers relatief veel auto voor zeer weinig geld. Alsof MG de EV 10daagse toejuicht is de vers vernieuwde versie deze week aangekondigd. Om te bestellen laat hij nog heel even op zich wachten, maar de – zeer schappelijke – prijzen zijn al wel bekend. De Standard Range mag namelijk mee voor 31.985 euro en dan heb je 320 km rijbereik. Voor ietsje meer heb je de Long Range, die komt 440 km ver en dat voor slechts 35.985 euro. De MG is niet het laatste woord in luxe en geweldig materiaalgebruik, maar als je echt veel bereik voor echt weinig geld wil, hoef je eigenlijk niet meer verder te scrollen.
Mazda MX-30
33.140 euro
200 km
Nu leverbaar
Voordat we gaan zeggen dat de Mazda MX-30 een slechte optie is, eerst even dit. Mazda wil met de MX-30 eigenlijk zeggen dat ze in het grotere plaatje nagedacht hebben. Als de kleine accu nog groter wordt, is de impact op het milieu om die accu’s te maken te groot. Dan verschuif je het probleem en los je het niet op. Klinkt leuk, maar het resultaat is duidelijk. De MX-30 is niet de beste optie als het gaat om cijfers. Hij lijkt een beetje met tegenzin gemaakt te zijn: ook al is 33.140 euro niet vreselijk duur, de actieradius van 200 km (wanneer echt alles meezit), is ook niet fantastisch. Goedkoop wel, value for money is discutabel.
Hyundai Kona Electric
Vanaf 33.995 euro
305 tot 484 km
Pre-facelift nu leverbaar, facelift binnenkort
Ook Hyundai lijkt van de EV 10daagse af te weten, want de Koreanen kondigden ook deze week de prijzen van de vernieuwde Hyundai Kona Electric aan. Met 33.995 euro koop je eigenlijk een soort combinatie tussen de bovenstaande MG en Mazda: iets meer interieur en ‘gadgets’ zoals de Mazda, maar het leunt qua specs voor je geld meer tegen de MG aan, met 305 km rijbereik voor 33.995 euro. Je moet voor de facelift nog wel even geduld hebben en ook de 64 kWh versie is nog even wachten. Als je niet van wachten houdt, kun je nu een pre-facelift scoren voor 36.795 euro (39 kWh) of 41.595 euro (64 kWh). Laatstgenoemde heeft 484 km rijbereik en dat is erg netjes. Hyundai geeft voor de pre-facelift een bonus van 4.000 euro retour, dus als je nú je slag slaat ben je voor 32.795 euro klaar. Verwacht de gefacelifte 64 kWh versie zo rond de 40 mille, al zijn die prijzen op moment van schrijven nog even een verrassing.
UPDATE 11-10: de Hyundai Kona Electric 64 kWh gaat 37.995 euro kosten. Wat met 484 km rijbereik aardig veel EV voor je geld is.
Opel Mokka-e
34.399 euro
318 km
Nu leverbaar
Als value for money je ding is, dan tellen we de Opel Mokka-e ook nog even mee in die categorie. Met 34.399 euro heb je nog een ruime 10.000 euro over in je budget van 45.000 euro en je krijgt een zeer respectabele 318 km rijbereik mee. Er zijn wel wat opties en pakketten die je kunt aanvinken, maar veel duurder dan 44.000 euro kun je de auto niet maken. Vink lekker alles aan wat je wil, of houd hem lekker goedkoop.
Peugeot e-2008
34.530 euro
326 km
Nu leverbaar
Je kunt ook even naar de Peugeot-dealer wandelen. De e-2008 is het broertje van de Mokka op het gebied van accu en motor, maar haalt net even ietsje meer actieradius voor net even ietsje meer geld. Het verschil ga je niet merken, dus baseer het vooral op of Opel of Peugeot betere koffie inschenkt in de showroom.
Kia e-Niro
Vanaf 35.995 euro
312 tot 455 km
Nu (nog) leverbaar
De basisversie van de Kia e-Niro is een directe concurrent van het bovenstaande PSA-tweetal. Vriendelijk geprijsd wat betreft elektrische SUV’s onder de 45.000 euro en een prima rijbereik: 312 km voor de versie met de 39 kWh accu. De e-Niro heeft echter voor dit geld een mooie optie: je kunt voor slechts 38.995 euro de ‘volledige’ versie krijgen. Dan krijg je een 64 kWh grote accu die 455 km ver komt. Eigenlijk is die veel interessanter in deze prijsklasse. Je krijgt trouwens wel een auto die een beetje op zijn return is, want Kia heeft een zeer potente nieuwkomer die je óók voor minder dan 45.000 euro kunt scoren: de EV6. Daarover later meer.
DS 3 Crossback E-Tense
37.490 euro
340 km
Nu leverbaar, net vernieuwd
Nog een PSA/Stellantis optie: we krijgen van de Fransen drie elektrische SUV’s die minder dan 45.000 euro kosten. DS heeft hun DS 3 Crossback net voorzien van een update. Daarmee nam het rijbereik een beetje toe en krijg je iets meer voor de vanafprijs van 37.490 euro. Daarmee is het van het PSA-gezelschap de duurste met het meeste rijbereik, maar de verschillen zijn nihil. Verwacht vergelijkbare techniek met de e-2008 en Mokka, met iets meer aandacht voor styling en een bijzonder interieur. Wel fijn: je kunt alle pakketten krijgen voor onder de 45.000 euro. Genoeg ruimte voor wat leuke aankleding dus.
Seres 3
37.995 euro
329 km
Nu leverbaar
De Chinese inslag zorgt voor een paar opties. In het midden vinden we deze Seres 3. Letterlijk in het midden, want wij kunnen niet heel veel dingen bedenken waarvoor je de Seres MOET hebben. Het is niet de goedkoopste, het rijbereik is niet het hoogst, hij is goed uitgerust maar verlegt geen grenzen, enzovoort. Laten we het zo zeggen: een rookworst van de Albert Heijn-slager is waarschijnlijk hartstikke lekker, maar er is een reden dat de HEMA-rookworst de beste blijft. Wel fijn: deze rijdende Albert Heijn-rookworst is in één versie beschikbaar en je mag alleen de kleur kiezen, dus je rijdt zo weg. Wel zo makkelijk.
Volkswagen ID.4 Pure
39.190 euro
344 km
Nu leverbaar
Eerlijk is eerlijk: we hadden deze ID.4 hoger qua prijs verwacht. Maar het is echt zo: de meest basale versie van de Volkswagen ID.4 zit onder de 40.000 euro. Dan krijg je een ‘Pure’ die 148 pk heeft en 39.190 euro kost, met een rijbereik van 344 km. Er is een tweetal andere versies die meer dan 45.000 euro kosten, waaronder de ‘Pro’ met 520 km rijbereik die nét daarboven zit. Als je toch ietsje meer wil van een ID.4 en onder de 45.000 euro wil blijven, kun je nog de Pure Performance kiezen. Dat is de standaard Pure met 170 pk en hetzelfde rijbereik.
Aiways U5
39.950 euro
410 km
Nu leverbaar
Nog een onbekend Chinees merk dat ons land wil veroveren: Aiways. Net onder de 40.000 euro en een rijbereik van 410 km is erg netjes. De Aiways U5 biedt net even ietsje meer waarde voor zijn geld dan bijvoorbeeld de Seres, maar wie een tikkeltje meer uit durft te geven heeft nog de keuze uit een paar interessante auto’s. Qua rijbereik is de U5 trouwens een goede optie, al komt een 64 kWh versie van de Kona of Niro net even iets verder en ook de MG ZS EV komt met zijn Long Range versie ineens goed in het vaarwater van de Aiways.
Lexus UX300e
39.990 euro
315 km
Nu leverbaar
We schroeven het rijbereik weer even een tandje terug, want dat is niet het speerpunt van deze Lexus UX300e. De UX Electric zit ondanks een flinke prijsvermindering aan de bovenkant van het spectrum qua prijs en je betaalt vooral voor het feit dat het een Lexus is. Maar goed, voor minder dan 40.000 euro een elektrische Lexus was voorheen onmogelijk en het kan fiscaal best interessant zijn. Dan moet je wel genoegen nemen met een kale versie.
Skoda Enyaq iV 60
42.180 euro
390 km
Nu leverbaar
Voor de Skoda Enyaq is die prijslimiet van 45.000 euro even een beetje ongelukkig. Op zich is de iV 60 zoals de basisversie heet prima: 390 km actieradius voor ietsje meer dan 42.000 euro. Maar de iV 80 is slechts 6.000 euro duurder en dan heb je een zeer fijne 537 km actieradius. Helaas passeer je door die 6.000 euro dus de grens van 45.000 euro, wat we voor dit overzicht van elektrische SUV’s wel aanhouden.
Hyundai IONIQ 5
43.500 euro
384 km
Leverbaar eind 2021
Als je net even wat meer auto wil maar niet boven de 45.000 euro wil komen, kun je nogmaals bij de Koreanen gaan shoppen. Zij bieden nóg twee elektrische SUV’s voor minder dan 45.000 euro. De IONIQ 5 van Hyundai is een bijzonder apparaat, maar onder de retro-achtige koets gaat wel prima techniek schuil. 384 km actieradius voor 43.500 euro is trouwens niet gigantisch, maar duurdere versies komen net als de Kona 480 km ver. De IONIQ is in vergelijking met de Kona net even wat meer auto voor je geld, maar qua EV-specs is er weinig verschil.
Kia EV6
44.595 euro
400 km
Leverbaar eind 2021
Ook Kia weet de EV6 nét onder de 45.000 euro te houden. Dan heb je wel de basisversie aller basisversies. Want ook al is dit net even iets meer auto dan een aantal opties in dit overzicht, qua cijfers wil je de EV6 GT of de versies met tegen de 530 km rijbereik hebben. Deze basisversie met 400 km is trouwens niet slecht, maar het valt tegen als je op zoek bent naar het meeste cijfers voor je geld. Maar wellicht ben je gewoon fan van het moderne interieur of het bijzondere lijnenspel en dan heb je voor 45.000 euro wel een erg mooie EV.
moveyourmind zegt
Als geld geen rol speelde de Kia EV6. Vind ik echt een mooi gelijnde auto. En als het goedkoop moet de gewoon de Kona van voor de facelift.
sanki zegt
@moveyourmind: Huh echt…? Dat hok met die mega lelijke achterkant?
ericc zegt
Niks leuks bij, enkel voor de brave huisvader…
MarcoM zegt
Autoblog mag voortaan wel AutoEblog heten, beetje veel electrospul de laatste tijd. Misschien een extra blogje erbij, nu moet ik steeds verder scrollen om wat leuks te zien.
mahansz zegt
@marcomanta: met wat oplettendheid is vrij eenvoudig inzichtelijk dat het de EV10daagse is bij Autoblog, dus iets meer met EV enzo ;-)
Richmond zegt
Het was aangekondigd dat er een EV tiendaagse zou komen…
MarcoM zegt
@benja01: de tiendaagse begon zeker al in mei :-)
mashell zegt
En eindigt op Sint Juttemis.
lekkerlinksrijden zegt
De Mazda MX30 al een paar keer gezien en het is best een mooi model, alleen jammer vd kleine accu en de achterdeuren
dees zegt
Zou zelf geen echt probleem hebben met de accu, maar wel met de prijs.
maotje zegt
@dees: de prijs? Zo heel veel suurder dan een met verbrandongsmotor zijn ze niet hoor. En dat extra pak je snel terug in je onderhoudskosten en laden.
simon83 zegt
@maotje: op een nieuwe auto heb je vaak onderhoudspakketjes van €700 voor 5 jaar. Fabrieksgarantie zijn tegenwoordig ook al snel 4 jaar.
Momenteel is elektriciteit van 23 cent naar 33 cent per kwh.
Denk dat de benzine rijder niet veel duurder uit is
maotje zegt
@simon83: fabrieksgarantie is on t even. Dat is voor beide gelijk. Onderhoudspakket voor 700 eur dan rijd je geen bmw audi of mercedes.
De stroomprijs is inderdaad duurder geworden, maar dat is de benzine en diesel ook. Al met al ben je elektrisch gewoon goedkoper uit. Alleen de mensen roepen maar wat omdat ze zich er nooit in verdiept hebben.
detroitv8 zegt
Bijtellingsgrens 2021 is tot €40.000. Veel van deze inspiratieloze gebakjes zijn dus “te duur”.
jpoers zegt
Die 45.000 geldt inderdaad alleen voor patriculiere subsidie. Autoblog is al vaker mis geweest met de grens 😀
flutterby zegt
@detroitv8: enkel voor het deel boven de 40k betaal je 22%. Je kan prima over 5k 22% bijtellen voor een leuke auto.
Zo betaalde ik voor mijn Model 3 net zoveel voor de eerste 50k als die 8k daarboven en geen moment spijt.
detroitv8 zegt
@flutterby: dat klopt, maar is niet de insteek van dit artikel.
tjorque zegt
Nu graag hetzelfde lijstje maar zonder SUV’s, met breaks en sedans…
herve11f zegt
Ioniq vind ik goed geslaagd
dees zegt
Ja buurman ik heb een nieuwe seres 3
Buurman: oo een BMW?
camber24 zegt
@dees: de buurman is blind?
redbeams zegt
@camber24: Ja denk Danny
sportabgasanlage zegt
Ik hou ’t voorlopig lekker bij m’n ongeblazen 6-cilinder boxermotor. Als ik ’t dan toch zelf moet betalen wil ik er ook maximaal van genieten. Zo’n stofzuiger koop ik wel als er geen benzine meer te koop is, of ’t écht onbetaalbaar wordt.
En voor alle milieuridders: mijn bijdrage aan ’t milieu is: ik heb geen kinderen. Daar kan geen EV of zonnepanelendak tegenop.
vluggejapie zegt
Wat een intens lilluk hok die Kia EV6..
sanki zegt
Van deze is de Skoda Enyaq de mooiste in mijn ogen
str8six zegt
Dit zijn geen SUVs. Tahoe’s, X5, Q7, Escalade. Dat zijn SUVs. Dit zijn Vinex-hokken.
Richmond zegt
er is weinig sport aan die SUV’s die jij noemt
bernoulli zegt
Dus alles is een SUV?
erics zegt
De EV6….net Rivella, beetje vreemd maar erg lekker. Gister in gereden, met juiste kleur staat hij nu bij mij op 1 in mijn shortlist.
banderas zegt
MG Marvel valt er ook net onder. Niet in verkoopprijs, wel fiscale prijs, dus goed voor de subsidie volgend jaar.